Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Franck Schleck dopingtatt

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: PålGnål] #1445813 18/07/2012 22:23
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
...og om jeg ikke husker helt feil var det snakk om bruk av slike mikrodoser med testosteron i tilfellet Floyd Landis - men han glemte vel å ta Xipamiden sin antagelig:)

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: blj] #1445865 19/07/2012 06:37
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: blj
Det er som flere påpeker ikke veldig logisk å bruke hverken Clenbuterol eller diuretika som slankemiddel under ritt

Teorien er altså at Contador tok Clenbuterol i sesongoppkjøringen for å komme ned i konkurransevekt. Når han (eller de som hjalp ham) trodde at stoffet var borte fra kroppen hans tappet de av blod, og lagret dette på plastposer. Når han trengte ekstra røde blodceller under TdF fikk han blodet de hadde tappet inn i kroppen igjen, men det var det fortsatt mikroskopiske mengder Clen i, og han ble tatt for dette. Dette er vel slik jeg har fortstått en sannsynlig teori.

Det hadde vært interessant om noen som har peiling kan si om dette ogsåermuligmed Schleck? Altså at han tok dette stoffet for å slanke seg eller skjule andre ting for lenge siden, og siden har bloddopet seg?

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: goerbi] #1445889 19/07/2012 07:17
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: goerbi
Det er også verdt å merke seg at da Fränk vant på Alpe D'Huez i 2006 kjørte han på den solide tiden 40:46, da samme stigning ble forsert i fjorårets Tour var han langt bak Pierre Rolland som kjørte på 41:57. Normalt ville han ha kjørt fortere i 2011 med et par år til på baken, men muligens hadde han sluttet med et eller annet vidundermiddel?

At noen kjører ett minutt fortere enn Rolland i fjor er ikke såå rart. Da høres det heller mer tvilsomt ut med 37.36 på Lance og 38.35 på Kløden. ICON_SMILE

Men jeg trodde egentlig Schleck var flinkere til å dope seg enn dette, dette stoffet er jo lett å oppdage.
Og så er det litt rart han gidder å dope seg akkurat nå når det ser ut som han uansett ikke har noen plan om å kjøre fort..

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: Kriss] #1445896 19/07/2012 07:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Kriss
(...)Og så er det litt rart han gidder å dope seg akkurat nå når det ser ut som han uansett ikke har noen plan om å kjøre fort..

Det ser jo ut som om Leopard Trek vil rakne, og Frank trenger en ny arbeidsgiver. Siden han ikke kjører fort for tida trenger han en liten dytt. Derfor en litt desperat dosering med mikrodoser EPO for å få litt ekstra til kongeetappen i går. Men gamblinga mislykkes.

Dette er selvsagt bare spekulasjoner alt sammen, men det henger i alle fall sammen på en måte.

LarsB

Redigert av larsb; 19/07/2012 07:39.
Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: A4-Biorobot] #1445908 19/07/2012 07:57
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: A4-Biorobot
Sitat: påhodetoverstyre
Sitat: bjerkseth
Andy har brudd i bekkenet, hvilket forklarer hvorfor han sitter hjemme.

Selv om Schleck-brødrene har vært linket til mye rart så får vi inntil videre la tvilen komme tiltalte til gode.

Jeg tror ikke han sitter.

Hehe, herlig tørr.

Jeg har brukket bekkenet, to brudd på en gang. Det går fint å sitte, så lenge man sitter rolig ICON_WINK

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: larsb] #1445910 19/07/2012 07:59
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Derfor en litt desperat dosering med mikrodoser EPO for å få litt ekstra til kongeetappen i går.

Klatreetappene forrige helg, i så fall. Prøvene var fra 14. juli.

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: traktoregg] #1445918 19/07/2012 08:14
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: traktoregg
Det er som flere påpeker ikke veldig logisk å bruke hverken Clenbuterol eller diuretika som slankemiddel under ritt

Teorien er altså at Contador tok Clenbuterol i sesongoppkjøringen for å komme ned i konkurransevekt. Når han (eller de som hjalp ham) trodde at stoffet var borte fra kroppen hans tappet de av blod, og lagret dette på plastposer. Når han trengte ekstra røde blodceller under TdF fikk han blodet de hadde tappet inn i kroppen igjen, men det var det fortsatt mikroskopiske mengder Clen i, og han ble tatt for dette. Dette er vel slik jeg har fortstått en sannsynlig teori.

Det hadde vært interessant om noen som har peiling kan si om dette ogsåermuligmed Schleck? Altså at han tok dette stoffet for å slanke seg eller skjule andre ting for lenge siden, og siden har bloddopet seg?

Jeg vil først og fremst si at jeg ikke er noen dopingekspert. Jeg har bakgrunn fra antidopingarbeid, men ikke den kjemiske/medisinske siden, og det kan derfor hende at det jeg skriver under blir litt generelt og unyansert - men jeg lar det stå til, så får andre korrigere meg om det blir helt galt:

Det viktig å få fram at det stoffet som Schleck har testet postivt for (Xipamide, som er et vanndrivende stoff, eller diuretika) og det stoffet Contador testet positivt for (Clenbuterol, som har en termogen effekt og øker fettforbrenning) innenfor dopingens verden som oftest har to ulike bruksområder. Diuretika brukes i all hovedsak som en maskeringsagent for andre stoffer, mens termogene stoffer som feks. nevnte Clenbuterol eller Salbutamol brukes som slankemidler.

Jeg har ikke detaljert kjennskap til stoffet Xipamide, men diuretika generelt har kort halveringstid og er derfor ofte vanskeligere å spore enn andre stoffer. Det er også lite som peker mot dette som et "drug of choice" for vektnedgang hos syklister. Det å ikke være i stand til å holde på væske, med alt det medfører er ikke spesielt fruktbart selv i rolige treningsperioder. I tillegg vil en slik vektnedgang være høyst kortvarig. Dette peker mot at en slik forklaring som du spør om kanskje ikke er så trolig, men antagelig teoretisk fullt mulig.

Clenbuterol har på den andre siden lang halveringstid og man bruker gjerne dette i 10-12 ukers sykluser a 2 uker på og 2 uker av. Dette er et stoff som i langt mindre grad vil ha negativ påvirkning på trening og således er det kanksje en mer plausibel forklaring i Contador sitt tilfelle.

Jeg tenker umiddelbart at det i Schleck sitt tilfelle kan ha blitt brukt for å maskere bruken av andre preparater, men dette er som sagt spekulasjoner og man får nesten avvente hva som skjer videre.

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: blj] #1445923 19/07/2012 08:21
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Clenbuterol brukes også som astmamedisin til dyr, blant annet storfe, og man kan få stoffet i seg ved å spise kjøtt i enkelte land hvor preparatet brukes.

Jeg tviler på at det er dyrenes astma som behandles med dette stoffet.

Sitat: http://serendip.brynmawr.edu/biology/b103/f00/web1/paluska.html

Clenbuterol HCl is a beta-adrenergic agonist that is used illegally in the United States and Europe to increase the leanness and protein content of cattle, swine and horses.

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: kjerts] #1445929 19/07/2012 08:42
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B

Det er i utgangspunktet astmamedisin, det er det ingen tvil om, og i Norge heter det Ventipulmin. Men du har helt rett i at det nok ofte brukes som dopingmiddel også når det kommer til dyr. Brukt på "riktig" måte vil man jo få mer kjøtt og mindre fett, og det er kankje fordelaktig når man driver i kjøttfebransjen:)

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: Simenhbe] #1445966 19/07/2012 09:39
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Simenhbe

Forøvrig har jeg fått mer og mer sansen for Wiggins, og liker måten han tar avstand fra alt som har med doping å gjøre. Anbefaler alle å lese artikkelen han har skrevet om emnet hvis det er noen som ikke har gjort det ennå.

Må innrømme at når UK Postal sitter igjen med 5-6 ryttere i fjellene , mens resten av lagene sitter med 1 eller 2 sender tankene tilbake til US Postal og alle vet jo hvorfor de kunne dominere som de gjorde. Å nei glemte at det er en nordmann på laget så da er det jo ingen der som gjør noe ulovlig. Forsvarskriftet til Wiggens er vel ikke noe bedre enn de ca 1000 fra Armstrong

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: beast666] #1445974 19/07/2012 10:00
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: beast666
Forsvarskriftet til Wiggens er vel ikke noe bedre enn de ca 1000 fra Armstrong

Et godt poeng.
Hva man sier, hvordan man sier det, og hvor hardnakket man påstår at man ikke doper, har igrunnen ingen betydning i forhold til om man doper eller ikke.
Det er vel ytterst sjeldent at man opplever en doptatt idrettsutøver som tar det "som en mann"(?) og sier rett ut, "sorry, jeg prøvde meg, men dere tok meg på fersken.." - men snarer bruker millioner på advokater og pr-stunt for å renvaske seg - for bare noen måneder/år senere å skrive en ny bok der de avslører at alt bare var skuespill allikevel.

Når det er sagt, misstenker ikke jeg Wiggo og Froom for dop - i noen større grad en Nibali og øvrige "sterke" klatrere.
Men jeg blir heller aldri nevneverdig sjokkert når det kommer avsløringer av profilerte ryttere (som f.eks. Schleck og Contador).

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: thamg] #1445986 19/07/2012 10:20
B
blj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Jeg orker ikke å bruke tid på å spekulere i hvem som eventuelt kan være dopet eller ikke basert på tider opp fjell fra et år til et annet, den enkelte rytters eller lags styrke sammenlignet med ryttere eller lag som tidligere er dopingtatt eller hvilke nasjoner rytterene eventuelt kommer fra. Min innstilling er at alle er rene til de blir tatt. Jeg vet at dette er naive tanker, for all fornuft tilsier at det sitter dopede ryttere i feltet til en hver tid - men for meg ville det blitt umulig å følge en idrett jeg etterhvert har blitt så glad i på noen annen måte.

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: Kriss] #1446004 19/07/2012 10:54
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Kriss
Sitat: goerbi
Det er også verdt å merke seg at da Fränk vant på Alpe D'Huez i 2006 kjørte han på den solide tiden 40:46, da samme stigning ble forsert i fjorårets Tour var han langt bak Pierre Rolland som kjørte på 41:57. Normalt ville han ha kjørt fortere i 2011 med et par år til på baken, men muligens hadde han sluttet med et eller annet vidundermiddel?

At noen kjører ett minutt fortere enn Rolland i fjor er ikke såå rart. Da høres det heller mer tvilsomt ut med 37.36 på Lance og 38.35 på Kløden. ICON_SMILE

Men jeg trodde egentlig Schleck var flinkere til å dope seg enn dette, dette stoffet er jo lett å oppdage.
Og så er det litt rart han gidder å dope seg akkurat nå når det ser ut som han uansett ikke har noen plan om å kjøre fort..

Jeg er 95 % sikker på at det blåste ganske god motvind ifjor og at det var derfor Schleck ikke var interessert i angripe Evans i noen særlig stor grad.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: PålGnål] #1446814 20/07/2012 16:10
Lamia Offline
Medlem
Medlem

ROAD: SWORKS Tarmac SL4 Campagnolo Superrecord
TT: Canyon Speedmax CF 9.0 PRO
@lakatrave
Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: Lamia] #1447773 22/07/2012 17:41
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Dagens konspirasjonsteori:
Fränk Schleck ble, uten selv å vite det, dopet av noen i RadioShack-Nissan, i den hensikt å oppnå en positiv dopingprøve. Dette for å torpedere Schleck-brødrenes eventuelle planer om å forlate RSN og starte et nytt lag.

Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: K1neth] #1447796 22/07/2012 17:56
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: K1neth
Bang bang, der satt de.

Med tanke på hvor bra en del dopingmidler faktisk virker,
hvor stor %andel av de som hevder seg i TDF tror dere er
helt - absolutt helt rene mhp doping....

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: PålGnål] #1447812 22/07/2012 18:15
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Med tanke på hvor fort de sykler idag sammenlignet med hvor fort de syklet før så ser jeg ikke noen grunn til å mistenke noen før de er tatt med buksene nede.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Franck Schleck dopingtatt [Re: PålGnål] #1447842 22/07/2012 18:54
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
http://feedproxy.google.com/~r/blogspot/cJKs/~3/1_edGusOCjE/tour-in-mountains-analysis-discussion.html

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå