Nå er det fa¤@ 0 meg nok!!!!!!!
|
Re: Nå er det fa¤@ 0 meg nok!!!!!!!
[Re: Freakout]
05/08/2012 21:28
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er en misforståelse at det ble inført noen støtte til Diesel.
Avgiftsystemet ble endret med mer vekt på CO2. Dette førte til at Dieselbiler fikk lavere avgift, fordi de slipper ut mindre C02, via lavere forbruk. Teknologien endrer seg raskt, og mange følger ikke med.
Golf:
1.2l 105Hk, 175Nm, Bensin, 0-100 10.6 sek. 134g/Km. 281 600,- 1.6l 105HK, 250Nm, Diesel 0-100 11,2 sek. 138g/Km. 282 100,-
Når det gjelser bilavgifter er det stor forskjell på land som produserer biler, og de som ikke gjør det.
Dyrt i Norge, men det er det i mange andre land også.
e
|
|
|
[Re: Tex]
05/08/2012 21:29
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Strømforsyningen er har ikke kapasitet på verken lokalt, regionalt eller nasjonalt nivå til å tåle effekten eller energimengdene som kreves.
Jeg finner ikke referansen nå, men jeg har lest at hele den norske bilparken kunne vært kjørt på strøm med bare noe sånt som 10% økning av strømforbruket. Og at med en del enøk-tiltak på andre områder kunne hele økningen spares inn, slik at ikke nettet ble belastet mer enn i dag og strømforbruket ikke økte. Men det er kanskje for optimistisk? 10% er mye når du tenker på hvor mye industrien bruker. En del av veldig mye er fortsatt mye. Problemet med elektrisitetsproduksjonen i Norge er at den er såpass ustabil at man må ha backup for å kunne tåle vindstille dager eller perioder med tomme vannmagasiner. Atomkraft er nok den eneste måten å stabilisere det på.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
05/08/2012 21:31
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
43% av realkostnaden eller 43% av listepris?
Det betyr en hel del når en samtidig ser på lønnsnivået i de to landene. Sa jeg ikke listepris? Altså fra forhandler, uten noe stasj.
|
|
|
05/08/2012 21:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Utifra det jeg fant, koster en bil i Hellas, 43% av en ny bil i Norge. (Polo 1,2 TDI ny fra forhandler brukt i research)
Ja, det vil sikker variere litt fra modell til modell, men hvis listeprisen er rundt halvparten i forhold til her, blir realkostnaden rundt det dobbelte i forhold til her, siden de tjener 1/4 av det vi gjør. Sånn rundt regnet. Dobbelt så dyrt å kjøpe bil, og fire ganger så dyrt å kjøre bil i Hellas sammenlignet med her. Nå mener ikke jeg at vi nødvendigvis skal sammenligne oss med Hellas, men likevel.
Redigert av Tex; 05/08/2012 21:46.
|
|
|
05/08/2012 21:46
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
10% er mye når du tenker på hvor mye industrien bruker. En del av veldig mye er fortsatt mye. Problemet med elektrisitetsproduksjonen i Norge er at den er såpass ustabil at man må ha backup for å kunne tåle vindstille dager eller perioder med tomme vannmagasiner. Atomkraft er nok den eneste måten å stabilisere det på.
Elektriske biler tilknyttet ladere som tilpasser seg spotpris på strøm er et glimrende tiltak for å få en mer stabil og pålitelig strømforsyning. På sikt kan dette forbedres ytterligere ved å gi laderne mulighet til å selge strøm ved ekstremt høye priser. Grunnen er at kraftbehovet til biler er svært elastisk, de trenger bare å lades opp slik at de er klare igjen neste dag. Med et typisk kjøremønster trenger de ikke engang å være fulladet (Typiske turer med elbil er bare noen få km. til ett par mil) Dermed kan de velge å lade når det finnes overskuddskapasitet (I.e. prisen er lav) Systemer som tillater slikt er under utvikling og utrulling alt i dag. (Søk f.eks etter smart energy profile 2)
|
|
|
[Re: StigB]
05/08/2012 21:53
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
10% er mye når du tenker på hvor mye industrien bruker. En del av veldig mye er fortsatt mye. Problemet med elektrisitetsproduksjonen i Norge er at den er såpass ustabil at man må ha backup for å kunne tåle vindstille dager eller perioder med tomme vannmagasiner. Atomkraft er nok den eneste måten å stabilisere det på.
Elektriske biler tilknyttet ladere som tilpasser seg spotpris på strøm er et glimrende tiltak for å få en mer stabil og pålitelig strømforsyning. På sikt kan dette forbedres ytterligere ved å gi laderne mulighet til å selge strøm ved ekstremt høye priser. Grunnen er at kraftbehovet til biler er svært elastisk, de trenger bare å lades opp slik at de er klare igjen neste dag. Med et typisk kjøremønster trenger de ikke engang å være fulladet (Typiske turer med elbil er bare noen få km. til ett par mil) Dermed kan de velge å lade når det finnes overskuddskapasitet (I.e. prisen er lav) Systemer som tillater slikt er under utvikling og utrulling alt i dag. (Søk f.eks etter smart energy profile 2) Ja, flott det, har lyst på elbil selv, Tesla såklart. Problemet er at et backupsystem ikke bare faller ned fra himmelen. Og når du ser hvor mye bull det har vært rundt Mongstad kan man jo bare begynne å fantasere... Et Atomkraftverk i nærheten av Osloområdet hadde gjort underverker, men med nordmenns skeptiske holdning er nok det en fjern drøm og folk begynner med en gang å snakke om Tjernobyl og Fukushima(uten å tenke over hvor mange Atomkrafverk det finnes i verden som er problemfrie, og østlandsområdet er svært lite Tsunamiutsatt)
|
|
|
05/08/2012 22:01
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
El bil er nok tingen når vi ikke klarer å levere nok strøm i fra kraftverkene våre. Tyskrene har jo nylig bygd et STORT kullkraftverk vi kan kjøpe strøm til el bilene våre fra.
Uten satsing på atomkraftverk kan vi glemme visjonen noen har om at alle skal kjøre med el.
En 10% økning er nok et for lavt estimat. Ser man på forbrukstallene til el biler så kommer jeg til å bruke 100% mere strøm enn jeg gjør i dag.
Stoltenberg selv ville bare fått en økning målt i promille da statsminister kåken bruker så mye strøm at man ikke klarer å betale regningen med to brukbare inntekter der alt går til strøm Når man ikke klarer å få strøm forbruket under kontroll i en ny stataminister bolig engang som skulle være energi effektiv så skjønner man hvor det bærer.
Redigert av sl500; 05/08/2012 22:18.
|
|
|
[Re: Espen]
05/08/2012 22:09
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Golf:
1.2l 105Hk, 175Nm, Bensin, 0-100 10.6 sek. 134g/Km. 281 600,- 1.6l 105HK, 250Nm, Diesel 0-100 11,2 sek. 138g/Km. 282 100,-
Når det gjelser bilavgifter er det stor forskjell på land som produserer biler, og de som ikke gjør det.
Dyrt i Norge, men det er det i mange andre land også.
Små tulle biler er ikke så dyrt men trenger du en familiebil med motor som står litt i stil med bilen så er saken en annen. Jeg puttet over kr 400 000 direkte i statskassen for å få kjøpt en BMW 5 serie i fjor. Hvem er alle de andre landene som har høye bilavgifter? Jeg kommer bare på Danmark.
|
|
|
[Re: sl500]
05/08/2012 22:26
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Uten satsing på atomkraftverk kan vi glemme visjonen noen har om at alle skal kjøre med el.
Selv om jeg er enig i at kjernekraft er den eneste kjente løsningen for en bærekraftig produksjon av baselast, så er vel elbiler det kanskje dårligste argumentet. Om faktisk alt og alle kjørte med ladbare elkjøretøy, da ville vi ha kommet dit at man faktisk har nok tilknyttet lagringskapasitet i nettet til at behovet for baselast reduseres vesentlig og kraftproduksjons som i dag er dysfunksjonellt som vind og sol ville ha blitt langt mer relevant. Elbilene lades når kraftbehovet ellers i nettet er på det minste, og i et avansert nett kan tilknyttede elbiler brukes til å levere topplast tilbake til nettet.
Redigert av sverreb; 05/08/2012 22:53.
|
|
|
05/08/2012 22:29
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Bra skrevet anonymous13. En gjennomsnits personbil kjører ca 15 000 km i året. Legger man tilgrunn 1,5kw pr mil kommer man ikke langt med å legge på 10 kw på total forbruket på boligen. Veldig mange har også 2 biler pr hustand så det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig.
|
|
|
[Re: ]
05/08/2012 22:46
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Men hva tror du skjer når halve nabolaget kommer hjem fra jobb og plugger i Tesla'en sin?
Så langt frem i tid vil laderen sjekke hva strømkostnaden er i øyeblikket og finne ut at akkurat nå koster det for mye, best å vente til senere på kvelden når strømmen er billigere. Den trekker vel 30A, altså like under det mange har på hovedsikringen sin. Det sier seg selv at transformatorene i boligstrøket ikke er dimensjonert for mye av dette, og heller ikke fordelingsnettet den er koblet til.
Hvorfor skal du ha en hurtiglader hjemme? Slikt er greit å installere som nødløsninger rundt om, men i hjemmet holder det da med en vanlig 16A lader for å kunne lade kjøretøyet opp i løpet av natten. (Og stort sett er den jo ikke helt utladet) Når det gjelder energibehovet, så er nok det beregnet på ganske så ideelle forutsetninger. Leaf'en på jobben klarer jo ikke halvparten av lovet distanse på vinteren. Og det er på vinteren vi treffer på effektbegrensningene i strømnettet.
Selv på vinteren bruker vi mindre strøm på natten når elbilene vil lades.
|
|
|
[Re: sverreb]
05/08/2012 22:51
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Med smartgrid tankegang trenger man jo to biler uansett. En som byr seg fram til energispekulanter som en billig tøs og en som garantert er ladet opp.
Hvorfor det? Det holder at det er en tilstrekkelig mengde batterikapasitet tilkoplet når det trengs. Det er ikke slik at hele befolkningen lever etter nøyaktig samme døgnrytme og forbruksmønster. Mens du er på jobb vil noen andres elbil stå i garasjen. Det holder jo med én episode hvor folk stryker med fordi innholdet i batteriet er spekulert bort, før politikere blir sjokkerte, skal få slutt på dette med pennestrøk og lover mer strøm og mer åpenhet.
Tøv. Du kan da selv velge om du vil selge, og hvor mye du vil ha i reserve. Minn meg om hvor i loven det står at alle biler skal til en hver til være lagret med en gitt strategisk reserve med drivstoff i tilfelle nødsfall?
Redigert av sverreb; 05/08/2012 22:52.
|
|
|
05/08/2012 23:04
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Så langt frem i tid vil laderen sjekke hva strømkostnaden er i øyeblikket og finne ut at akkurat nå koster det for mye, best å vente til senere på kvelden når strømmen er billigere. Det blir nok fint når folk skal kjøre vaskemaskiner og tørketromler på natta for å spare penger på strømmen. Blir nok en økning i antall personer som omkommer i brann men har EU bestem noe så blir det jo sånn her på berget også
|
|
|
05/08/2012 23:07
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Tøv. Du kan da selv velge om du vil selge, og hvor mye du vil ha i reserve. Minn meg om hvor i loven det står at alle biler skal til en hver til være lagret med en gitt strategisk reserve med drivstoff i tilfelle nødsfall?
Ikke undervurder de rødgrønnes evner til å lage nye forbud og påbud
|
|
|
05/08/2012 23:09
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Bra skrevet anonymous13. En gjennomsnits personbil kjører ca 15 000 km i året. Legger man tilgrunn 1,5kw pr mil kommer man ikke langt med å legge på 10 kw på total forbruket på boligen. Veldig mange har også 2 biler pr hustand så det sier seg selv at dette ikke er bærekraftig. Du trenger ikke ekstra kapasitet siden bilen lades når du ellers bruker mindre effekt i boligen (om natten), og skulle du ha behov for å lade på peak tider så er ikke din oppførsel typisk og presenterer ikke noe spesiellt problem for nettet som helhet. Det holder at de fleste følger den normale oppførselen, noe som kan motiveres vi spotprising av strøm til elbiler (Gjøres alt i dag med varmtvann) Hva gjennomsnittlig kjøredistanse er, er ikke nødvendigvis så interessant. Det er gjerne noen få storforbrukere som trekker snittet opp vesentlig. Mer interessant ville det vært å se på median og nedre kvartil tall for forbruk. SSB rapporterer ca 33km/person/dag i personbil i norge for 2009, dette gir ca 12000km/år hvis det er bare en persom pr. bil. Om det er flere blir kjøredistansen kortere. Hvor kommer dine tall fra? Antar forøvrig du mente 1.5KWh ikke 1.5KW pr. mil ovenfor. Om jeg legger dine tall til grunn og antar at bilen lades 8 timer/dag får jeg at husholdningen får økt strømregningen med 2250KWh pr. år ved 15000km kjørelengde, og at bilen presenterer en snittlast på 0.77KW når den lades. Dette er ikke spesiellt skremmende tall IMO.
Redigert av sverreb; 05/08/2012 23:10.
|
|
|
05/08/2012 23:12
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Ikke undervurder de rødgrønnes evner til å lage nye forbud og påbud Istedet for å prøve å score billige politiske poenger, hva med å svare på spørsmålet. Hvor er de tilsvarende lovene for biler med andre drivstofftyper?
|
|
|
05/08/2012 23:14
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det blir nok fint når folk skal kjøre vaskemaskiner og tørketromler på natta for å spare penger på strømmen. Blir nok en økning i antall personer som omkommer i brann men har EU bestem noe så blir det jo sånn her på berget også
Også fint om du holder deg til saken fremfor denne slags retorikk.
|
|
|
05/08/2012 23:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvorfor det? Det holder at det er en tilstrekkelig mengde batterikapasitet tilkoplet når det trengs. Det er ikke slik at hele befolkningen lever etter nøyaktig samme døgnrytme og forbruksmønster.
Her forstår jeg ikke hva du mener. Bare fordi du akkurat nå ikke har elbilen din koplet til nettet betyr ikke at alle andre gjør som deg. Derfor 'trenger' du ikke ha to. Dette er en øvelse i statistikk og sannsynligheter. Garantier for at biler er koplet til behøves ikke for å realisere en utjevningsgevinst for strømnettet ved tilkoplede styrbare ladere. Tøv. Du kan da selv velge om du vil selge, og hvor mye du vil ha i reserve. Minn meg om hvor i loven det står at alle biler skal til en hver til være lagret med en gitt strategisk reserve med drivstoff i tilfelle nødsfall?
Oh. Folk som bruker "tøv" i argumentasjonen sin, ser jeg på som annenrangs undermålere men jeg skal la det passere denne gangen, siden du tydeligvis brenner for saken :-) Du trenger ikke gjøre meg noen tjenester. Jeg brukte ordet tøv fordi argumentasjonen ovenfor var ekstremt billig retorikk og baserte seg på å fyre opp under forakt for politikk og politikere fremfor å komme med noe saklig. Hvis du synes ditt eget argument ikke var tøvete kan du godt få underbygge det ved å komme med situasjoner hvor tilsvarende vedtak har blitt gjort slik jeg spurte etter. Det er meg bekjent ingen politikere som har gått i bresjen for å beskytte folk fra risikoen involvert i å ha en ikke fungerende bil. Du forstår at det er forskjell på drivstoffet ditt har blitt spekulert bort mens du sov og det at du med overlegg har kjørt bilen tom på Finnmarksvidda?
Om bilen er tom så er det da fortsatt du som med overlegg har solgt all strømmen. Enhver rasjonell tilnærming til denne typen retur av ladning vil ha vesentlige begrensinger av mengde som kan selges, det er i første rekke snakk om en inndekking av topplast til erstatning for spinnende reserver, ikke last over lang tid. Da vil nok everket heller spinne opp en ny turbin. Du vil naturligvis kunne stille inn hvilken mistereserve du ønsker å ha på batteriet og sannsynligvis når det uansett skal være toppladet. En full overgivelse av kontroll til everket vil ikke få aksept i markedet, som ergrunnen til at jeg hele tiden snakker om pris (Fordi penger motiverer) fremfor kapasitet. De to er relaterte men det vil til sist måtte være i brukernes egeninteresse å benytte slike systemer for at de skal fungere.
Redigert av sverreb; 05/08/2012 23:39.
|
|
|
05/08/2012 23:46
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Blir fint fyrverkeri da 
|
|
|
05/08/2012 23:48
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Du trenger ikke ekstra kapasitet siden bilen lades når du ellers bruker mindre effekt i boligen (om natten), og skulle du ha behov for å lade på peak tider så er ikke din oppførsel typisk og presenterer ikke noe spesiellt problem for nettet som helhet. Det holder at de fleste følger den normale oppførselen, noe som kan motiveres vi spotprising av strøm til elbiler (Gjøres alt i dag med varmtvann)
Du mener altså at det ikke er noe kapasitetsmessig problem om 200.000 privabiler skrur på 16A lading kl.22 en vinterkveld? Min gjetting er at kablene over Hardangerfjorden vil henge omtrent nedi fjorden. Jo det er et problem, akkurat som at det er er et problem om 200000 komfyrer* skrus på klokka 1700. Det er imidlertid ikke et uhåndterbart problem. Vi håndterer slikt i dag med spinnende reserver og distribuerte peak-load anlegg. For å redusere behovet for slik infrastruktur bør man imidlertid utnytte gevinsten ved å ha styrbare ladere slik at man skaper et incitament til at ikke alle disse laderne skrur seg på på samme tid. *) Ikke tatt helt ut av lufta. En typisk komfyr kan gjerne trekke opp til 6-10KW, samme nabolag som billaderen. Og tidspunktet for når man lager mat er ikke helt ukorrelerte de heller.
|
|
|
05/08/2012 23:56
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Så langt frem i tid vil laderen sjekke hva strømkostnaden er i øyeblikket og finne ut at akkurat nå koster det for mye, best å vente til senere på kvelden når strømmen er billigere.
Det var jo synd for bestemor som må stå å fryse på togstasjonen siden du ikke får hentet henne med den batteritomme bilen som så inn i fremtiden. Pleier du å vente med å fylle bensinbilen din til den hoster og harker og går på damp, eller foretrekker du å ha en strategisk reserve? Hvorfor skal dette være anneledes med en elbil. Du kommer uansett ikke til å kjøpe en elbil som bare har såvidt nok kapasitet til å få deg frem og tilbake dit du skal daglig. Du kommer til å ville ha en som har god margin til ditt daglige behov så det er lite grunn til å tro at den vil stå tom. Hvorfor skal du ha en hurtiglader hjemme? Slikt er greit å installere som nødløsninger rundt om, men i hjemmet holder det da med en vanlig 16A lader for å kunne lade kjøretøyet opp i løpet av natten. (Og stort sett er den jo ikke helt utladet)
Ok. Ikke noe hurtiglader hjemme. Hvor lang tid bruker jeg på å lade en Tesla Model S da igjen? Det kommer an på hvor stort batteriet er og hvor utladet det var. Hvorfor spør du ikke Tesla motors om dette. De holder til i California som har mye værre elforsyningsproblemer enn vi har i norge. Selv på vinteren bruker vi mindre strøm på natten når elbilene vil lades. Ikke 16A mindre. Har du komfyr, vaskemaskin, tørketrommel? Kan du bruke de samtidig? Hvis du så lar være å la de stå på om natten. Har du regnet på hvor mye ledig kapasitet du da har i sikringsskapet ditt?
|
|
|
05/08/2012 23:58
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg vet jo dette, og det er derfor jeg stusser. Det er jo ikke mange årene siden strømmen gitt på julaften rett som det var fordi varmtvannsbereder, komfyr og stekeovn gikk på en gang.
Men det er ikke så vanlig lengre er det vel? Har du tenkt over hvorfor det er slik, og om ikke det som er gjort for å avhjelpe den situasjonen ikke også kan avhjelpe en ekstraklast fra elbiler? Når vi da skal dra inn en 16A last som står i 8 timer, ikke 2 som julemiddagen, så er jeg fryktelig skeptisk til hvor mange trafoer som må byttes rundt om i landet.
Du mener trafoene har store duty-cycle begrensinger? Det er i så fall en helt annen problemstilling en kapasitetsdiskusjonen, men det er nok fortsatt ikke tilfelle at de vil stå i fulle 8 timer, fordi de lades ikke ut helt hver dag (typisk).
Redigert av sverreb; 06/08/2012 00:00.
|
|
|
06/08/2012 00:17
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Garantier for at biler er koplet til behøves ikke for å realisere en utjevningsgevinst for strømnettet ved tilkoplede styrbare ladere. Jeg snakket om to biler for å illustrere poenget med en et problem som er verre en "range anxiety", nemlig at bilen ikke er tilgjengelig i det heletatt. Å dra inn masse fagord om realisertbar utjevningsgevinst og styrbare ladere, får ikke flere med i debatten. Jeg kan ikke ta ansvar for alle andres kunnskap om emnet. Hvis noe er for uforståelig er det bare å spørre. Men dette er en faglig diskusjon, da må man tåle at det brukes tekniske termer. Jeg brukte ordet tøv fordi argumentasjonen ovenfor var ekstremt billig retorikk og baserte seg på å fyre opp under forakt for politikk og politikere fremfor å komme med noe saklig.
Det er ikke stort bedre å komme med billig retorikk i form av ikke etterprøvbar teknologibabbel. Hva har jeg sagt som ikke er etterprøvbart eller 'teknologibabbel' Hvis du skal komme med slike beskyldninger får du i det minste vise til hva du mener er feil slik at jeg kan forsvare mine synspunkter med referanser. Det er meg bekjent ingen politikere som har gått i bresjen for å beskytte folk fra risikoen involvert i å ha en ikke fungerende bil.
Da bør du prøve å kjøre bilen tom på Autobahn, eller unngå å levere den inn til EU-kontroll. Jeg skal være enig i at det finnes reguleringer for å begrense at feilfungerende biler skal skape farer for andre i trafikken. Jeg skal også innrømme at jeg ikke brukte tilstrekkelig pertentlig språkbruk til å spesifisere at tilfellet vi snakket om var en ikke fungerende (Som i ikke beveger seg) bil som står i garasjen og dermed ikke er klar til bruk. Jeg trodde at dette var klart fra kontekst. Du forstår at det er forskjell på drivstoffet ditt har blitt spekulert bort mens du sov og det at du med overlegg har kjørt bilen tom på Finnmarksvidda?
Om bilen er tom så er det da fortsatt du som med overlegg har solgt all strømmen.
Så du mener fortsatt folk skal sitte å manuelt spekulere de 10'erne det fulladede batteriet tilsvarer? Ikke manuellt. Du spesifiserer reglene, laderen overholder de dag til dag. Omtrent tilsvarende til at du slipper å skrive http headerne selv hver gang du poster her. Det gjør datamaskinen din for deg basert på regler. Enhver rasjonell tilnærming til denne typen retur av ladning vil ha vesentlige begrensinger av mengde som kan selges, det er i første rekke snakk om en inndekking av topplast til erstatning for spinnende reserver, ikke last over lang tid.
Puh...inndekking, topplast, spinnende reserver? Prater du om at problemet år folk står å griller juleribbe i Danmark og så blir det plutselig vindstille? Nei jeg prater om å dekke inn et behov f.eks ved at 200000 mennesker setter på vannkokeren når det er reklame i landskampen da kommer det en lasttopp. Man kan ha en spinnende reserve (I.e. en generator som spinner men ikke er lastet, dette krever energi) eller man kan dekke inn behovet fra f.eks batterier i de sekundene det tar for et vennligsinnet vannkraftverk å åpne ventilene og spinne opp en ny turbin eller et lokalt dieselaggregat å starte. I nettapplikasjoner er det sjeldent snakk om å bruke batterier for langvarig belastning (Men det finnes unntak, men det er utenfor denne diskusjonen) I Norge har vi da svært lite reguleringsproblemer som ikke skyldes overføringskapasitet?
Det er riktig, dermed er lokal lastutjevning ved f.eks distribuerte batterier og generatorer en måte å håndtere kortvarige overlaster på.
|
|
|
06/08/2012 00:34
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Brekker beinet på ettermiddag, må vente i en times tid før man kan kjøre til legevakta, bilen må lade. Eller kanskje til utpå natta da det endelig er ledig nettkapasitet. Oh the joy.
|
|
|
06/08/2012 03:13
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Elbilen trenger ikke å kunne fylles på fem minutter, for du kan fylle den hjemme når du ikke bruker den.
Motstanden mot elbil er overdrevet og ofte irrasjonell. Hvis du har tømt elbilen 100%, ja da må du vente til du har lada llitt før du kan kjøres på legevakta med brekt ben. I realiteten tømmer du den ikke 100%, akkurat som du aldri gjør det med bensinbilen din.
|
|
|
06/08/2012 07:41
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Dieselstopp for privatbiler i storbyene. Hva i helvete er det de tenker på. Mulighetene finnes men de går den korteste og enkleste veien. For egne del komme jeg ikke til å ense det forbudet en tanke med mindre en stopper hver varebil, lastebil, buss, diesellokomotiv, ferge og dieselkompressorer. Oss småfolk skal de flå, nei nå er det pinadø nok. Jeg kjøpte ny bil nå, skulle jeg valgt det som akkurat nå er miljøvennlig måtte jeg legge på kr. 40.000.- norske kroner til på bordet. For noen jævla regjerings pøbler.
"Nyere biler er snillere
Nye diesel- og bensinbiler slipper ut mindre skadelige stoffer enn eldre bilmodeller. Fra og med 2012 vil nye personbiler som ikke oppfyller de såkalte Euro 5-kravene ikke bli registrert. For å oppfylle de nye kravene må blant annet partikkelutslipp reduseres med 80-90 prosent. NOx-utslippet på dieselbiler skal reduseres med rundt 20 prosent - og på bensinbiler med rundt 25 prosent.
Euro 6-krav skal komme i 2014. Da skjerpes kravene til NOx-utslipp ytterligere."Kilde: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10052255De glemmer jo at kravene til utslipp blir stadig strengere og NOx er noe som snart er et null-problem for dieselbiler sammenlignet med bensinbiler. Restriksjoner bør i så fall begrense seg til biler som er registrert før et eller annet år, eksempelvis før 2000. Selv om det er populært å hate diesel i dag, så er det ikke lenger siden enn ca 2007 at Kristin Halvorsen og SV slo seg på brystet og ville forby salg av bensinbiler innen 2010. I morgen er det sikkert populært å hate biler som går på havremelk. Synes heller de skal arbeide for å få ned den totale trafikkmengden med bedret kollektivtilbud. Ny t-banestasjon ved bislett og en betydelig økning i antall avganger på ring-banen er et av mine ønsker. Det gjør heller ikke noe hvis de gjør en innsats for de syklende.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
06/08/2012 08:02
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Synes heller de skal arbeide for å få ned den totale trafikkmengden med bedret kollektivtilbud. Ny t-banestasjon ved bislett og en betydelig økning i antall avganger på ring-banen er et av mine ønsker. Kollektivtilbudet i Oslo er egentlig helt greit for dem som ikke trenger en stasjon foran inngangsdøra, avganger akkurat når det måtte passe dem og minst 1 meter privatsfære ingen andre får lov å komme innenfor.
Anonym5
|
|
|
[Re: Tor Arne]
06/08/2012 08:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Elbilen trenger ikke å kunne fylles på fem minutter, for du kan fylle den hjemme når du ikke bruker den.
Motstanden mot elbil er overdrevet og ofte irrasjonell. Hvis du har tømt elbilen 100%, ja da må du vente til du har lada llitt før du kan kjøres på legevakta med brekt ben. I realiteten tømmer du den ikke 100%, akkurat som du aldri gjør det med bensinbilen din. Har man brekt beinet bør man kaskje ikke kjøre bil uansett. Bestill heller en drosje.  Uansett er vel det med brekt bein som argument mot elbil et fint eksempel på hva mostandere av et tiltak kan klare å hoste opp av idiotiske argumenter mot tiltaket.
Redigert av EgilS; 06/08/2012 08:08.
|
|
|
06/08/2012 09:07
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har sagt det før og sier det igjen: Jeg tror / håper fremtiden ligger i biler med den teknologien som er i Opel Ampera / Chevrolet Volt: http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/biler/ampera/index.htmlDenne har el-bilens fordeler ved daglig småkjøing, og bensinbilens fordeler til langkjøring. I en og samme bil. Håper teknologien vil smitte over på andre produsenter og modeller. Men når det gjelder rene el-biler: Jeg bor i Asker, Norges el-bil kommune numero uno.I nabolaget mitt står det en el-bil i annenhver oppkjørsel.* Disse brukes hovedsaklig for å kunne kjøre i kollektivfeltet inn til Oslo, og parkere (gratis?) på tilrettelagte parkeringsplasser. Verdens største parkeringsplass for el-biler er ved Aker Brygge. For meg som ikke har el-bil og tar bussen når jeg ikke sykler, betyr dette at de fyller opp kollektivfeltet og hindrer bussene. Altså skal 50 mennekser på bussen forsinkes av at en fyr skal kjøre kunne miljøvennlig i sin el-bil. At dette totalt sett kan være særlig miljøvennlig, begriper jeg ikke. * Edit: I tillegg til 1-2 vanlige biler, selvsagt. INGEN har kun el-bil.
Redigert av Tex; 06/08/2012 10:11. Rediger grunn: La til litt ...
|
|
|
[Re: Tex]
06/08/2012 09:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg som ikke har el-bil og tar bussen når jeg ikke sykler, betyr dette at de fyller opp kollektivfeltet og hindrer bussene. Altså skal 50 mennekser på bussen forsinkes av at en fyr skal kjøre kunne miljøvennlig i sin el-bil. At dette totalt sett kan være særlig miljøvennlig, begriper jeg ikke.
Og da kan vi også huske på at det mest sannsynlig er folk som har flere biler som kjører disse elbilene (jeg kjenner flere). Så selv om bil #2 ikke er i like hyppig bruk, så viser det kanskje at man ikke treffer helt med hvordan dette avgiftsregimet skal fungere. De som har råd, gjør det allikevel. Og de som har dårligere råd har kanskje ikke noen gode alternativer. Kollektivt rundt de store byene må bli bedre. Internt i Oslogryta fungerer kollektivt perfekt i 9 av 10 dager for meg. Jeg kan bruke så lite som 20 minutter fra jeg går ut hjemme til jeg sitter i stolen på jobb. På de verste dagene kan det ta 1 time. Jeg har ikke mye å klage over. Men det har derimot de som bor lenger utenfor byen. Her er man prisgitt JBV/NSB, og ikke alt er like rosenrødt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|