Beboere på Årvoll
|
Re: Beboere på Årvoll
[Re: Dan]
20/07/2012 07:55
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Hva synes du er positivt med denne romfolk situasjonen da? At vi får anledning til å vise hvor gode og rause medmennesker vi faktisk er? Bingo Og hvis dere har skikkelig flaks så blir det så bra at Dagsrevyen kan lage reportasjer om at det blir sendt reportasjer om Norge i andre lands tv-kanaler. Dere ? Skal ikke du være med?
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
20/07/2012 08:01
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har lest denne. Et lite skråblikk fra Nick Hornby på "How to be good". Det endte vel egentlig ikke så bra.. http://wordsofabrokenmirror.com/2009/06/20/nick-hornby-how-to-be-good/“How to Be Good” is a book about morals, about saving the world, about what people are really willing to do for others less fortunate. It’s about being angry, about the homeless, about drugs messing someone’s head but also giving them supernatural powers. About London, about families and religion. It’s about what being good really means, on how hard people find it to know how to be good. About the helping hand they’d need on becoming good. It’s about facing an important question: can you make other people’s lives better, when your nearest and dearest are going from bad to worse?
Redigert av DagRS; 20/07/2012 08:04.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: StigB]
20/07/2012 08:04
|
tron
Besatt
|
Besatt
Fra 1. juni 2011 til 18. juli 2011 ble 66 rumenske statsborgere pågrepet og 6 varetekstfengslet i Oslo. I samme periode i år er 158 pågrepet og 16 satt i varetekt.
- Det er en radikal prosentendring. Vi har i år sett en oppblomstring av rumenske statsborgere og mobile vinningskriminelle i Norge. Det er særlig en stor økning i Oslo, sier Geir Ellefsen, politioverbetjent og leder ved vinningsavsnittet på Majorstua.
Her sitter tolv av de pågrepne varetektsfengslet for grovt tyveri mot person og fra bolig. Ifølge Ellefsen er de 158 pågrepet nesten utelukkende for vinningskriminalitet. Kanskje på tide og oppdatere seg litt. Løfte opp nisselua Hvorfor tok du ikke med mer av det Ellefsen sa til VG? F.eks. dette: Men da vil jeg presisere at det er veldig mange tiggere som ikke har straffbare forhold. Dette er ikke svart-hvitt, sier Ellefsen.
Ikke misforstå meg. Jeg liker ikke utenlandske kriminelle noe mer enn alle andre, men jeg synes det er viktig å belyse alle sider ved en sak, og det er viktig å ikke slå alle over samme kam.
|
|
|
20/07/2012 08:43
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvorfor tok du ut bare en liten del av artikkelen? Mange ønsker seg et svart/hvitt bilde av alt. Dette er et alvorlig problem.
Kalle en spade for en spade er ikke det samme som å skjære alle over en kam.
Folk med nisselua helt ned i øya ser kanskje ikke helheter og kompliserte sammenhenger (godt hjulpe tav media), og det er et problem.
Det er pågrepet 158 personer og 16 av disse er dømt. Altså 10% av de pågrepne er dømt.
Ikke alle rumenere i landet er pågrepet eller dømt heller, så det er kanskje på tide å slutte å omtale rumenere som kriminelle, selv om økningen i prosent er stor.
Tipper de fleste av oss ville blitt ganske opprørte hvis vi fikk høre at alle nordmenn som reiser til Thailand er pedofile.
Vi omtaler oss selv som mennesker med høyere moral enn mange andre. Da synes jeg det er et minstekrav at vi greier å holde hodet kaldt og holde oss til fakta.
Videre kan vi lese:
"- Vi har en klar policy: Alle mobile vinningskriminelle blir varetektsfengslet og sittende til dom. Etter sonet dom blir de overlatt til Utlendingsdirektoratet (UDI) og senere utvist. Det er en fast praksis, sier politioverbetjent Ellefsen."
Eller mener du at vi skal dømme folk uten pågripelse og dom?
Eller skal vi anse alle som blir pågrepet av Politiet som kriminelle?
Videre:
Jan Torsbøll, nestleder i Rumensk-norsk kulturforening, er født i Norge og gift med en rumensk kvinne. Han frykter slik statistikk bidrar til å sette folk i bås.
- Det blir fort fokus på de negative utslagene. Slikt er sårende for mange av de velintegrerte og lovlydige rumenerne som jobber og bidrar på legalt vis. Man blir fort kategorisert, og det er farlig, sier Torsbøll til VG Nett.
Politiet:
Men da vil jeg presisere at det er veldig mange tiggere som ikke har straffbare forhold. Dette er ikke svart-hvitt, sier Ellefsen.
E
|
|
|
[Re: PålGnål]
20/07/2012 08:53
|
Espen
More than words
|
More than words
Hva synes du er positivt med denne romfolk situasjonen da? Jeg ser ikke så mye positivt, men jeg synes vi skal holde oss til fakta og ikke bare skure i vei, med generaliseringer og løssluppen omgang med det materialet som forelegger fra Politiet og andre. Uten et edruelig forhold til fakta blir det vanskelig å løse problemer. E
|
|
|
[Re: tron]
20/07/2012 09:04
|
StigB
Señor
|
Señor
Fra 1. juni 2011 til 18. juli 2011 ble 66 rumenske statsborgere pågrepet og 6 varetekstfengslet i Oslo. I samme periode i år er 158 pågrepet og 16 satt i varetekt.
- Det er en radikal prosentendring. Vi har i år sett en oppblomstring av rumenske statsborgere og mobile vinningskriminelle i Norge. Det er særlig en stor økning i Oslo, sier Geir Ellefsen, politioverbetjent og leder ved vinningsavsnittet på Majorstua.
Her sitter tolv av de pågrepne varetektsfengslet for grovt tyveri mot person og fra bolig. Ifølge Ellefsen er de 158 pågrepet nesten utelukkende for vinningskriminalitet. Kanskje på tide og oppdatere seg litt. Løfte opp nisselua Hvorfor tok du ikke med mer av det Ellefsen sa til VG? Er det nå vi skal lage en stor sak og diskutere hvorfor jeg ikke tok med alt. Jeg skal legge det på minne og huske det neste gang i andre sammenhenger. Hvorfor åpner dere ikke hjemmene og hagene deres dere som synes det er så ille at noen er kritiske til det vi ser rundt disse rumenske folka. De er jo her bar en liten stund alikevel? Jeg har sagt hva jeg synes og avstår fra å utdype det noe mer. Med dette hopper jeg av denne tråden.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: Espen]
20/07/2012 09:05
|
Ironman
Entusiast
|
Entusiast
Det er pågrepet 158 personer og 16 av disse er dømt. Altså 10% av de pågrepne er dømt.
Ikke alle rumenere i landet er pågrepet eller dømt heller,
Din presentasjon med prosentandelen av domfelte tar riktignok ikke hensyn til kapasitetsproblemene hos politijuristene, som fører til at det ikke kan tas ut tiltale mot alle, og dermed ikke vil foreligge noe dom. Mange pågrepne (av alle folkeslag) har de siste årene spekulert i å ikke godta forelegg for mindre straffbare forhold, da saken oftest vil bli henlagt "av bevisets stilling" Statistikken din tar heller ikke hensyn til oppklaringsprosenten.
|
|
|
20/07/2012 09:18
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvorfor åpner dere ikke hjemmene og hagene deres dere som synes det er så ille at noen er kritiske til det vi ser rundt disse rumenske folka. De er jo her bar en liten stund alikevel? Helt legitimt å være kritisk, men kritikken bør baseres på fakta, ellers blir det bare tull. Er det nå vi skal lage en stor sak og diskutere hvorfor jeg ikke tok med alt Eh, nei. Uansett greit å påpeke at du bare tok med halvparten av uttalelsene til Politiet. e
|
|
|
[Re: Ironman]
20/07/2012 09:20
|
Espen
More than words
|
More than words
Regner med at dette gjelder alle pågrepne og evn. domfelte?
Eller er dette noe spesiellt for rumenere?
e
|
|
|
[Re: DagRS]
20/07/2012 09:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Dere ? Skal ikke du være med? Jeg skal gjerne være med og prøve å være god (prøver jo hver dag) men når det gjelder disse reportasjene om reportasjer så velger jeg som svenske å stå på sidelinjen og humre for meg selv. 
|
|
|
[Re: Espen]
20/07/2012 18:16
|
EgilS
More than words
|
More than words
Helt legitimt å være kritisk, men kritikken bør baseres på fakta, ellers blir det bare tull. Det som er dritt med å dra inn mye fakta er at det for mange da fort blir for komplisert til at de takler det. Derfor plukker man ut det som allerede passer inn i sin egen virkelighet og overser eller avviser resten. Dette er vel forresten noe vi alle gjør, men noe i atskillig større og mer åpenbar grad enn andre.
|
|
|
25/07/2012 03:50
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Vet ikke helt om man kan feste like mye lit til fyret.no som til seriøse aviser som vg og db, men skitt la gå. http://www.fyret.nu/2012/07/23/sigoyner-ranet-blitzer/Var ikke klar over det, men fyret.no ser ut som selve nettsiden til ABB og gjengen.
Redigert av PålGnål; 25/07/2012 03:59.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
25/07/2012 06:01
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
seriøse aviser som vg og db Hvis folk virkelig ser på vg og db som seriøse kilder til informasjon må jeg si jeg blir skremt. På disse nettsidene blir all informasjon filtrert og vinklet for å skape mest mulig engasjement hos leseren. Enten det bygger opp under hat, misunnelse, selvmedlidenhet eller hva det måtte være. Sannheten og det å gi leserne et mest mulig riktig bilde av verden er på ingen måte prioritert. Kanskje et av de største demokratiske problemene vi har i landet i dag... Folkene bak fyret har forsåvidt et poeng(men ingen løsning) når det gjelder denne debatten om rom folk. (De må selvfølgelig også endre beskrivelsen av nettsiden til "uavhengige nyheter om utlendinger som gjør gale ting.") For her tar tabloidene oss med på en berg og dalbane hvor det bygges opp under folks hat og misstroiske holdninger den ene dagen og neste dag så er det medlidenhet og våres sympatiske følelser de prøver å ta tak i. Til syvende og sist tror jeg 95% av denne informasjonen er verdiløs når det kommer til å danne seg et bilde av situasjonen til disse menneskene. Nettsiden til tullingen trur jeg forresten er nrk.no og radiokanalen hans må vel sies å være NRK P2.
|
|
|
25/07/2012 07:04
|
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det var høyst ironisk når jeg skrev at vg og db var seriøse aviser.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
29/07/2012 21:41
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har til nå ikke sett noen som har kommet med et godt forslag til hvordan problemene med rom-folkenes opphold i Oslo og andre byer kan løses. Kommunen kan ikke tilrettelegge gratis campingplasser for bare en gruppe mennesker. For det første ville det være diskriminerende overfor andre (sikkert mange arbeidsløse spanjoler, grekere og andre som gjerne ville bo gratis mens de søker jobb her), dessuten ville det bryte med det grunnleggende prinsippet for bevegelse innen EØS - de som kommer må kunne forsørge seg selv. Og det tror jeg det er viktig å holde fast ved. På den annen side er det rart at vi kan bygge opp store organisasjoner og masse byråkrati for å hjelpe fattige mennesker i Afrika, men at vi som samfunn blir helt handlingslammet når nød og eledighet bokstavelig sitter på trappen. Vi hjelper så gjerne, men helst litt på avstand. Knut Nærum skrev ganske godt om dette: http://dagbladet.no/2012/07/27/kultur/debatt/kommentar/knut_nerum/romfolket/22708521/
|
|
|
02/09/2013 11:16
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|