Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Skivebrems-spørsmål

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Raskall] #1432312 26/06/2012 08:21
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Raskall
Jeg har satt på nye, originale bremseklosser på mine Juicy Seven-bremser.

Det virker som om det er for lite rom mellom klossene og hjulene ruller ikke like lett som de skal. Er det bare å sykle noen mil med ekstra treningseffekt slik at bremsebelegget slites litt? Det virker som om det blir litt bedre for hver tur men jeg er usikker på om jeg bare tilvenner meg ekstra motstand eller om det faktisk blir bedre.

Det blir hverken verre eller bedre om jeg skrur på "pad contact"-skruene.
Ta av hjulet, løsne kaliperen, ta ut de nye klossene, sett inn de gamle igjen, ta en stooooor flat skrutrekker og tving klossene og stemplene helt inn i bunn igjen, ta ut de gamle klossene, sett inn de nye klossene, monter hjul, sentrer kaliper og sykle subbefritt. ICON_SMILE

Hvis du har kasta de gamle klossene kan en stor olastdekkspak brukes på de nye klossene i stedet. IKKE få fett/olje på de nye klossene dine. Sørg uansett for å ikke røre hendelen før du skal sentrere kaliperen igjen.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Hæ?] #1432321 26/06/2012 08:27
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?
Ta av hjulet, løsne kaliperen, ta ut de nye klossene, sett inn de gamle igjen, ta en stooooor flat skrutrekker og tving klossene og stemplene helt inn i bunn igjen, ta ut de gamle klossene, sett inn de nye klossene, monter hjul, sentrer kaliper og sykle subbefritt. ICON_SMILE

Funker fin-fint ICON_SMILE

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Øyvind V] #1432323 26/06/2012 08:29
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Øyvind V

Funker fin-fint ICON_SMILE
Da kan du ta en tur ned hit og kikke på noen halve stempel jeg har liggende fra noen Juicy-bremser som en kompis har pressa i småbiter. ICON_WINK

Jeg ville ikke pressa rett på stempelet i en Juicy-brems med en flat metallgjenstand. En dekkspak, kanskje, men ikke metall. ICON_SMILE

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Hæ?] #1432328 26/06/2012 08:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Da kan du ta en tur ned hit og kikke på noen halve stempel jeg har liggende fra noen Juicy-bremser som en kompis har pressa i småbiter. ICON_WINK

Jeg ville ikke pressa rett på stempelet i en Juicy-brems med en flat metallgjenstand. En dekkspak, kanskje, men ikke metall. ICON_SMILE
Eller bare bruk hylsedelen av en 10mm fastnøkkel (uten klosser montert.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Hæ?] #1432337 26/06/2012 08:36
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Det virker som om det er for lite rom mellom klossene og hjulene ruller ikke like lett som de skal. Er det bare å sykle noen mil med ekstra treningseffekt slik at bremsebelegget slites litt? Det virker som om det blir litt bedre for hver tur men jeg er usikker på om jeg bare tilvenner meg ekstra motstand eller om det faktisk blir bedre.

Jeg har presset stemplene så langt tilbake jeg bare klarer. Stemplene stikker fremdeles 1/4 mm utenfor kaliperen.

Må jeg kanskje åpne olje-kammeret på hendelen før jeg gjør dette? Har Avid-bremsene oljen flytende fritt i kammeret eller er det noen ventil der? Det er nemlig ikke mulig å få kammeret vannrett med hendlene sittende på sykkelen slik det er på shimano-bremser. Da må jeg ta hendlene av og skru dem fast i noe som holder kammeret vanntett.

Jeg har skiftet et par bremseklosser før og skjøv stemplene så langt inn i kaliperen som overhodet mulig med Hæ? sin metode. Men jeg turde ikke ta i mer enn jeg gjorde av frykt for å splitte kaliperen i to.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Raskall] #1432344 26/06/2012 08:41
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Jeg har presset stemplene så langt tilbake jeg bare klarer. Stemplene stikker fremdeles 1/4 mm utenfor kaliperen.
Jepp, da har du kanskje en gang luftet bremsene med slitte klosser? Uansett må du ut med bremsevæske fra systemet. Det fikser du enkelt oppe ved hendelen hvis du er litt forsiktig med søl og luft. Løsne hendelene og vri den slik at reservoaret kommer vannrett. Skru lufteskruen helt ut. Press forsiktig inn hendelen mens du tørker av overskuddsvæske som pipler ut. IKKE slipp hendelen tilbake, men skru inn lufteskruen så fort du kan etter du har trykt ut ønsket mengde væske. Press inn stemplene igjen og se om det var nok.

Så - litt av gangen, vi snakker om en dråpe eller tre, ikke en halv liter. ICON_SMILE

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Raskall] #1432856 26/06/2012 19:09
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
du kan vel blø ut litt på kalipperen! Er en liten skrue der med torx hode. i stede for å trykke inn hendelen så presser du stempla tilbake med en dekkspak etter at klossene er fjernet

-------
ride it !
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1432988 26/06/2012 21:06
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Kjøpte noen BBB-klosser til Avid Elixir i dag og de har så mye gods at det er plent hakke umulig å ikke få subbing. Og da snakker vi ikke om kast i skiva, men kontinuerlig subbing. Så vidt jeg fikk på bakhjulet, fordi det var så trangt mellom klossene.

Og ja, stemplene er smurt og presset så langt inn som overhodet mulig.

La merke til at klossene hadde mye gods, så nå blir det mye sykling frem mot Bukkerittet for å slite dem ned ICON_WINK

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Rønnern] #1433004 26/06/2012 21:19
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Rønnern
så nå blir det mye sykling frem mot Bukkerittet for å slite dem ned ICON_WINK

ta deg en kort rusletur ned på Tema, Tunejordet og kjøp groveste vannslipepapir ... pusse pusse ...
så slipper du det stresset med så sykle så masse før Bukkerittet tommelopp

-------
ride it !
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1433055 26/06/2012 22:39
J
Jon Anders Offline
Entusiast
Entusiast
J
Mitt beste tips for å presse tilbake stempler ved klossebytte er konusnøkler, de er marginalt tykkere enn en bremseskive og gjør jobben helt uten å skade klossene. En avdanket skive kan også gjøre samme nytten.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Hæ?] #1438443 04/07/2012 19:47
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jepp, da har du kanskje en gang luftet bremsene med slitte klosser?

...

Så - litt av gangen, vi snakker om en dråpe eller tre, ikke en halv liter. ICON_SMILE

Dette var nok spot on. Jeg skrudde "pad contact" slik at bremsehendlene ble så harde som mulig. Så renset jeg vekk all skitt fra området rundt lufteskruen på hendlene for så å skru ut lufteskruene på hendlene. Når skruen var nesten helt ute begynte det å renne ut olje og jeg skrudde inn skruen raskt igjen. Det ble nå bedre og jeg gjentok dette 2-3 ganger frem til jeg begynte å få litt bevegelse i hendlene.

Jeg skrudde så pad contact helt tilbake igjen og hjulene snurrer uten subb og jeg har fine og faste bremser.

Så Hæ? sitt tips sammen med litt instruksjoner fra et par youtube-videoer fikset problemet. Takk for hjelpa. ICON_SMILE

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1438683 05/07/2012 07:48
V
vwbassmaniac Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
V
Heisann.
Holder på å bytte litt deler på en Cannondale caad3 tror jeg det er?
Skal montere hydrauliske bremser da de gamle mekaniske har rustet ihjel.

Lurer på å kjøpe Shimano Deore M596 fra crc og spørsmålene mine er som følger:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67246

Er alt ferdig satt sammen? Trenger jeg kjøpe noe lufte-kit? Det står at frontbremsen har RH-lever og bakbremsen LH-lever. Kan det byttes over med hjelp av et lufte-kit?

Håper å holde kostnadene nede da jeg har en Cannondale Flash 29`er som får hovedopperksomheten. Trenger en sykkel som jeg kan sette fra meg i byen uten å gå rundt i frykt for at noen demonterer hele greia...

Håper jeg ikke stiller for dumme spørsmål. Er veldig fersk på sykkelmekking. Går ellers i VW-transporter...

Venter i spenning på svar.

I thought wanking was a town in china until I discovered smirnoff...
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: vwbassmaniac] #1438698 05/07/2012 08:03
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Bremsene er ferdig luftet, men slangene er nok alt for lange slik at de må kuttes.

Dette er forholdsvis greit om du søker opp instruksjonen hos Shimano eller er på forumet.
Delene som trengs for å få det til skal følge med i pakka.

Med litt forsiktighet (ikke la olje renne ut av slangene) kan du få til både kapping av slange
og hendelbytte uten at det behøves lufting etterpå.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: nohgod] #1438798 05/07/2012 09:54
V
vwbassmaniac Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
V
ok. takk for svar!

I thought wanking was a town in china until I discovered smirnoff...
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: vwbassmaniac] #1456791 05/08/2012 15:54
anerz Offline
Veteran
Veteran
Spørsmål angående Avid Elixir Mag 2010 bremsekaliper og stempel som ikke beveger seg.
Har tatt av klosser og holdt igjen stemplet som beveger seg med tang slik at jeg har fått ut det andre stemplet når jeg klemmer inn bremsehendel. Spraya på litt wd40 på stempel og presset det inn igjen, har gjentatt prosedyren men er fortsatt ikke helt 100%.
Tenker at service er neste punkt, men ser i manual fra Avid at de bruker trykkluft for å presse ut stemplet. Er det noe man må bruke eller får man det ut uten? I såfall blir det en jobb for min lbs.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: anerz] #1456792 05/08/2012 15:57
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: anerz
Spørsmål angående Avid Elixir Mag 2010 bremsekaliper og stempel som ikke beveger seg.
Har tatt av klosser og holdt igjen stemplet som beveger seg med tang slik at jeg har fått ut det andre stemplet når jeg klemmer inn bremsehendel. Spraya på litt wd40 på stempel og presset det inn igjen, har gjentatt prosedyren men er fortsatt ikke helt 100%.
Tenker at service er neste punkt, men ser i manual fra Avid at de bruker trykkluft for å presse ut stemplet. Er det noe man må bruke eller får man det ut uten? I såfall blir det en jobb for min lbs.

RTFM, ser at det står i manualen at man bør skifte o-ringer i samme prosedyre. De har jeg ikke så da blir det å overlate jobben til noen andre ICON_SMILE

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: ravi] #1472686 26/08/2012 12:45
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ravi
Hva tror du spylervæske er laget av da?? Kjør i vei!

Spylevæske er laget med etanol, ikke isopropanol

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1486654 15/09/2012 18:16
J
jehembre Offline
Fersking
Fersking
J
Har en Scott Scale 10 med Avid Elixir 9SR Carbon bremser og Avid HS1 skiver, 180/160mm.
Har det problemet at frambremse skaper en voldsom vibrasjon i gaffel. Denne vibrasjoner kommer først når bremseklosser begynner å "ta" skikkelig i skiva.
Verksted har byttet til nye klosser, men problemet vender tilbake når klossene begynner å ta igjen.

Noen forslag for å løse problemet??
(har prøvd med organiske klosser, gjorde problemet være, selv før klosser var kjørt inn)

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1486657 15/09/2012 18:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sjekk om begge stemplene glir fritt, eller om det ene henger. Hvis bare ett stempel beveger seg, kan du få det problemet.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Hæ?] #1486664 15/09/2012 18:47
J
jehembre Offline
Fersking
Fersking
J
Sjekk om begge stemplene glir fritt, eller om det ene henger. Hvis bare ett stempel beveger seg, kan du få det problemet.

Dette er også sjekket. Begge stemplende beveger seg like mye, og skiva perfekt sentrert mellom klosser. Ingen kast/subbing i skiva.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: jehembre] #1486666 15/09/2012 18:50
J
jehembre Offline
Fersking
Fersking
J
Kan vel legge til at sykkel er helt ny.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1486786 15/09/2012 21:49
S
sturlabr Offline
Entusiast
Entusiast
S
Opplevde det samme på en lik sykkel jeg hadde på en testrunde. Jeg fikk følelsen av at selve skiva var problemet, tipper det går seg til.

Hjul, styrelager, skive etc. Er strammet etter?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: sturlabr] #1486814 15/09/2012 23:13
J
jehembre Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: sturlabr
Opplevde det samme på en lik sykkel jeg hadde på en testrunde. Jeg fikk følelsen av at selve skiva var problemet, tipper det går seg til.

Hjul, styrelager, skive etc. Er strammet etter?

Tenkt på skiva jeg og. Men hva kan være feil da? Den er helt uten kast.

Hjul, styrelager og skiva er strammet slik de skal være. Er overhengende fare for at noe går i stykker hvis problemet ikke endrer seg. Håper selvfølgelig det ordner seg etter litt mere slitasje, men før den tid blir det ikke mye glede over ny doning.
Ser nettet er fullt av topic's med denne feilen. Men ingen testede forslag har ennå løst mitt problem. Litt irriterende da det er helt ny sykkel som nok koster litt over snittet. Burde funke bedre enn dette. Husets 3 andre sykler med skivebremser har ingen liknende issues, og de koster til sammen ikke like mye som en Sott Scale 10.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1486816 15/09/2012 23:18
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Etter dårlig erfaring med juicy seven idag, så lurer jeg på hvilke bremser man burde gå fo på downhill. Frambrensen MÅ ihvertfall byttes uansett, den tør jeg aldri bruke igjen så om det faktisk går.. Er jo såklart 200mm som er tingen, ca..

Avid Code R Disc Brake 2013.
Hope Race M4 Evo.
Avid X0 Carbon Disc Brak.

Hva anbefaler folket?
X0 bremsene virker veldig pinglete med skiven.
Code R er vel en oppgradert versjon av juicy seven, bare en god del bedre?
Er de hope bremsene bra på downhill?
bremsene bør jo tåle endel dritt og juling såklart..

Redigert av Arve Hanssen; 15/09/2012 23:21.

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1486825 16/09/2012 05:05
Espen Offline
More than words
More than words
Code og Code R er bra. Saint også. Tipper nye Shimano Zee også er gode bremser for penga.

Enkelte steder selges 2011 Code R som 2012, så vær obs på det.
2012 har ny og bedre hendel.

e

Redigert av Espen; 16/09/2012 05:07.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1486901 16/09/2012 09:37
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Greit å holde seg til Avid syns jeg da, med tanke på luftesett etc.., men er Code bedre enn Code R til DH?

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1487212 16/09/2012 20:08
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Da falt valget på Avid Code 2013.. etter litt google søk.

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1491058 22/09/2012 18:36
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Føler meg litt noob nå, men etter mange år med V-brems og racer og generelt grei forståelse for sykkelmekking, er det fortsatt noen blindspots i min tekniske forståelse når det kommer til skivebremser.

Spørsmålet/problemet er: Når jeg bremser, rister det kraftig i gaffelen. Virker som bremsene lugger i raske, korte rykk. Det er ikke slark i styrelager og klosser og skiver har jeg renset. Greit nok at, når jeg holder forbremsen inne og vugger sykkelen frem og tilbake, så "svaier" det litt (tror det er innenfor naturlig, med større hjul og lengre gaffelben enn jeg er vant til med 26´´). Bremsekraften er god. Sykkelen er en Scott Scale 29 Expert med Avid Elixir 5 bremser.
* Ligger klossene for flatt mot skiva?
* Kan det være problemer med skiva, så hullene forårsaker ujevn bremsekraft?
* Noe helt annet?

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: vim] #1491089 22/09/2012 19:05
J
jehembre Offline
Fersking
Fersking
J
Svaret er nok kort og godt Avid!
Avid har hatt slike problemer på mange av sine modeller, bare gjør et kjapt søk på google.

Hvis du ser noen innlegg lenger fram i tråden ser du at jeg har akkurat samme problemet på en Scott Scale 10 med Avid Elixir 9RS Carbon.

Har nå byttet stempler og pakninger i frambremsa, da etter siste tur gikk ikke innerste stempelet tilbake(noen tipset om at dette kan gi denne feilen).

Har så vidt testet bremsa litt nå og det ser ut til at problemet er løst.

Synd at Avid har slike problemer, da bremsene funker veeldig bra når de er som de skal.
Kommer nok uansett til å bytte til nye Shimano XT, både fram og bak.
(bare å sende PM hvis noen er interessert i svært billig Avid Elixir 9RS Carbon, fram/bak komplett, brukt kun 5 mil)

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #1491103 22/09/2012 19:27
vim Offline
Avhengig
Avhengig
Har skjønt at Avid er litt kilent ja. Sentrerte bremsene, sølte litt bremsevæske, renset klosser og skive igjen. Nå virker det OK atter en gang. Dog tar hendelen litt for langt inn nå, så jeg må vel fylle mer bremsevæske nå da? Vet ikke en gang hvordan jeg fyller eller om jeg da ogå må lufte, så her er det mye å lære og lese seg opp på.

Ikke så rask, men veldig lite utholden.
Side 8 av 11 1 2 6 7 8 9 10 11

Moderator  support