En kveld for lenge siden var jeg med på en fellestur runt Lachmannsfjell og omegn. Denne prøvde jeg mig på igjen idag, men rotet litt mot sluten.
Etter steinpartiet på blåsti runt Trollvann (der man har utsikt over Kjelsås og Maridalen) havner man på en gammel asfaltvei som går bratt oppover og ender ved en sort tre-hytte eller -bolig. Her har jeg et svakt minne av at man skulle bære opp et svaberg eller gresstopp på en sti som ligger over og der man ettervært havner runt parkeringen på toppen av Grefsenkleiva, men akkurat hvor det er man krabber opp har jeg glemt. Noen som vet vilken jeg tenker på?
En 30 meter før huset (i siste svingen) går der en sti tilbake innover, her rotet og godt runt på mindre brukte stier (som blev smalere og smalere), men akkurat hvor der er man går "opp gjennom busken" husker og fant jeg ikke, men etter noe knoting havnet jeg ved Trollvann
1. Rundt Lachmannsfjell sykles greiest fra Linderudkollen-siden, dvs ofte fra asfalten nær krysset på veien til Solemskogen. Sykler så noen meter på skiløypa mot Kringla før en tar inn til sti til venstre der skiløypa svinger lett mot høyre.
Følger stien mot Langevann og brekker 90grader høyre rett før vannet. Over en bekk og umiddelbart til høyre før du må bære opp et lite, men svært bratt parti. Stien går da ganske selvforklarende hele veien til den asfalten du nevner.
2. Ønsker en å sykle langs fjellryggen mot Trollvann sykler du opp nevnte bakke, og inn på bred sti i høyresving før hytta. Du følger den brede stien til den omtrent stopper. Her går det en smalere sti inn til høyre 90 grader på den brede veien/stien som nå omtrent ikke går lengre.
Denne går ganske så selvforklarende til den kommer ut på stien som går fra Linderudkollen til Trollvann. (Her er det noen gøyale varianter men det tar for mye tid å forklare dette). Når du er ute på denne stien ta opp til høyre og følg den oppover til du er på "toppen". Ca 10 meter før denne går bratt ned et noe steinete parti går det en "usynlig" sti 90 grader til venstre inn mellom noen trær. Stien er egentlig legg synlig, men har man skylapper på, så er den ikke lett å få øye på.
Du må nå umiddelbart bære litt oppover mellom noen små grantrær, før stien svinger til høyre og du er oppe på et "høyt" berg over den andre stien som går mot Trollvann.
Følg så denne, og du kommer ut på grusen ovenfor Trollvann.
OBS: Tror det fortsatt er en del Dagmar-trær på siste delen av stien.