Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

mondraker "overall geometry". blindgate?

mondraker "overall geometry". blindgate? #1444861 17/07/2012 10:48
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 512
jorn Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 512
mondraker "overall geometry"

hva i alle dager er det fabien har funnet på? mulig det funker i bratta, men hjælpe meg så stygt. høy, lang og bred er visst det nye. få på sirkushjul så er makkverket komplett.

Redigert av jorn; 17/07/2012 10:48.
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1444863 17/07/2012 10:53
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
kortstem.com aka Mondraker 2013?

Redigert av Garpen; 17/07/2012 10:55.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1444881 17/07/2012 11:21
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 512
jorn Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 512
lykke til. hjelper ikke å være 3*verdensmester når du har total mangel på estetisk sans. jeg hadde dessuten ikke hatt sjangs til å få det stemet lavt nok med mine uproposjonalt korte bein og lange armer.

Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1444897 17/07/2012 11:57
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
L
Lilleirik Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 252
Funksjon er pent i mine øyne. Fungerer det så er det fett (men jeg er litt usikker på hvor bra det fungerer). De som velger sykkel på estetikk først kan velge noe annet.
Han har og 1,5 cm med spacere under styrefremspringet. De kan fjernes.

Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1444899 17/07/2012 12:02
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 743
Mikel Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 743
Ser stigt ut, men virker veldig morsomt.
Synes han styrer sykkelen stortsett med bakhjulet nedover, eller er det hans stil?


Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: Lilleirik] #1445136 17/07/2012 21:28
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 512
jorn Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 512
Sitat: Lilleirik
Funksjon er pent i mine øyne. Fungerer det så er det fett (men jeg er litt usikker på hvor bra det fungerer). De som velger sykkel på estetikk først kan velge noe annet.
Han har og 1,5 cm med spacere under styrefremspringet. De kan fjernes.


greit nok det, men dette kunne nok vært gjort mye penere.
såklart kan stacken fjernes, men det er fortsatt oppå kronerøret. kan ikke se hvordan dette kan løses på ei small ramme.

Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: Mikel] #1445165 17/07/2012 22:09
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Quote:
Synes han styrer sykkelen stortsett med bakhjulet nedover, eller er det hans stil?


Geometrien på utforsykler har endret seg radikalt. Enorm wheelbase og ekstremt slakke vinkler.

Styring foregår ikke ved å vri styret. Man må bruke "manhandling" og bakbrems.

Gevinsten er stablitet i fart. Styreegensaper i lav fart blir dårligere.

Konseptet ser ut til å følge denne filosfien.





E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1445663 18/07/2012 19:50
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 366
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 366
Hmm... hvordan tror dere denne sykkelen vil være på vanlig sti, og ikke sånne nedoversnutter som Barel hele tiden er vist i?


Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1445913 19/07/2012 08:04
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Dette er ingen blindgate. Stisykler og utforsykler har blitt slakkere og slakkere de siste årene, dette for å gi stabilitet nedover og reduseres OS-episoder. Slakkere front gir tregere styring, for å kompensere for tregere styring bruker man kortere stem.
Har kjørt Straitline 35mm og Sunline 77cm kombo siste par år, funker supert på slakke sykler.

Hvorfor han skal ha styret så himla høyt skjønner jeg dog ikke.


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: Ynot] #1445953 19/07/2012 09:11
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Quote:
Dette er ingen blindgate


Blir litt som å si at iom at 29" sykler er bra, så er 36 ingen blindgate.


Styreresponsen bestemmes forøvrig av trail og ikke av lengde på stem.



e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1446067 19/07/2012 12:06
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Det kommer ann på korsen du definerer "styrerespons", så ingen grun til å være så bombastisk.

Gitt samme rake, trail, og styrebredde vil et kortere stem gjøre at rytteren må bevege seg mindre for å oppnå samme vinkelendring (en sirkel med mindre omkrets).
Om du mener styrerespons kun er et begrep som innebærer vinkelendring i svingpunktet, rake, og trail så har du rett.

Altså angulær + lineær eller bare angulær bevegelse.


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: mondraker "overall geometry". blindgate? [Re: jorn] #1446249 19/07/2012 19:17
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Styreresponsen er svært ofte (mindre bombastisk) omtalen av hvor fort hjulet svinger mot underlaget.

Om man beveger seg raskt med lang stem eller sakte med kort stem, så er forutsetningen for styregeometrien Trail.

Trailen er produktet av styrevinkel, hjulstørrelse og ofset.


Kan jo alltid si at et bil med lite ratt har raskere styrerespons, men det er geometrien i understelles som først avgjør dette.


E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Moderator  support