Bytte servant og tappekran - hvordan gå frem?
|
Bytte servant og tappekran - hvordan gå frem?
14/07/2012 20:33
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har lyst til å bytte ut en veggmontert servanten, og tappekrana på badet. Lurer littpå hvordan jeg bør gå frem, for å klare det. Trenger gjerne innspill, da jeg ikke har holdt på så mye med slikt.
høres dette greit ut: 1: stenge av vannet fra hovedkrana, og sette på plugger for vanntilførselen til servantkrana, slik at jeg kan jobbe, uten oversvømmelse
2: demontere det gamle, og ta det bort, tette gamle hull
3: montere ny servant på veggen
4: sette på den nye krana, og koble til vannet
|
|
|
Re: Bytte servant og tappekran - hvordan gå frem?
[Re: bixit]
14/07/2012 23:39
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Har fått med det meste da ja! Alt, faktisk.. Bare du har alt riktig. Det med å plugge er vel et kapittel for seg. Greit å gjøre grundig forarbeid med å sjekke type/dimensjon plugg (og kopling til ny kran, kanskje du blir nødt til å kappe rør og sette på nye koplinger for å få det tett, men sannsynligvis ikke.. jeg ville selv kjøpt ballofix-koplinger for å kunne stenge bare denne krana om det ikke er annet enn hovedkran ellers).. Og det kan være en fordel å gjøre det kritiske en ukedag, tidlig, slik at du kan få tak i evt annet du trenger og slipper å gå vannløs i lange tider om noe galt skulle skje.. Om det bare er hovedkrana som stoppekran, mener jeg.
Men det er kanskje bare jeg som er vant til gamle hus med ymse hummerogkanari rør, kan være ren plankekjøring der du er ;-) Lykke til!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
15/07/2012 04:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Få en rørlegger til å ta punkt fire. Dersom ett eller annet skjer med koblingene dine, og du får vannskade, er det ikke sikkert at forsikringsselskapet er så hjelpsomme som du ønsker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/07/2012 06:22
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, veldig god ide med ballofix, og en rørlegger. Men tilkoblinga er ganske enkel egentlig. Først en ballofix, så skru på en flexislange med mutter. Kan hende jeg trenger rørlegger.
Jeg tenker selv endel på skruene til veggen for servanten. Det er noen rør innenfor veggen sannsynligvis, jeg har lyst til å henge den på veggen for å beholde gulvplassen renere.
Jeg tenker på 2 eller 4 skruer for servanten, samt å bruke to støttevinkler under for å gjøre det mer stødig. Det er noe plant/flatt under servanten, så det er mulig. Det blir mer som en liten hylle under for å fordele vekta på flere veggfester.
Er det vanlig å bare prøveborre med tynt bor, for å se om det gir feste hele veien til skruer på 50mm. Eller om jeg ender i hulrom, hvor det kan være rør, som vil være kritisk å ikke skade.
Servanten veier "bare" 12-13 kg. Den skal egentlig festes med to 10mm større skruebolter for tre eller betong, men synes selv det virka litt vel drøyt til veggen min.
|
|
|
20/07/2012 16:33
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Men kan rørleggere montere servanter, eller heter det VVS service? hjeelp  2 timer montering og 1 time rørlegger
|
|
|
20/07/2012 18:00
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rørleggere monterer gjerne servanter. "Vår" rørlegger gjorde ihvertfall det nå nylig. Han rev ut gammel servant og monterte ny (som vi hadde kjøpt på Ikea. Blandebatteri kjøpte vi av rørleggeren). De får jo vanligvis timebetaling, så det er vel bare topp for dem å gjøre en jobb som kunden egentlig kunne klart selv.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
20/07/2012 19:19
|
gikke
Besatt
|
Besatt
Jeg har lyst til å bytte ut en veggmontert servanten, og tappekrana på badet. Lurer littpå hvordan jeg bør gå frem, for å klare det. Trenger gjerne innspill, da jeg ikke har holdt på så mye med slikt.
høres dette greit ut: 1: stenge av vannet fra hovedkrana, og sette på plugger for vanntilførselen til servantkrana, slik at jeg kan jobbe, uten oversvømmelse
2: demontere det gamle, og ta det bort, tette gamle hull
3: montere ny servant på veggen
4: sette på den nye krana, og koble til vannet Dette gjør du ingenting av selv. La en rørlegger gjøre jobben. Konsekvensene av feil utført jobb er store.
Ski baby! Erik S. Hynne
|
|
|
22/07/2012 06:26
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Har du betongvegg kan du fint bruke medfølgene skruer,de fester bra til trevegg også,har du gips vegg må du finne spikerslag.Husk å kjøpe ballofixser/stoppekraner som er beregnet for flexsislanger med pakninger da pakningene krever flat ansluttning ,Mitt tips er å ta bilder med telefonen din,så reis til en lokal rørleggersjappe så får du det du trenger der,Er det litt dårlig feste i veggen så kan du legge silicon bak vasken før den monteres,men demontering blir da nesten umulig uten att flisene følger med...har du egen stoppekran trenger du ikke ballofixser men kun fpl tippunioner blir litt rimeligere å de har god kontaktflate for pakningene i slangene.
Trodde stisykling var for ungdommen..
|
|
|
[Re: ]
22/07/2012 14:35
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er vel grei skuring å bytte servant sjøl, i hvert fall så lenge rørarbeidet er åpent. Ekstra trygt hvis en har en som kan komme å se på jobben hvis man sjøl er litt fersk. Jeg får se hva det blir til, hovedkrana er til flere leiligheter, så jeg bør i tilfelle jeg vil ordne det selv, ha en til å assistere hovedkrana. Men men, det er fullt mulig å få slikt til å gå bra. Vet ikke helt hva det blir til, jeg får det ordna iallefall. Synes det er greit å finne delene selv også. Sannsynligvis er dette et "just do it" prosjekt. Viktig med pakninger til koblingene, og hvitt tynt plastbånd til gjengene. Takk for gode råd.
|
|
|
22/07/2012 14:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skrur da på viktige komponenter på bil og sykkel, og lar mine kjære stå på en veranda jeg har snekret sjøl. Da snakker vi virkelige konsekvenser og ikke bare et hus som blir vått.
"Bare et hus som blir vått" koster fort flere hundre tusen kroner, og forsikringsselskapet er ikke veldig interessert i å dekke alt dette dersom du har lekt rørlegger på egen hånd.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
22/07/2012 14:54
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg klarer å finne delene selv iallefall, har en meget passende servant, og flott blandebatteri. Har selv tenkt på flislim, altså silican, istedet for støttehylle under, da servanten har en ganske stor flate på baksiden, i tillegg til to veggskruer. Det blir vel en rørlegger..
|
|
|
22/07/2012 15:30
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Viktig med pakninger til koblingene, og hvitt tynt plastbånd til gjengene. Takk for gode råd."""""""""DET SKAL IKKE BRUKES GJENGETAPE PÅ KUPLINGENE FRA SERVANTKRANEN....
|
|
|
22/07/2012 15:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tja, hvordan stiller det seg hvis du har mekka på sykkelbremsene sjøl og brukt en bolt med brudd i? Det er da mye større potensielle konsekvenser, både helsemessige og økonomiske i et slikt scenario. Allikevel hører man sjelden her inne at folk rådes til å reparere bremsene sine hos proffer?
Som sagt, ligger rørene åpen og i et godt bygd bad, skal det mye til at denne operasjonen gir mer skade enn en våt flekk på gulvet.
To spørsmål du bør stille deg selv: 1. Vet jeg hva "regress" betyr i et forsikringsoppgjør? 2. Hvor stor blir den våte flekken når kuplingen til krana ryker fordi jeg har strammet for hardt slik amatører gjerne har for vane, og vann under trykk har sprutet ut av rørene i fem timer mens jeg er på jobb?
|
|
|
[Re: allesammen]
22/07/2012 15:49
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Viktig med pakninger til koblingene, og hvitt tynt plastbånd til gjengene. Takk for gode råd."""""""""DET SKAL IKKE BRUKES GJENGETAPE PÅ KUPLINGENE FRA SERVANTKRANEN.... Kanskje du kunne fortelle hvorfor det ikke skal brukes isteden for å bare hyle? Ellers enig i at småjobber som dette er helt fint å gjøre selv med mindre du har ti tommeltotter. Skrekkscenarioer som det snakkes om skal det utrolig lite trolig en vil oppleve. I verste tilfelle så vil du ende opp med en kran som drypper.
|
|
|
22/07/2012 15:52
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ligger det risiko i a stenge vannet ifra hovedkrana for eksempel.
Hvis svaret er "ja", så betyr det at den kun kan brukes i rene nødtilfeller av de som bor i leilighetene.
Bare jeg får montert servanten på veggen, for eksempel med 2 stk 60mm skruer, og silican.
Om jeg kan bruke bare silican, så er det konge! Er bekymra for hva som er bak veggen. Flisene på veggen er ganske ny, og det virker som at de sitter bra. Flata bak servanten er tilnærmet 40cm x 6cm.
Strammet for hardt på koplinga. Jeg kan sjekke anbefalt newtonmeter på hjemmesida til fabrikaten. Har nye vanlige pakninger.
Hva betyr regress?
Redigert av bixit; 22/07/2012 15:58. Rediger grunn: div
|
|
|
[Re: Liol]
22/07/2012 16:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ellers enig i at småjobber som dette er helt fint å gjøre selv med mindre du har ti tommeltotter. Skrekkscenarioer som det snakkes om skal det utrolig lite trolig en vil oppleve. I verste tilfelle så vil du ende opp med en kran som drypper.
Helt uavhengig av hva du mener om saken, skriver forummedlem "slasher" følgende i en gammel diskusjon om akkurat det samme emnet: "Jeg så faktisk et lignende tilfelle i min tid som skadebehandler. Delen var skrudd for hardt til, og dermed sprang et rør lekk lang tid etter selve monteringen. Delen ble for sikkerhets skyld undersøkt av en uavhengig instans som konstaterte tretthesbrudd pga overstramming. Full regress mot håndverker. Hvis kunden i dette tilfellet hadde gjort arbeidet selv, ville han/hun ligget ganske dårlig an."Hvorfor enkelte her mener å ha mer greie på det enn ham, er meg en gåte ...
|
|
|
22/07/2012 16:39
|
allesammen
Entusiast
|
Entusiast
Det ligger ingen risiko å stenge vannet.Du må varsle naboene så de får skrudd av oppvm /vm å kommet seg ut av dusjen. Husk når vannet settes på må kranen åpnes sakte ellers så blir det slag/ekstra belastning på rørene.
Det nevnes at i verste tilfelle så ender du opp med kun en kran som drypper,,det vil jeg si er i beste tilfelle hvis noe skulle gå galt...
|
|
|
[Re: GeirK]
22/07/2012 16:54
|
progres
Besatt
|
Besatt
Hvorfor enkelte her mener å ha mer greie på det enn ham, er meg en gåte ...
Det er vel ingen som påstår seg å vite mer enn takstmannen du referer til. Men det noen mener å vite er at denne type arbeid er enkel og uproblematisk forutsatt at man har noenlunde innsikt i hva man holder på med. Og det er såre enkle saker. I rekken av personlige anekdoter skal jeg tilføye at jeg har skiftet en rekke koplinger / kraner / avløp mv uten noensinne å ha hatt noen klager på arbeidet, hverken fra kjerringa eller takstmannen! Og en god motivasjon til dette er kostnadsbesparelsen. Jeg har hus annetsteds i landet også , og der sprakk vannrøret til kjøkkenet i en frostperiode sist vinter. Jeg kunne ikke reise for dit for å gjøre jobben selv , det kostet meg 14k for å skiftet ut en 6m lang 10mm cutterlessledning. Stikk den ! 14k for 2t jobb og 6 m rør. Ditto herpet suppegjøkene taket og ene siden på bilen som sto parkert i garasjen der vannledninga hang.
|
|
|
22/07/2012 16:54
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Hvor gammelt og hvilken stand er eksisterende røropplegg? Dersom det er et kobberanlegg av eldre dato eller tvilsom kvalitet kan det begynne å lekke på helt andre plasser når en beveger på installasjonen på en plass.
Siden dette er på et bad som jeg antar har et sluk i gulvet er vel ikke det store problemet om det begynner å lekke akkurat lokalt.
Mest sannsynlig har du ikke de delene du trenger for å gjennomføre denne operasjonen idag. Dersom du velger å gjøre dette selv så bør du gjøre det mens rørsjappene har åpent slik at du ikke risikerer å måtte leve en helg uten vann....(eventuelt betale 5000 for en rørleggerutrykkning).
Lykketil uannsett, håper du vurderer dine egne ferdigheter riktig .....
|
|
|
22/07/2012 18:29
|
bixit
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg var ikke så bekymra for det med vannet egentlig. Det er koblinger utenfor veggen. Tenkte mer på det å henge opp servanten. Flislim, et par mindre støttevinkler under, og noen mindre veggskruer ordner det bra.
Har testa avløpet for servanten, og det tar unna vannet bra. Noen bøtter, mobiltelefon, passende tidspunkt, en til å hjelpe. Det blir vel dobbelsikring her og der.
Det kan vel mer sammenlignes med å bytte oppvaskmaskin, da må vel også vannet stenges. Kan være ganske digg med vegghengt servant, da gulvplassen blir friere.
|
|
|
22/07/2012 18:36
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Hvis det er vanlige klemringskoblinger, er disse enkle å stramme riktig. Skru til med litt mer enn håndmakt, sett på vanntrykk, deretter etterstram til det slutter å dryppe. Da er den riktig strammet uten å være overdratt. Jeg spurte rørleggeren om dette når han var å la opp nye rør på kjøkkenet, og han svarte villig vekk. Etter å ha fått regning på 8 lapper for 2,5 time jobb og fem meter med rør samt noen koblinger, så gjør jeg slikt selv.
Lars Olav
|
|
|
23/07/2012 00:34
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var ikke så bekymra for det med vannet egentlig. Det er koblinger utenfor veggen. Tenkte mer på det å henge opp servanten. Flislim, et par mindre støttevinkler under, og noen mindre veggskruer ordner det bra.
Du har ikke tenkt å henge opp servanten med Flislim? Du bør finne spikerslag i veggen, helst på begge sider av vasken, Finner du ikke det så spørs det litt hva som er bak.. Er det gips og rupanel bak, så er det bare å skru hvor som helst.. Er det bare gips og du ikke finner spikerslag, bør du benytte gips anker, og gjerne lime opp vasken med Tec7 eller silikon i tillegg... Jeg stoler ikke på kun gipsanker.. Ser du skriver at du skal bruke none mindre støttevinkler under.. Regner med du skal benytte noe som er levert med vasken du skal henge opp, slik at det ikke blir noe jallamek... Når det gjelder kuplingene til vannet, så sitter det sikkert noe der fra før av, mest sansynlig er det en standard størelse, og når du har fjerna den gamle krana så sitter du igjen med 3/8 eller 1/2 e.l med utvendige gjenge. Det står gjerne på kuplingen hvem dim det er.. Passer ikke dette dirkete på flexi slangene til den nye krana, så kjøp overganger.. PS: Bruk hamp i stede for gjengetape, og pass på å lag grader på gjengene før du drar på hampen (husk at du må spytte på den, hvis du ikke har den gråe guffa).. Flexi slangene skal dog ikke hampes, da de har pakninger.
Feit og i dårlig form..
|
|
|
23/07/2012 05:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tja, da kan du du spørre deg om det er mulighet for regress for hjemmemekk på på en bil, sykkel eller veranda.
Det vil jeg tro, men det meste av det en mekker på, har vel liten konsekvens om det feiler. Og hvor bra du har bygget badet ditt hvis det ikke tåler direkte vannsprut, slik forskriftene sier det skal. Slukene mine tar unna rundt 50 liter i minuttet, ca 5 ganger mer enn det kommer ut av et 12mm rør på fullt trykk.
Selvfølgelig. Dette er jo bare noe en bør bekymre seg over på et kjøkken. Der tenkte jeg ikke langt nok.
|
|
|
|
|