Deletips til utforprosjekt
|
Deletips til utforprosjekt
#1449893
25/07/2012 21:07
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664 |
Sommerens store impulskjøp ble foretatt for to uker siden, så nå mangler jeg en komplett utforsykkel minus ramme og gaffel (NP Scalp/Marzocchi 888).
Er det noen som har noen gode tips til resten av delene? Ting som hjulsett, krank, fører osv? Det eneste som er bestemt er bremser (Formula RO / evt. TH1) og X9/X0 gir. Ellers er jeg åpen for det meste så lenge det er passe lett, billig (-ish, dvs. null titan-/karbonjåleri) solid og svart (gule hjul kan dog aksepteres).
Kjør debatt!
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1449939
25/07/2012 22:43
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797
heinrich
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 4,797 |
zee over hele linjen, med noen fornuftige hjul, gummi fra schwalbe og cockpit etter preferanse. Done.
billigish. check driftsikkert. check bling. checkish kanonbra. trippelcheck
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1449968
26/07/2012 05:59
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,445
Laban
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,445 |
Zee har jeg kjempe tro på. Billig, brukbart lett, holdbart og ikke minst bra funksjon (som så og si alt fra shimano). De nye shimano bremsene er helt fantastiske, så er verdt å se på. Hjul er Hope ProII snøret sammen med Mavic 721 fra BAB bra hjul til en fornuftig penge. Når du har Scalp kan du jo bare kjøre på med diverse NP deler når det gjelder cockpit og pedaler.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450083
26/07/2012 09:57
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 190
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 190 |
Om du alt har kjøpt ramme fra NP, så kan du jo like gått gå for full NP. Nav, stem, styre, pinne, sete og styrelager(er faktisk ganske greit). Et alternativ er å gå for ful pakke med Superstar deler. De har alt.
Driv linje er jo greit å gå for Sram, siden den har 1 til 1 utveksling og du kan få matcmacker til shifter for Formula. Jeg ville ha gått for x9 full pakke, krank og gir.
Fører ville jeg ha gått for MRP eller E13.
Dekk er et ganske personlig valg. Men alle som har prøvd mye rart opp gjennom, har kommet fra til at Minion er et ganske sikkert valg.
Lykke til med sykkel!
Surly Pacer - til jobben Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt Giant Faith - ned maskin bygd Lynski - på landeveien
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: even-e]
#1450119
26/07/2012 10:53
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252 |
Jeg ville ha gått for x9 full pakke, krank og gir.
I 83mm BB?
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450481
26/07/2012 21:44
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Kjøp Zee så langt du kan. Utforsykkel blir vel nr. 2-sykkel? Og da er det digg å ha penger igjen til å bytte utslitte blingdeler på utforsykkel.
Hjul kan du kjøpe dritbillig og bra nok fra Superstar Components.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450588
27/07/2012 07:45
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664 |
Takk for tips. Jeg kan jo legge til at pga. en defekt skulder kan det ikke sykles med det første, så dette blir et prosjekt for 2013-sesongen, med delekjøp fordelt utover høsten/vinteren. Foreløpig ser det ut til at listen blir ca. som følger:
Krank: Zee Fører: e13 SRS+ Hjul: Hope Pro II + 721 Pedaler: M647? Sete(+pinne) styre(+lager) osv: Nukeproof.
Gir og bremser skal være kompatibelt med det jeg har på stisykkelen, så jeg tenkte å gå for X9 gir med X0 skifter/girspak/whatever, og Formulas fancy nye R0.
Stem følger med gaffelen (2011-mod), men jeg kunne tenkt meg å bytte toppkrone på gaffelen til 2012-utgaven (evt. en fra 80HD) for å få noe som er kompatibelt med standard 4-bolts direktemontert stem. Eller finnes det en eller annen obskur produsent av integrert krone/stem (tilsvarende de Hope lager for F40/Boxxer) for 38mm 888?
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450592
27/07/2012 07:52
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
M647 er konge, så fjern det spørsmålstegnet  Legg deg på X7-gir, det gjør mindre vondt i lommeboken når det ryker. Når det gjelder bremser, så ville jeg sjekket om R0 har samme klosser som de du har (hvis planen er minimum av reservedeler totalt sett).
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450616
27/07/2012 08:13
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664 |
Klossene til RO er de samme som til The One
Ang. pedaler så skulle jeg gjerne hatt noe tilsvarende av M985, men med akslinger som er litt mer solide enn ukokt pasta. 647 oppfyller sikkert disse kravene, selv om jeg ikke helt ser behovet for at midten av pedalen skal flyte x antall grader i forhold til ramma rundt (jeg merket ingen nevneverdige fordeler ved dette sist jeg prøvde noe tilsvarende).
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450680
27/07/2012 10:05
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 190
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 190 |
Jeg glemte vist å si at jeg ikke mente at X9 lagget en krank. Kranken jeg har brukt i flere sesonger uten problem er Gravety Light med middleburn ring. Lett og solid. Og den koster rundt 600 spenn på e-bay.
Resten ser jo helt på g ut. Nye X7 er som gamle X9, nesten.
Surly Pacer - til jobben Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt Giant Faith - ned maskin bygd Lynski - på landeveien
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1450937
27/07/2012 18:52
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Klossene til RO er de samme som til The One
Ang. pedaler så skulle jeg gjerne hatt noe tilsvarende av M985, men med akslinger som er litt mer solide enn ukokt pasta. 647 oppfyller sikkert disse kravene, selv om jeg ikke helt ser behovet for at midten av pedalen skal flyte x antall grader i forhold til ramma rundt (jeg merket ingen nevneverdige fordeler ved dette sist jeg prøvde noe tilsvarende). Drit i å kjøpe lette XT og XTR-pedaler til utfor. Det holder ikke i lengden. Mine XTR M970-pedaler delaminerte da jeg tok stisykkelen i Hafjell. Lært nå! At kroppen flyter i forhold til rammen rundt er ikke bare lurt, det hjelper deg også å klikke inn enklere. Faktisk. Skal du ha klikk til utfor type Shimano, så er det ikke vits i å gå for noe annet enn M647.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1451153
28/07/2012 07:52
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802 |
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1451171
28/07/2012 08:43
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821 |
Klossene til RO er de samme som til The One
Ang. pedaler så skulle jeg gjerne hatt noe tilsvarende av M985, men med akslinger som er litt mer solide enn ukokt pasta. 647 oppfyller sikkert disse kravene, selv om jeg ikke helt ser behovet for at midten av pedalen skal flyte x antall grader i forhold til ramma rundt (jeg merket ingen nevneverdige fordeler ved dette sist jeg prøvde noe tilsvarende). Grunnen til at midten flyter er at det skal være lettere å klikke inn. Når denne står vinklet bakover så treffer den lettere "cleaten". Dette funker mye bedre enn pedaler uten. Med rette sko så vil skosålen ha full kontakt med pedalrammen. m647 er den beste utforpedalen.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: ]
#1451172
28/07/2012 08:48
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Lilleirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252 |
Ikke freeride slanger, vanlige conti mtb slanger er mer enn nok. Jeg må si det igjen, min erfaring er helt motsatt. Hvis du kjører steinete løyper er det fint med litt tykkelse på slangen. Hvis du kun kjører flyt løyper så kan det gå med lettere slanger.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: Lilleirik]
#1451525
28/07/2012 19:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,445
Laban
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,445 |
Ikke freeride slanger, vanlige conti mtb slanger er mer enn nok. Jeg må si det igjen, min erfaring er helt motsatt. Hvis du kjører steinete løyper er det fint med litt tykkelse på slangen. Hvis du kun kjører flyt løyper så kan det gå med lettere slanger. Har ytterst sjeldent punkteringer og jeg kjører på lettvekts slanger type 120-170 g klassen. Kjører stort sett teknisk og steinete løyper. Det er iallefall greit å prøve lette slanger, billige gram i slanking av sykkel
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1451999
29/07/2012 18:37
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821
bob
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 821 |
Unngå superlette slanger, de kan i værste fall revne istedet for å få vanlig snakebites, noe som gjør at du får flatt dekk på null komma niks. Har opplevd det på forhjulet, og det endte ikke bra. Ved vanlige snakebites tar det mye lengre tid før dekket er flatt, og en får tid til å reagere før man vrenger dekket av felgen.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1452358
30/07/2012 10:13
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802 |
Latexslanger er nydelig mot snakebites. På stisykkelen min kjenner jeg at steinen deformerer dekket og klemmer det mot felgen, punkterer ikke, noe jeg gjorde med butyl.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1452558
30/07/2012 16:07
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 458
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2007
Innlegg: 458 |
Til utforsykkel er det Maxxis Freeride eller tilsvarende fra andre produsenter som gjelder, vet noen kjører lette slanger, spesielt foran, men ser et par problemer med dette: -Snakesbites. Slangen vil være strekt mer enn den er beregnet for og sjansen for at den eksploderer i stedet for å bare slippe luft ved en snakebite er stor. -Dekk (og slange) som roterer på felgen og resulterer i at slangen til slutt rives i stykker ved ventilen. Dette skjedde meg senest for to uker siden i Rollercoaster, forhjulet eksploderte og man er sjanseløs til å redde seg inn. Har en følelse at dette skjer lettere på vått føre og spesielt på hardt underlag (aka bikepark) og det suger hardere enn Justin Bieber. -Vektforskjellen er ca 130 gram? (Maxxis) Om du kjører konkurranse skal jeg love deg du heller vil ha luft i dekkene til du er i mål, og om du ikke gjør det har du uansett ikke bruk for å spare 130 gram, hvem skal du spurte fra? -Selv på forhjulet har jeg ganske heftige bulker etter en kort sesong, bakhjulet triller knapt på flatt gulv om jeg ikke bytter felg et par ganger. Har tre punkteringer hittil i år på freerideslanger, en snakebite, et dekk som spjæret halvveis rundt og et eksplodert fordekk. Hjulsettet ser ut som jeg ikke har gjort annet enn å snakebite i hele sommer.
Trykk, dekk, slange, felg, kjørestil og vekt spiller alt en rolle ift om du punkterer eller ikke, men til utfor er Maxxis Minion DHF/Freerideslange en bombesikker combo. Genialt tørr/allrounddekk og punkteringssikkert nok.
P
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1452678
30/07/2012 19:16
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 80
Mr.potatoguy
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 80 |
Maxxis lager noen fine freerideslanger med 1,2 mm tykk gummi, har aldri opplevd en eneste punktering, og de veier ikke et blylodd heller.
-Markus
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1452906
31/07/2012 05:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hmm. Jeg som ikke kjører like fort og hard som PålS har punktert en gang i år, og det skjedde ett eller annet sted mellom Bikeshopen og gondolen i Hafjell - på normalvektsslanger (standard Conti). Hadde en liten periode jeg kjørte med for lavt trykk (og er for lat til å pumpe), og hver tur var det DUNK DUNK DUNK i felgen uten punktering. Mener å tro jeg har vanlig slange foran fortsatt, men har nå satt i Freeride-slange bak.
Egentlig så er det greit med en ikke for lett (men heller ikke bæltung) utforsykkel også, synes jeg. I luften føler jeg at jeg har litt mer kontroll med en tyngre sykkel enn f.eks. med stisykkel på <14kg. Flinkere folk har nok kontroll på hva som helst, men jeg innbiller meg i hvert fall at den tyngre utforsykkelen gir bedre "luftkontroll", selv om det ikke flyr så høyt/langt.
kjør på med Maxxis Freeride. Holder i massevis mot punkadunka og veier ikke avskrekkende mye. Hold deg i hvert fall unna utforslanger (kjører noen med det i det hele tatt?)
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468099
20/08/2012 08:31
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664 |
Hvor får man tak i svart 10-girs SRAM X0 skifter (den på styret) billigst/raskest? CRC og Wiggle er utsolgt. CC blir for dyrt.
Handlelista ser for tiden ca. slik ut:
Krank: Truvativ Descendant 1.1 m/GXP 83 Kjedefører: Truvativ X0 (MRP G2 SL) Bakgir: SRAM X7 Short cage 10spd Kassett: SRAM PG-1070 11-26 Girskifter: SRAM X0 10 spd Dekk: Maxxis Minion 2-ply 2.5 Styre: NP Warhead 800 Setepinne: NP Warhead 30,6 Setepinneklemme: NP Warhead 34,9 Sete: NP Plasma Bremser: Formula RO Styrelager: NP 49IISS
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468183
20/08/2012 10:12
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 190
even-e
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 190 |
Hvorfor ikke bare bruke x9 eller x7. Det holder i massevis.
Surly Pacer - til jobben Nukeproof Mega AM - opp og ned er like langt Giant Faith - ned maskin bygd Lynski - på landeveien
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: even-e]
#1468211
20/08/2012 10:39
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664 |
Hvorfor ikke bare bruke x9 eller x7. Fordi jeg vil ha den justerbare tommelspaken (i mangel på et bedre navn) på X0. Verken X9 eller 7 har denne. 84€ + 15€ i porto - tysk mva = 780kr inkl norsk mva. I tillegg kommer fortollingsgebyr på 100-og-ett-eller-annet kr, og evt. 450 ekstra til DHL hvis BC sender varene på "feil" måte.
Redigert av j-aa; 20/08/2012 10:44.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468222
20/08/2012 10:49
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Bike Components sender med DHL, men det er ikke kurér-DHL, men postpakkeavdelingen til Deutsche post. Faktisk så kommer det et sporingsnr. som ikke virker hos DHL, men funker finfint hos Posten.no. Og så ender det hele opp med at du får pakken til ditt lokale postkontor. DHL er nemlig eid av Deutsche Post  Ikke så negativ, nå 
Redigert av baronKanon; 20/08/2012 10:49. Rediger grunn: eierskap
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468223
20/08/2012 10:50
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
Smaken er vel som baken, men NP warhead styrene er skikkelig vonde spør du meg. Hatt både de i 780 og 800. Merkelig bøy på de. Jeg ville gått for raceface atlas eller Answer Pro. Eller du kan få min Trek Session 88 2011 grisebillig  Med bare grom deler ferdig satt sammen 
Redigert av kitbay; 20/08/2012 10:59.
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468235
20/08/2012 11:05
|
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 1,561
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2007
Innlegg: 1,561 |
84€ + 15€ i porto - tysk mva = 780kr inkl norsk mva. I tillegg kommer fortollingsgebyr på 100-og-ett-eller-annet kr, og evt. 450 ekstra til DHL hvis BC sender varene på "feil" måte.
Vi har X0 10speed til 875,- på RÅ Sport. Kanskje det er greit å bare stikke innom Parkveien 19 og få den med en gang, i stedet for å vente og risikere å få ekstra gebyrer! 
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468242
20/08/2012 11:11
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664 |
Da er det ikke utenktelig at jeg tar en tur innom Rå.
kitbay: Har 76cm Warhead på stisykkelen, og er godt fornøyd med det. Da satser jeg på det samme på utforsykkelen. Og Session 88 utgår med skyhøye kneløft...
|
|
|
Re: Deletips til utforprosjekt
[Re: j-aa]
#1468284
20/08/2012 11:47
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,160
nilswithskills
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,160 |
Hvorfor ikke bare bruke x9 eller x7. 84€ + 15€ i porto - tysk mva = 780kr inkl norsk mva. I tillegg kommer fortollingsgebyr på 100-og-ett-eller-annet kr, og evt. 450 ekstra til DHL hvis BC sender varene på "feil" måte. Jeg har aldri måttet betale hverken tollgebyr eller annet gebyr fra BC. Norsk mva og ingenting annet uten unntak. Samme gjelder for alle mine bekjente som har brukt butikken. Så det vil si 780 levert i kassa, ikke så verst likevel da?
mvh Nils
|
|
|
|
|