Trysilrittet
|
Re: Trysilrittet
[Re: teh]
09/07/2012 19:39
|
KARLAN
Fersking
|
Fersking
Rittopplevelsen er temmelig annerledes når du ikke er god nok. Sånn som meg feks. Så når dere trilla i mål, sto jeg med begge bena oppi et gjørmehull og hadde 3 mil igjen til mål. Bena satt så godt fast og jeg et lite øyeblikk var redd for ikke å klare det. Det var heller ingen andre syklister i mils omkrets så jeg følte meg i temmelig ensom og forlatt. Det jeg skjønte var flytstier, var forvandlet til flytende stier. Surt å måtte trille ned bakker jeg skjønte det vanligvis kunne sykles raskt i. Der dere fikk sportsdrikke var det tomt da jeg kom. En kommenterte at han hadde en elendig plassering i feltet, nemlig bakerst. Det er feil. Jeg var bakerst, helt bakerst. Min feil det også, men til gjengjeld syklet jeg forbi en drøss oppover. Synes det gikk rimelig greit, kikka på speedometeret som viste 10,5 km. Da snakker vi krabbetempo. Lot meg imidlertid ikke sette ut av dette. Det verste var stipartiene og sykle så mange mil mitt putt aleine. Etter 2 mil så jeg knapt en syklist. Skal litt til å holde fokus og humør da altså. Når det i tillegg var slutt på sportsdrikke på 3. drikkestasjon, var jeg ordentlig sur. Pissesur. Viste meg ikke fra min beste side da - ser den. Det kom også et regnskyll ut av en annen verden sånn midt i (midt i for meg altså) - gjorde grusveiene til skøytebane. Syklet i ca 10km/t ned en bakke. Festlig når du vet at det fort kunne gått i 30. 5 fuckings timer brukte jeg. Da var vel de fleste av dere kommet hjem. Nesten en større prestasjon spør du meg 
|
|
|
09/07/2012 19:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har min respekt Karlan:) Er faktisk enig i at det ligger en større prestasjon (ikke minst mentalt) å fullføre et sånt ritt på 5 timer hvor en sliter i gjørme og sykler alene, en ligge på hjul med 10 som er ca like gode og som bare trøkker på. Men håper at du ser på terrengegenskapene dine som en mulighet til å forbedre deg og ikke tenker "nei til å sykle terreng". For det ligger fantastisk mye god mestringsfølese og venter på deg der. Og når du har det moro på sti, ja da er det lettere å ha det gøy i gjørma.
|
|
|
[Re: KARLAN]
09/07/2012 22:12
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
5 fuckings timer brukte jeg. Da var vel de fleste av dere kommet hjem. Nesten en større prestasjon spør du meg  He, he, støtter deg på den. Mye større prestasjon å fullføre på din tid enn for oss som kommer inn under eller like over tre timer. Bra jobba!
|
|
|
09/07/2012 22:18
|
kjetilre
Fersking
|
Fersking
Noen andre som sleit med den første drikkestasjonen? Gikk noget raskt der, håper ikke mannen som ga meg glasset slo seg for mye... Ikke helt optimal plassering av drikkestasjon ganske (eller var feilen at jeg hadde det klassiske tunnelsynet?)
|
|
|
[Re: Espen W]
10/07/2012 03:46
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Det ble "bare" Topprittet på meg, pga. oppgaver i forbindelse med teamet (Crampfix Nakamura) på NM i Halden på lørdagen, men kjempeflott arrangement og fin-fin løype. Perfekt vær også. Ble et greit comeback i ritt etter 7 års opphold. Eneste jeg ville gjort om på når det gjelder løypa er den relativt steinete utforkjøringen, som ikke passer helt inn i et klatreritt, men jeg regner med at den er noe vanskelig å unngå? Alternativet er vel myr, så da er det vel best med en litt steinete nedkjøring. Syns ikke det er så ille nedover der, men de kunne godt rense for løse stener, siden det ofte er stein i snøen der tidlig på sesongen. Burde jo være av interesse for for både skistar og trysilguidene ..
Feit og i dårlig form..
|
|
|
10/07/2012 05:57
|
t-martin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skistar planlegger visstnok å grave opp deler av vegen for å bytte ut noen kabler under den. Samtidig skal de gjøre vegen bedre. Forhåpentligvis skjer dette allerede i sommer/høst.
Plasseringa av den første matstasjonen har vært diskutert alle årene rittet er blitt arrangert, og rittleder OlaA tok en ny runde rundt denne da han fikk ansvaret før nyttår. Konklusjonen var at det ikke er noen steder som er bedre - sjøl om heller ikke nåværende plassering er optimal.
|
|
|
10/07/2012 06:53
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Reagerte ikke på første matstasjon (eller de andre), bakketopp, nedover etterpå, slakt. Ser heller ikke noen bedre plasser.
|
|
|
10/07/2012 08:00
|
Stiggie
Fersking
|
Fersking
Topprittet:
Den utforkjøringen skal utbedres allerede i år. Det ligger en strømkabel altfor grunt under veien der, så det er risikosport bare å kjøre over der med maskin. Eidsiva skal legge kabelen dypere og Skistar skal bygge om veien helt. Blir knall når den blir ferdig! Jeg har selv gått der hvert år å kastet unna rullestein før rittet, og i år fikk vi også hjelp av gravemaskin som banket hele veien med skuffa;) Likevel så ble det en ganske hårete utforkjøring! Neste år så blir det også fin og ny asfalt fra Brynbekken og opp til høyfjellsenteret.
På selve rittet blir det gjort noe med de røttene man må "klatre" over etter Oppskottveien, samt bløthølet rundt disse. Er veldig glad vi fikk ut klopper, for om de ikke hadde vært der de var i år, så hadde nok letemannskaper fra Røde kors vært på leteaksjon etter forsvunne syklister i skrivende stund. Bra dype de gjørmehullene:D Maks uflaks med været. Men greit å vite, verre blir det jo ikke! HURRA!
|
|
|
[Re: Stiggie]
10/07/2012 11:49
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes utforkjøringen på Topprittet var kul jeg... Men OK, i et rent klatreritt så blir det kanskje litt malplassert. Men traséen ellers: hvorfor skal vi ha mer asfalt??
Og det samme på selve rittet: det er greit og fint å utbedre bløthøl med klopper, men å gjøre noe med røtter i de få terrengpartiene som er skjønner jeg ikke poenget med.
Topprittet er kult som det er, og jeg kommer gjerne tilbake til det, men ikke Trysilrittet, tror jeg. For mye grus for min smak.
|
|
|
13/07/2012 07:34
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Noen som vet om eller hvor det er mulig å finne flere bilder? Har jeg forstått det riktig at det er tatt bilder av alle underveis?
|
|
|
13/07/2012 07:36
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Til og med jeg syns utforkjøringa i Topprittet er helt grei, men problemet er jo at man kommer på toppen med nærmest makspuls på grunn av de bratteste partiene som er rett før utforkjøringa så kan være vanskelig å fokusere de første meterne :-)
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
13/07/2012 07:37
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Det er vel bilistene som vil ha asfalt og ikke syklistene vil jeg tro. Det var vel asfalt der i fjor?
|
|
|
13/07/2012 07:44
|
t-martin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Flere bilder kommer! Vår faste fotograf forsøkte seg for første gang med deltakerbilder av alle, slik at deltakerne har mulighet til å kjøpe sitt eget foto. Han forventer at bildene skal være klare for offentligheten rett over helga.
Det kommer også flere andre bilder. Disse blir lagt ut på rittets FB-side.
Jepp, det lå asfalt i området i fjor, men pga vegutbedring var denne fjernet i år. Så sammenlignet med "originaltraseen" skal det ikke bli mer asfalt. Utforkjøringa er vanskelig å komme utenom. Men den skal altså utbedres, slik at faren for punktering blir mindre.
|
|
|
[Re: t-martin]
13/07/2012 19:12
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Jepp, det lå asfalt i området i fjor, men pga vegutbedring var denne fjernet i år. Så sammenlignet med "originaltraseen" skal det ikke bli mer asfalt.
Har de gravd opp all asfalten fra brynbekken opp til Fageråsen? Blir bra å få ny asfalt opp der. Er jo utrolig hva som skjer når Skistar investerer 2-3 miliarder i ett hotell... Har f.eks aldri sett snøkanoner i hytteheisen før 
Feit og i dårlig form..
|
|
|
13/07/2012 20:49
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
kao: av de rittene man kan sammenligne Trysilrittet med så synes jeg Trysilrittet kommer ut av dette med hevet hode. Greit nok, det er en god del grus, men også mange artige terrengpartier. 75 km er noe annet enn rundbane.
Jeg skal sykle dette på nytt, og håper da å bryte 3 timers grensen :-) (altså komme under)
Tipp topp arrangemang og akkurat passe stort ritt :-)
Logistikken er også enkel. Kudos for start/mål på samme sted!!
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: kao]
16/07/2012 08:56
|
Stiggie
Fersking
|
Fersking
Men traséen ellers: hvorfor skal vi ha mer asfalt??
Og det samme på selve rittet: det er greit og fint å utbedre bløthøl med klopper, men å gjøre noe med røtter i de få terrengpartiene som er skjønner jeg ikke poenget med. Blir ikke mer asfalt, men slik veien til fageråsen har sett ut til tider, er det bedre å sykle på ny asfalt enn å sykle på vaskebrett. Når det gjelder røttene som skal fjernes: De som kom sist i mål husker nok disse temmelig godt, da de stod med gjørme opp til knea ved disse røttene. Er snakk om 75m inn i siste terrengparti før Skjæret/Slettåsveien. Der måtte de siste nok ta et par svømmetak mellom disse røttene;) Er jo ikke triatlon vi arrangerer heller da.. Blir nok å fjerne røttene og 2 trær samt å legge klopp eller bærelag
|
|
|
[Re: Lurifax]
16/07/2012 21:30
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
kao: av de rittene man kan sammenligne Trysilrittet med så synes jeg Trysilrittet kommer ut av dette med hevet hode. Greit nok, det er en god del grus, men også mange artige terrengpartier. 75 km er noe annet enn rundbane.
Jeg skal sykle dette på nytt, og håper da å bryte 3 timers grensen :-) (altså komme under)
Tipp topp arrangemang og akkurat passe stort ritt :-)
Logistikken er også enkel. Kudos for start/mål på samme sted!! ' Alle de artige terrengpartiene er med på Varlitråkket pluss enda mere terrengpartier. Her får du gjort unna rittet på halve tiden, å dobbelt så moro.
|
|
|
[Re: Stiggie]
16/07/2012 21:43
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Topprittet:
Den utforkjøringen skal utbedres allerede i år. Det ligger en strømkabel altfor grunt under veien der, så det er risikosport bare å kjøre over der med maskin. Eidsiva skal legge kabelen dypere og Skistar skal bygge om veien helt. Blir knall når den blir ferdig! Jeg har selv gått der hvert år å kastet unna rullestein før rittet, og i år fikk vi også hjelp av gravemaskin som banket hele veien med skuffa;) Likevel så ble det en ganske hårete utforkjøring! Neste år så blir det også fin og ny asfalt fra Brynbekken og opp til høyfjellsenteret.
På selve rittet blir det gjort noe med de røttene man må "klatre" over etter Oppskottveien, samt bløthølet rundt disse. Er veldig glad vi fikk ut klopper, for om de ikke hadde vært der de var i år, så hadde nok letemannskaper fra Røde kors vært på leteaksjon etter forsvunne syklister i skrivende stund. Bra dype de gjørmehullene:D Maks uflaks med været. Men greit å vite, verre blir det jo ikke! HURRA! Er Tone Lien med i løypekomiteen? Ikke ødelegg Topprittet og Trysilrittet med enda finere veier. Detta er en av de artigste ritthelgene i året, behold løypa slik den er. Blir utforkjøringa lettere på Topprittet, da står ikke jeg på startstreken neste år. Blir terrenget på Trysilrittet gjort om til flytsti eller veier, så står jeg over der å. Hva med å annbefale deltagerne til å kjøre litt i terrenget før start. Tok igjen en rekke på 15-20 på nest siste stipartiet i år. Det gikk i 10km/t. På singeltrack, er det ikke lett å passere. Utrolig at det går ann å kjøre så sakte nedover. Gard Hansen
Redigert av suzuki421; 16/07/2012 21:43.
|
|
|
17/07/2012 06:58
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Kjære Gard. Først må jeg si at jeg har ikke syklet Trysilrittet. Men likevel. Vær litt ydmyk for de som ikke er så flinke som deg og for de som kommer bakerst på et oppkjørt gjørmebad. De du tok igjen var enten dårligere enn deg teknisk eller de var slitne ( siste stiparti) og da kan man bli litt passiv i terrenget. Jeg synes godt at de kan gjøre noe for å unngå store gjørmehøl fo det skaper bare irritasjon, men at de samtidig ikke fjerner terrenget og det som er artig. De må ikke kopiere det som har skjedd med Birken. Men at de har i pukk(f.eks) for å slippe gjørme kan da ikke gjøre noe.
Og at noen ikke ser seg bakover og slipper forbi de bak seg er jo dumt.
Enig i at de kan beholde utforkjøringa på Topprittet for det er noe som skiller seg fra andre bakkeløp og
|
|
|
[Re: Thomasx75]
17/07/2012 07:29
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Hva er det som er så jævlig farlig om folk må av sykkelen, eller få litt møkk på klær og sykkel? Hvorfor skal alle ritt tilpasses for asfalt syklister?
Vil de ødelegge Trysilrittet og Topprittet, så er de på god vei. Håper dere ikke ødelegger Varlitråkktraseen.
Gard Hansen
|
|
|
17/07/2012 08:38
|
t-martin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi har ikke noe mål om å lage en trasé som blir så enkel at folk på mitt nivå (fra midten av resultatlista og nedover) skal slippe å gå av sykkelen. Det partiet Stiggie nevner lenger opp her dreier seg om et parti på ca 5 meter, hvor de som passerer som både nr. 30, nr. 300 og nr. 1000 er nødt til å vasse i gjørme, over røtter som blir umulige å komme over. Det gjør at mange mister flyten i dette stipartiet, og da blir det lettere kork.
Jeg kan ikke helt si meg enig i at vi er på veg til å ødelegge Trysilrittet og Topprittet. Tilbakemeldingene fra årets deltakere tyder heller ikke på det. De aller, aller fleste er fornøyde med de tiltakene som er gjort - enten de syklet inn blant de første eller siste i mål.
Trysilrittet 75 km er et breddearrangement. Ja, det skal være et terrengsykkelritt, men det har aldri vært tanken å lage et teknisk ritt a la Terrengsykkelrittet og Bukkerittet. Noe av styrken med de mange rittene vi etter hvert har fått i Norge, er nettopp at det finnes mange ritt for alle, uansett hvilket teknisk nivå den enkelte syklisten er på.
|
|
|
17/07/2012 09:22
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Første gang på Trysil for meg, og jeg må bare si at dette var et fantastisk bra ritt. Veldig hyggelige mennesker over alt, inkludert deltagere og flott forhold i løypa til tross for meget dårlig vær. Det partiet som skal utbedres må alle gå/vasse i gjørme. Helt topp at det gjøres mulig å sykle her! Merkelig holdning blant de som påstår de er fantastisk flinke i terrenget og ser ned på de som liker grus, flytsti og flotte arrangement som mosjonister som meg føler seg hjemme i. Jeg sykler på samme tid som Gard, og kan bli flinkere i terrenget, men jeg er ganske god til å løpe, men det blir meningsløst når sykkelritt avgjøres på grunn av ferdighetene til bens, som f.eks Raumerrittet. Jeg har sykla ritt med mye mer terreng enn Trysilrittet, og det legges også i Terrengsykkelrittet til rette for at det skal være enklere å sykle enkelte partier. Slutt å ytre tullete meninger som at Trysilrittet ødelelegges! Dette opplevde jeg som et svært godt gjennomført ritt, og jeg med flere kommer garantert tilbake!!!
|
|
|
17/07/2012 13:06
|
JanM
Avhengig
|
Avhengig
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
|
|
|
[Re: t-martin]
18/07/2012 07:08
|
Sidsel
Medlem
|
Medlem
Hei, Deltok i Trysilrittet, og hører til de som ikke har hundrevis av timer på sykkelsetet fra før. Syntes dette var veldig moro, og likte godt traseen i og med det er en blanding av sugende oppoverbakker, grus og terrengpartier. At utbedringer i traseen må gjøres når deltagerantallet øker såpass som det gjør bør vel ikke overraske, og jeg synes det er supert at det gjøres litt bedre for oss som kommer der bak, det øker motivasjonen og få mer tilsvarende forhold som de som er i teten. For egen del så deltar jeg i ritt/løp/renn for å booste motivasjonen for trening oppe i en veldig travel hverdag, og slike ritt som Trysilrittet gir iallfall meg en god motivasjon for å bli bedre på sykkel. Mestringsfølelse er et stikkord for meg iallfall, og jeg ser at jeg må øve mer i terrenget før jeg er helt der.... Keep up Trysilrittkomiteen - jeg kommer tilbake til Trysilrittet! Håper å se flere damer på startstreken også! Skal framsnakke dette arrangementet til alle jeg kjenner iallfall :-)
|
|
|
18/07/2012 10:40
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Et gjørmehull har like lite med terrengsykling å gjøre som et asfaltparti. Makan til krisemaksimering...
Doh... de fleste av oss ønsker vel å sykle - eller?
Klopp i vei på de gjørmete områdene og la terrenget være der det er bra - som jo var i store deler av terrengpartiene.
Ingen som snakker om å fjerne røtter osv, det er gjørmehull og vassing i møkk opp til knærne man vil ha bort.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
18/07/2012 10:52
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Forslag til Gard (fra kona som er litt småsur etter at en gammel bilst sneiet henne da vi var ute og syklet i går): Kan ikke du lage deg ei rundløype rundt et lite tjern i Svartholtet med litt ekstra gjørme og knoting. Får sikkert med deg Odd Erik og et par til. Kan til og med legge det ut her med spesiell invitasjon:-)
Jeg tar turen til Koppang og Moratråkket i helgen- enkelt og fint ritt der jeg slipper å gå av sykkelen- for jeg liker best å sykle:-)
Boller er forresten godt det.
Redigert av kaiost; 18/07/2012 10:55.
|
|
|
[Re: kaiost]
18/07/2012 21:03
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forslag til Gard (fra kona som er litt småsur etter at en gammel bilst sneiet henne da vi var ute og syklet i går): Kan ikke du lage deg ei rundløype rundt et lite tjern i Svartholtet med litt ekstra gjørme og knoting. Får sikkert med deg Odd Erik og et par til. Kan til og med legge det ut her med spesiell invitasjon:-)
Jeg tar turen til Koppang og Moratråkket i helgen- enkelt og fint ritt der jeg slipper å gå av sykkelen- for jeg liker best å sykle:-)
Boller er forresten godt det. Jøss, dra inn meg i detta da. Jeg hater jo gjørme, synes den rota ned mot Jordet asfalten er pain in the ass. Men Gard har faktisk en veldig morsom runde i Svartholdet uten både myr og røtter, bare svaberg. En liten klassiker i Elverumsskogene dette. Men seriøst, klopp det gjørme partiet og over roten, da den ødelegger flyt, og tviler på noen sykla den på rittet, ei elite gutta. Boller er foresten fantastisk og en liten rangering pr Juli 2012 er: 1. Karamellboller på Espa 2. Daimboller på Statoil 3. Smashboller på Shell På nederste plass, eller skal vi si gjørmeplass finner vi solobollene til Statoil, eller de non stop bollene fra samme plass.
Redigert av oddefa; 18/07/2012 21:04.
|
|
|
[Re: suzuki421]
18/07/2012 21:24
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hva er det som er så jævlig farlig om folk må av sykkelen, eller få litt møkk på klær og sykkel? Hvorfor skal alle ritt tilpasses for asfalt syklister?
Vil de ødelegge Trysilrittet og Topprittet, så er de på god vei. Håper dere ikke ødelegger Varlitråkktraseen.
Gard Hansen Varlitråkktraseen inneholder ikke sinnsykt mye terreng heller, da Gard. Er akkurat så lite terreng at jeg tråkker om topp-3 totalt på gode dager. Funker finfint å sykle med otoen-oppsett på Varlitråkket 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: kaiost]
19/07/2012 21:00
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Boller er forresten godt det. Har mange løyper rundt i Svartholtet. Både tørre og våte, men bruer og klopper bygger jeg ikke. Noen andre har lagd noen, å ødelagt noen artige fjellknauser vi skal ned. Sykkler man i terrenget, så får man ta det som det er. Tror ikke alle disse løypene passer Odd Erik. Jeg ser ikke ned på de som ikke liker terreng, men hvorfor skal det alltid tas hensyn til de som kjører fort på grus? Gard Hansen
|
|
|
19/07/2012 21:49
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Akkurat de stedene man snakker om å endre småting rundt i Trysil rittet er vel ikke akkurat partier som gir fordeler til grus syklister som mange skogstroll kaller litt for mange av oss. Det er snakk om å gjøre håpløse partier om til noe man kan sykle. Jeg tolker de ikke slik at de skal lage grusveier. De skriver jo rett ut at det er snakk om å endre et par steder hvor det var helt natta for samtlige. Hvis selv de som er skikkelig gode må av sykkelen for å ta bena fatt så skulle jeg like å høre hvordan dette da kan favoriserer sti - trolla. Er dere så jævla raske til å løpe - så dere løper fra O2 grus gutta?
Synes dere syter og klager alt for mye. Hjelp heller til slik at løypene blir bra, og sørg for at de er gode også når de som kommer sist kommer. DA får dere respekt og ikke oppgulp.
Var flere sti partier i Trysil rittet enn de viste på video, jeg ble overrasket over hvor mye det var, og hvor morsomt det var. Hadde 50 meter av totalen blitt gjort om så det tålte møkkaværet så hadde jeg syklet hele veien.
DET er kult, ja altså det å SYKLE, både sti, grus, asfalt og kjærreveier. Slutt å syte. Trysil folka fortjener skryt for bra opplegg, ikke syting.
Redigert av Lurifax; 19/07/2012 21:50.
|
|
|
|
|