Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lykken er en 11-28 kassett ...

Lykken er en 11-28 kassett ... #1444214 15/07/2012 22:08
VidarN Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
For et års tid siden kjøpte jeg meg en rimelig treningsracer i en sykkelbutikk i Provence. Sykkelen var en Ridley EOS til 635 euro, og ble levert i standardutgave, med Pro felger, Vredestein Fortezza dekk og Shimano Tiagra tredelt krank. Kjøpet var etter egen oppfatning meget vellykket: etter tre uker i Provence hadde jeg utforsket Provencalske fjell og Middelhavets kyst på sykkelsetet, og jeg hadde klokket inn flere titalls mil på sykkelcomputeren. Og ifølge min kone gikk jeg deretter bananas: En anselig mengde sykkelblader ble innkjøpt, bokmerkelinja på web-leseren besto for det meste av linker til sykkelsider, nye leveranser av klær, sko, hjelmer, sykkelseter (fikk jo så vondt i hekken av å sykle på så tynne dekk!), briller osv. ble hverdagskost. Og så begynte oppgraderingen! Jeg hadde jo blitt en seriøs syklist, så jeg kunne ikke lengre bli sett med tredelt krank! Nei, her måtte det sterkere lut til! Ultegra med kompaktkrank og 12-25 kassett ble innkjøpt. Sykkelen ble en nesten et halvkilo lettere, og jeg rakk hele to turer med min "nye" ræser før vinteren satte inn. Men hvor lenge varte effekten da våren kom? Samme dag som jeg hadde fullført vårens første tur trålet jeg på ny tråder på webben for å finne neste saliggjørende oppgradering, jeg ble abonnent på "Landevei", begynte å følge forumet, og plutselig åpenbarte den perfekte kombinasjon seg: Shimano RS80 m/Conti 4000S-25c og 11-28 kassett! Og nå til poenget! To uker etter at ovennevnte ble levert fra ChainReaction Cycles og toll og annet mikkmakk var betalt, har jeg logget nærmere 35 mil på min gamle Ridley med ovennevnte kombinasjon - og jeg er storfornøyd! Nå har jeg alltid et gir som passer, og er ikke halvparten så sår i toer'n når jeg kommer hjem! Og det beste av alt, lykken varer enda ... selv om jeg har innmari lyst på en Look 695 ... thinking

http://www.lookcycle.com/695/en/

Re: Lykken er en 11-28 kassett ... [Re: VidarN] #1444222 15/07/2012 22:35
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Hei,

dette er en lidelse som gjerne starter med noe som kan fortone seg som noe avgrenset og bagatellmessig (eks. en kassett), men som - som du selv antyder - raskt griper om seg: Ny ramme (i carbon, og ikke i hvilken som helst type carbon), nye hjul (alu-hjul er greie til trening, men carbon må til... selv om det fremdeles er snakk om trening), stem (er det man har for langt, kanskje... eller for kort?), krank, dekk (Conti-dekkene er jo bra, men...), osv. Verre blir det når en og samme sykkel ikke dekker alle behov: Det kunne jo vært j--- artig å testet de stiene oppe i Provence-fjellene! Dermed er sykkel nr. 2 på trappene.

Det er bare å innse at dette er en eskalerende prosess. Noen tar et "hvileår" underveis ("sølibat"), men slapp av, det er bare et hvileår. I prosessen kommer du i fin form (fastlegen blir fornøyd), og når sant skal sies er det jo faktisk ganske artig!

Re: Lykken er en 11-28 kassett ... [Re: frodes00] #1444269 16/07/2012 06:39
F
Frawol Offline
Medlem
Medlem
F
Hehe... Når jeg tenker meg om så tror jeg bare det er ramma som er igjen av originaldeler fra når sykkelen var ny. Så og si alt er byttet og oppgradert. Fint at det ikke bare er jeg som har denne "lidelsen"...

Re: Lykken er en 11-28 kassett ... [Re: VidarN] #1444273 16/07/2012 06:45
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Slapp av, her er du med likesinnede.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

Moderator  support, Valentino