Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1

Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 #1437630 03/07/2012 18:09
enrima Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vi diskuterer hjemme om vi skal skaffe oss nettbrett. Vi har fra før kun PC, ingen erfaring med Apple, mobiler er Smarttelefoner som kjører Android og derfor er jeg tilhenger av å fortsette med samme OS.
Damene vil ha Ipad, mest fordi det er Ipad.
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med innspill og gode råd før innkjøp.

Enrique

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437635 03/07/2012 18:30
perbl Online
More than words
More than words
Som Applefanboy har jeg inntrykk av at telefoner nå er så bra at det er smak og behag som avgjør iOS vs Android, mens det på brett fortsatt er en liten ledelse til Apple mtp brukeropplevelse og utvalg av apper som er tilrettelagt for formatet. Dessuten synes jeg iPaden passer perfekt inn i hjemmekinoen ved å sende bilde og lyd til en liten puck av en Apple TV, som gjør den nye nett-tven til NRK samt ting som Spotify og Wimp veldig anvendelig.

Per B.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437641 03/07/2012 18:42
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du/dere har androidenheter så er det jo selvsagt lurt å holde seg til Android, da slipper man jo å kjøpe dobbelt opp med applikasjoner.

Jeg har den første versjonen av Samsung 10.1, litt dårlig flyt på hjemmeskjermen, men etter at jeg byttet til en annen launcher ( GO Launcher EX hjalp dette betraktelig.

Men regner med at det er bedre på den nye versjonen, den kjører vel i tillegg android 4.0.

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437648 03/07/2012 18:54
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis damene vil ha iPad så kjøp iPad. Hvis ikke kommer du til å få høre det hver jævla gang det er ett eller annet de ikke får til eller skjønner med Samsungen. Mas, mas - "Vi skulle kjøpt iPad."

Det er vel ikke kjempestor forskjell på dem for din del. De gjør stort sett det samme. Jeg synes fremdeles at instiller og systemet bakom fremdeles er veldig klønete og rotete på Android i forhold til IOS.

Min far på over 60 har en Samsung Pad han ikke skjønner bæret av og spør om alt mulig hver gang jeg er på besøk. Min mor på over 60 har en iPad hun spør ikke om noe som helst. Jeg har sett at hun ikke har oppdatert verken OS eller apper, men hvorfor begynne å rote med det når det funker for hun.

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437768 03/07/2012 21:00
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Her i huset har kone/barn en iPad, og jeg har en Galaxy Tab. Til det aller meste av bruk er de temmelig like.

Der jeg syns Galaxy Tab'en er bedre er:
- Mulighet til å bytte tastatursoftware og andre systemting
- Minnekortplass - gjør det uendelig mye lettere å se film
- En gang i blant er det veldig kjekt at nettleseren støtter Flash

Der iPad er bedre:
- AirPlay - en fantastisk ting
- Mer brukervennlig for folk flest
- App'er er mer modne på iPad. Zinio f.eks. er mye bedre på iPad

With light parts come great responsibility
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: torsteinvh] #1437890 04/07/2012 07:02
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: torsteinvh
- Minnekortplass - gjør det uendelig mye lettere å se film

Jeg har flere enheter med minnekortmuligheter hjemme som kan spille film, men stort sett streamer jeg ting direkte til dem framfor å måtte lete fram et minnekort og kopiere filer fysisk over, som gjerne må konverteres til rett format etc. Eks: PS3mediaserver for DLNA-kompatible enheter.

Det jeg foretrekker på iPaden er å bruke Air Video eller tilsvarende apper, som lar meg streame ting trådløst med livekonvertering når jeg er hjemme, eventuelt kan jeg trykke på en knapp som konverterer og lagrer fila på iPaden til jeg evt skal ut på tur. Dette tror jeg at jeg hadde gjort selv om den hadde hatt minnekortplass. Det er dog ett stort pluss med minnekortplass, man er ikke avhengig av å ha nok plass til filene på det innebygde minnet i padden, noe som ikke har vært noe problem foreløpig, jeg har vel brukt rundt 30GB av de 64 jeg har tilgjengelig på min.

Per B.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437895 04/07/2012 07:12
enrima Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for rådene. Jeg må innrømme at jeg/vi hjemme er uerfarne når det gjelder Apple (har en liten Ipod liggende der et sted). Men når det gjelder Air Video, kreves det at man har andre Apple hardware i tillegg?

Enrique

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437900 04/07/2012 07:16
olechr Offline
More than words
More than words
Kjøp Apple Ipad. Vi har begge her hjemme og ser ingen fordeler med Galaxy kontra Ipad. Derfor har også Galaxyen blitt liggende ganske død etterhvert

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1437907 04/07/2012 07:26
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: enrima
Takk for rådene. Jeg må innrømme at jeg/vi hjemme er uerfarne når det gjelder Apple (har en liten Ipod liggende der et sted). Men når det gjelder Air Video, kreves det at man har andre Apple hardware i tillegg?

Enrique

Air Video har serversoftware for WIndows også som hentes herfra http://www.inmethod.com/air-video/download.html

Merk at Air Video kun er en av mange lignende apper som gjør lignende, så kan være det finnes bedre alternativer ute i jungelen ICON_SMILE Men jeg synes den funker ganske kurant hvertfall.

Airplay-protokollen derimot er veldig avhengig av Apple-godkjent hardware, dvs enten Apples egne produkter eller tredjepartsleverandør som er lagd for formålet.

Per B.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: olechr] #1438566 04/07/2012 22:53
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: olechr
Kjøp Apple Ipad. Vi har begge her hjemme og ser ingen fordeler med Galaxy kontra Ipad. Derfor har også Galaxyen blitt liggende ganske død etterhvert

I fare for å bli stemplet som fanboy, så var dette et relativt verdiløst svar. Utsagnet er kanskje korrekt for dere, men da får du begrunne hvorforIpad er bedre på alle områder!?

Skriver dette på en Galaxy Tab, da jeg selv ikke ville ha Ipad. Min årsak var grunnet låsing tiliTunes, som jeg ikke kan fordra, og mangel på Flash på enkelte sider. Nå er det ca. ett år siden jeg kjøpte min, og jeg tror ærlig talt dette blit minsite tab. Skulle jeg valgt nå,tror jeg en liten laptop fikser det meste til mitt bruk vesentlig bedre (nettbruk og reise) enn noen tab klarer p.t.

Redigert av Tommy D.; 04/07/2012 23:01.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: Tommy D.] #1438573 04/07/2012 23:13
Z
Z30 Offline
Entusiast
Entusiast
Z
Har begge deler i hus. Kort oppsummert IPad bare funker og gjør det den skal med stil. Androidbrett kan tilpasses mer, og er på en måte mer avansert. Potensielt kulere med Android, men det funker ikke like smooth som Ipad.

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1438608 05/07/2012 06:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Angående tilpasninger av systemet og, apper og widgets: Hvor ofte er dette EGENTLIG noe man tenker på? Den gjevne nettbretter ser på LOLcats og terrengsykkel.no mener nå jeg.

Angående iTunes: Moro en stund, men så oppdaget jeg Spotify. Og det tror jeg flere har gjort :-)

Men kjør debatt. Det er alltids et par stykker som benytter nettbrettene til produktivitet :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: Knirkekne] #1438636 05/07/2012 06:53
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
Angående tilpasninger av systemet og, apper og widgets: Hvor ofte er dette EGENTLIG noe man tenker på? Den gjevne nettbretter ser på LOLcats og terrengsykkel.no mener nå jeg.

Bytte av/tilpasning av tastatur/ordbok ser jeg på som svært nyttig. Kan ikke fordra iPad-tastaturet*), og syns det er svært behagelig å ha en drøss å velge i på Android.

En annen stor fordel med Android er at man selv kan velge hva som er default browser, kalender, PDF-leser osv. På iStash er dette låst av Apple.

Bortsett fra det så tilpasser og ordner jeg ikke så mye. Syns widgets er mye viktigere på en mobiltelefon enn på en tablet.

*) Dårlig/ikke eksisterende autokorrekt/ordforslag
Tall og bokstaver på separate 'sider'

With light parts come great responsibility
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1438872 05/07/2012 11:35
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Du er medlem av the 5% community som faktisk bruker funksjonaliteten i Android. Resten av folket driter i slike ting og/eller klarer ikke å bruker det. Det er alltid håpløse diskusjoner på nettet med fanboys som mener at alle bør jailbreake, skrive egen kode på telefonen osv. Pleie da å spørre disse nerdeguttene om hvorfor de ikke reparer sin egen bil da det er dritenkelt å gjøre.

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1439044 05/07/2012 16:50
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg vil si behovet bestemmes av hva du skal bruke en tablet til og mot. Hvis du ikke har andre apple enheter som apple tv, iphone o.l så klarer du deg lenge med Android.

En android tablet er mer fleksibel enn en ipad. Har man god teknisk forståelse så kan man få ganske mye ut av en android enhet i tillegg.

Jeg har android telefon, android tablet, android klokke og android bilstereo. Dette fungerer meget bra til mitt bruk, men savner kvaliteten på appene som finnes på IOS platformen.

Vil også påstå at alt apple lager er overpriset og egentlig ikke verdt pengene man må betale for det.
IOS er fortsatt mer strømlinjeformet, men Android begynner å komme seg.

Edit: Ville droppa Galaxy Tab 10.1 og istedet gått for en ASUS Transformer Infinity TF700T ICON_WINK

Redigert av Alexr80; 05/07/2012 16:55.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: Tommy D.] #1439054 05/07/2012 17:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Tommy D.
Sitat: olechr

I fare for å bli stemplet som fanboy, så var dette et relativt verdiløst svar. Utsagnet er kanskje korrekt for dere, men da får du begrunne hvorforIpad er bedre på alle områder!?

Skriver dette på en Galaxy Tab, da jeg selv ikke ville ha Ipad. Min årsak var grunnet låsing tiliTunes, som jeg ikke kan fordra, og mangel på Flash på enkelte sider. Nå er det ca. ett år siden jeg kjøpte min, og jeg tror ærlig talt dette blit minsite tab. Skulle jeg valgt nå,tror jeg en liten laptop fikser det meste til mitt bruk vesentlig bedre (nettbruk og reise) enn noen tab klarer p.t.

Dårligere batteri, dårligere å skrive på, henger seg mer opp og mange av appene jeg har lastet ned fungerer svært dårlig. Dvs de henger seg opp. Nå skal det sies at jeg er ikke noe fancy bruker og om systemet er åpent eller ikke spiller ingen rolle for meg da jeg bruker den slik det kommer.

Nå skal det sies at jeg aldri kommer til å kjøpe en pad igjen. Skulle jeg hatt noe enkelt og lett å ha med ville jeg kjøpt den minste Mac book air.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: olechr] #1439061 05/07/2012 17:27
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Si fra om du vil kvitte deg med den ICON_SMILE

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1439085 05/07/2012 18:13
Blindern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Alle pads på markedet i dag vil føles eldgamle om et års tid. Utsett å kjøpe pad om du ikke bare må ha en nå...

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1439205 05/07/2012 21:08
skibum Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville også satset på en variant av Asus Transformer dersom det blir Android, da har du mini-laptop med mulighet for tastatur som fungerer bra dersom du skal ha behov for å gjøre noe annet enn å surfe terrengsykkel, subsidiært skrive lange innlegg på nevnte nettsted. Den rimelig versjonen av Transformer Prime har mer enn nok saft til å takle det meste, har bra skjerm og til en hyggelig pris.

Ipad VS. Android er en diskusjon jeg ikke skal begi meg ut på, det er _kun_ smak og behag som avgjør dette. Jeg elsker å herje med mine dingser i det uendelige, og ipad blir derfor for låst for mitt bruk (les tidsfordriv/hobby). De fleste andre som skal velge har jeg bare to argument for valg av Android, og det er at det takler alt av formater når det kommer til video, samt at den har flash-støtte slik at man kan surfe sider som er flashbaserte og ikke har egen app.

Ellers er ipad enklere, bedre skjerm, ofte bedre apper og de har en mengde kult tilleggsutstyr som man kan bruke (airplay er det jeg er mest misunnelig på).

Lykke til med valg av tablet ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: skibum] #1439215 05/07/2012 21:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du ha noe med tastatur, så legg i noen lapper ekstra og kjøp billigste 11" macbook air.

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1439234 05/07/2012 21:51
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg misliker Apples forretningsmodell (patentere selvfølgeligheter som de så skal saksøke verden for å "bryte") så intenst at jeg uansett ikke vil ha noen iProdukter i hus, så min mening er like lite verd som den du får fra alle Apple-fanboyene som stadig kommer drassende med "det bare virker", kjøp iTing(tm).

Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: Blindern] #1439386 06/07/2012 07:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Blindern
Alle pads på markedet i dag vil føles eldgamle om et års tid. Utsett å kjøpe pad om du ikke bare må ha en nå...

Og om et år gjelder ikke det lenger...?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nettbrett Ipad vs Samsung Galaxy 10.1 [Re: enrima] #1439666 06/07/2012 14:09
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Nei, neste år så stopper verden opp og det kommer ikke noe nytt.

Moderator  support