Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge

Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge #1450554 27/07/2012 06:46
H
Håvard- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Hei!

Jeg driver med stisykling av sånn middels brutal type. Har kun syklet med halvhjelm som beskyttelse til nå, men har lyst å være litt føre var, å investere i litt plastikk å stroppe på kroppen..

I hvilken rekkefølge justerer dere opp grad av beskyttelse?
Jeg tenker noe slikt:

1: knebeskyttelse (slår meg ofte litt på knær, legger)
2: albuebeskyttelse
3: Full rustning("rustning overkropp, fullhjelm osv")

3 er uaktuelt for min type sykling, mend et er vel siste steget.
Turene mine går like mye opp som ned, og litt bortover ICON_SMILE

Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1450574 27/07/2012 07:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Håvard-
Hei!

Jeg driver med stisykling av sånn middels brutal type. Har kun syklet med halvhjelm som beskyttelse til nå, men har lyst å være litt føre var, å investere i litt plastikk å stroppe på kroppen..

Jeg tenker noe slikt:

Rekkefølge til normal stisykling:
0: Skikkelig stihjelm
0.1: Gode hansker
0.2: Shorts som beskytter mer enn lycra

1 av god og behagelig kvalitet - de skal tråkkes med. Prøv først (ergo kjøpes lokalt)
(2) gjelder samme som for 1, men ikke like nødvendig
3 Syklet nedoversti med noe bort og opp med helhjelm - gjør ikke det igjen. Rustning blir varmt også.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1450599 27/07/2012 07:57
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Knebeskyttere er ikke så dumt å prioritere. Alltid glatte steiner og røtter her i Lillo i tillegg til mange 'hjørner' å slå knærne borti.
Ellers pleier jeg å ha albuebeskyttere i sekken som ofte benyttes dersom turvalget også inkluderer hårete nedkjøringer...

Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1450661 27/07/2012 09:32
Djenghis Offline
Avhengig
Avhengig
knebeskyttere kan du ha i sekken og ta på før nedkjøring, helhjelm og albuebeskyttelse kan du ta med i heisanlegg og de aller bratteste/groveste turene eller stunts, som baronkanon sier er ikke helhjelm noe å sykle oppover eller bortover med

Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: baronKanon] #1450885 27/07/2012 17:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sitat: Håvard-
Hei!

Jeg tenker noe slikt:

Rekkefølge til normal stisykling:
0: Skikkelig stihjelm
0.1: Gode hansker
0.2: Shorts som beskytter mer enn lycra

1 av god og behagelig kvalitet - de skal tråkkes med. Prøv først (ergo kjøpes lokalt)
(2) gjelder samme som for 1, men ikke like nødvendig
3 Syklet nedoversti med noe bort og opp med helhjelm - gjør ikke det igjen. Rustning blir varmt også.

Bare lurer når du skriver shorts som beskytter mer enn lycra. Tenker du på sånn med pading i? For jeg slår meg akkurat like mye når jeg velter med Lycra og baggy. Muligens mindre sår, men trøkket blir det samme.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1450921 27/07/2012 18:34
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Stedene jeg statistisk slår oftest, hvor 1) er hyppigst:
1) Kne
2) Hofte
3) Albue
4) Bryst

I dag reddet pads pkt 1., også fikk de 3 andre punktene seg litt pleie på legevakta ICON_WINK

Hjelm og hansker er alltid på.

Del stien, skru av Strava
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Lillosti29] #1450922 27/07/2012 18:35
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jo_Inge
Stedene jeg statistisk slår oftest, hvor 1) er hyppigst:
1) Kne
2) Hofte
3) Albue
4) Bryst

Albue er vel mer utsatt enn hofte? Jo mindre, jo svakere osv…

Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: olechr] #1450927 27/07/2012 18:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: olechr
Bare lurer når du skriver shorts som beskytter mer enn lycra. Tenker du på sånn med pading i? For jeg slår meg akkurat like mye når jeg velter med Lycra og baggy. Muligens mindre sår, men trøkket blir det samme.
Man slår seg jo like godt, men skrubbsår er jævlig vondt det også. En baggyshorts vil ofte gi beskytte en del mot både sår og dritt som måtte komme inn i sår når uhellet er et faktum. Dessuten er det ikke fullt så ubehagelig når man sykler trange piskestier, samt det er større sannsynlighet for at man får seg noe hvis man er i nærheten av det annet kjønn.

Padding(sittebleie) er intet must til stisykling, mener nå jeg. Man er så mye ute av sadelen at det ikke rekker å gnage for mye. Holder man seg vekk fra bomullsundertøy, så er det ganske vanskelig å få gnagsår. Har fått god erfaring med sportsbokserene fra Pierre Robert. Til GRUSom sykling og annen landeveissykling er det dog et must med paddet shorts.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: RoyK] #1450929 27/07/2012 18:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: RoyK

Albue er vel mer utsatt enn hofte? Jo mindre, jo svakere osv…
Selv om albuen er en mindre kroppsdel er det gjerne knær og hofter man lander på. Ergo man beskytter det som har størst sannsynlighet for å nå bakken med au som resultat. Og hodet også, for det er så kjipt å miste funksjonen der.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: baronKanon] #1451086 27/07/2012 22:34
H
Håvard- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
(baggy shorts) samt det er større sannsynlighet for at man får seg noe hvis man er i nærheten av det annet kjønn.

Amen.

Padding(sittebleie) er intet must til stisykling, mener nå jeg.

Forsåvidt enig. Jeg pleier dog å ha en BIB underst, for så ta stibekledning utenpå. Alle har en bib liggende.. Men jeg foretrekker å se ut som en skogsarbeider når jeg ferdes på stien.. rutete skjorte..

EDIT:
Image er viktig..
ehm, jeg mener, image er alt!

Redigert av Håvard-; 27/07/2012 22:35.
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1451338 28/07/2012 14:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har også en innershorts under når jeg vet det blir langt (eller jeg har blitt litt sår etter lange turer på feil underlag og feil bokser). Å ha bib under stihabitt gjør det utrolig klønete å tisse. Eller BIB i det hele tatt gjør det utrolig klønete å tisse. Og det må man jo gjerne når man er på langtur.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1451528 28/07/2012 19:08
cht Offline
Veteran
Veteran
Min erfaring er at albuer får kjørt seg mer enn knær.....

Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Håvard-] #1451639 28/07/2012 21:26
Østerhus Offline
Avhengig
Avhengig
Bruker nå alltid knebeskyttere. Tenker ikke på dem (661 Rage). Hansker er alltid på (også her 661 - 401 gloves - full finger). Begge deler er etter mitt syn gode produkter. Hjelm er såpass selvsagt at det nevner jeg ikke. Bruker baggy shorts, Sombrio, helt konge. Synes det holder. De som eventuelt har sett meg i skauen synes nok det er i overkant, men det får stå sin prøve. Ja, og så briller! Klart glass/plastikk er tingen. Billige. Trynte akkurat og det hadde vært kjipt om det hadde vært Oakley når legevakta ble dyrere enn jeg trodde var mulig...

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Djenghis] #1451682 28/07/2012 22:19
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Djenghis
knebeskyttere kan du ha i sekken og ta på før nedkjøring....

si meg, driver De stisykling? For meg er dett utsaget does not compute materiale. Må jeg sykle med sekk nå for å ha et sted å plassere noe jeg bør ha på knærne, som jeg garantert fort vil savne om pedalene flyr rundt? Jeg teller kanskje ikke, for jeg bruker knebskytterne hele tiden og tenker ikke på at jeg har de på, men, sykler du sti, på med skikkelig halfhjelm og kne. Resten trenger du kun ved topptursykling.

Re: Beskyttelsesutstyr i hvilken rekkefølge [Re: Østerhus] #1451713 28/07/2012 23:02
H
Håvard- Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Østerhus
Bruker nå alltid knebeskyttere. Tenker ikke på dem (661 Rage). Hansker er alltid på (også her 661 - 401 gloves - full finger). Begge deler er etter mitt syn gode produkter. Hjelm er såpass selvsagt at det nevner jeg ikke. Bruker baggy shorts, Sombrio, helt konge. Synes det holder. De som eventuelt har sett meg i skauen synes nok det er i overkant, men det får stå sin prøve. Ja, og så briller! Klart glass/plastikk er tingen. Billige. Trynte akkurat og det hadde vært kjipt om det hadde vært Oakley når legevakta ble dyrere enn jeg trodde var mulig...

Apropos briller:
Veldig lurt og kjekt å bruke briller!

Har hatt 2 par oakley, og de har rett og slett gått i oppløsning etter litt bruk! Blir oppgitt over dårlig kvalitet!

Rudy Project brillene mine har levt enig, beste brillene til nå!

Men her om dagen var jeg på en proffhandel butikk for håndverkere, og kjøpte noen vernebriller til ca 300,- Det er et glass med svak solskjerming, såkalte ute/inne glass. Disse fungerer utmerket til sport/sykling, samt ser litt kule ut.. skal poste bilde. Dette må være beste value til nå ICON_LAUGH

Moderator  support