Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

"Lurt" ved salg av løsøre(?)

"Lurt" ved salg av løsøre(?) #1459682 08/08/2012 14:22
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Jeg har en nabo som har veldig god kunnskap innenfor et bestemt område(ca. 20 års erfaring). Jeg hadde noen gjenstander innenfor denne kategorien som jeg vurderte å kvitte meg med for å finansiere noe annet jeg sparer til. Jeg spurte han om råd, og han sa at han kanskje hadde en kompis som var interessert. Jeg spurte videre hvor mye han trodde de var verdt og han sa at i den tilstanden var det verdt ca. 3500 kr. Jaja, tenkte jeg - Det var mindre enn jeg hadde håpet, men klarte ikke selv å finne noe relevant informasjon om det.
Jeg sa at hvis kompisen hans var interessert kunne han få kjøpt de og det var i orden.

Jeg bærer gjenstandene bort på tomta til naboen, får pengene og tenker ikke mer over det. Nå, noen dager senere når jeg surfer på finn, ser jeg at han(naboen) har tatt bilde av det der jeg la det og skriver i informasjonsteksten, i annonsen, at gjenstandene er svært sjeldne og forlanger 8000 kr. Jeg finner også annonsen på et entusiastforum der andre brukere skriver "sendt pm", altså han får sannsynligvis solgt det til ønsket pris eller noe i nærheten.

What to do? Klaske meg selv i panna fordi jeg var en idiot som stolte på han? Gi han beskjed om at jeg synes det var dårlig gjort?
Jeg vet at han ikke er spesielt fattig (eier flere dyre entusiastbiler), så synes det er litt merkelig å "lure" naboen for ca. 4000 kr.Jeg hadde i hvert hatt en flau smak i munnen etterpå.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459736 08/08/2012 15:44
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Sleip nabo gitt. Han viste garantert hva det var verdt og så en mulighet for profitt.
Er jo ikke så mye du kan gjøre, men hadde det vært meg så hadde jeg sagt til naboen nøyaktig hva jeg mente om det. Men kanskje lurt å unngå å komme på feil fot med naboen også.

Du kan jo alltids bestille noen kubikk med grus levert i hagen hans med faktura i postkassa ICON_WINK

Redigert av Alexr80; 08/08/2012 15:44.
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459737 08/08/2012 15:47
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Det er ikke sikkert det er naboen som er dust, kan jo være kompisen hans.

Jeg hadde helt klart tatt det opp med naboen. Ikke det at jeg hadde forventet noen penger, men kan jo si at du føler deg lurt.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459743 08/08/2012 15:53
Schtig Offline
Medlem
Medlem
Jeg ville sagt hva jeg mente om oppførselen. Han har løyet deg rett opp i ansiktet for å tjene litt penger på det. Han visste sannsynligvis også at du solgte gjenstandene for å spare penger til noe annet.

Jeg ville også kanskje nevnt at jeg virkelig så frem til grillmiddagen/festen/den-brune-flasken-med-noe-godt-i som han river i for overskuddet han får for gjenstandene dine.

Hvis naboen din eier et snev av samvittighet og har bittelitt sosial intelligens så kan det være det fører frem.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459746 08/08/2012 15:55
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Si til naboen din at han er en dust og ikke bruk mer tid på ergrelse. Kommer ingenting godt eller økonomisk ut av det uansett.

Hva slags gjenstander er det snakk om egentlig? Ble litt nyskjerrig:P

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459748 08/08/2012 15:57
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Ser hva du solgte til naboen din og vil si at han lurte deg trill rundt. Han viste nøyaktig hva det du hadde var verdt. Så i stedet for å gi deg en reell brukt pris så gi han deg en lav sum og kommer godt ut av det.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459755 08/08/2012 16:04
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Tror jeg ville bladd litt i kjøpsloven eller avtaleloven her. Mener bestemt å ha lest at det å utnytte selgers manglende kunnskap om varens verdi ikke er lov. En ting er om selger selv setter prisen, men når kjøper vet hva varen er verdt og forteller selger at den er verdt langt mindre, det vil jeg si er en form for svindel.

Ikke at jeg regner med det vil være aktuelt å saksøke, selvsagt, men det går an å gi naboen beskjed om at det han gjorde ikke bare var ufint, men sannsynligvis også ulovlig.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: Dexter] #1459756 08/08/2012 16:06
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Sitat: Dexter

I annonsen er det navnet og telefonnummeret til naboen som er oppført.

Jeg ønsker ikke å gå ut med hvilke gjenstander det dreier seg om, siden det da er relativt lett å finne navn.
Jeg går i hvert fall og ergrer meg gul og blå og ble rasende når jeg fant ut av det, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få lagt det frem uten at det skal bli en dårlig tone mellom oss i fremtiden.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459758 08/08/2012 16:13
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Skavvise... avtalelovens §31 tror jeg kan være relevant her:

Quote:
Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459760 08/08/2012 16:19
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Drit i kjøpsloven, du går over til naboen og forteller han akkurat hva du mener. Er det bra for ditt framtidige forhold med naboen når du har denne episoden i bakhodet? Du kan med andre ord aldri stole på han hvis du ikke konfronterer han med dette og forteller sannheten en gang for alle. Makan til idiot av en nabo! Dette hadde jeg aldri funnet meg i!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459765 08/08/2012 16:22
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: marius_kj
Sitat: Dexter

I annonsen er det navnet og telefonnummeret til naboen som er oppført.

Jeg ønsker ikke å gå ut med hvilke gjenstander det dreier seg om, siden det da er relativt lett å finne navn.
Jeg går i hvert fall og ergrer meg gul og blå og ble rasende når jeg fant ut av det, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal få lagt det frem uten at det skal bli en dårlig tone mellom oss i fremtiden.
Synes han allerede har etablert en ganske dårlig tone? Vær voksen, si ifra at han er en dust og glem hele greia. Aldri stol på han igjen.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459766 08/08/2012 16:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sei til han at du ønsker hans fortjeneste tilbake, viss ikkje så legg du ut historia på facebook.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459801 08/08/2012 17:31
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Klask deg selv i panna,slutt å syt det må da være lov å selge med fortjeneste .solgt er solgt ,spist er spist,lurt er lurt,Husk den beste naboen man kan ha er den man aldri ser.....

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: allesammen] #1459806 08/08/2012 17:37
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: allesammen
Klask deg selv i panna,slutt å syt det må da være lov å selge med fortjeneste .solgt er solgt ,spist er spist,lurt er lurt,Husk den beste naboen man kan ha er den man aldri ser.....
Å selge med fortjeneste er selvfølgelig lov. Problemet her er jo at denne naboen har, mest sannsynlig med overlegg, overbevist trådstarter om at tingene har en lavere verdi, slik at han skal kunne tjene penger på det.

Hvorvidt det er lovstridig er jeg ikke sikker på, men det er uten tvil veldig umoralsk og sleipt.

Redigert av Jacobsen; 08/08/2012 17:41.
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459808 08/08/2012 17:40
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Dette her skal du huske på når naboen din sender ut nabovarslel fordi han skal sette inn et nytt vindu eller lignende.

Ellers kan du jo ta en prat med ham og si at det rett som det er kan skje noe med bremsene på bilen hans... ICON_SMILE

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459809 08/08/2012 17:43
O
ostemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Hvis du lurer på jussen er det nok avtl. § 33 som er aktuell. Paragraf 31 har ikke praktisk betydning i dag.

Sitat: avtl. § 33
Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende.

Ut fra det du forteller virker det som om han selv, antakelig med vilje, har forårsaket din villfarelse. Om du vil foreta deg noe rettslig er rettsgebyret i Forliksrådet 860 kroner. Uansett burde du snakke med han, høre hans versjon av saken og, dersom ting viser seg å være slik det synes nå, fortelle han klart hva du mener.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459813 08/08/2012 17:47
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Mener det ikke er noe poeng at det er en nabo.Man bør klare å skille på en handel og naboforhold.Eks er nabo bilselger å du selger bilen til han må du regne med at han tar en fortjeneste på den,,,,,Samme med salg av krimskrams/antikk...

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459818 08/08/2012 17:54
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke bare å spørre naboen hvorfor han selger varen videre med så mye fortjeneste? Da har han iallfall muligheten til å svare eller gjøre opp for seg, og et fremtidig naboforhold kan etableres som følge av dette. Viser det seg at naboen er en idiot som du ikke kan stole på, så anbefaler jeg å ha minst mulig å gjøre med han i fremtiden. De tusenlapper er sure, men verdt prisen om du slipper å ha slike personer i din omgangskrets. Det er iallfall ikke vits å bli ufin eller skape en unødvendig konfrontasjon.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459820 08/08/2012 17:56
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg ville nok spurt om naboens versjon. Han spesifiserte verdien "i den tilstanden". Med den kompetansen han har kan det hende han har brukt eller har tenkt å bruke tid og kompetanse på å sette det i stand.

For å dra en sykkel-parallell: Jeg kjøper naboens vrak av en sykkel til 750 kroner. Så reparerer jeg den, smører den opp, bytter ut deler kanskje fra eget delelager og setter den i god stand og selger den for 1500 kroner. Min tid, kompetanse og eventuelle reservedeler skal jeg selvsagt ha litt igjen for.

Det er dog ikke sikkert at jeg tar meg bryet med å sette den i stand om det ikke er noen som er interessert i å kjøpe den. Får jeg solgt den setter jeg den i stand, får jeg ikke solgt den stripper jeg den for brukbare deler og kaster resten.

Men slik trådstarter legger det frem høres det ut som en veldig sleip nabo og jeg ville nok ha sagt fra at jeg ikke likte fremgangsmåten.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: Raskall] #1459826 08/08/2012 18:06
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Raskall
Jeg ville nok spurt om naboens versjon. Han spesifiserte verdien "i den tilstanden". Med den kompetansen han har kan det hende han har brukt eller har tenkt å bruke tid og kompetanse på å sette det i stand.

Hvis det ligger en del jobb i å sette i stand gjenstandene, eller om det er en del arbeid å finne kjøpere (og således en viss risiko for at man brenner inne med tingene), så er det selvfølgelig ikke noe galt i å beregne en del profitt. Men, her virker det som om naboen ikke har gjort noe annet enn å ta bilde og legge det ut på finn.no (pluss diverse andre fora).

Ettersom trådstarter også i utgangspunktet ba om et verdioverslag, så burde naboen klart ha sagt: "legger du den ut på finn.no så får du lett 8.000,- for den", i stedet for å tilby seg å kjøpe gjenstanden for 4.500,-

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459836 08/08/2012 18:17
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Nabo har ikke gjort noen verdens ting med gjenstandene, har til og med skrevet at varen ikke er i 100% orden og at arbeid må påregnes.
Jeg spurte nabo kun fordi jeg hadde godt inntrykk av han, jeg trengte ikke å selge der og da, men mente at han var den som var best skikket til å gjøre et prisoverslag og forhørte meg dermed.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459890 08/08/2012 19:10
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Ligger på finn til 8000.- er ikke det samme som solgt for 8000.-.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: ] #1459952 08/08/2012 20:06
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pedaIglipp
Kan du ikke bare registrere deg på forumet og spørre om du kan kjøpe de tilbake, siden du ikke visste de var så verdifulle? By 3500,-.

+1

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459961 08/08/2012 20:13
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
+1

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1459974 08/08/2012 20:20
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Evt kan du spille litt dum, og si at du angrer på salget. Smør gjerne på en ekstra tårevåt historie å si at dette var noe du har fikk av din bestemor på dødsleie (hvis det passer mtp hva gjenstanden måtte være). Hør om det er greit at dere gjør om handelen, for du har så dårlig samvittighet.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1460016 08/08/2012 20:46
M
marius_kj Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Har ringt mannen og snakket med han. Forsåvidt ok grunner, og jeg kunne få de tilbake hvis jeg ønsket, men ble de solgt for 8k skulle jeg også få penger fra det salget. Så saken ute av verden, takk for tips, og vennskapet til naboen står ved lag.

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: ] #1460137 09/08/2012 06:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pedaIglipp
Haha, for en fæl kar. Nå er jo ikke naboen venner og familiem, så det er jo lov å tjene penger på naboen, men ikke under slikt skuespill.

Kan du ikke bare registrere deg på forumet og spørre om du kan kjøpe de tilbake, siden du ikke visste de var så verdifulle? By 3500,-.

Den er ikke dum!

I slike konfrontasjoner, som i livet ellers, lønner det seg å bestemme seg for hva en vil oppnå først, og så la målet forme handlingene. Det er sjelden noe godt samsvar mellom hva en ønsker å gjøre der og da og hva en burde gjøre i et lenger perspektiv.

I dette tilfellet antar jeg at du a) ønsker å oppnå en større fortjeneste samtidig som du b) ønsker å ha et rimelig greit forhold til naboen fremover.

Begynner du i den enden, er det lettere å finne ut hva du bør gjøre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1460336 09/08/2012 09:20
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: marius_kj
Har ringt mannen og snakket med han. Forsåvidt ok grunner, og jeg kunne få de tilbake hvis jeg ønsket, men ble de solgt for 8k skulle jeg også få penger fra det salget. Så saken ute av verden, takk for tips, og vennskapet til naboen står ved lag.

Så enkelt kan det gjøres! Happy ending ICON_SMILE

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: engekri] #1460532 09/08/2012 12:57
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: engekri
Si til naboen din at han er en dust og ikke bruk mer tid på ergrelse.

Det er et skarpt skille mellom å være en dust eller å gjøre noe dustete.
Det er langt fra sikkert at naboen er en dust, men en kan selvfølgelig stille spørsmål med det han har gjort og om det er etter boka. Den rette å spørre om det må jo være naboen selv.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: "Lurt" ved salg av løsøre(?) [Re: marius_kj] #1460607 09/08/2012 15:21
Brenders Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg ville strena rett bort til han krevd å få kjøpe tilbake gjenstanden han kjøpte til samme pris som han ga, fortalt han hvilket svært rasshøl han var og att han fortjener mer juling enn mat... Men det er jo meg da!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support