Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin

Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin #1458792 07/08/2012 16:36
anderz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Utgangspunktet er at far i huset ønsker seg espresso/kaffemaskin som erstatning for nespressoburken vi har i dag.
Jeg kan sikkert tenke meg å bli espressonerd og lært om tamping, malingsgrader, handlet drugdealervekt på DX og målt opp på mikrogrammet hvor mye kaffe hver kopp burde ha, fått innsikt i fusjons- og fisjonsprosessene og visst akkurat hvilket baktrykk og fortrykk man skal ha ved gjeldende værtype.

Men! Alt jeg vil ha er en veldig god kopp med noe laget på nymalte kaffebønner og gjerne passe raskt om morgenen mens ungene spiser frokost og pappa har 10 minutter med avisen.
Det er også svært fordelaktig at andre enn meg kan bruke den og lage seg en kopp f.eks når de sitter barnevakt og mamma& pappa er ute av huset. Som foreksempel svigermor som gjerne liker en god kopp kaffe men er ute av stand til å lage den om det ikke er på mokkamaster.

Så spørsmålet er om det finnes noen helautomatiske maskiner som dekker behovet eller om far skal bare nerde seg nedenom på kaffefronten (også). Jeg føler at jeg har nok dyre hobbyer som jeg nerder altformye om så jeg ville gjerne sluppet unna denne gang.

Og ja, jeg vet at et visst klesmerke fra Perren Street i London har nerde-espressomaskiner på lur.

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1458796 07/08/2012 16:41
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er spent på hva som kommer ut av dette. Da jeg gjorde en del tester for et par år siden fant jeg ingen automatiske espressomaskiner som jeg syntes jevnt over laget bedre kaffe enn en Nespressomaskin. Mon tro om verden har gått fremover?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1458802 07/08/2012 16:53
anderz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Om konklusjonen er at Nespresso er spitzenklasse sparer jeg jo masse penger jeg kan bruke på noe annet fornuftig. Nye hjul foreksempel (det er det jo alltids behov for).

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1458815 07/08/2012 17:07
Vingen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg satt min Nespresso tilside for tre mnd. siden og kjøpte Miele sin helautomatiske benkmodell og har ikke angret et sekund.
Den er enkel i drift, rask på oppstart og lager veldig god kaffe, men da avhenging av hvilke bønner du velger.
Jeg kontaktet Miele direkte og kjøpte en B-vare fra de til en veldig fin pris.
Jeg er usikker på om de sender. Ring de på 67173100

Women really do rule the world.
They just haven't figured it out yet.
When they do, and they will, we're all in big big trouble
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459105 07/08/2012 21:33
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Jepp, kjøpte Miele CM5100 på salg for en mnd siden, den er konge.

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459194 08/08/2012 05:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har en Krups EA8080 jeg skal selge (grunnet lite bruk og plassproblemer).

Kan dog komme med min erfaring med helautomatisk:
  • Det blir ikke helt det samme som med en manuell maskin (hadde en ekstremt billig maskin som var mye bedre)
  • Det er utrolig praktisk når man skal lage mange kopper (gjester)
  • Det er litt tungvint å lage mange kopper (sammenlignet med trakter)
  • Rensing og rengjøring er en helt ok prosess
  • Alt i alt, ok kaffe, men du får ikke heelt ut det lille ekstra ved å kjøpe f.eks. SRW-bønner kontra finere Løfbergs (f.eks.)

Redigert av baronKanon; 08/08/2012 05:40. Rediger grunn: kløneformulering

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459295 08/08/2012 07:29
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Pavoni lager noe flotte espressomaskiner, både helautomatiske og "manuelle". Kan kjøpes i UK til nær halv pris i forhold til i Norge. De har noen modeller hos Howards Kjøkkenskriveri i Oslo i hvertfall.

Coffee Italia trekker fra UK VAT.

Ingenting slår en italiener på kjøkkenbenken...

http://www.coffeeitalia.co.uk/products.php?cat=19

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459296 08/08/2012 07:30
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Personlig er jeg mye mer fornøyd med Zinzinomaskinen, som lager kaffe fra Malongo og Rombouts, enn Nespresso sin kaffe. Kaffe til Zinzino er noe vanskeligere å få tak i + den dårligste kaffen er ikke så veldig god, men de beste podsene frembringer ( etter min mening) betydelig bedre kaffe en f.eks nespresso.

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: Roadrunner] #1459306 08/08/2012 07:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Roadrunner
Pavoni lager noe flotte espressomaskiner, både helautomatiske og "manuelle". Kan kjøpes i UK til nær halv pris i forhold til i Norge. De har noen modeller hos Howards Kjøkkenskriveri i Oslo i hvertfall.

Coffee Italia trekker fra UK VAT.

Ingenting slår en italiener på kjøkkenbenken...

http://www.coffeeitalia.co.uk/products.php?cat=19
Fant ingen helautomatiske i lenken du viser til..

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: hanedalen] #1459323 08/08/2012 08:04
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: hanedalen
Personlig er jeg mye mer fornøyd med Zinzinomaskinen, som lager kaffe fra Malongo og Rombouts, enn Nespresso sin kaffe. Kaffe til Zinzino er noe vanskeligere å få tak i + den dårligste kaffen er ikke så veldig god, men de beste podsene frembringer ( etter min mening) betydelig bedre kaffe en f.eks nespresso.

Er du selger for dem eller? ;-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459470 08/08/2012 10:38
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
kjøpte selv en jura ena5? for to år siden, og er veldig fornøyd. Spesielt med mørkbrente bønner er det en vinner, pen er den også samt at svigermor skjønner den. Kjøpte fra komplett.no, nedsatt fra 8000 til 5000, angrer ikke

Merk at jeg ikke har prøvd melkeskummern, da jeg ikke liker melk i kaffen

grove sykler og mørk musikk
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459519 08/08/2012 11:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du trenger da ikke automatikk for at det skal gå fort og greit.

Jeg har en timer på stikk-kontakten til kaffemaskinen så den skrur seg på litt før jeg våkner. Da er den god og varm når jeg inntar kjøkkenet etter en dusj og et toalettbesøk.
Kverning av nok kaffe til en kopp tar ca 8 sekunder. Slipp litt vann ut av maskinen ned i koppen mens du kverner. Gjerne gjennom bajonetten så denne blir god og varm. (kverner du rett i bajonetten - da bør du gjøre dette først.)
Tørk av med klut. Fyll opp bajonetten sånn passe, greit å fylle omtrent like mye hver gang. Tamp sånn passe hardt.

La vannet sive gjennom kaffen i ca 25-28 sekunder til koppen er sånn passe full - 6cl er fint for en dobbel, og litt før kaffestrålen begynner å bli tynn.
Skru over bryteren til steam.
Vent 30-40 sekunder - steam melk - lag hjerte i kaffen med melken.
Drikk kaffe.

Hele prosessen tar ca 3 minutter og resultatet blir alltid bedre enn Nespresso, selv om det ikke blir perfekt hver gang.
Det er ikke rakettforskning dette her.
De som er mer opptatt av å spikke fliser og virke avanserte, vil sikkert si at det er flere hundre variabler som kan skli ut her, men dem om det.
Å lage espresso som er milevis bedre enn Nespresso, hver gang, er lett som en plett med en god kvern, god, fersk kaffe og en passe god espressomaskin. Å vinne barista-VM krever selvfølgelig mer, men jeg er fornøyd med at morrakaffen er god, og at gjester gjerne vil ha både to og tre kopper når de kommer innom.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459526 08/08/2012 11:30
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Håndbrygging er jo det hotteste nå, og da kommer man langt med en vannkoker, filterholder og en ok kvern (og vekt!)

25 gram nymalt kaffe til en stor kopp, helle på vann rett fra kokern og perfekt resultat hver gang!

No added style
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: sykkeloyvind] #1459542 08/08/2012 11:52
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: sykkeloyvind
Du trenger bare en sånn en sånn og en sånn ...

... og gjøre sånnn....

...og sånn ...

og, deretter litt sånn, ...

..og til slutt litt sånn

Jeg er ikke ett sekund i tvil om at dette gir bedre kaffe, men det feiler jo miserabelt på svigermortesten.

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459552 08/08/2012 12:03
anderz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg ser jo at jeg kommer svært langt med en feiende flott halvautomatisk maskin (sikler fælt på en fra Rocket Espresso nå), en god kaffekvern samt en presskanne til svigermor og større brygg. Koke vann kan hun jo fikse selv...
Jeg må gå i tenkeboksen og se hva som finnes av tilbud der ute. Rocket Espresso er feriestengt noen uker til så da kan jeg kontemplere over valgmulighetene i den perioden ICON_SMILE
Miele-maskinene er jo et fint kompromiss og jeg ser de dukker opp til 6K hos Lefdal med ujevne mellomrom. Jura er jo også fine maskiner men det er jo ¤%&/ umulig å finne noen tester av noe som helt på et språk man forstår (mao ikke italiensk eller nederlandsk).

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459583 08/08/2012 12:28
Vingen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sjekk ut kaffefryd.no han skriver mye om forskjellige typer bønner og manuell brygging osv.

Women really do rule the world.
They just haven't figured it out yet.
When they do, and they will, we're all in big big trouble
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459693 08/08/2012 14:41
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
ja er det ikke rart at nespresso selger så bra når alle synes smaken er dårlig,,eller kan det være greit med den samme dårlige smaken hver gang,noe som er vanskeligere med manuell maskin der smaken varierer mye.Man slipper jo å servere flere en en kopp til gjester da det smaker dritt,,,

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: allesammen] #1459698 08/08/2012 14:52
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Jeg kjøpte en Dehlongi automatisk esspressomaskin i Italia, fungerer utmerket. To esspressoer hver morgen. Har ikke sett tilsvarende i Norge.

http://www.delonghi.com/it_it/family/moka/

Redigert av DagRS; 08/08/2012 14:55.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: DagRS] #1459793 08/08/2012 17:21
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DagRS
Jeg kjøpte en Dehlongi automatisk esspressomaskin i Italia, fungerer utmerket. To esspressoer hver morgen. Har ikke sett tilsvarende i Norge.

Er ikke det en automatisk mokkakanne, da? Mokka er godt det, men det er ikke espresso.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1459895 08/08/2012 19:12
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jura går for og være veldig flott, krups er det vel noe problemer med.
Selv kommer jeg til og gå innkjøp av en Melitta Caffeo Bar til neste lønning.
Gleder meg skikkelig. Har nå en Krups idag (xp7220 ellerno) og har vært en trofast venn lenge, men har da mått bytte noen deler. Til min egen overraskelse så er det veldig enkle ting og skru på (så sant det ikke er elektrisk for min del).
Har selv bytta vannpumpe, pakning til vanntank(den i chassi) og justeringsstaaag til kværna.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: oivindg] #1460518 09/08/2012 12:48
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: oivindg
Sitat: DagRS

Er ikke det en automatisk mokkakanne, da? Mokka er godt det, men det er ikke espresso.

Øivind

Sorry, men det er flere automatiske espessomaskiner her som f.eks denne http://www.delonghi.com/it_it/products/ecam-21110b/

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: allesammen] #1460813 09/08/2012 20:29
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: allesammen
ja er det ikke rart at nespresso selger så bra når alle synes smaken er dårlig

Nespresso smaker helt greit. Får det selvsagt bedre om man har ferske og nykvernede bønner. Jeg har hatt espressomaskin. Har nespresso nå. Synes det er helt greit.

Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1461843 11/08/2012 16:34
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hmmmm. Ser mpx reklamerer nederst her i tråden med topp 10 bestselgere.
Makan til utnyttelse av reklameplass da, men sålenge det gir resultater ICON_SMILE

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1464705 15/08/2012 17:37
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Har forøvrig fått Melitta´n i hus nå igår kveld.
Virkelig stor oppgradering fra Krups´n.
Vesentlig stillegående i forhold, lekkert design og stor kapasitet.
Og ikke minst; Utrolig god melkeskummer som faktisk FUNGERER !
Love it

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Kan noen anbefale en helautomatisk espressomaskin [Re: anderz] #1505153 15/10/2012 19:25
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Har gått fra smånerding med 3 halvauto-maskiner i den lavere del av pris-skalaen (Gaggia Classic, Rancilio Silvia, Kitchen Aid) de siste 8årene for deretter å finne ut at det jeg egentlig ville ha var en helautomatisk. Det henger nok sammen med at jeg har lite tid på morgenen kombinert med litt utålmodighet.... Jeg orket heller ikke alt sølet med halv-auto. Jeg fikk hvertfall ingen god rutine som unngikk søl...

Endte opp med å kjøpe en Jura Impressa J7 og ihht telleverket har den i dag brygget 3061 kaffekopper siden 1.mars 2010, ergo i snitt 3 kopper per dag...:-). Den blir rimelig mye brukt med tanke på at jeg er eneste kaffedrikkende i huset. Jura er kjent for å ha veldig lite feil og det føles veldig solid og bra. Meget gode renseprosesser også. Virker også som de har en solid importør i Norge da jeg hentet min maskin direkte der...

Jura kan anbefales om du vil ha helauto og vil betale litt ekstra for kvaliteten.

En annen fin ting med helauto er at dine venner går og lager seg kaffe selv når de har lyst...:-)

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå