Bil nr 2. Billigbil...
|
Bil nr 2. Billigbil...
#1463524
14/08/2012 06:25
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Nå er snart pappapermisjonen min over og både jeg og fruen skal ut i jobb igjen. Da melder behovet seg for en bil nr 2 i og med at man bor i distriktet der kollektivtransport er et skjellsord.
Tenker å bruke ca 30-40 tusen. Muligens 50, men helst ikke. Spørsmålet er: ER det noen biler spesielt jeg bør vurdere i denne prisklassen? Har sett på Mercedes A-klasse (av alle ting). Noen som har erfaringer med disse?
PS: Bilen skal stort sett kun brukes til kjøring på jobb. Muligens en og annen helgetur for far på sykkeltur/jakt/fiske. Lavt forbruk er å foretrekke
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463540
14/08/2012 06:53
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 67
thotor
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2005
Innlegg: 67 |
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463542
14/08/2012 06:56
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463557
14/08/2012 07:20
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,138
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,138 |
Jeg har en A-klasse stående i verkstedet med motorhavari, faktisk havari nr 2. Knekt veivaksel første gang, havarert lager på løpehjul på registerkjedet nå. Hva som var årsaken til at veivakselen knakk, vet jeg ikke, men har ikke inntrykk av at dette er et vanlig problem. I følge serviceheftet var alle servicer fulgt. Brudd på registerkjedet pga gåent lager er derimot mer kjent problem på disse. Nå skal det sies at jeg mistenker at den byttemotoren jeg fikk tak i, hadde noen fler km på baken enn det som ble sagt.
Ellers har de et snedig bakhjulsoppheng som kan kreve litt vedlikehold, dvs skifte av lager i opphenget.
Ellers synes jeg den er god å kjøre og bruker ikke all verden med drivstoff, ca 0,5 l pr mil på min jobbkjøring 170 km pr dag.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463606
14/08/2012 08:06
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Har du kravspec på bilen? Tenker litt på at det da blir bil nummer to som du skriver. Skal du feks igjennom masse bomringer så kan jo el-bil lønne seg? Skal du kjøre alene kan det lønne seg å se på en nyere varebil? Her er det to typer: Den bilen som er født som varebil og den stasjonsvogna som har blitt varebil. Sistnevne er godt isolert bak og skramler mindre. Hva med en relativt ny "postbil" av noe slag? Liten, lett, somregel diesel, plass til to (bare?), men god plass til sykler og stæsh baki om det trengs. Billig å kjøre, billig å forsikre, kan fås med firehjulstrekk for å komme bedre frem om vinteren. Perfekt hvis du skal hamstre hvitevarer eller kjøpe juletre.  Støtter med andre ord Thotor fullt ut 
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: Espen]
#1463675
14/08/2012 09:23
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Jeg har en A-klasse stående i verkstedet med motorhavari, faktisk havari nr 2. Knekt veivaksel første gang, havarert lager på løpehjul på registerkjedet nå. Hva som var årsaken til at veivakselen knakk, vet jeg ikke, men har ikke inntrykk av at dette er et vanlig problem. I følge serviceheftet var alle servicer fulgt. Brudd på registerkjedet pga gåent lager er derimot mer kjent problem på disse. Nå skal det sies at jeg mistenker at den byttemotoren jeg fikk tak i, hadde noen fler km på baken enn det som ble sagt.
Ellers har de et snedig bakhjulsoppheng som kan kreve litt vedlikehold, dvs skifte av lager i opphenget.
Ellers synes jeg den er god å kjøre og bruker ikke all verden med drivstoff, ca 0,5 l pr mil på min jobbkjøring 170 km pr dag. Mao er ikke dette bilen for en som ikke er så flink å skru bil? Hva slags modell og motor har du? Har du kravspec på bilen? Tenker litt på at det da blir bil nummer to som du skriver. Skal du feks igjennom masse bomringer så kan jo el-bil lønne seg? Skal du kjøre alene kan det lønne seg å se på en nyere varebil? Her er det to typer: Den bilen som er født som varebil og den stasjonsvogna som har blitt varebil. Sistnevne er godt isolert bak og skramler mindre. Hva med en relativt ny "postbil" av noe slag? Liten, lett, somregel diesel, plass til to (bare?), men god plass til sykler og stæsh baki om det trengs. Billig å kjøre, billig å forsikre, kan fås med firehjulstrekk for å komme bedre frem om vinteren. Perfekt hvis du skal hamstre hvitevarer eller kjøpe juletre.  Støtter med andre ord Thotor fullt ut  Kravspec er egentlig en liten bil med liten motor. Billig i drift, og som krever lite vedlikehold. Jeg har veldig dårlig erfaring med de gamle postbilene (etter å ha jobba i Posten selv) så en sånn vil ikke jeg ha. I tillegg tror jeg fruen legger ned veto mot en sånn. Hun skal bruke den ca like mye som meg. Total daglig kjørelengde vil bli 10-20 km...jepp. Så vi trenger ikke all verden. Men det er akkurat så langt og upraktisk at sykkel funker dårlig. (bl.a. ei bru med elendig sikkerhet for gående/syklende. Sykkelvogn/sykkelsete er uaktuelt der på vinteren) Den var forsåvidt bra, akkurat slik type bil vi er ute etter, men litt for dyr. I tillegg er det mest praktisk for meg å kjøpe bil rundt oslo (gardermoen) dersom jeg skal kjøpe noe "sørafor". Lavere reisekosntad. Eventuelt Ålesund da vi har båter som jeg kan haike med ned dit.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463680
14/08/2012 09:29
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: Hæ?]
#1463696
14/08/2012 09:53
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Forsåvidt interessant! Men hvordan er det med småfeil på gamle Skodaer? Hvordan er servicepriser på disse? Det gjøres vel på VW-verksted? Har rimelig dårlig erfaring med det lokale VW-verkstedet...
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463703
14/08/2012 09:57
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Min erfaring med Skoda er ikke med bilen, men med forhandler/verksted. Via mitt eierforhold med en Seat - som jeg hadde på et Skodaforhandlerveksted, siden Seat ikke hadde egen distribusjon den gangen heller her i byen. Det er uten tvil det beste, billigste og mest servicemindede verklstedet jeg har opplevd (Møller sitt Skodaverksted i Trondheim). Men jeg vet at VAG og Møller sliter litt med kundetilfredshet og det der, så jeg kan ikke uttale meg generelt. Og VW kommer jeg ikke til å ta i med ildtang etter å ha sett Golf etter Golf stå i sju stein i min omgangskrets.
Skoda er vel ikke mest befengt med småfeil, men som alle andre biler blir de slitt og må ha vedlikehold. Sjekk hos NAF - de vet sikkert en del om denne modellen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463721
14/08/2012 10:24
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,138
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 1,138 |
Mao er ikke dette bilen for en som ikke er så flink å skru bil? Hva slags modell og motor har du?
Basert på min erfaring, er det en fordel å skru litt selv ja og å ha et verksted noe over gjennomsnittet. Men er ikke så sikker på at min erfaring er veldig representativ da. En kollega som har akkurat samme bil, er strålende fornøyd. Kun vanlig vedlikehold siden hun kjøpte den i 2007. Min er en 2000 modell 1,4 L med 180 000 km på baken som jeg kjøpte i 2008.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463741
14/08/2012 10:42
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 492
Audz
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 492 |
Min erfaring er at biler i prissjiktet 0-50.000,- bør være japansk. Gå for Toyota, Honda, Mazda, Nissan eller Mitsubishi. Her er det små motorer som regel, men det holder. Styr unna biler som har gått over 180.000km og sjekk gjerne med forhandler når reg.reim skal byttes så du kan forutse litt hvor mye neste service kommer til å koste.
Jeg ville hvertfall holdt meg langt vekke fra Franske biler som Peugeot, Citroen og Renault grunnet tekniske feil som oppstår på disse.
Jeg ville også holdt meg vekke fra Mercedes, BMW, Skoda, Seat, VW grunnet prisen på service og deler når det først skjer noe.
Om du ikke trenger mer enn 2 seter er en varebil å foretrekke mtp. avgifter.
Think fast hippie!
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463770
14/08/2012 11:06
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Hadde A180 som konebil i 1998-99. Før subarutiden. Komfortable biler, for all del. Var en veldig god bil det da, men den var jo ny. Nå er det Subaru for alle penga, aldri mer tohjulstrekk eller verksted drit!
Hvor mange kilometer vil du kjøre i året? Antall barn/setebehov/transportbehov/barnehagelevering osv?
Synes de vanskeligste kjøpene er i sub 50.000 klassen. Kan være rustne sitroner der. Salt på veier og over 10år er sjelden noen god kombinasjon..
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: silverwrx]
#1463797
14/08/2012 11:50
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Hadde A180 som konebil i 1998-99. Før subarutiden. Komfortable biler, for all del. Var en veldig god bil det da, men den var jo ny. Nå er det Subaru for alle penga, aldri mer tohjulstrekk eller verksted drit!
Hvor mange kilometer vil du kjøre i året? Antall barn/setebehov/transportbehov/barnehagelevering osv?
Synes de vanskeligste kjøpene er i sub 50.000 klassen. Kan være rustne sitroner der. Salt på veier og over 10år er sjelden noen god kombinasjon.. Vil helst ha 4-5 seter. Har bare ett barn. Antall kilometer blir ikke så mye da vi har en V50 som blir brukt til alt av lengre kjøring. Enn Subaru da? Ligger en del Forester'er ute til rundt 40-50K.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463807
14/08/2012 12:23
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
MB og Subaru er liksom motpoler. Status vs antistatus. Jeg sverger jo til det og har 4stk+bobil. Jeg har en daily beater 1999 Forester S-Turbo manuell som har gått hele 418.000km nå, og den får pisk daglig, den er i tillegg trimmet til 218hk, 4wd, 0-100på 5sek med skiboks, morsom sak som er rå på vinterføre. Trimmet bruker de mindre fuel enn en uten turbo. Har hatt noen sugeutgaver, men synes turboene er morsommere og går omtrent like billig. Nivåregulering bak er svakhet, og dempere bak koster endel. Rust sjelden problem, men sjekk om gnissing på baksjerm mot støtfanger. Manuell biler kan være UP biler. Beste rådet mitt på bil nr2 er jo å kjøpe en Ford Fiesta 1,xx Tdi nesten ny. Koster ingenting og har lang garanti. Låne 100.000 på 10år. Betale ned når det passer. Etter 10år har nok den bilen verdi på 30.000(egenkapitalen). Kost da blir 10.000 året i verditap. Det verditapet har du nok på en 50.000kroners bil de neste 5årene+reperasjoner. Er ikke i tvil om at det er det "billigste" på 10års horisont. På 5år og. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36203081
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463841
14/08/2012 13:09
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Låne penger har vi helst ikke lyst til. Vi er i prosessen med å selge leiligheta, og når vi da skal kjøpe nytt så hjelper det ikke akkurat på å ha et billån på X antall tusen. Vi er ung og har lite egenkapital så alle monner drar... 
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1463975
14/08/2012 16:47
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,241 |
Corolla? Kjedelig kanskje, men vår 96-modell har evig liv (inntil den selv motbeviser det samme kanskje...).
Finnes gode utgaver av denne i de fleste prisklasser, til langt ut på 00-tallet.
Bjørn
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: BjornS]
#1464241
15/08/2012 04:48
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Corolla? Kjedelig kanskje, men vår 96-modell har evig liv (inntil den selv motbeviser det samme kanskje...).
Finnes gode utgaver av denne i de fleste prisklasser, til langt ut på 00-tallet.
Bjørn Ja, det er absolutt en mulighet. Har også sett på Honda. Et par cr-v'er (med relativt lang km, mem i og med at det er Honda antar jeg det går greit). Og accord og civic. Har alltid hørt at honda og Toyota er de bilene med minst feil
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464255
15/08/2012 06:01
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510 |
Mr. silverwrx må enten jobbe for en låneinstitusjon eller være tidligere Terra ansatt for å gi deg det 'låne til en Fiesta rådet'. Du skal kjøpe en rimelig råtten bruktbil for å tape like mye per år.
I den prisklassen du ser etter ville jeg anbefalt å glemme litt merker og hva som er opphøyd og vedtatt bra og dårlig. Gå etter historikk og tilstand. Biler som har gått litt lengre og har få tidligere eier pleier være bedre. Og med mindre du kjenner noen som kan fikse rust er det langt fler som kan skru fremfor stoppe rustangrep.
Det ligger f.eks. en 206 SW 2004 mod på finn som har gått 168.000. Litt langt, ja, men den har én eier og om det er en drittbil er det en særdeles tolmodig person som har eid den.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464274
15/08/2012 06:35
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Subaru er svinedyrt på service og deler. Det gjelder generelt japanske biler. Ville heller gått for en liten tysk bil. Gamle CRV'er ville jeg holdt meg unna også, sjekk i så fall om mellomakslingen er byttet. Det er en svakhet og koster 20000,- å bytte.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464275
15/08/2012 06:36
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Har også sett på Honda. Et par cr-v'er (med relativt lang km, mem i og med at det er Honda antar jeg det går greit). Og accord og civic.
Har alltid hørt at honda og Toyota er de bilene med minst feil Vi har en Honda Jazz som nr.2 bil, og er kjempefornøyd med den. 1.4 bensin med automat, og bruker under 0,5 på langkjøring (og ikke så veldig mye mer på bykjøring). Tipper du skal finne noen slike innenfor ditt budsjett. Det er ikke akkurat mercedeslyd i dørene, men den har gjort jobben for oss uten problemer i flere år. Smart bakseteløsning har den også, og rommer overraskende mye. 
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: Kakachka]
#1464303
15/08/2012 07:11
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Subaru er svinedyrt på service og deler. Det gjelder generelt japanske biler. Ville heller gått for en liten tysk bil. Gamle CRV'er ville jeg holdt meg unna også, sjekk i så fall om mellomakslingen er byttet. Det er en svakhet og koster 20000,- å bytte. Byttes den vanligvis på garanti? Mr. silverwrx må enten jobbe for en låneinstitusjon eller være tidligere Terra ansatt for å gi deg det 'låne til en Fiesta rådet'. Du skal kjøpe en rimelig råtten bruktbil for å tape like mye per år.
I den prisklassen du ser etter ville jeg anbefalt å glemme litt merker og hva som er opphøyd og vedtatt bra og dårlig. Gå etter historikk og tilstand. Biler som har gått litt lengre og har få tidligere eier pleier være bedre. Og med mindre du kjenner noen som kan fikse rust er det langt fler som kan skru fremfor stoppe rustangrep.
Det ligger f.eks. en 206 SW 2004 mod på finn som har gått 168.000. Litt langt, ja, men den har én eier og om det er en drittbil er det en særdeles tolmodig person som har eid den.
Har rimelig dårlig erfaring med Peugeot. Men skjønner tanken din.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464306
15/08/2012 07:13
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Parob: den eneste jazz'en jeg fant under 50k hadde gått rundt 200k. Kjenner jeg er skeptisk til slike kjørelengder.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464312
15/08/2012 07:18
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510 |
Parob: den eneste jazz'en jeg fant under 50k hadde gått rundt 200k. Kjenner jeg er skeptisk til slike kjørelengder. Ikke la deg skremme - en godt brukt Fita kan fremdeles gi mye glede!
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464370
15/08/2012 08:23
|
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Lid
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282 |
Honda HRV er en liten praktisk firehjulstrekker som bare går og går.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464371
15/08/2012 08:23
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Subaru er svinedyrt på service og deler. Det gjelder generelt japanske biler. Ville heller gått for en liten tysk bil. Gamle CRV'er ville jeg holdt meg unna også, sjekk i så fall om mellomakslingen er byttet. Det er en svakhet og koster 20000,- å bytte. Byttes den vanligvis på garanti? Nei, ikke hvis bilen er over 5 år. Det kan være greit å sjekke ut om den er byttet på en gammel CRV. En på jobben måtte bytte og det var visst et normalt problem.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: Kakachka]
#1464387
15/08/2012 08:45
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Mr. silverwrx må enten jobbe for en låneinstitusjon eller være tidligere Terra ansatt for å gi deg det 'låne til en Fiesta rådet'. Du skal kjøpe en rimelig råtten bruktbil for å tape like mye per år.
Veldig personangrep da! Har du peiling på bil i det hele tatt undrer jeg på? Har jobbet med bil og finansiering i en rekke år, og med restverdier,kostnadskalkyler, og nybil kan være særdeles gunstig. Og en LITEN "ny"bil nr 2 kan være en billig bil! Trikset er VERDITAP. Fiesta trekkes frem som gode i design, riktige motorer og gode restverdier faktisk. Og å holde dyre verkstedutgifter nede på gammel bil er essensielt. Verksted i norge er meget dyrt sammenlignet med våre naboland. Det er og en maktkamp om deler i delebransjen, og det er for tiden overprisede bruktdeler til oss private også som drar prisene opp på egenreperasjoner. Selv har jeg eid en 40-50talls biler, og billigbilene har vært DYRE. En Peugeot tok virkelig kaka med registerreims brudd på tross av servicer, men jeg redder meg inn på at jeg gjorde alt selv. Men jeg mener man kan også være heldig med Peugeot. Det som tar livet av biler er ikke tekniske, men rust i bærende deler. Det er dødsattesten i Norge. Derfor opererer jeg med "levetid" (privat, leasing tenker man kortere sikt 1/3/5år fra ny). Jeg betaler og mer i forsikring på vår 99 enn på våre 06 og 10mod så det er peanuts. Ny liten TDi bruker lite drivstoff, og man slipper de dyre kilometrene på en eldre TDi fra 170.000km++ Låne 100K koster veldig lite i måneden i rene renter (ca 400.-). Snakk om hundrelapper. Resten er nedbetaling! Fiestaen har potensiell levetid på 17år med 130.000=7.650året i verditap. Nå er ikke tapet linært, men her går det ut levetiden. En 2002 modell "billigbil" har en potensiell potensielt 7år igjen på 50.000=7.142året Redusert forbruk drivstoff med liten tdi vs bensin er kanskje fra 500.- mnd og oppover.. Mere påkost/reparasjoner på billigbilen? GARANTERT! Det er ofte dyrt å tenke billig. En liten "ny"bil 2 er ikke så dyrt i lengden. Omregistreringen er ofte like mye som et års verditap. Billigbil eldre enn 10år lønner seg dersom du kan skru selv. Vanskeligste bilkjøpene synes jeg er de eldre bilene, og jeg kan ALT i en bilmotor, og karrosseri, girkasse, feilsøking i elektronikk der verkstedene har gitt opp, og bygger motorer 2L/450hk.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464435
15/08/2012 09:59
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,299 |
Nå har ikke jeg regnet på hva det vil koste å kjøpe en ny bil med tanke på verditap, renter osv. men en ting du kan være helt sikker på, det er at å kjøpe gamle billigbiler er risikosport uansett hvis du ikke skrur selv!
Jeg har hatt en mengde biler under 20.000,- men jeg skrur selv. Litt innsats med å få tak i brukte/billige deler over nett, via bekjente osv. gjorde at jeg kunne ha disse uten at det kostet meg noe særlig. Det er ikke mange feilene du skal ha iløpet av et år før det har kostet deg 10.000,- i repkostnader. Når det er sagt, så er det mange billigbiler som fint kan gå år etter år med kun serviceutgifter men man MÅ ta høyde for at ting kan ryke.
Men skal jeg foreslå billigbil, tenk Japansk. HRV er en morsom liten bil som skiller seg ut, hadde VELDIG lyst på den selv når den var ny.
Og bruk gjerne google aktivt når du har funnet en aktuell bil. Søk etter kjente feil og svakheter, merkeforum er genialt til dette.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: silverwrx]
#1464446
15/08/2012 10:20
|
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 769
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 769 |
Hei, takk for grundig posting, har lenge lest dine svar i biltråder med interesse.
Er i samme situasjon som trådstarter, men hadde tenkt 20k til 30k, kjører 20km pr dag, henter snart tre barn i barnehage på veg hjem. Bilen må ikke være større enn golf iii, som jeg har i dag, pga biloppstillingsplassen hjemme.
Hadde tenkt å skru selv som jeg gjør nå, men må ofte likevel levere til rep pga ting sitter for fast + uforutsette problemer dukker opp undervegs. Dessuten har jeg liten anledning til å skru pga tid med barna, og har man først begynt må man blir ferdig for å kunne bruke bilen neste dag.
Hadde tenkt enten noe designmessig stygt, feks suzuki wagon, noe fransk eller koreans for henholdsvis fortjent og ufortjent dårlig rykte.
Etter å ha lest silverwrx' tråd seiler nytt eller nyere bruktimport (pga fritatt omreg) opp som alternativ. Nabo med ny kia picanto er veldig fornøyd. Hva med slike knøttbiler? + toyota aygo, huyndai atos, vw up? Eller bør jeg opp en størrelse pga sikkerhet? Yaris, fiesta, polo?
Har stor og god nr1-bil, nr 2-bilen skal aldri frakte bagasje. Har to år igjen av fem på et heftig billån, og betaler nå omtrent bare avdrag - men det kommer jo på toppen av verditap? Og nyere bil må på service for å unngå ytterligere verditap?
-utførlig hilsen, KT
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: silverwrx]
#1464462
15/08/2012 10:44
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510 |
Mr. silverwrx må enten jobbe for en låneinstitusjon eller være tidligere Terra ansatt for å gi deg det 'låne til en Fiesta rådet'. Du skal kjøpe en rimelig råtten bruktbil for å tape like mye per år.
Veldig personangrep da! Har du peiling på bil i det hele tatt undrer jeg på? Beklager den .. .blei litt revet med da det å anbefale et totalt annet produkt enn det noen forespør basert på fremtidig gevinst (besparelser) er ganske så likt det diverse investeringsrådgivere var flinke til å selge for en tid siden. Ellers er jeg ikke helt grønn, men har eid langt færre enn 40-50 biler og skrudd mindre (mest pga. tid og tilgang til verksted). Og, om man finner en god billig bil (det er jo det han leter etter, er det ikke?) så er maks tap 50.000. Selger man fiesta'n etter like lenge (7 år) så går den vel for rundt 50.000-60.000 - og da koster den deg 8.500-9.000 i året. Mitt intrykk er forøvrig at 1-2 år gamle biler med lav km enten selges fordi eier ikke liker den - eller fordi den har vært leiebil. Sistnevnte kan ha noen ulemper du bør være klar over: garanti er avkortet og du må kreve rep. etter kjøpsloven (og da må du kreve fra selger, ikke importør) samt at historikken er ofte utilgjengelig da utleiefirma bruker egne verksteder. Og med 10-20 km per dag er drivstoffutgiftene rundt 500 per mnd. Når det er sagt ville jeg sett etter bensin da småkjøring og diesel vinterstid ikke er den beste kombinasjonen - dieselvarmer hjelper, til nød motorvarmer. Regnestykket forutsetter at den 'gamle' bilen er dritt, og siden ikke alle er det kan du være heldig. Men bruktbilkjøp er en god porsjon flaks, blandet med litt ferdighet og tolmodighet.
|
|
|
Re: Bil nr 2. Billigbil...
[Re: H.Iversen]
#1464495
15/08/2012 11:10
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Din nye bil bør være en Toyota Corolla fra sent 90-tall. Makan til billig bil å eie skal man lete lenge etter.
|
|
|
|
|