Nå er det fa€@ 0 meg nok!!!!!!!
|
Re: Nå er det fa€@ 0 meg nok!!!!!!!
[Re: StigB]
05/08/2012 11:17
|
Espen
More than words
|
More than words
Freakout: Dieselstopp for privatbiler i storbyene. Hva i helvete er det de tenker på. Mulighetene finnes men de går den korteste og enkleste veien. For egne del komme jeg ikke til å ense det forbudet en tanke...
|
|
|
[Re: Tex]
05/08/2012 11:26
|
Espen
More than words
|
More than words
Nettopp!
Hvorfor skal det være billigst å velge miljøvennelige alternativer forresten?
Sikkert lurt for å få så mange som mulig til å velge riktig, men det er skremmende at de fleste driter i miljøet, bare de kan spare noen kroner.
Ingen valgte Dieselbiler fordi de slipper ut mindre Co2. De gjør det fordi det er billigere og fordi det ofte er motorer som gir god kjørbarhet.
Så kommer hylinga om at vi lever i et kommunist-diktatur.
I Norge finnes det mange selvgode folk, som har så mye mer enn de egentlige trenger. Den store fete middelklassen i Norge har ikke jobbet så hardt for velstanden de lever i.
Likevel er det sutring og grining om alt mellom himmel og jord.
Mange kommer til å bli skuffa når FRP og Høyre kommer til makten.
e
|
|
|
[Re: Freakout]
05/08/2012 11:52
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Det som er noe av poenget er at det er vi på "gølvet" som skal ta støyten. Steng grensene inn til Oslo for privatbiler en ukes tid. Da skulle det ikke forundre meg om det kom til å bli et helvetes kaos.
Hvorfor legger man ikke til rette først, og når alternative muligheter er akseptable kan man legge restriksjoner.
Hvordan har Oslo tenk å løse gjennomgangstrafikken? jeg bare undres. Hva med tilbringer og varetransport, skal den også stoppes på grensen, ja om de skal gjennomføre dette våset får de kjøre linja helt ut.
Å så får de styrende få ut finger og nok en gang gjøre om avgifstsbiten på bensin vs diesel. Jeg vurderte bensin men, å måtte betale nesten et halvt hundre tusen mer for bensinmotor for så kanskje om noen år nok en gang få servert en annen teori, nei takk.
Kanskje de i stede kunne betale en høyere skrotpant så en får ut de gamle dieselmotorene som tøffer rundt.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
05/08/2012 12:05
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nå skal man ikke overdrive følgene av dette kjøreforbudet. Det er snakk om et mulig, kortvarig akutt-tiltak på de aller veste dagene. Antydnigen har vært at det kan være aktuelt 3-4 dager i løpet av en vinter. Akkurat hvordan det skal organiseres vet ikke jeg, men det bekymrer meg liksom ikke så mye og jeg forstår ikke at det mulig å hisse seg så voldsomt opp over dette.
At "vanlige folk" skal måtte lide for dette... Vel, det er vanlige folk som får astma eller hva det er, også. Det er egentlig ikke så mye annet enn skattebetalere og vanlige folk her i landet, når jeg tenker meg om.
|
|
|
[Re: Espen]
05/08/2012 12:06
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Nettopp!
Hvorfor skal det være billigst å velge miljøvennelige alternativer forresten?
Sikkert lurt for å få så mange som mulig til å velge riktig, men det er skremmende at de fleste driter i miljøet, bare de kan spare noen kroner.
Ingen valgte Dieselbiler fordi de slipper ut mindre Co2. De gjør det fordi det er billigere og fordi det ofte er motorer som gir god kjørbarhet.
Så kommer hylinga om at vi lever i et kommunist-diktatur.
I Norge finnes det mange selvgode folk, som har så mye mer enn de egentlige trenger. Den store fete middelklassen i Norge har ikke jobbet så hardt for velstanden de lever i.
Likevel er det sutring og grining om alt mellom himmel og jord.
Mange kommer til å bli skuffa når FRP og Høyre kommer til makten.
e
He he, hva tror du hadde skjedd om det miljøvennlige hadde vært billigst? Driter i miljøet eller ikke Espen, se mot den kanten dert det er noe å hente. Om noen få her på berget skroter de gamle dieselpurkene sine og kjøper bensin tror jeg ikke det merkes en gang. Den store fete middelklassen i Norge har ikke jobbet så hardt for velstanden de lever i. Om du sikter til meg så må jeg si at det ikke bare var skivebom men du traff ikke låven en gang. Mange kommer til å bli skuffa når FRP og Høyre kommer til makten.
Mulig du har rett, men nå er det ingen som kan si noe om det siden det er ingen som vet. Dette er bare synsing. Jeg er villig til å se hva det er de har å fare med, først etter det kan vi si noe om det. Mitt valg i miljødebatten er å kjøpe å kjøre med en moderne dieselmotor. Men nå skal vel noen synse om det og hevde at jeg er en miljøsynder. I tilfelle så tar jeg oppmerksomheten med hevet hode.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
05/08/2012 12:16
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Nå skal man ikke overdrive følgene av dette kjøreforbudet. Det er snakk om et mulig, kortvarig akutt-tiltak på de aller veste dagene. Antydnigen har vært at det kan være aktuelt 3-4 dager i løpet av en vinter. Akkurat hvordan det skal organiseres vet ikke jeg, men det bekymrer meg liksom ikke så mye og jeg forstår ikke at det mulig å hisse seg så voldsomt opp over dette.
At "vanlige folk" skal måtte lide for dette... Vel, det er vanlige folk som får astma eller hva det er, også. Det er egentlig ikke så mye annet enn skattebetalere og vanlige folk her i landet, når jeg tenker meg om.
He he, på ingen måte uenig med deg. Og jeg er også helt enig at det er grenser for hvor jævlig det går å hisse seg opp. Det er bare det at jeg har en god periode serru  For meg vil det ikke ha så mye å si, men det som irriterer meg er at hver gang det skal skje noe så skal en legge restriksjonene sånn at det treffer oss vanlige. Kunne man ikke brukt energi på å får til et godt kollektivtilbud. Ruter kjører vel alle sine busser på bioetanol nå, og det er jo glimrende. Når en ser hvordan en avgiftsbelegger drivstoff som kan være med å bidra positivt blir jeg litt hekta av. Er staten så jævla redd for å miste inntekter på grunn av mindresalg av bensin og vanlig diesel? Hva er det da som teller for de styrende, inntektene eller miljøet?
|
|
|
05/08/2012 12:17
|
Tex
Besatt
|
Besatt
For all del, jeg kritiserer ingen som har kjøpt dieselbil. Jeg forstår hvorfor man har gjort det.
Det jeg ikke forstår, er dieselbileiere som klager nå over at avgiftene har vært for lave.
Men, som sagt, disse avgiftene kommer sikkert opp igjen, så da blir det ett problem mindre.
|
|
|
05/08/2012 12:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Er staten så jævla redd for å miste inntekter på grunn av mindresalg av bensin og vanlig diesel? Hva er det da som teller for de styrende, inntektene eller miljøet? Her er du nok inne på noe. Det korte svaret er at inntektene til fellesskapet, altså staten, fra bilholdet (engangsavgifter, årsavgift, drivstoffavgift) er en av de støste skatteinntektene. Det er ikke noe staten lett vil gi fra seg. Eksempel: El-biler er fritatt for stort sett alt av avgifter. Det er greit så lenge det bare ruller noen hundre av dem. Hvis El-biler blir "for populære" vil staten legge avgifter på disse også ... og derfor vil de aldri bli allemannseie.
|
|
|
05/08/2012 12:30
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Har du lest noe dokumentasjon på at dette drivstoffet bidrar på både CO2 parameteren og lokale utslipp? Jeg mener det er mest på lokale. Avgiften er først og fremst satt etter CO2-utslipp. Såvidt jeg har forstått er ikke dette drivstoffet man maser om (ecofuel) bedre enn bensin på lokale utslipp? Og bioetanol er også komplisert rent CO2-utslippsmessig. Foreløpig lukter ecofuelsaken av peærbyrå.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
05/08/2012 12:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Norge har et ganske stort problem når det gjelder Kyoto-avtalen. Vi skulle liksom kutte utslippene av CO2, men i stedet har disse økt jevnt og trutt hvert eneste år. Så gjorde man denne avgiftsomleggingen for å få ned utslippene, og flere gikk over til diesel. Jeg tror det er 70-80 % av nybiler som nå er diesel? Det er en trade-off: Globale klimautslipp vs. lokal forurensning.
MEN: Nå er jo fortsatt slik at de aller, aller fleste bilister i Norge IKKE kjører sine dieselbiler i Oslo sentrum, selv om denne tråden kanskje kan gi inntrykk av det motsatte.
Så alt i alt er det ikke sikkert denne avgiftsomleggingen var så dum, likevel ...
Redigert av Tex; 05/08/2012 14:30. Rediger grunn: Div skriveflei
|
|
|
05/08/2012 14:09
|
Espen
More than words
|
More than words
Om du sikter til meg så må jeg si at det ikke bare var skivebom men du traff ikke låven en gang.
Sikter ikke på enketpersoner, men både du, jeg og mange som klager tilhører middeklassen som totalt sett har det meget godt. Argumentet om at det er så lite utslipp i Norge, er ikke så godt synes jeg. Hvem skal da redusere? Bare EU-land, bare USA? Bare Kina? Selvsagt må alle redusere. Hvordan skal man få andre til å redusere, hvis man ikke gjør noe selv. ...og bare for å understreke, jeg er ingen generell tilhenger av den rødgrønne regjeringen, men jeg forstår at ikke alle politiske vedtak skyldes kommunistisk maktsyke. Forskjellen mellom politikere og vanlige folk er større enn forskjellen politikere i mellom. e
|
|
|
05/08/2012 14:20
|
Espen
More than words
|
More than words
Er staten så jævla redd for å miste inntekter på grunn av mindresalg av bensin og vanlig diesel? Vet ikke, kanskje? Uansett, når statens inntekter øker eller minker, er ikke dette pengene til Jens Stoltenberg, som man kan få inntrykk ab når man hører Jan Tore Sanner eller Per Sandberg. For de som tror Høyre/FRP er så gode til å styre, er det bare å se litt på hvordan det har gått i Oslo. Rekka av skandaløse saker er lang, veldig lang. Milliardene blir sløst bort, hvert år mens rikspolitikerne beskylder regjeringen for udugelighet. E
|
|
|
[Re: Espen]
05/08/2012 14:37
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Freakout: Dieselstopp for privatbiler i storbyene. Hva i helvete er det de tenker på. Mulighetene finnes men de går den korteste og enkleste veien. For egne del komme jeg ikke til å ense det forbudet en tanke...
Skjønner ikke helt hvor du ville med denne? Jeg bare ramset opp noen flere problemer mens vi først var i gang, må smi mens jernet er varmt. men dere eldre kan få diskutere i fred. Gjør som forhuden, trekker meg tilbake.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
05/08/2012 17:50
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Å nei du det er bare å få på nisselua og gi gass 
|
|
|
05/08/2012 18:03
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Typisk norsk å holde kjeft og godta alt. Ingen solidaritet på tvers av byer. De i Trondheim og Bergen driter i Oslo (og motsatt).
Selv har vi 3 turbo bensinbiler nå. Kjører i oslo med en av de. En konvertert til E85, andre på 25prosent mix og siste på ren bf95. Nye dieselbilen vår ble solgt til Mo i Rana.
Siste fossilbil har vi kjøpt i denne familien, neste blir en Tesla model S. Plutselig gjør nok alle det, og da blir det ikke gratis å kjøre det heller lenger(meget gode rammevilkår nå).
|
|
|
05/08/2012 18:35
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
åhhh! Gleder meg til valget! SV og SP havner rett under sperregrensen og simsallabim, 6-7,9% av stemmene er borte. Da blir de slutt på tulleforslag som bare gjør at privatpersoner får det enda vanskeligere.
De derre penga dere snakker om som staten da vil miste, kan man godt ta igjen på høyere avgifter på andre ting; Sukker, Godteri, høyere egenandel på selvpåførte skader som krever behandling(fedme, skrumplever, kols, osv...) JA, man skal være medmenneske, men for f**k sake, shut our piehole, stump røyken og kork flaska, eller pay up av egen lomme!
Oi, så langt kan tankene flyte fra pålagt parkeringsavgift og at man må ha med seg takplater, senger og 5-6-7-8 meters 2tom*8 på bussen heimat.
|
|
|
05/08/2012 19:43
|
Specter
Fersking
|
Fersking
Hiver meg inn i diskusjonen ved å gi en quote fra http://www.nilu.no/nadir/Nyhetsarkiv/tab...irkelighet.aspxMerk at sitatet nedenfor har med utslipp av NO2 å gjøre. "Kjøreforhold i Oslo om vinteren er preget av bykjøring og køkjøring i lav temperatur som fører til høye NOX-utslipp og dermed mer NO2. Under reelle forhold slipper en dieselbil ut 6-8 ganger mer NOX ut enn hva den er godkjent for Mer effektive dieselmotorer har høyere forbrenningstemperatur som genererer mye NOX(...) Én ny dieselbil slipper ut like mye NO2 som 50 - 80 bensinbiler." Fossilt brensel er og blir fossilt brensel..: Uansett hva man tar høyde for, vil den mengden vi forbruker i dag føre til et eller annet forurensingsproblem, uansett. Jeg for min del støtter grønne/fornybare brensel/ressurser fullt ut, og ønsker at disse skal være avgiftsfrie. Det gjør jo tross alt luften og fremtiden bedrem for syklister og Ola Normann. Som silverwrx sier, Tesla S (el.bil) blir det nok fler og fler av. Blir det mange nok, legger vel noen(les regneringen?) på avgifter på de også...
|
|
|
05/08/2012 20:12
|
Tex
Besatt
|
Besatt
åhhh! Gleder meg til valget! SV og SP havner rett under sperregrensen og simsallabim, 6-7,9% av stemmene er borte. Da blir de slutt på tulleforslag som bare gjør at privatpersoner får det enda vanskeligere. Nettopp. Har du forresten fått med deg at forslaget om kjørepforbud kommer fra Høyre /Frp? Da blir det ikke så mange igjen å velge blant. Du får stemme Rødt.
|
|
|
05/08/2012 20:23
|
Gjermundfjeld88
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men kjøreforbudet er jo et relativt lokalt forslag, selvom det gjelder hovedstaden. Det dagens regjering gjør gjelder hele landet.
edit: Hadde kjøreforbudet fra blå side gjald hele landet hadde det vært litt annerledes.
Redigert av Gjermundfjeld88; 05/08/2012 20:23.
|
|
|
[Re: RoyK]
05/08/2012 20:34
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Det er nok av småfolk som klager over ting og tang, og altfor mange av dem er lite utdannede og egentlig ganske dumme
Det er nok av tullinger på nett også.
|
|
|
[Re: Gjermundfjeld88]
05/08/2012 20:36
|
Espen
More than words
|
More than words
Regjeringen har gjort det mulig med kjøreforbud, så er det opp til styrene i de respektive byene å innføre.
Alle bystyrer med vettet i behold innfører dette HVIS det er behov.
Bergen, hvor det er borgelig flertall, var vel først ute med dette.
Enig i at Ecofuelsaken ikke høres så god ut. Må være bedre med dette enn vanlig Diesel som jo er noe svineri.
E
|
|
|
05/08/2012 20:48
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ja, vi stakkars, utpinte mennesker her på berget. Lurt opp i stry av idiotiske og korrupte politikere som ikke gjør annet enn å finne nye måter å plage oss vanlige folk.
Jeg har akkurat kommet hjem fra Kreta. Det kostet både bensin og diesel ca 2 dvs 15 kroner / liter. Og der er gjennomsnittslønnen 1/4 av hva den er her.
Men det er klart -kjøreforbud på kalde vinterdager slipper de.
Blir det stort værre her nå, flytter jeg til Hellas. Nå er det fa@#n meg nok!!!!
|
|
|
05/08/2012 20:49
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
åhhh! Gleder meg til valget! SV og SP havner rett under sperregrensen og simsallabim, 6-7,9% av stemmene er borte. Da blir de slutt på tulleforslag som bare gjør at privatpersoner får det enda vanskeligere. Nettopp. Har du forresten fått med deg at forslaget om kjørepforbud kommer fra Høyre /Frp? Da blir det ikke så mange igjen å velge blant. Du får stemme Rødt. Hvor i huleste har du fått det fra at FRP kom med forslaget? Vidt meg bekjent er det Venstre og Høyre-representanter i byrådet i Oslo med stor støtte fra Regjeringen med AP i spissen som har fremmet forslaget. Det som er det sentrale er ikke selve kjøreforbudet med den utrolig lite gjennomtenkte støtten til diesel for noen år siden gitt fra den RØD-grønne-regjeringen. Lavere avgifter som førte til dominans til dieselbiler i Norges bilpark. Og så da snu tvert om og forby, det er så langt ut på jordet at selveste klossmajor Inga Marte Thorkildsen ville blitt målløs om hun hadde fått av seg skylappene. Nei, kjøss meg i rassen, forby din egen propagandavare og nekte gratis parkering for de stakkarene som har betalt 50 000 mer for en "korrekt" bil, for å si til dem at de kan ta kollektivtransport når det såvidt eksisterer. Buss for tog og togstans i hytt og gevær. Kanskje hvis du bor midt i sentrum er det ikke så farlig, men da har du vel gangavstand til alt uansett.
|
|
|
05/08/2012 20:54
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Jeg har akkurat kommet hjem fra Kreta. Det kostet både bensin og diesel ca 2 dvs 15 kroner / liter. Og der er gjennomsnittslønnen 1/4 av hva den er her.
Hva tror du bilene der koster? Hadde vært helt greit å hatt en topp moderne bil og heller tenkt litt mer over når man bruker bilen og folk hadde lært å bruke girene bilen er utstyrt med litt mer effektivt. Hadde eliminert mye kjøring til fotballtrening og heller fått folk til å ta frem sykkelen. Og vips hadde vi kanskje her på berget fått ett system for syklister som er i nærheten til det resten av Europa har. My 2 cents...
|
|
|
05/08/2012 20:58
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det som er det sentrale er ikke selve kjøreforbudet med den utrolig lite gjennomtenkte støtten til diesel for noen år siden gitt fra den RØD-grønne-regjeringen. Lavere avgifter som førte til dominans til dieselbiler i Norges bilpark.
Som sagt, det var kanskje dumt å redusere avgiftene på dieselbiler, jeg er enig med deg i det. Men da får vi bare håpe at avgiftene kan blir satt opp, slik at du igjen kan bli lykkelig. Jeg kjøpte ny bil for tre år siden, og da valgte jeg bensin. Så det var og er mulig, tro det eller ei.
|
|
|
05/08/2012 21:07
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva tror du bilene der koster? Hadde vært helt greit å hatt en topp moderne bil og heller tenkt litt mer over når man bruker bilen og folk hadde lært å bruke girene bilen er utstyrt med litt mer effektivt. Hadde eliminert mye kjøring til fotballtrening og heller fått folk til å ta frem sykkelen. Og vips hadde vi kanskje her på berget fått ett system for syklister som er i nærheten til det resten av Europa har. My 2 cents... Et kjapt søk på nettet viser at en Golf 1.4 koster ca 180' kr der, og 280' kr i Norge. Med andre ord er realkostnaden for biler over dobbelt så høy som her, og drivstoff fire ganger dyrere. Norge har blant det billigste drivstoffet i Europa.
|
|
|
05/08/2012 21:14
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
SISTE NYTT: Karbonvev er forbudt i Birkebeinerittet. Det mye lovpriste materiale karbonvev i samspill med epoxy har blitt totalt forbudt grunnet framtakelse av gammel forskning som viser at karbonvev er svært vanskelig å gjenvinne og fører til lokal forurensning. De siste år har mange eksperter påpekt at karbonvev brukt i sentrale deler på sykkelen er det eneste rett med tanke på å komme fra Rena til Lillehammer på raskest mulig tid. Sykkelparkeringen er nå ikke gratis lenger etter lovendring etter påtrykk fra Regjeringen.
|
|
|
[Re: ]
05/08/2012 21:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Strømforsyningen er har ikke kapasitet på verken lokalt, regionalt eller nasjonalt nivå til å tåle effekten eller energimengdene som kreves.
Jeg finner ikke referansen nå, men jeg har lest at hele den norske bilparken kunne vært kjørt på strøm med bare noe sånt som 10% økning av strømforbruket. Og at med en del enøk-tiltak på andre områder kunne hele økningen spares inn, slik at ikke nettet ble belastet mer enn i dag og strømforbruket ikke økte. Men det er kanskje for optimistisk?
|
|
|
05/08/2012 21:23
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Et kjapt søk på nettet viser at en Golf 1.4 koster ca 180' kr der, og 280' kr i Norge. Med andre ord er realkostnaden for biler over dobbelt så høy som her, og drivstoff fire ganger dyrere.
Norge har blant det billigste drivstoffet i Europa.
Utifra det jeg fant, koster en bil i Hellas, 43% av en ny bil i Norge. (Polo 1,2 TDI ny fra forhandler brukt i research)
|
|
|
05/08/2012 21:28
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
43% av realkostnaden eller 43% av listepris?
Det betyr en hel del når en samtidig ser på lønnsnivået i de to landene.
|
|
|
|
|