Hedmarksvidda rundt
|
Re: Hedmarksvidda rundt
[Re: Oddefa]
25/06/2012 20:08
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden du spør om stiv gaffel Øistein så må du nok forvente at folk har synspunkt på det ja! Tenker mest på at det har vært en uhell i det siste og om jeg skjønte en annen tråd så har en del av ulykkene sammenheng med stiv gaffel! Mener det er undervurdert hvor mye tid en kan tjene på å kjøre godt og fort nedover, det ser en i WC, og jeg selv har sett det nå på Trans Østerdal og på f.eks Terrengsykkelritet og UB! Også er det moro da! Er selvfølgelig klar over at både du og Jon liker feelingen med stiv gaffel, beherker det og kjørt masse ritt på det!
KAO: Klart jeg skal sykle Bukkerittet, første rittet jeg var påmeldt utenom UB! Selv om jeg ikke hadde vært påmeldt g-sport cupen hadde Bukkerittet vært et must! Er vel ikke så mange uhell som har vært pga stiv gaffel? Trans Østerdalen, Terrengsykkelrittet og Ultrabirken er jo ritt man selvfølgelig benytter demper. Trans østerdalen enkelt etapper kunne jeg lett valgt stiv, men alle tre etappene så er det snakk om påkjenning i rygg/skuldre. Ultra og terrengsykkelrittet hadde jeg aldri vurdert stiv gaffel. Er vel ingen som gjør det?
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Andrehua]
25/06/2012 20:49
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, var en eller annen tråd her (muligens den 29er tråden som har gått lenge) at en sa at det har skjedd noen skader/ulykker i eliten bl.a pga bruk av stiv gaffel! Mulig mange var feil ord. Men hey, jeg har sagt hva jeg mener, bruk stiv gaffel med god samvittighet:) Mulig jeg tar feil men tror Stormo syklet TSR (evt VMR) med stiv gaffel og hadde en av de raskeste utfortidene, men da snakker vi vel en som elsker teknisk terreng og mestrer det! Sikkert noen som gjorde det på UB også, var noen på Trans Ø som gjorde det, de virket ikke så veldig fornøyd med det! Sikkert ikke så lett å si noe mye om belastning på TØ uten å ha prøvd, men hadde inntrykk at de fleste var lite plaget med skulder og rygg! Var mest tunge bein he he!
Skal foresten sykle gjennom løypa med Frode i morgen! 15.30 fra bommen! Passer bra, er jo ikke mange minuttene fra jobb, og greit med en hardøkt på grus antar jeg (Frode vil sykle relativt hard sier han og da må vel jeg nedi kjelleren og vel så det)! Kan si mer om de nedkjøringene da!
Redigert av oddefa; 25/06/2012 20:57.
|
|
|
[Re: Johan]
25/06/2012 21:00
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ukjent med løype og føre, men har lyst til å prøve meg. Standardspørsmål; hva funker av dekk? Kjører 29er og nå står Bontrager 1.9 på. Blir det for spedt? Hvordan er løypa sammenlignet med f.eks Vestmarkrittet? Mye snillere løype enn VMR. Fine grusveger og asfalt, og de stiene som er har jordbunn.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
25/06/2012 21:08
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan blir start puljene i år? I fjor kunne man velge selv, men så at man ikke kunne det nå.
|
|
|
26/06/2012 07:30
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, var en eller annen tråd her (muligens den 29er tråden som har gått lenge) at en sa at det har skjedd noen skader/ulykker i eliten bl.a pga bruk av stiv gaffel! Mulig mange var feil ord. Men hey, jeg har sagt hva jeg mener, bruk stiv gaffel med god samvittighet:) Mulig jeg tar feil men tror Stormo syklet TSR (evt VMR) med stiv gaffel og hadde en av de raskeste utfortidene, men da snakker vi vel en som elsker teknisk terreng og mestrer det! Sikkert noen som gjorde det på UB også, var noen på Trans Ø som gjorde det, de virket ikke så veldig fornøyd med det! Sikkert ikke så lett å si noe mye om belastning på TØ uten å ha prøvd, men hadde inntrykk at de fleste var lite plaget med skulder og rygg! Var mest tunge bein he he!
Skal foresten sykle gjennom løypa med Frode i morgen! 15.30 fra bommen! Passer bra, er jo ikke mange minuttene fra jobb, og greit med en hardøkt på grus antar jeg (Frode vil sykle relativt hard sier han og da må vel jeg nedi kjelleren og vel så det)! Kan si mer om de nedkjøringene da! Stormo kjører vel kun med stiv, og som du sier så er nok han langt over meg når det gjelder tekniske ferdigheter. Han kjører jo like fort som de beste i landet gjør med demper. RÅTT! Smaken er som baken, enkelt og greit. I rene grusritt med noe teknisk ser jeg ikke noe problemer. Farrisrunden er vel eneste jeg er noe usikker (var iallfall i fjor med 26), men syns det funka i år med 29èr. Montebelloritter vil jeg evnt neste år kjøre med demper. Her tapte jeg for mye i terrenget, og da spesiellt fordi det var totalt ukjent løype. Er nok en fordel å kjenne til løypa skal man kjøre med stiv. Og som jeg skriver så bør man trene endel med det, samt sykle med det i mindre viktige ritt før man tester det i sitt eventuelle hovedmål. Jeg utnytter formiddagen i forhold til å sykle gjennom Odd, da Adrian er i barnehagen og vi har fri:). Vil og sykle rolig, så Frodetempo ville vært uaktuellt. Skal og ha intervall med JH i kveld, opp ved attenkoia. 18.00. Skal forresten legge ut tegnestifter til dere rundt omkring i løypa i dag, muhahahahah:). Dere starter ved bommen ja, kjører ikke helt opp? Får se hva jeg gjør:)
CK ELVERUM
|
|
|
26/06/2012 07:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kall meg gjerrig, men ser ikke poenget å bruke 50 kroner på bom når det er bare noen km til starten fra bommen. Dessuten kan vel sykle rett inn på grusen ovenfor bommen og sånn sett ikke trenger å starte ved starten, men heller avslutte der. Er jo bare strake veien på asfalt noen km likevel. Men skjønner jeg det som det er noen endringer i fra i fjor ? Husker greit løypa i fra fjor så skal sykle den på husk tror jeg. Evt har de merket den ? Mulig de ikke gjør det før rett før.
|
|
|
26/06/2012 07:58
|
jaba
Medlem
|
Medlem
Start ved bommen du oddefa. Mulig starten blir der i år grunnet gravearbeidet på stadion. Når du ikke får spredd feltet inne på stadionen, kan det bli tett utover asfaltbakkene. Tror de vil unngå det.
|
|
|
26/06/2012 08:03
|
jaba
Medlem
|
Medlem
Ble merket noe i går kveld.
|
|
|
[Re: jaba]
26/06/2012 08:18
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Start ved bommen du oddefa. Mulig starten blir der i år grunnet gravearbeidet på stadion. Når du ikke får spredd feltet inne på stadionen, kan det bli tett utover asfaltbakkene. Tror de vil unngå det. Høres smart ut ut det, enig i at rett på asfalt i nedoverbakke ikke er så som så!
|
|
|
26/06/2012 16:25
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjørte gjennom løypa i dag, tørt og fint. Syns dere har fått til en meget fin løype til det som er målgruppa, uten tvil. Men, grusveien i lysløypa ved gåsbu er jaggu kjedelig:/. Laaaaaange strekker..
Tror ikke starten der oppe er noe problem, må jo ha det ved stadioen. Viktig med liv etc. Er jo null stress ut på veien der oppe, og inne på stadion er det greit.
En annen ting jeg igjen erfarte i dag, er at jeg virkelig hater kuer.Var like før jeg avbrøt hele turen pga kuer i vegen. Steike for noen drittdyr.
Ellers så har jeg nå bestemt meg for oppsettet til helgas ritt. Det blir demper (selv om stiv gaffel uten tvil fungerer, så kan jeg med demper kjøre ifra folk i det terrenget som er, mens med stiv vil jeg kjøre ok) slik at jeg kan gi skikkelig gass i terrengpartiene. Har følt at jeg har kjørt noe forsiktig i terrengpartier på flere ritt i år, og dette har stiv gaffel noe av skylda for. Jeg kjører uten tvil raskere i terrenget med demper. En annen grunn er komforten undervegs, samt lyst til å bruke demperen i et ritt at:). Når det gjelder dekk så står valget mellom bontrager 29-0 i 1.9 bredde eller spes renegade swork i 1.9. Har kjørt alle ritt på bontrager sålangt i år, men de dekkene er veldig smale og lite komfort. Valget blir derfor renegade, selv om dette er 19 også, så, er det vesentlig breiere, dvs større volum. Større volum gir økt komfort, og i løypa her så blir det bare digg:). Disse dekkene har og overrasket meg på trening i forhold til trilleegenskapene. Tror detta blir morro folkens, men hardt:)
Løypa vil forresten tåle mye nedbør, så spiller ingen rolle i forhold til evnt regnvær mot helga.
CK ELVERUM
|
|
|
26/06/2012 18:15
|
nlski-sykkel
Fersking
|
Fersking
Var også på stadion i dag og vi kommer til å ha både start og mål på stadion. Litt preg av byggeplass, men jeg tror vi skal få til et bra ritt. Passerte nå 300 påmeldte og det er enda tid til påmelding.
Håper værmeldingen for lørdag er feil slik at vi får mange etteranmeldinger og godt med liv i løypen og på stadion :-)
|
|
|
26/06/2012 18:45
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Nå er jo Mapei avlyst, så det kan hende det kommer flere påmeldinger som følge av det.
|
|
|
26/06/2012 19:48
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd at det går tre fine ritt samme dagen, men vi får håpe det ikke skjer neste år. Mapeirittet inneholder mere terreng og færre motbakker til årets løype konta fjorårets, så dette haddfe virkelig vært noe....Bukkerittet er jo en klassiker, og et kjemperitt. Hedmarksvidda er og en fin trasè, og i nærheten. Nei, synd med tre slike ritt på samme dag, men men. Ikke rart en må avlyse.
CK ELVERUM
|
|
|
26/06/2012 20:22
|
jaba
Medlem
|
Medlem
Får dere til en runde oppe på stadion, eller blir det rett ut på asfalten etter start?
|
|
|
27/06/2012 10:29
|
hel1017
Medlem
|
Medlem
Prøver meg igjen...
Sett at man melder seg på før start på lørdag. Får man registert seedingresultat for Birken og Grenserittet? Eller gjelder det bare med forhåndspåmelding?
|
|
|
27/06/2012 14:27
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei du får helt sikkert seeding, men mulig du må sende mail til Birkenkontoret så finner de deg og "seeder" deg ut i fra resultat.
|
|
|
27/06/2012 14:30
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers tråkket jeg gjennom løypa i går, nå skal jeg ikke bli med på lørdag, men positiv til forandringer i trase. Gjør løypa litt tøffere fysisk, spesielt på veien hjem igjen kan dette partiet fra Asfalten på Gåsbu og tilbake mot Budor skille!
|
|
|
27/06/2012 17:54
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Ellers tråkket jeg gjennom løypa i går, nå skal jeg ikke bli med på lørdag, men positiv til forandringer i trase. Gjør løypa litt tøffere fysisk, spesielt på veien hjem igjen kan dette partiet fra Asfalten på Gåsbu og tilbake mot Budor skille! Kjørte du sammen med Jon A. og hoppet over den siste nye stien som gjør at du svinger utenom Rødsætervollen og kommer ut enda litt lenger syd på Øståsvegen på vegen ut (og motsatt på vegen inn igjen)?? Hvordan var nye stipartiet fra parkeringa på Gåsbu? Er jo en del høydemeter nedover der så regner med det går unna? Utbedret i beste birken ånd eller er det litt terreng å snakke om?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
27/06/2012 18:05
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykla samme som JonA ja, men vi følgte "stien" eller rett sagt nye skiløypa sørfor Rødsetervollen! Ganske sikker vi kjørt riktig der. Fra parkeringen er det vel samme som i fjor ? Der var kun første 100 meter "prepparert", resten er stien fra i fjor + fyllt litt i grøfter der bl.a Sveen skadde seg i fjor. Når det gjelder de nye partiene så er det som sagt ikke sti, men grove skiløyper med mye risting og ganske ujevnt! Så krever litt + veien opp igjen på den fra Øståsveien vil skille på veien tilbake!
|
|
|
27/06/2012 18:10
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Sykla samme som JonA ja, men vi følgte "stien" eller rett sagt nye skiløypa sørfor Rødsetervollen! Ganske sikker vi kjørt riktig der. Fra parkeringen er det vel samme som i fjor ? Der var kun første 100 meter "prepparert", resten er stien fra i fjor + fyllt litt i grøfter der bl.a Sveen skadde seg i fjor. Når det gjelder de nye partiene så er det som sagt ikke sti, men grove skiløyper med mye risting og ganske ujevnt! Så krever litt + veien opp igjen på den fra Øståsveien vil skille på veien tilbake! Ja ser det nå, dere kjørte riktig. Har verken kjørt den skiløypetraseen eller stien ned fra parkeringa på Gåsbu, det var vel ikke med i 2010 utgaven.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
27/06/2012 18:34
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sykla samme som JonA ja, men vi følgte "stien" eller rett sagt nye skiløypa sørfor Rødsetervollen! Ganske sikker vi kjørt riktig der. Fra parkeringen er det vel samme som i fjor ? Der var kun første 100 meter "prepparert", resten er stien fra i fjor + fyllt litt i grøfter der bl.a Sveen skadde seg i fjor. Når det gjelder de nye partiene så er det som sagt ikke sti, men grove skiløyper med mye risting og ganske ujevnt! Så krever litt + veien opp igjen på den fra Øståsveien vil skille på veien tilbake! Ja ser det nå, dere kjørte riktig. Har verken kjørt den skiløypetraseen eller stien ned fra parkeringa på Gåsbu, det var vel ikke med i 2010 utgaven. Nå var ikke jeg med 2010, men tror de stemmer at den dukket opp først i fjor!
|
|
|
[Re: jaba]
27/06/2012 20:03
|
nlski-sykkel
Fersking
|
Fersking
Ja det blir en runde på stadion etter start. Fikk anleggsmaskinene til å planere litt i går.
|
|
|
28/06/2012 05:42
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
De meterologene de meterologene.. Nå melder de jammen meg sol på lørdag 
|
|
|
[Re: jon-a j.]
28/06/2012 06:34
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Og bøtter med regn på fredag så det blir vel nok et "møkkaritt"...
|
|
|
28/06/2012 07:03
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Samma det så lenge man slipper å sykle i regn 
|
|
|
28/06/2012 08:33
|
nlski-sykkel
Fersking
|
Fersking
Tror nok løypa skal tåle den nedbøren som er meldt på fredag uten at det skal bli noe "møkkaritt" Sol på lørdag blir bra :-)
|
|
|
28/06/2012 11:45
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den løypa de har nå tåler MYE regn... Har noen forslag til utbedringer, men det kan man evnt komme med etter rittet:).
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
28/06/2012 12:15
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Bra, for det hadde vært moro og én gang kunne komme i mål uten å drasse på halve skauen.
|
|
|
[Re: Otoen]
28/06/2012 15:04
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Har noen forslag til utbedringer, men det kan man evnt komme med etter rittet:). Asfaltering i alle terrengpartier slik at du tørr og sykle med stiv gaffel og støttehjul 
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
[Re: anerz]
29/06/2012 05:52
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har noen forslag til utbedringer, men det kan man evnt komme med etter rittet:). Asfaltering i alle terrengpartier slik at du tørr og sykle med stiv gaffel og støttehjul Hehehe, hadde vært noe:) Neida, var mer en endring av det utrolig kjedelige partiet i lysløypa etter Gåsbu. Laaaaange gruspartier/strekker kunne kanskje vært byttet ut med noe sti her og der.. Hadde gjort dette partiet artigere iallfall.. Men, mulig ikke det er mulig. Ps Anders: Jeg kjører med demper og grovere dekk enn noen gang denne sesongen:)
CK ELVERUM
|
|
|
|
|