Valg av sykkeldekk slangeløst??
|
Re: Valg av sykkeldekk slangeløst??
[Re: BjKj]
28/06/2012 10:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har for mange tommeltotter, for lite tid og peiling til å begynne å rote med å sette opp dekk slangeløst. Er det noe man kan be et sykkelverksted gjøre? Hvor mye må man anta de vil ta for jobben?
Mvh Har du for mange tommeltotter, så lar du være. Rett og slett! Dette er noe som krever at du vet hva du har på sykkelen, og hvor gøy er det å punge ut emd penger til verksted hver gang du har punktert, puttet inn slange og må sette opp på nytt.
|
|
|
[Re: saskav_78]
28/06/2012 10:54
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Støtter Kristian i den konklusjonen, gjør man det ikke selv så er det nok best å holde seg til slanger.
DET sagt så er det ikke så komplisert å få til som det kanskje høres ut. Man må bare gjøre ting steg for steg.
1. Ta av dekk, vaske felgbane grundig, gjerne med bremserens. Sjekk at det ikke er noen skader osv. 2. Man legger på felgbånd. (mange tror dette er bånd som er ferdig som skal "vippes" på. Det er det ikke, dette er tape - om en spesial laget for formålet. 3. Sett inn ventil. 4. Legg på dekket, bruk gjerne dekkspaken og få dekket så nærme felkanten som mulig. 5. Pump opp dekket, kjør inn 40-50 PSI slik at dekket popper på plass (plopp)Pass på å sjekke at dekket tåler ovenfornevnte PSI først. 6. Poppet og klart? 7. Vipp ut ei lite gløppe på dekke, rist guffa di skikkelig, (ristes med flaska opp/ned) hell i riktig mengde (bruk litt ekstra, heller enn for lite 8. Pump opp dekket. Ta i f.eks 30 PSI. 9. Hold felgen vanrett, rist felgen opp og ned (fortsatt vannrett) roter og gjenta - maaaange ganger. 10. Monter hjulet på sykkelen, ta deg en runde på 10-15 km. 11. For å være sikker, ta av hjulsettet etter endt tur - gjenta punkt 9. 12. Sjekk dekktrykk, sjekk dagen etter om det holder på luft, hvis IKKE? gjenta punkt 9, eller ha i litt ekstra guffe.
Funka for meg, jeg har nok ikke 10 tommeltotter, men er langt fra noen "snekker" eller mekaniker.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
28/06/2012 10:59
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Takk for punktliste!
Kanskje jeg skulle prøve meg!
Mvh
|
|
|
28/06/2012 11:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Støtter Kristian i den konklusjonen, gjør man det ikke selv så er det nok best å holde seg til slanger.
DET sagt så er det ikke så komplisert å få til som det kanskje høres ut. Man må bare gjøre ting steg for steg.
1. Ta av dekk, vaske felgbane grundig, gjerne med bremserens. Sjekk at det ikke er noen skader osv. 2. Man legger på felgbånd. (mange tror dette er bånd som er ferdig som skal "vippes" på. Det er det ikke, dette er tape - om en spesial laget for formålet. 3. Sett inn ventil. 4. Legg på dekket, bruk gjerne dekkspaken og få dekket så nærme felkanten som mulig. 5. Pump opp dekket, kjør inn 40-50 PSI slik at dekket popper på plass (plopp)Pass på å sjekke at dekket tåler ovenfornevnte PSI først. 6. Poppet og klart? 7. Vipp ut ei lite gløppe på dekke, rist guffa di skikkelig, (ristes med flaska opp/ned) hell i riktig mengde (bruk litt ekstra, heller enn for lite 8. Pump opp dekket. Ta i f.eks 30 PSI. 9. Hold felgen vanrett, rist felgen opp og ned (fortsatt vannrett) roter og gjenta - maaaange ganger. 10. Monter hjulet på sykkelen, ta deg en runde på 10-15 km. 11. For å være sikker, ta av hjulsettet etter endt tur - gjenta punkt 9. 12. Sjekk dekktrykk, sjekk dagen etter om det holder på luft, hvis IKKE? gjenta punkt 9, eller ha i litt ekstra guffe.
Funka for meg, jeg har nok ikke 10 tommeltotter, men er langt fra noen "snekker" eller mekaniker.
punkt 4-6 kan gjøres med slange hvis det ikke vil poppe. Punkt 7 er kun nødvendig ved bruk av slange - husk at du kun må løsne den ene siden - eller kan du måtte gjøre hele poppeseansen gjøre selv. Det er vanskelig å kun få en liten glippe Punkt 7 kan sløyfes hvis det popper uten å bruke slange først Punkt 7 kan komme foran punkt 4 hvis det popper uten hjelp av av slange for å få en side poppet. Holder å helle inn guffe før du popper da. Punkt 9 er jeg uenig i, ref. instruksjonsvideo fra www.notubes.comPunkt 11 sløyfes hvis du ikke mister luft under turen.
|
|
|
28/06/2012 12:12
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Kan godt være det finnes flere veier til Rom rundt punkt 9, jeg hadde som sagt nada peiling, gjorde som i video fra notubes.com men mine ble ikke helt tett. Fikk da tips fra United Bakeries gutta når jeg var på et rundbaneritt og "tittet", gjorde som de sa, og vips så var mine tette. Tror punkt 9 bare gjør så guffa "skummer" skikkelig i dekket og fester seg. Funka som sagt for meg, ikke tok det noen tid heller :-)
Jeg hadde flaks, og kom når de holdt på å legge på selv, så da snek jeg inn et spørsmål om hvorfor han "shaka" felgen så ille.
Men jeg påberoper meg absolutt ingen sannhet rundt tema, da jeg er nybegynner og har fulgt råd og vink fra andre selv.
Helt greit for meg om det kommer en steg for steg liste som er korrekt :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
28/06/2012 15:35
|
TRK
Fersking
|
Fersking
Jeg fikk akkurat mitt nye hjulsett med Notubes Crest, og hadde egentlig tenkt å bruke slange.
Men for moro skyld tenkte jeg at jeg skulle pumpe det opp uten slange for å se hva som skjedde. Det ploppet pent på plass og ser ikke ut som det lekker (NB, har kun hatt det stående ved siden av sykkelen i 30 min!)
Fikk litt lyst til å sette det på og starte dagens sykkeltur uten slange, men er det helt dødfødt uten guffe i?
Kan jo ta med en slange å legge i hvis det ikke holder luften, men dersom all erfaring tilsier at det ikke går så kan jeg jo like godt legge den inn før jeg drar...
Dekket var et helt nytt RaRa dekk, dersom det har noe å si. Bakdekket la jeg slange i med en gang, for det var pent brukt, og hadde dessuten en liten rift som jeg har lappet innenfra tidligere.
|
|
|
28/06/2012 18:21
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Har du dekk som er UST, så trenger du ikke guffe for annet enn å sikre deg mot punktering :-)
|
|
|
29/06/2012 09:02
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan finner man ut om det er 2011 eller 2012 modellen av Racing ralph man har fått? Mine lekker som en sil...
|
|
|
29/06/2012 09:08
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Har du dekk som er UST, så trenger du ikke guffe for annet enn å sikre deg mot punktering :-) Men UST-dekk passer ikke skikkelig mot vanlige felgkanter, og er dessuten som oftest unødvendig tunge.
|
|
|
[Re: Desmo]
29/06/2012 10:26
|
river
Fersking
|
Fersking
Satte nettopp opp Racing ralph slangeløst. De lekker veldig i sideveggene. Piplet ut over alt... Min erfaring er kvaliteten på sideveggene er variabel (29er 2012 mod). Mye pipling i starten kan indikere at det også vil oppstå nye små hull etter man tror de har blitt tette. Har byttet inn to dekk med dette syndromet. De som sitter på nå lakk lite ved montering og har vært potte tette i 2 måneder.
|
|
|
[Re: Stein]
29/06/2012 10:29
|
jasolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men UST-dekk passer ikke skikkelig mot vanlige felgkanter, og er dessuten som oftest unødvendig tunge. Kan skrive under på tunge, men de passer perfekt på mine (vanlige) felger. I tillegg, trengte ikke kompressor en gang for å få de på, kun vanlig gulvpumpe. Tunge, men punkterer i hvert fall ikke...
|
|
|
[Re: river]
29/06/2012 10:32
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har planer om å prøve meg på slangeløst om kort tid med Racing Ralph på Crossmax slr. Forstår jeg dere riktig at jeg ikke trenger kompressor for å få poppet dekket på felgen om jeg bruker en slange først? Isåfall, er det vanskelig/knotete å få på på plass riktig ventil etterpå?
Jeg har ikke kompressor, men kan sikkert få lånt om det er nødvendig, ellers satser jeg på å bruke fotpumpe.
|
|
|
29/06/2012 11:20
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Eneste du trenger å tenke på er at du får løsnet dekket kun på den ene siden når du tar ut slangen igjen. Ventil var uproblematisk å montere for min del når jeg hjalp en kompis. Også må du klemme på dekket så mykt som mulig så du passer på at det sitter på den siden det fortsatt skal sitte. Ved å være litt myk så får du gjerne dekket til å ligge nærmere kanten også, og da "popper" det lettere.
|
|
|
[Re: jasolberg]
29/06/2012 11:24
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Men UST-dekk passer ikke skikkelig mot vanlige felgkanter, og er dessuten som oftest unødvendig tunge. Kan skrive under på tunge, men de passer perfekt på mine (vanlige) felger. I tillegg, trengte ikke kompressor en gang for å få de på, kun vanlig gulvpumpe. Tunge, men punkterer i hvert fall ikke... De går jo på, men dekkanten på UST-dekk er tilpasset formen på UST-felger, mens ETRTO-dekk er tilpasset kantprofilen på ETRTO-kompatible felger.
|
|
|
29/06/2012 20:00
|
jasolberg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er godt mulig, men så lenge de holder tett og ikke punkterer er jeg fornøyd.
|
|
|
[Re: jasolberg]
18/07/2012 20:05
|
saskav_78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg satt opp mine SLR hjul med Racing Ralph i går. Tok salovann på dekkanten og pumpet opp med vanlig forpumpe for å prøve. Poppet fint på plass. Ble faktisk tette uten guffe. Åpnet selvfølgelig igjen og puttet i guffe. Skal man få de til å tette fort i kantene, bør dekket ikke være poppet til den ene siden. La dekkanter ligge i midten av felgen. Da fyller man luft i dekke og kantene smokker raskt på plass. Dekket sitter stramt rundt felgen. Jeg valgte UST TL Snakeskin dim 2.25 versjonen. De har et lag ekstra tetting og er mer sikre mot punktering. Veier 550g og er ikke i letteste laget, men absolutt ikke i tyngste klassen heller. Bedre å komme i mål uten punktering. Er helt tette og ikke hatt en lekkasje enda.
|
|
|
|
|