Jeg får slå et slag for årets BMC-ritt som foregår i mine gamle trakter, nemlig Eidsvoll.
Rittet som tidligere var kjent for en usakelig tøff løype med bøtter av knotesti og bakker som man hadde mareritt om i flere uker etterpå, er de siste årene blitt et mer rent grus og asfaltritt ispedd noen kortere terrengpartier av litt enklere karakter. Tilpasning til massene med andre ord. Men bakkene er fremdeles lange og harde...
Uansett, sentralt på østlandet samme helg som Cykelvasan, så et ypperlig valg for oss som ikke tar en harrytur over grensa.
Løypa for i år er vel ikke 100% spikra enda, og jeg og Johan prøver å få endra løypa litt mer tilbake til den orginale varianten det er masse fine stier å ta av i området, så det behøver ikke være grusbanking hele vegen! Burde også fått med lasarett bakken igjen! Det er en bakke som virkelig skiller! Uansett er dagens løpe utfordrende nok for de fleste, og bra med bakker som skiller godt!! Vil absolut abbefalle dette rittet for massene! PS: det er også med litt obligatorisk gjørme her!
Feit og i dårlig form..
Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august
[Re: Rønnern]
#142703118/06/201221:07
Bra å se en post for dette rittet. Hjemmebane for meg. Ifjor lagde jeg denne tråden! Er enig i at lasarettbakken burde med..det er jo en bakke det ikke fins mange av på østlandet tror jeg og kunne vært en "signaturbakke" for rittet. Mer stier kan det godt være men da av flytvarianten . "Steinrøysa" som var på slutten av den gamle løypa var det bare de spesielt intresserte som likte så håper ikke den blir gjeninnført .
#144414815/07/201220:20
Fikk bekreftet i dag, at Lasarettbakken og stien ned til Stensby sykehus skal være med. Dessuten kutter vi ut myrhølet nedenfor Hermods plass, og kjører Kinnavegen rett ut til Minneåsvegen Blir noen flere km asfalt ut av dette, men jeg tror de som har vært igjennom myra der oppe, ikke har noe i mot å slippe den Kommer tilbake med GPS spor, og muligens video av terreng partiene, så fort det er tilgjengelig!
Feit og i dårlig form..
#144810923/07/201208:24
Artig med ny løype igjen. Bra at lasarettbakken er med igjen selv om den er hard og lang som fy! Når det første er en bakke av sånne dimensjoner i distriktet burde den jo være med! Meld døkk på folkens!
#145203029/07/201219:31
Såvidt meg bekjent, skal det ikke være kjørt skogsmaskiner noe sted i løypa. Vi sykla igjennom for 2 uker siden, og det var ingen steder det hadde kjørt skogsmaskiner da..
Feit og i dårlig form..
#145714105/08/201222:21
Fra arrangørens hjemmeside: Vi har løyper med vesenlig mindre vanskelig terreng enn tidligere år, men med motbakker og utforkjøringer nok. Eidsvoll SK og BMC Norge skal sørge for masse utfordringer både til elite, tur og bedrift deltagere. Vi satser på å legge forholdene til rette slik at BMC rittet blir et ritt å regne med i årene som kommer!
Jasså. Er det noen som har sykla løypa som kan oversette dette, eventuelt sammenlikne med andre ritt? Trenger å kjøre meg litt inn før Ultra og hadde håpet på fulldemperløype, men det høres ikke helt sånn ut?
sv
#145798606/08/201220:23
Det som er merket med gult er ganske ødelagt av skogsmaskiner
Ser nå av løypekartet at denne delen også er med ja.. Vi har aldri sykkla den biten på trening, og jeg vet at det var snak om den skulle være med eller ikke.. Hvordan var forholdene der?
Feit og i dårlig form..
[Re: svegar]
#145799106/08/201220:29
Fra arrangørens hjemmeside: Vi har løyper med vesenlig mindre vanskelig terreng enn tidligere år, men med motbakker og utforkjøringer nok. Eidsvoll SK og BMC Norge skal sørge for masse utfordringer både til elite, tur og bedrift deltagere. Vi satser på å legge forholdene til rette slik at BMC rittet blir et ritt å regne med i årene som kommer!
Jasså. Er det noen som har sykla løypa som kan oversette dette, eventuelt sammenlikne med andre ritt? Trenger å kjøre meg litt inn før Ultra og hadde håpet på fulldemperløype, men det høres ikke helt sånn ut?
sv
Er det mye sti du er ute etter, så er det nok Eventyr rittet ano 2011 du skulle vært med på.. BMC rittet er mere ett klassisk grusritt, det samme som har skjedd med eventyr rittet i år.
Kan verifisere at strekningen som er ødelagt av skogsmaskiner, IKKE er med i årets ritt! Stipartiet ved netsjøen er også utbedret, slik at det nå skal være mulig for de fleste å sykkle igjennom der! Ut over løypekartet som ligger på hjemmesiden, vil det bli en liten sløyfe i lysløypa ved skistadion ved start.
Det er fortsatt meldt godvær til helga, så da er det bare å møte opp!
Meldt supert vær imorgen! Bare å komme å etteranmelde seg! Flott tur rundomkring i Mistberget venter..mest grus, endel terreng og litt transport på asfalt. Fin økt før Birken dette!
#146179211/08/201213:43
Jommen sa man grusbanking. Et terrengparti og der måtte jeg løpe fordi en "lokal helt" skulle først inn og knota så alle andre bak måtte av. Uansett bra partempo-økt og fin Birken-oppkjøring.
Jommen sa man grusbanking. Et terrengparti og der måtte jeg løpe fordi en "lokal helt" skulle først inn og knota så alle andre bak måtte av. Uansett bra partempo-økt og fin Birken-oppkjøring.
Sol og varmt var det også
Ble det pallen på deg? Hvem var topp 3-i elite?
[Re: Torlog]
#146181511/08/201215:18
Fint ritt, men gikk til helvete for min del. Forlengs salto i slutten av lysløypa etter 1,5-2 km? Knakk kantene i setet og kroppen var ikke helt god etterpå. Fullførte i bakleksa på knappe 2.20 tror jeg. Ja, jeg hadde stiv gaffel
iq
[Re: Torlog]
#146183211/08/201216:11
At de klarte å skille 3. og 4. plassen er for meg rimelig uforståelig. Må være type OL-triathlon-9-tusendeler-i-forskjell Den spurten var usannsynlig jevn. Målfotokamera 3 meter bak målstreken var vel heller ikke noe sjakktrekk.
Instagram: @oivindbjerkseth
#146185711/08/201217:15
Gratulerer med seiern Bjerkseth! Når det gjelder målfotokamera så visste jeg ikke at vi hadde slik luksus i klubben en gang.. Man får ta det som det er da det er ritt som blir arrangert av frivillige . Målet til sponsoren (BMC) er å gjøre det til ett ritt for massene så det er faktisk kontraktfestet at løypa skal være.."folkelig" (Les: type Birken). Flott å se så mange som hadde møtt opp i finværet..selv om det sikkert hadde vært 3 ganger så mange om det hadde vært seedingstatus i dette rittet.