Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Felles lån eller to separate lån?

Re: Felles lån eller to separate lån? [Re: Dragev87] #1437832 03/07/2012 23:26
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Her tror jeg du lider av en vrangforestilling:-)

Jeg har hatt felles lån både den gang jeg kjøpre med en kompis, og nå med samboer. Det er NULL stress i forbindelse med selvangivelsen og ligningsmyndighter. Det er en 2 minutters jobb, som du kan hente opp og copy/paste for de neste årene.

Det at en part muligens får arv er heller ikke relevant mener jeg. Dette kan justeres for det også - Husk at lånet kun vil stå på den ene av dere, med den andre som medlåntager. Kanskje praktisk om det da står på deg dersom samboer får arv, og vil betale ut sin del. Mitt tips er felles lån.

Et veldig godt råd - Ved å gå for felles lån får man normalt låne mer enn dersom det er separate lån. Hvis dere har BSU, hadde jeg hørt med banken om dere da kan låne litt mer og beholde BSU. Grunnen er at sparerenten her er høyere enn rentekostnaden på huslånet. Dette er kanskje ikke mulig dersom dere ikke har felles lån. Min BSU er full mem jeg har ingen intensjoner om å bruke denne - kjekt med buffer.

Lykke til.

Re: Felles lån eller to separate lån? [Re: Dragev87] #1437880 04/07/2012 06:48
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Må støtte opp under det EirikO sier. Er kanskje jeg som har vært lenge i forhold, men som gift og med to barn tidlig i 30-årene men virker som om mange her har et veldig anstrengt forhold til å dele med sin kjære. Vi ser på oss som en enhet og synes det blir helt feil om en kan fråtse og den andre skal slite med sin del av lånet.

Behovet/muligheten til penger til stæsj blir uansett sterkt redusert når man kjøper hus... ICON_WINK

Re: Felles lån eller to separate lån? [Re: EirikO] #1437938 04/07/2012 07:52
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EirikO
Og hva slags bank er det som ikke klarer å gi fornuftige råd, slik at du heller har trua på en gjeng glade amatører (?) fra forumet...?

Bankfolkene er selgere, de skal tjene penger. Det er det ganske vanlig å glemme. At de kaller seg rådgivere hjelper heller ikke.
Amatørene er slik sett mer objektive ICON_SMILE

Re: Felles lån eller to separate lån? [Re: EirikO] #1438579 04/07/2012 23:58
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EirikO
Hva skal fordelen være av å ha to lån? Hvis dere faktisk skal kjøpe bolig sammen antar jeg det er et forholdsvis fast forhold

I mitt tilfelle ville jeg eie 50% av boligen.
Dama hadde noen hundre tusen mere i egen kapital så isteden for å eie en mindre brøk så ble det to lån her i huset.

Ellers har vi seperat økonomi og deler alle utgifter i to bortsett i fra at vi betaler inn en sum på felleskontoen hver måned ment for å dekke mat og andre små utlegg man måtte ha til felleskapet.

Siden jeg tjener mest betaler jeg mere inn på denne posten og jeg har jo litt større lån så da har vi jo også en sosial profil på fordelingen.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support