Dårlig oppførsel
|
Re: Dårlig oppførsel
[Re: Simm]
08/07/2012 18:34
|
StigB
Señor
|
Señor
Siden fartsgrenser og "man skal tilpasse farten slik at man kan stoppe på minst 1/3 av den fri oversiktlige vegen" ikke gjelder så er det kun sunn fornuft og hensyn oven for andre som gjelder. Men i følge enkelte så driter vi i det også. Nei mitt råd er gi gass og kjør så unger og barnevogner skvetter fanden i vold. Det vil være løsningen på problemet, den permanente løsningen. I hvertfall for de som går, da vil de kun ha rågjengerne å passe seg for, syklistene vil nok måtte finne seg en asfaltveg å kjempe mot bilistene. Men bilister er jo også noen skumle jævler. ..... Hva er da de syklistene som ikke kan ta hensyn? 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: White]
08/07/2012 19:01
|
White
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg forstår ikke overdramatiseringen til enkelte. Er det systematikk i at høy fart er ensartet med nesten påkjørsler av barnevogner og gamle folk? Ærlig talt. Kjører man som en gris på populære veier en solskinnsdag, ja , da er det ett problem. Er veien fri og lite folk, hva har det å si om den som sykler gjør det i 5, 15, 30, 50, 70kmt? Seriøst. Tenk om atte hvis atte....
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
08/07/2012 20:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er mange konkurransetyper som er helt komfy med å være æshål. Hakke noe bra argument imot egentlig.
Mye sutring her, ass. Hvis æshålene driter i at folk synes de er idioter eller lever fint med at en eller annen kaster en kjepp i hjulet på dem en dag så er det jo helt greit. Det er ikke nødvendigvis moral vi snakker om her. Men hvis de er pragmatiske og ser at konsekvensen kan bli fysisk avstraffelse på stedet på en måte som gjør at de ikke kan stå på startstreken i neste ritt så bør de kanskje tilpasse seg sutrerne. Tidligere diskusjoner om doping og nå denne diskusjonen får meg å tro at du gjerne identifiserer deg med disse som jukser eller tar risiko på andres bekostning fordi det å se til seg selv først er det som ligger dypest i våre gener. Men det skurrer litt når du skriver at du synes folk er sutrete. Hvis du faktisk ikke brydde deg så ville du jo ikke ha brydd deg mer om at folk sutret enn om at de synes du er en drittsekk. 
|
|
|
08/07/2012 20:12
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg forstår ikke overdramatiseringen til enkelte. Er det systematikk i at høy fart er ensartet med nesten påkjørsler av barnevogner og gamle folk? Helt enig. Igjen ser vi det jeg skrev om i en annen tråd, nemlig at man setter sin egen oppførsel som norm og alt bortenfor som ekstremt. På internet finnes ikke "folk som har vurdert saken bittelitt annerledes enn det jeg selv har gjort". Det finnes bare "idioter". Man skulle tro at alle nettdiskusjoner ble ført på monokrom skjerm...
|
|
|
[Re: Dan]
08/07/2012 20:30
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil bremse råsyklisteneBeboerne i Nordmarka samler seg mot villmannskjøring på to hjul i Marka. De ber syklistene holde seg til fartsgrensen på 30 kilometer i timen. Beboerne i Marka fortviler over syklister i vill fart nedover skogsbilveiene i Marka. De som bor der har tillatelse til å kjøre i Marka, men kjører med hjertet i halsen. Frykten for å få en syklist i frontruten rundt neste sving, er stor. Nå går de sammen for å få bukt med det de kaller villmannskjøring på sykkel. Verst har det vært de siste ukene, under oppkjøringen til Birkebeinerrittet. – Syklister kjører i 70 nedover bakkene her. De kommer gjerne i klynge. Mange av dem sykler på venstre side av veien. Det er så vidt de svinger unna. De senker ikke hastigheten en gang, men skriker til deg i stedet. De kunne i hvert fall holdt seg på riktig side av veien. Jeg tror ikke de skjønner hvor farlig dette er. Vi er rett og slett redde for å treffe dem, sier Anders Håan, leder i Nordmarken Vel, som organiserer de fastboende i Nordmarka. Det er 30-kilometers sone for kjørende på skogsbilveiene i Marka. Marka-beboerne mener syklistene også bør holde seg til denne farten. – Vi kjører i 30 og viser stor forsiktighet. Syklistene bør også holde fartsgrensen. Spesielt viktig er det i uoversiktlige svinger og i nedoverbakkene, sier Håan. Redde for å bli påkjørtRita Larsen driver markastua Finnerud i Sørkedalen. Stua ligger tre kilometer inn fra Sørkedalen skole. En populær treningstrasé for syklister går forbi stua. – Jeg har gjester som er helt fortvilet. De ringer og sier at de er så redde for å bli påkjørt av syklister og har ikke vært her på lenge. Dette er eldre mennesker som vil gå på veien fordi det er tryggere enn å ta stien. Men det kan de ikke, fordi gærne syklister ikke tar hensyn, sier Larsen. Larsens to barn på 9 og 13 år er også ivrige syklister. Eldstemann skal også sykle Ungdomsbirken. –Men de får ikke lov til å sykle på markaveiene. Jeg er redd de skal bli påkjørt av treningssyklister, sier hun. Fartsgrenseskilt?Beboerne ønsker seg skilt ved innkjøringene til Marka, som minner om fartsgrensen på 30 kilometer i timen. Aase Marie og Gunnar Løkken bor på Trehjørningen. Skogsbilveien går gjennom tunet deres. – Vi er redde for at det skal skje ulykker. Vi har hatt flere tilfeller. Vi møtte tre syklister i bredden i en sving. Og fikk den ene inn i støtfangeren. Han rullet ut i skauen, forteller Aase Marie og Gunnar Løkken. De understreker at flesteparten av syklistene i Marka oppfører seg ordentlig – og er hyggelige. Men det finnes bøller: –Plutselig banket det på biltaket. To karer føk forbi og ga oss tegn med fingeren fordi vi kjørte på veien, forteller ekteparet. Beboerne ønsker også å bli informert når det skal være gå sykkelritt i Marka. FavoritthelgHåan har bodd i Marka i 13 år. Råsyklingen i Marka har vært tiltagende de siste årene. – De siste tre årene er det bare blitt verre og verre, sier Håan. Norsk Organisasjon for terrengsykling (NOTS) uttalte nylig til Aften at: «Mange turgåere går mange i bredden på uoversiktlige grus- og turveier. De er ikke bedre enn syklister som sykler i høy fart i Marka». Utspillet har fått Anders Håan og de andre Marka-beboerne til å reagere. – De kan ikke si at folk skal gå på rekke i Marka, påpeker Håan. Nå ser de frem til en rolig helg i Marka når Birken går av stabelen til lørdag. – Dette er den beste helgen i året, sier Marka-beboerne. - Det er ikke i utforkjøringene du blir i god form– Vi er helt enig i at syklistene i Marka må holde seg til fartsgrensen. Alle må forholde seg til trafikkreglene, enten det er i Marka eller på offentlig vei, sier nestleder Per Andreas Norseng i Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS). Han innser at fartsgale syklister utgjør et problem i Marka. – Syklister oppnår fart på både 60 og 70 kilometer i nedoverbakkene. Det er altfor mye. Det er ikke i utforkjøringene du blir i god form. Det er ikke noe stort poeng å tråkke på nedover skogsbilveiene sammen med biler og fotgjengere. Han oppfordrer syklistene til å opptre varsomt i Marka. – På flat mark ligger syklister gjerne i 30 til 35 kilometer i timen. Man må ikke kjøre fort hele tiden. Man bør bremse ned og passere biler og gående i god avstand. Ringeklokken skal ikke brukes til å skremme folk, men gi signal i god tid før passering, sier Norseng. Aktivitetsleder Ole Kristian Sørland i Skiforeningen er også tydelig. – Som syklist er man kjørende. Syklistene bør også forholde seg til fartsgrensen på 30 kilometer i timen, sier han.
|
|
|
08/07/2012 20:43
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Sukk...Liten vits i å bringe fram gamle nyheter som ikke belyser saken..
Saken var da som nå at denne fartsgrensen er høyst "teoretisk" da ingen som ikke har lest "markaloven" vet om den og følgelig kan den neppe brukes juridisk når den heller ikke er skiltet.
Det andre poenget som kom fram var at det er TO grupper som holder "fri" fart i marka og det er nettopp syklistene OG bilistene, m.a.o. "vennene" til de som er avbildet i saken..
Takk og amen..
stadig sta...
|
|
|
08/07/2012 20:47
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg legger ved denne.. Hvis jeg og hadde fått en slik "kjøretillatelse" så skal jeg "innrømme" at jeg vet om en fartsgrense på 30 km/t, men inntil dette blir ordentlig forelagt vil jeg ikke forholde meg til "annenmanns formidling"..
Redigert av Simm; 08/07/2012 20:49.
stadig sta...
|
|
|
08/07/2012 21:03
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stadig sta, ganske treffende  PS: Den "gamle nyheten" er mindre enn 24 måneder gammel.
|
|
|
08/07/2012 21:04
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg kan ikke lese alt som står på det bildet, men siden fartsgrensen bare er opplyst på en kjøretillatelse kan jeg bare konkludere at det forutsettes at den som skal kjøre motorkjøretøy (og dermed bruker tillatelsen) i marka må holde denne farten. Det betyr ikke at andre som fritt kan ferdes der er bundet av det som står i denne.
|
|
|
[Re: sverreb]
08/07/2012 21:08
|
Simm
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kan ikke lese alt som står på det bildet, men siden fartsgrensen bare er opplyst på en kjøretillatelse kan jeg bare konkludere at det forutsettes at den som skal kjøre motorkjøretøy (og dermed bruker tillatelsen) i marka må holde denne farten. Det betyr ikke at andre som fritt kan ferdes der er bundet av det som står i denne. Mitt poeng akkurat.. Ferske nyheter kan man vel neppe kalle noen av denne trådens innspill..??
stadig sta...
|
|
|
08/07/2012 22:10
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Noen synes spørsmålet om fartsgrense i marka er helt uinteressant. Det synes ikke jeg, for hvis det faktisk skulle finnes en generell 30 km/t-fartsgrense, ville det være veldig mange som sykler på ulovlig måte.
Jeg har forstått det slik:
I utgangspunktet gjelder vanlig aktsomhetsplikt (VTL § 3).
I mangel av skilting er den offisielle fartgrensen på det meste av veinettet i Oslomarka sannsynligvis 80 km/t. I praksis vil vanlige aktsomhetshensyn tilsi at det ikke er lov å kjøre (herunder sykle) så fort.
For å kjøre bil i marka, i hvert fall i deler av den, må man ha kjøretillatelse fra Friluftsetaten, Oslo Kommune. I andre deler av marka er det sikkert andre myndigheter som gir kjøretillatelse.
En del av dealen man inngår når man får en slik kjøretillatelse for bil, er at man ikke skal kjøre fortere enn 30 km/t. Dette er en privatrettslig greie, ikke en egentlig fartsgrense, og kommer selvsagt i tillegg til vanlig aktsomhetsplikt.
Sykling krever ikke kjøretillatelse, og en syklist som begir seg innover skogsveiene i marka har derfor ikke forpliktet seg til spesielle betingelser for å ferdes der. Det er derfor bare de generelle reglene som gjelder. I praksis vanlig aktsomhetsplikt.
Dette betyr etter mitt skjønn at det er helt OK f.eks. å sykle i både 40 og 50 km/t på lange, oversiktlige, rette, folketomme strekninger i marka.
Jeg synes forresten ikke det er urimelig at bilister i marka er pålagt strengere fartsbegrensning enn syklende, siden bilen tar større plass på veien og kan gjøre større skade.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
09/07/2012 10:23
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg synes forresten ikke det er urimelig at bilister i marka er pålagt strengere fartsbegrensning enn syklende, siden bilen tar større plass på veien og kan gjøre større skade.
Hvor stor skade kan en syklist i 50 km/t påføre en fotgjenger, gammel eller ung. Bilister som møter andre sakner i det minste farten og kjører i gangfart forbi. En bilist i 30 km/t vil stoppe mye raskere enn en syklist i 50 km/t så hvem vil ha skylda i et eventuelt samestøt. Syklistene ser ut til å kreve på alle fronter men er lite villige til selv og ta selvkritikk og ansvar.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
09/07/2012 11:08
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Syklistene ser ut til å kreve på alle fronter men er lite villige til selv og ta selvkritikk og ansvar.
Kan du vise til noen konkret som ikke tar selvkritikk eller ansvar og forklare hvorfor du mener det er legitimt å generalisere denne karakteristikken til å gjelde "Syklistene" i generelle termer (En gruppe du også er del av antar jeg). Synes du du selv tar for lite ansvar og selvkritikk?
Redigert av sverreb; 09/07/2012 11:08.
|
|
|
09/07/2012 11:13
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Hvor stor skade kan en syklist i 50 km/t påføre en fotgjenger, gammel eller ung. Veldig stor. Derfor er det selvsagt både uhørt og ulovlig å sykle i 50 km/t der det er eller kan være fotgjengere. Bilister som møter andre sakner i det minste farten og kjører i gangfart forbi. De fleste bilister og syklister gjør det, ja. Noen gjør det ikke, dessverre. En bilist i 30 km/t vil stoppe mye raskere enn en syklist i 50 km/t så hvem vil ha skylda i et eventuelt samestøt. Hvis bilisten har klart å stanse idet det smeller, er det vel nærliggende å si syklisten. Syklistene ser ut til å kreve på alle fronter men er lite villige til selv og ta selvkritikk og ansvar. Kreve hva da? Her er det snakk om å påpeke at den såkalte fartsgrensen på 30 km/t er noe som er pålagt bilister som gjenytelse for å få dispensasjon fra det generelle forbudet mot motorkjøring i marka.
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
09/07/2012 13:17
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Det er mange konkurransetyper som er helt komfy med å være æshål. Hakke noe bra argument imot egentlig.
Mye sutring her, ass. Fint eksempel på det var da jeg var på ski med to kompiser i marka i fjor vinter. Vi stod på ett av (myr)vannene der fire skiløyper møtes ikke mange km nedenfor tryvannstårnet. Det var søndag og solen skinte, mao så var det stappa med småbarnsfamilier og nybegynnere på ski. Vi hadde tatt det ganske rolig pga fulle løyper og diskuterte hvor vi skulle gå for å komme litt unna massene da det kom 3-4 stk fra Hemig i full hokey ned og nesten sneiet småbarn på veien. Min kompis i ren refleks ropte at de skulle roe ned da de suste 20cm unna oss og skøytet videre oppover, ca 7-8 sec etter kom sistemann. I det han passerte dyttet han kompisen min i fart så kompisen min tryna. Heldigvis ingen stavbrudd eller nakkesleng, men tydelig at siden dette var "hjemmebanen" til Heming skulle de få lov til å gjøre som de ville og ikke bli snakket til. Regner selvfølgelig med at dette ikke er vanlig for en Heming-løper, men det er jo fort gjort å gre alle under en kam.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
09/07/2012 13:23
|
StigB
Señor
|
Señor
Mitt inntrykk har i mange år vært at om en prøver å rette kritikk til syklister så blir det enten stille, eller det gås rett i forsvarsposisjon. Jeg er å anse som en svært forsiktig og hensynsfull syklist så får det være opp til andre å motbevise det. Nå er det en stund siden jeg har vært i skogene nord for tigerstaden, men jeg må si jeg da ble forferdet over fart og arroganse på syklistene jeg så på grusveiene. Ikke bare ovenfor gående, men andre syklister også.
Ut fra hvordan enkelte her på forumet prediker syklistenes krav om å kjøre så fort de bare vil, passere andre så fort de bare vil, sykle der de vil, håne bilister og gående så mye de vil. Disse synes jeg er svært dårlige ambassadører for noe vi alle er glad i, muligheten til å sykle i fred og ro der vi ønsker.
Og det er vel en grunn til at man setter en grense for fart på biler i marka. Slik det utvikler seg synes jeg det faktisk bør settes en generell fartsgrense. Soneskilting med max 30km/t på alle markaveiene. Mulig 20km/t ville vært mer enn nok.
Sånn, så er det bare å spikke fliser, vel bekomme.
|
|
|
09/07/2012 14:00
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Flisespikkeri skal bli. Ut fra hvordan enkelte her på forumet prediker syklistenes krav om å kjøre så fort de bare vil, passere andre så fort de bare vil, sykle der de vil, håne bilister og gående så mye de vil. Her må jeg bare beklage - dette er tydeligvis noe jeg har gått glipp av. Soneskilting med max 30km/t på alle markaveiene. Mulig 20km/t ville vært mer enn nok. For et par uker siden syklet jeg en lengre grusveitur på vei hjem fra jobb i Oslo sentrum. Sørkedalen, Langlia, rundt Sandungen og Hakkloa, forbi Ørfiske og inn til Kjelsås. Jeg traff på både hoggorm og hare, men det første mennesket jeg så etter Sørkedalen, var en turgåer like ved Hakadal verk. Jeg er ikke sikker på hvor langt jeg hadde syklet uten å se en kjeft, men jeg anslår ca. 35 km? Å gjøre syklister til lovbrytere om de sykler fortere enn 20 eller 30 km/t på oversiktlige, øde veistrekninger, virker ikke spesielt veloverveid.
|
|
|
09/07/2012 14:03
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Mitt inntrykk har i mange år vært at om en prøver å rette kritikk til syklister så blir det enten stille, eller det gås rett i forsvarsposisjon.
Prøv å rette kritikken dit den hører hjemme istedet for å generallisere, så kanskje får du den diskusjonen du er ute etter. Hver gang du kritiserer syklistene som gruppe møter du både deg selv og alle de som berettiget ikke synes kritikken er treffende i døra. Jeg er å anse som en svært forsiktig og hensynsfull syklist så får det være opp til andre å motbevise det.
Likevel er du en av syklistene du kritiserte ovenfor. Ut fra hvordan enkelte her på forumet prediker syklistenes krav om å kjøre så fort de bare vil, passere andre så fort de bare vi [...]
Hvem gjør det? Jeg har bare sett en diskusjon om hva som er fartsgrensen (noe som ikke betyr at denne farten er lovlig i alle omstendigheter), til overmåte ser jeg også hele tiden det presiseres at aktsomhet er overordnet. Enten leser du helt andre innlegg enn hva jeg gjør, ellers så synes jeg du er skyldig i å forvrenge andres utsagn. En forvirring du meget raskt kan klare opp i om du istedet for den tarvelige 'enkelte' ovenfor retter din kritikk til de konkrete personer du egentlig mener å kritisere slik at de kan svare for seg.
Redigert av sverreb; 09/07/2012 14:08.
|
|
|
09/07/2012 14:09
|
StigB
Señor
|
Señor
Syns du sa du skulle spikke fliser  Det er vel ikke det som er problemområdene, det er først når en kommer til områder der turgåerne er i flertall. Sognsvann for eksempel. Jeg viste ikke at det var en uskreven regel en gang i tiden at man syklet ikke rundt vannet og fikk så hatten passa av en sykkelkompiss fordi jeg uvitende hadde gjort det. Det er i de områdene som det er mye trafikk en bør være ekstra varsom og det er det dessverre en del som ikke er. Og det er i disse områdene overskriftene skapes, og det er av disse overskriftene debatten blusser opp igjen. Vet ikke om du husker historien, men friluftsetaten ville stenge hele nordmarkas stinett fordi en hadde hatt en ulykke mellom syklist og gående ved Sognsvann på grus. Den debatten trengs ikke og det er ikke så mange andre enn oss syklister selv som kan gjøre noe med det. Prøv en gang til 
|
|
|
09/07/2012 14:20
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Det er vel ikke det som er problemområdene, det er først når en kommer til områder der turgåerne er i flertall. Nettopp. Men hvorfor foreslår du da å innføre fartsgrense på 20 eller 30 km/t langs Hakkloa?
|
|
|
09/07/2012 14:24
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
Jeg viste ikke at det var en uskreven regel en gang i tiden at man syklet ikke rundt vannet og fikk så hatten passa av en sykkelkompiss fordi jeg uvitende hadde gjort det. Tenker du på de veiene som er skiltet med "sykling forbudt"?
|
|
|
[Re: trondmm]
09/07/2012 14:32
|
StigB
Señor
|
Señor
Husker ikke om jeg så noe skilt den gangen, mulig det er kommet senere.
@P_Dalen, nei det har du jo rett i, skivebom. Ville vel muligens gavnet de fleste om en begrensa området.
|
|
|
[Re: BeefCake]
09/07/2012 14:45
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Mye sutring her, ass. Fint eksempel på det var da jeg var på ski med to kompiser i marka i fjor vinter. Vi stod på ett av (myr)vannene der fire skiløyper møtes ikke mange km nedenfor tryvannstårnet. Det var søndag og solen skinte, mao så var det stappa med småbarnsfamilier og nybegynnere på ski. Vi hadde tatt det ganske rolig pga fulle løyper og diskuterte hvor vi skulle gå for å komme litt unna massene da det kom 3-4 stk fra Hemig i full hokey ned og nesten sneiet småbarn på veien. Min kompis i ren refleks ropte at de skulle roe ned da de suste 20cm unna oss og skøytet videre oppover, ca 7-8 sec etter kom sistemann. I det han passerte dyttet han kompisen min i fart så kompisen min tryna. Heldigvis ingen stavbrudd eller nakkesleng, men tydelig at siden dette var "hjemmebanen" til Heming skulle de få lov til å gjøre som de ville og ikke bli snakket til. Regner selvfølgelig med at dette ikke er vanlig for en Heming-løper, men det er jo fort gjort å gre alle under en kam. Men ble disse Heming-løperene banka opp? Nei. gikk de på trynet? Nei? Led de noen økonomisk konsekvens? Nei? Er det noen personlig stor risiko å holde på sånn? Nei? Javel, hvor er da argumentet for at de skal bry seg? De kan da bare gi faen og holde på. Verden ligger for deres føtter, og når de kom tilbake til skiboksen, så var det vel bare high-five og full suksess.
|
|
|
09/07/2012 16:29
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hyggelig å se at Hvilepuls og bioroboten er enige. Skjønt - når man tenker etter er det kanskje ikke så mereklig.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/07/2012 16:48
|
rog
Entusiast
|
Entusiast
Her i Norge ser jeg punkteringsofre bli brydd eller veldig overrasket om jeg stopper og spør om de har alt de trenger. Det kan bekrefte.. Stoppet ved en som hadde punga ved demningen skjærsjøen, og spurte om han ville ha lappesaker. Nei var svaret. Ble overrasket og spurte en gang til om han var sikker, men neida han skulle gå til Sognsvann, ca 7 km.
|
|
|
|
|