Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Misvisende puls/problem med pulsbelte

Misvisende puls/problem med pulsbelte #1363244 01/04/2012 16:24
K
kimak Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei!

Jeg har en garmin 310 XT GPS-klokke, og det pulsbeltet som fulgte med.
Begge deler er nå ett år gamle.
Og i det siste har det poppet opp helt ulogiske pulsverdier på klokka under treninger. Det kan f.eks. være at pulsen hopper opp 40 slag på noen sekunder, og starter med å vise helt ulogiske pulsverdier, som jeg vet ikke stemmer. Før klokka går tilbake til å vise "normal" puls, eller hvertfall det som jeg får til å stemme med opplevd anstrengelse og puls.

Jeg har hatt lignende problemer som dette før, men da med polar pulsklokke. Det jeg gjorde da var å vaske pulsbeltet etter hver trening. Og da virket det.
Men Garmin pulsbeltet har jeg fortsatt denne tradisjonen med å vaske etter hver økt, men klokka viser fortsatt feil puls. Er det noe annet jeg kan gjøre med pulsbeltet for å få det til å virke bedre? Jeg vasker det bare i rent vann. Må det vaskes grundig? Og kan det være feil med klokka?

Takker for svar!

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363274 01/04/2012 17:34
L
lml Offline
-----
-----
L
Har hatt samme problem med pulsbelte til Edge 800 som sikkert bruker samme belte. Hvis det er belte av den myke typen er det mange som har hatt problemer med disse. Jeg sendte inn mitt og fikk nytt med en gang(og det er det flere som har). Gå inn på Garmin sine sider under support og finn service helt nederst på siden.

Har du mulighet så kan du evt prøve med et annet Garmin pulsbelte først.

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363280 01/04/2012 17:37
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det må vaskes grundig under rennende vann. Ikke vær redd for å få for mye vann på det! Ha sensorene under vann før bruk også!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363470 01/04/2012 21:38
R
runar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Batteri? Enten pulsbeltet eller pacemakeren ICON_SMILE

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363472 01/04/2012 21:47
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Jeg satte garminsenderen på polar wearlink + beltet etter anbefaling på et annet forum og nå er alt normalt. Fikk unormalt høye verdier med premium beltet som fulgte med garmin 800'en

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363482 01/04/2012 22:09
E
elrakkar Offline
Medlem
Medlem
E
Jeg sendte min inn (faktisk 2.gang nå, og denne gang fikk jeg ny pga flere småbugs som at datoer i history forandra seg og at det var litt fuktighet mellom glassene) og klaga på rare verdier på pulsen, bl.a 225 i makspuls, 175 i puls før joggetur osv. Fikk bytta til det billige beltet og hadde den forrige 310XT i 6mnd uten problem (det med riller og mer plast), og siden har jeg aldri hatt problemer med slike feilvisninger på pulsen, heller ikke på den nye. "Billigbeltet" sitter også bedre synes jeg. Har også hørt andre som har nevnt at "billigbeltet" har færre problemer med misvisning.

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363659 02/04/2012 09:27
bullet Offline
Besatt
Besatt
Ett annet alternativ er også å bruke Polar sitt wearlink-belte med Garmin-sender.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1363894 02/04/2012 15:33
J
Joaking Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Husk alltid å fukte sensorene før bruk, pleier å hjelpe.

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1451529 28/07/2012 19:09
J
Jørgen Hanssen Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg sliter akkurat med det samme, håpløst og følge pulsen på min Garmin 310XT. Benytter pulsbelte som fulgte med, ser garmin har lagt ut følgende forklaring på sin side:
Vi har fått rapporter om at noen brukere observerer uforklarlige høye/ustabile pulstopper på sin HRM. I følge utvikleren av pulsbeltet, Dynastream, er årsaken flagrende statiske klær, som syntetiske skjorter eller sykkeltrøyer. Vanligvis forsvinner problemet når skjorten blir fuktig av svette eller annen væske. Problemet kan være mer tydelig hvis man bruker flere lag, og hvis luften er tørr.

Tiltak:

· Fukt (kun) elektrodeområdene på stroppen. Ikke hold hele beltet under springen. (Dette er mest viktig med den nye stoffstroppen.)

· Hvis du bruker elektrode gele, smør kun et tynt lag på elektrodene.

· Ikke tørk sportstekstiler i tørketrommelen. Det er ikke bra for stoffet uansett.

· Spray antistat middel på tekstilet.

· Rengjør stropp (spesielt elektrodene) med en fuktig klut etter bruk, og la deretter stroppen lufttørke.

Å la stroppen ligge i fuktig miljø etter bruk er ikke bra for elektrodene, og det kan også føre til at stroppen forsetter å sende signaler ved at det er kontakt mellom de to elektrodene.

Hvis du har inkonsistente HR resultater, så kan det også være nødvendig å eksperimentere med plasseringen av stroppen på brystet. Den er beregnet å sitte på brystkassen, like nedenfor brystmusklene. Bokstavene på modulen bør ha riktig side opp. Denne plasseringen fungerer for de fleste brukere, men hvis du registrerer hoppende puls ved jevnt innsatsnivå, prøv å flytte remmen litt til venstre for sentrum og/eller litt opp/ned.

Enkelte har funnet ut at stroppen fungerer bedre på ryggen (primært løpere). I noen tilfeller fungerer den til og med best opp ned.

men jeg tenkte prøve som noen av dere andre har gjort, kjøpe polar wearlink belte, men det var så mange forskjellige slike belter. Er det mulig og handle kun belte uten sender?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625529#info
Det er vel sikkert ikke denne?
Jeg må altså kjøpe denne:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625521 ?

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1451532 28/07/2012 19:15
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg bruker polar pulsbelte og garmin sender til min 910xt og garmin edge 800 og fungerer perfekt. hadde litt vill puls med garmin belte selv om jeg fikk nytt. du får kjøpt kun beltet og garmin sender passer perfekt

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1451622 28/07/2012 21:08
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg har Garmin 500 og når jeg sykler ritt får jeg inn andres puls. Hva kan jeg gjøre for å hindre dette?

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: thomasengen] #1451637 28/07/2012 21:24
evilelvis Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: thomasengen
jeg bruker polar pulsbelte og garmin sender til min 910xt og garmin edge 800 og fungerer perfekt. hadde litt vill puls med garmin belte selv om jeg fikk nytt. du får kjøpt kun beltet og garmin sender passer perfekt

Samme her, selv om jeg benytter 310XT og Edge 500. Mye rare målinger med det originale 'harahjerte'beltet til 310, men etter å flyttet senderen over til ett polarbelte så kunne jeg avbestilte legetimen.

Quote:
Er det mulig og handle kun belte uten sender?

jepp - jeg fant mitt bak kassa på en g-sport.

ee

Redigert av evilelvis; 28/07/2012 21:27.
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1451900 29/07/2012 14:26
J
Jørgen Hanssen Offline
Fersking
Fersking
J
takk for svar, det enkleste er nok for meg og bestille på nett muligens, men Er dette et belte eller er det bare stropper?
Belte Belte
Kan noen gi meg link til det beltet jeg må ha isåfall? ICON_SMILE

Redigert av Jørgen Hanssen; 29/07/2012 14:28.
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1451959 29/07/2012 16:58
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Garmin har også et revidert belte, og når jeg byttet til det så ble jeg kvitt problemet (bruker samme sender/sensor), kjøpte kun tøystroppen.

Jeg kom over dette tilfeldig hos en XXL-butikk (hadde det i en skuff bak kassen), men jeg tror alle Garmin-forhandlere kan bestille det inn.

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1452108 29/07/2012 21:01
J
Jørgen Hanssen Offline
Fersking
Fersking
J
ser ikke utsom xxl fører garmin nei..

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1452189 29/07/2012 22:46
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Joda, XXL fører Garmin, men utvalget er ikke skremmende bra.

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1452343 30/07/2012 09:49
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Har selv problemer med at flagrende sykkeltrøye(spesielt ved sykling i motvind) medfører skyhøye pulsmålinger.
Dette gir seg etterhvert som trøya blir våt av svette.
Men uansett irriterende å starte treningsøkta med en snittpuls på over max.
Dette er med det gamle pulsbeltet til Garmin(GPS: Edge 500)

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1455933 03/08/2012 22:43
J
Jørgen Hanssen Offline
Fersking
Fersking
J
fint om noen kunne legge ved link til polarbeltet ICON_SMILE

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: Jørgen Hanssen] #1456068 04/08/2012 11:12
G
Gonzo Offline
Medlem
Medlem
G
http://www.oslosportslager.no/produkt/polar-strikk-til-polar-wearlink-pulsbelte-22768.aspx

Min erfaring med denne, når den blir våt av svette blir målingene lave. Googlet litt og som vanlig er man ikke alene om problemene. Løsningen her er (ikke testet selv), å klippe vekk en cm mellom de to kontaktpunktene og sy/lime for å unngå at beltet revner. Gjør man dette har man visstnok et problemfritt belte.

Jeg har brukt garmin sin siden januar uten problemer, først nå i det siste fikk jeg problemer (tror plagg er en av triggerene). Beltet ble til slutt så dårlig at jeg sendte den til garmin. Beltet ble sendt på fredag (kun stropp), og på tirsdag lå det 2x lye stropper + sendere i postakassa. Merker dog at helt i starten kan garmin stroppen spike litt, men skal teste trikset med tape.

Redigert av Gonzo; 04/08/2012 11:12.
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: mroek] #1456074 04/08/2012 11:22
G
Gonzo Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: mroek
Garmin har også et revidert belte, og når jeg byttet til det så ble jeg kvitt problemet (bruker samme sender/sensor), kjøpte kun tøystroppen.

Jeg kom over dette tilfeldig hos en XXL-butikk (hadde det i en skuff bak kassen), men jeg tror alle Garmin-forhandlere kan bestille det inn.

Med revidert, mener du det som følger med 910xt klokken?

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: Gonzo] #1456388 04/08/2012 20:53
J
Jørgen Hanssen Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: Gonzo
http://www.oslosportslager.no/produkt/polar-strikk-til-polar-wearlink-pulsbelte-22768.aspx

Min erfaring med denne, når den blir våt av svette blir målingene lave. Googlet litt og som vanlig er man ikke alene om problemene. Løsningen her er (ikke testet selv), å klippe vekk en cm mellom de to kontaktpunktene og sy/lime for å unngå at beltet revner. Gjør man dette har man visstnok et problemfritt belte.

Takk, men er ikke det bare stroppen? Kan enn bare sette på garmin enheten på denne? Jeg har også vært i kontakt med garmin support nå, og må sende inn både pulsbelte og klokka blææ.
Jeg har brukt garmin sin siden januar uten problemer, først nå i det siste fikk jeg problemer (tror plagg er en av triggerene). Beltet ble til slutt så dårlig at jeg sendte den til garmin. Beltet ble sendt på fredag (kun stropp), og på tirsdag lå det 2x lye stropper + sendere i postakassa. Merker dog at helt i starten kan garmin stroppen spike litt, men skal teste trikset med tape.

[/quote]

Redigert av Jørgen Hanssen; 04/08/2012 20:54.
Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: Jørgen Hanssen] #1460784 09/08/2012 19:58
G
Gonzo Offline
Medlem
Medlem
G
Sitat: Jørgen Hanssen
Sitat: Gonzo

Takk, men er ikke det bare stroppen? Kan enn bare sette på garmin enheten på denne? Jeg har også vært i kontakt med garmin support nå, og må sende inn både pulsbelte og klokka blææ.

[/quote]

Garmin enheten passer på polar stroppen. Det synes jeg var rart, jeg snakket med de og sa jeg hadde testet på en annen måler (skrev også dette i RMA) var null problm for meg å sende kun stroppen, fikk som sagt 2x stropper og 2x målere tilbake 2 virkedager senere (spurte om dette etter anbefaling fra garmin).

Re: Misvisende puls/problem med pulsbelte [Re: kimak] #1461720 11/08/2012 08:41
J
Jørgen Hanssen Offline
Fersking
Fersking
J
Da har jeg fått tilbake pakke fra garmin, nytt pulsbelte + et av det gamle typen siden det fungerte bedre for enkelte stod det!

Moderator  support