Da jeg kjøpte ny sykkel i vår var jeg bevisst på at det ikke skulle være en med karbon-ramme, og kjøpet ble en med karbonfelger, DT Swiss EXC 1550. Tryna idag og selvsagt knakk karbonfelgen som ei fyrstikk(jeg er overbevist om at en metallfelg kun hadde fått en kraftig bulk!) derfor har min motstand mot karbonrammer fått mere vann på mølla. Men over til et annet spørsmål: Har noen drevne karer et godt forslag til bra felger av metall da?? Må være fortrinnsvis 26" med dim 12 x 142 mm. Sitter med bestillerknappen i spenn og kjører ekspresslevering så snart jeg har bestemt meg.
De har tilbud på Easton Havoc sett på CRC akkurat nå. litt over 3000 før moms, det er billig for gode (lette) FR/AM hjulsett.(Halv pris that is) Hvis ikke det skulle falle i smak så kan du ikke bomme på noen system hjulsett fra DT (X 1600 evt FR utgaven FX 1950) eller Mavics SX (enduro) serie. Om noen av disse er på tilbud noe sted vet jeg ikke, fullpris på nettet er vel en ca 7000 ink moms.
Støtter forslaget om Havoc. Jeg kjører Haven hjula og er stadig imponert over hva de egentlig tåler uten bukker, kast eller annen skade som har betydning for bruken.
Likevel, skulle jeg kjøpt hjul nå hadde jeg nok havnet på et bygg med gode nav og flow felger....lettere, kjappere og mer økonomisk når/om man ryker en eike eller fler..felgring osv...
Men bortsett fra carbonadehjula som du tydelig er misfornøyd med, fornøyd med strive?
Støtter forslaget om Havoc. Jeg kjører Haven hjula og er stadig imponert over hva de egentlig tåler uten bukker, kast eller annen skade som har betydning for bruken.
Støtter forslaget om Havoc. Jeg kjører Haven hjula og er stadig imponert over hva de egentlig tåler uten bukker, kast eller annen skade som har betydning for bruken.
De har bredere felger som vel bør gi bedre støtte for brede dekk. Haven er ikke tilgjengelig hos crc med 20mm foran, og det har vel du på strive'n.. Også er de vel generelt hakket kraftigere og tåler da hakket mer... Tipper jeg..
Støtter forslaget om Havoc. Jeg kjører Haven hjula og er stadig imponert over hva de egentlig tåler uten bukker, kast eller annen skade som har betydning for bruken.
Likevel, skulle jeg kjøpt hjul nå hadde jeg nok havnet på et bygg med gode nav og flow felger....lettere, kjappere og mer økonomisk når/om man ryker en eike eller fler..felgring osv...
Men bortsett fra carbonadehjula som du tydelig er misfornøyd med, fornøyd med strive?
Haven-hjula var et godt forslag!:) Jeg er rimelig fornøyd med Strive'en utover nevnte felg samt en liten justeringssak med ei skive på chainguiden før den gikk som tiltenkt. Det er noe lavere krank på Canyon enn det jeg var vant med fra tidligere(Trek Remedy), men det brukte jeg to turer på å bli vant med. Lavere tyngdepunkt også og virker for meg som at jeg har bedre balanse på sykkelen nå enn før, men det kan jo selvsagt være teknikk-forbedring også.
Støtter forslaget om Havoc. Jeg kjører Haven hjula og er stadig imponert over hva de egentlig tåler uten bukker, kast eller annen skade som har betydning for bruken.
Likevel, skulle jeg kjøpt hjul nå hadde jeg nok havnet på et bygg med gode nav og flow felger....lettere, kjappere og mer økonomisk når/om man ryker en eike eller fler..felgring osv...
Men bortsett fra carbonadehjula som du tydelig er misfornøyd med, fornøyd med strive?
Haven-hjula var et godt forslag!:) Jeg er rimelig fornøyd med Strive'en utover nevnte felg samt en liten justeringssak med ei skive på chainguiden før den gikk som tiltenkt. Det er noe lavere krank på Canyon enn det jeg var vant med fra tidligere(Trek Remedy), men det brukte jeg to turer på å bli vant med. Lavere tyngdepunkt også og virker for meg som at jeg har bedre balanse på sykkelen nå enn før, men det kan jo selvsagt være teknikk-forbedring også.
Haven hjula er finfine, om du får tak i med rett aksling foran da.....med mindre du baaaaare skal bytte bak... Ellers så har du jo Havoc.. De er ikke sååå mye tyngre!
Støtter forslaget om Havoc. Jeg kjører Haven hjula og er stadig imponert over hva de egentlig tåler uten bukker, kast eller annen skade som har betydning for bruken.
Likevel, skulle jeg kjøpt hjul nå hadde jeg nok havnet på et bygg med gode nav og flow felger....lettere, kjappere og mer økonomisk når/om man ryker en eike eller fler..felgring osv...
Men bortsett fra carbonadehjula som du tydelig er misfornøyd med, fornøyd med strive?
Det var fortrinnsvis bakhjulet som røk, forhjulet har jeg et reservehjul liggende i passende dim med et Mavic Deetraks-hjul.
Haven-hjula var et godt forslag!:) Jeg er rimelig fornøyd med Strive'en utover nevnte felg samt en liten justeringssak med ei skive på chainguiden før den gikk som tiltenkt. Det er noe lavere krank på Canyon enn det jeg var vant med fra tidligere(Trek Remedy), men det brukte jeg to turer på å bli vant med. Lavere tyngdepunkt også og virker for meg som at jeg har bedre balanse på sykkelen nå enn før, men det kan jo selvsagt være teknikk-forbedring også.
Haven hjula er finfine, om du får tak i med rett aksling foran da.....med mindre du baaaaare skal bytte bak... Ellers så har du jo Havoc.. De er ikke sååå mye tyngre!
Sikkert mest spennende med felgen/brekkasjen.... Men dumme jo gjerne legge med bilde av sykkelen og!?!
Trykk på filadministrasjon rett under "skrivevinduet", velg bilde og legg det til. Bildet må ikke være aaaaaaltfor stort. 800 piksler bredde pleier å passe fint!
Tryna idag og selvsagt knakk karbonfelgen som ei fyrstikk(jeg er overbevist om at en metallfelg kun hadde fått en kraftig bulk!) derfor har min motstand mot karbonrammer fått mere vann på mølla.
Så du hadde fortsatt å sykle på en metallfelg med kraftig bulk? Eller hadde det blitt nye åkke som? Ser ikke helt argumentet mot karbon her.
Tryna idag og selvsagt knakk karbonfelgen som ei fyrstikk(jeg er overbevist om at en metallfelg kun hadde fått en kraftig bulk!) derfor har min motstand mot karbonrammer fått mere vann på mølla.
Så du hadde fortsatt å sykle på en metallfelg med kraftig bulk? Eller hadde det blitt nye åkke som? Ser ikke helt argumentet mot karbon her.
En felg med kraftig bulk bør selvfølgelig byttes, MEN, man kan kanskje komme seg syklende ned av fjellet og/eller hjem, syklende.... En knekt/brukket carbonfelg...not so much, mer spasertur.....
Tryna idag og selvsagt knakk karbonfelgen som ei fyrstikk(jeg er overbevist om at en metallfelg kun hadde fått en kraftig bulk!) derfor har min motstand mot karbonrammer fått mere vann på mølla.
Så du hadde fortsatt å sykle på en metallfelg med kraftig bulk? Eller hadde det blitt nye åkke som? Ser ikke helt argumentet mot karbon her.
En felg med kraftig bulk bør selvfølgelig byttes, MEN, man kan kanskje komme seg syklende ned av fjellet og/eller hjem, syklende.... En knekt/brukket carbonfelg...not so much, mer spasertur.....
En kraftig bulk kommer man seg hjem med i det minste. Hjulet fikk kraftig slagside kan man trygt si, og heldigvis var det helt på slutten av turen og jeg kunne ta en alternativ vei på asfalt siste 7 km tilbake til bilen, tviler på at nødreparasjonen med gaffatape hadde holdt særlig lende i terrenget...
Den der fikk seg en stygg trøkk ja.... Godt du slapp å gå hjem i hvert fall!
joda, men jeg har hatt den varianten også, med to knekte girører i løpet av 4 timers sykling, da tok hjemturen lang tid siden det var langt inne i svensk ødemark..:)
Hehehe... Uflaks! Jeg har vridd en del bakgir, men et par-treår siden sist jeg tok et girøre.. uansett årsak, kjipt å måtte gå hjem!
Jeg hadde et med meg i sekken, men hva hjalp vel det når girøre nr 2 røyk tre timer senere..??:) Og bruddene var spesielt nok nesten helt identiske! Antar at jeg aldri mer blir å knekke girøret, livskvoten er oppbrukt..:)
Jeg har hatt girøre i sekken i hele år....så fant jeg nylig ut at det girøret jeg har ikke er laget for å knekke/bøyes....bolten det festes med derimot, er "the weak link" og den har jeg ikke ekstra av i sekken...
Da jeg kjøpte ny sykkel i vår var jeg bevisst på at det ikke skulle være en med karbon-ramme, og kjøpet ble en med karbonfelger, DT Swiss EXC 1550.
Skjønte ikke helt denne. Du ville på død og liv ikke ha karbonramme, men de delene som får mest (h)juling av røtter og stein kunne være av det materialet?
Da jeg kjøpte ny sykkel i vår var jeg bevisst på at det ikke skulle være en med karbon-ramme, og kjøpet ble en med karbonfelger, DT Swiss EXC 1550.
Skjønte ikke helt denne. Du ville på død og liv ikke ha karbonramme, men de delene som får mest (h)juling av røtter og stein kunne være av det materialet?
Det var nå engang sånn at sykkelen ble levert med karbonfelger, ikke noe direkte favorittønske fra min side. Skledd litt sidelengs før jeg fra steinen som tok felgen og ramma blei oppskrapet også, svært glad den ikke var i karbon også! Jeg leste meg litt opp på felgene før jeg kjøpte, skulle være så suverent gode og solide felger.