Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Fotoboks og syklister?

Fotoboks og syklister? #1356205 21/03/2012 16:51
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Er det mulig å bli tatt i fotoboks som syklist? Jeg har hørt det er trykkplater i veien, så syklister er for lette, stemmer det?

Det hadde vært veldig morsomt å bli tatt, da hadde jeg vurdert å meldt meg selv og rammet inn boten ICON_SMILE


Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356219 21/03/2012 17:13
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
S
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 706


Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356222 21/03/2012 17:15
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Joa, men det var i England


Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356229 21/03/2012 17:22
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
tobiast Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2003
Innlegg: 1,724
Sitat: Freakout
Er det mulig å bli tatt i fotoboks som syklist? Jeg har hørt det er trykkplater i veien, så syklister er for lette, stemmer det?

Det hadde vært veldig morsomt å bli tatt, da hadde jeg vurdert å meldt meg selv og rammet inn boten ICON_SMILE


Det stemmer at det er sensorer i bakken. Tid mellom framhjul og bakhjul sammen med akselavstand på kjøretøyet ligger til grunn for beregning av hastighet:

http://www.nettavisen.no/motor/article2798954.ece

Så du sliter nok litt med å bli tatt på sykkel ;-)

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 21/03/2012 17:23.
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356284 21/03/2012 18:32
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Dessuten hvordan skal de finne ut hvem du er? Er ingen skilt på en sykkel.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356305 21/03/2012 18:52
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268
paalbn Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268
Skjer ikke, samme regel for MC og tråsykkel. Husker jeg ikke feil er vekten på denne registreringsplaten eller hva de nå bruker satt til ikke å registrere MC.

Da blir vel tråsykkel for lett gitt...
Grunnen til at MC ikke blir registrert, nå har jo dette endret seg etter at de digitale bildene er blitt introdusert, er at de var redde for at noe skulle sabotere og kjøre fram og tilbake for å bruke opp filmrullen.
Om som Ketle sier umulig å finne ut hvem de er

Redigert av paalbn; 21/03/2012 18:52.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356530 21/03/2012 21:59
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
Freakout Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 1,233
I noen land har jeg hørt de tar bildet bakfra, så da blir motorsyklister tatt. Det var jo på vgtv en som ble tatt på rulleskøyter, litt av ett stunt. Syns det er litt sykt at motorsyklister ikke blir tatt.


Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356579 21/03/2012 23:33
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 682
O
oysandr Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
O
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 682
Jeg har alltid hatt lyst til å ta bilde av en gråtass-traktor foran fotoboksen, og holde opp dette bildet mens man får noen til å kjøre forbi fort nok til å utløse boksen..


Take Care!
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356591 22/03/2012 05:57
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Freakout
I noen land har jeg hørt de tar bildet bakfra, så da blir motorsyklister tatt. Det var jo på vgtv en som ble tatt på rulleskøyter, litt av ett stunt. Syns det er litt sykt at motorsyklister ikke blir tatt.

I Norge ville ikke motorsyklister bli tatt selv med fotografering bakfra, siden man må kunne identifisere føreren.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: tobiast] #1356598 22/03/2012 06:48
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: tobiast
Sitat: Freakout
Er det mulig å bli tatt i fotoboks som syklist? Jeg har hørt det er trykkplater i veien, så syklister er for lette, stemmer det?

Det hadde vært veldig morsomt å bli tatt, da hadde jeg vurdert å meldt meg selv og rammet inn boten ICON_SMILE


Det stemmer at det er sensorer i bakken. Tid mellom framhjul og bakhjul sammen med akselavstand på kjøretøyet ligger til grunn for beregning av hastighet:

http://www.nettavisen.no/motor/article2798954.ece

Så du sliter nok litt med å bli tatt på sykkel ;-)

Mvh
Tobias


Det jeg leser er at man også måler akelsavstanden for å identifisere bilen. Hvorfor man gjør dette, forstår jeg ikke siden nummerskiltet er den eneste sikre identifikasjonen her.

Dessuten har jeg et inntrykk av at journalisten ikke forstår det hun skriver om:

"Bilakslene må ha en tilnærmet lik hastighet for at kriteriet skal oppfylles."

Gitt at bilen kjører rett frem, hvordan kan hastigheten på akslingene være forskjellig?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Dan] #1356603 22/03/2012 07:01
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Sitat: Dan

I Norge ville ikke motorsyklister bli tatt selv med fotografering bakfra, siden man må kunne identifisere føreren.



Apropos:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-...man-police.html

ICON_SMILE

Re: Fotoboks og syklister? [Re: oysandr] #1356607 22/03/2012 07:19
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Sitat: oysandr
Jeg har alltid hatt lyst til å ta bilde av en gråtass-traktor foran fotoboksen, og holde opp dette bildet mens man får noen til å kjøre forbi fort nok til å utløse boksen..


Må innrømme at jeg vet at dette var mulig tidligere, før de reduserte følsomheten til sensorene slik at de ikke lengre løste ut på motorsykler... ICON_WINK Utrolig hva litt ståltrå i et skjerf og rikelig hårspray kan gjøre med fartsfølelsen ICON_SMILE

Det var på den tida også populært å tømme de analoge fotoboksene for film ved å kjøre forbi gjentatte ganger med motorsykkel.

Mener å ha lest at det er litt endring på trappene med fotografering av skilt bakfra og overføre mer ansvar til eier slik at man kan straffe også motorsyklister. Men, jeg husker ikke hvor jeg leste dette eller i hvilken grad det var reelt.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: GeirK] #1356691 22/03/2012 08:52
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
S
skiraffen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 875
Sitat: GeirK
Det jeg leser er at man også måler akelsavstanden for å identifisere bilen. Hvorfor man gjør dette, forstår jeg ikke siden nummerskiltet er den eneste sikre identifikasjonen her.

Dessuten har jeg et inntrykk av at journalisten ikke forstår det hun skriver om:

"Bilakslene må ha en tilnærmet lik hastighet for at kriteriet skal oppfylles."

Gitt at bilen kjører rett frem, hvordan kan hastigheten på akslingene være forskjellig?


Det står jo i artikkelen, hastigheten på akslingene kan være forskjellig når de passerer ledningene siden bilen kan bremse ned eller akselerere. Jeg regner med at hvis begge akslingene 'kjører for fort' blir det tatt bilde, nummer lest og sjekket opp mot akselavstanden i registeret. Da har man ganske sikkert identifisert rett bil og sikret at målt hastighet er korrekt.

edit: At nummerskiltet er sikker identifikasjon er nok litt variabelt siden det er mulig å lese feil. I kombinasjon med beregning av akselavstand blir nok denne risikoen minimal.

Redigert av skiraffen; 22/03/2012 08:54.
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356709 22/03/2012 09:08
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Trodde trykkplate var gammel teknologi som ikke brukes lenger.

De digitale måler hastighet rett fra boks med følere i bakken, og tar bilde. Men for at boksen skal være kalibrert riktig skal venstre fremhjul nesten berøre den hvite kalibreringslinjen som er oppmålt på asfalten. Hvis ikke er målingen ugyldig. Derfor man ber om bilde, for å kunne se om målingen er gyldig (derfor de blir ugyldige og).

Noen biler med mye overheng (Peugeot 407 sharknose)skal vistnok gi problemer med at hjulet ikke berører hvit strek. Men dette er bare noe jeg har hørt. Det vil såfall tilsi magnetsensor tenker jeg da.

På Strømmen i Akershus ned mot sagdalen er det en boks i 50sone med lang slak nedoverbakke, har aldri fått bot der med sykkel.. Men min eneste fartsbot noensinne i bil klarte jeg jo å få der. Men investeringen i www.cruisecontrol.no gjør det jo nesten umulig å passere en boks for fort.

Generell fotoboksinfo
http://www.sikkertrafikk.no/Fotoboks.htm

I TØIs Trafikksikkerhetshåndboken fra 2000 finner man følgende beskrivelse av ATK:
«Rent teknisk måles farten ved at kjøretøyet passerer to piezo-elektriske kabler som er frest ned i veibanen med nøyaktig tre meters avstand. 12 meter etter siste kabel passerer kjøretøyet en «fotolinje» - gjerne markert med en hvit stripe oppå asfalten (Datainstrument, udatert). Selve fotoboksen står på en metallstolpe i 18 meters avstand fra fotolinjen med fronten mot kjøretøyet i ca 30 graders vinkel i forhold til kjørebanen. Boksen er utstyrt med to vinduer - ett for kameraet og ett for blitz. Avhengig av om boksen er utstyrt med kamera - og om kjøretøyet overskrider kriteriet for at farten er definert som en lovovertredelse - tas det i denne posisjonen bilde av kjøretøy og bilfører forfra. Overtredelseskriteriet kan variere. Stolpen med fotoboksen er fastmontert. Alle bokser er imidlertid ikke utstyrt med kamera. Kameraet flyttes rundt fra boks til boks. Dette avgjøres av politiet, og utføres av Statens vegvesen. Alle strekninger hvor automatisk trafikkontroll er installert, skal varsles med skilt.»[1]



Redigert av silverwrx; 22/03/2012 09:18. Rediger grunn: Tilleggsinfo

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Fotoboks og syklister? [Re: skiraffen] #1356714 22/03/2012 09:13
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: skiraffen

Det står jo i artikkelen, hastigheten på akslingene kan være forskjellig når de passerer ledningene siden bilen kan bremse ned eller akselerere.

Doh - selvfølgelig.

Sitat: skiraffen

edit: At nummerskiltet er sikker identifikasjon er nok litt variabelt siden det er mulig å lese feil. I kombinasjon med beregning av akselavstand blir nok denne risikoen minimal.

Det høres fornuftig ut, men at man skal forkaste målingen uansett dersom man ikke får verifisert akselavstanden? Det høres helt utrolig ut at dersom man ser en lys svensk Golf med nummer QWE 123 på bildet, så kan man ikke bøtelegge sjåføren fordi det ikke er mulig å slå opp i et register der man kan verifisere den målte akselavstanden?


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356720 22/03/2012 09:16
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 1,431
Niels Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 1,431
Minner meg på vandrehistorien fra Agder;

En vennegjeng satt opp en gråtass foran fotoboksen. Traktorsjåføren ble iherdig stylet med hårspray og masse puter bak på ryggen under FK-kjeledressen. Så ble han satt oppå traktoren med krum rygg og hår som så ut til å omtrent bli blåst av av vindtrykk. Når alt var satt opp perfekt for bilde passerte en annen person på motorsykkel i godt over 200kmt slik at fotoboksen utløste.

jeg kan tenke meg Politiet fikk seg en god latter når det dukket opp bilde av en gråtass i 200+Kmt ICON_SMILE


2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356730 22/03/2012 09:29
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Hvor mye klarer du å bremse ned på 3 meter for å få forskjellig fartsmåling på fremre og bakre aksel? Blir ikke det et syvendels sek i 80kmt?
Kan akselavstandssjekken ha en annen funksjon enn å måle farten?

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356747 22/03/2012 09:49
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
Mye interessant ATK info hos Transportøkonomisk institutt. http://tsh.toi.no/index.html?23046

Skiller mellom Punkt-ATK og gjennomsnitts-ATK.

Kostnader for ATK er estimert som følgende av Statens vegvesen, Vegdirektoratet (2003):
Installering av fotoboks: 87.000 kr.
Installering av digital kamera: 320.000 kr.
Årlige driftskostnader per kamera: 100.000 kr.

Men som teknointeressert skulle jeg gjerne visst EKSAKT virkemåte på Punkt-ATK. Men da det finnes flere påståtte "huller" i teknologien (passere streknings atk i motsatt felt) så tipper jeg de holder informasjonen skjult. Hvilket er kan være merkelig mhp rettsikkerheten.

Dersom man virkelig kan beregne hastigheten ut fra piezoelektriske følere med 3m avstand så virker det litt rart. Jeg trodde de var mer en "trigger" for fartsmålingen som skjedde fra boks, enn at fartsmålingen lå i bakken. Men det finnes jo tellepunkter(uten kamera) som også måler fart.

En politimester uttaler og at hvor langt fra boksen bakkefølerene kan stå, og kan variere på de nye digitale ATK opptil "100m foran", og at det er fotopunktet som er fast. Da vil nok en oppbremsing gi avvik til den hvite "foto"linjen og forkastet måling vil jeg tro. Enten svadatåkeprat fra politiet, eller mange forkastede målinger vil jeg anta.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356822 22/03/2012 11:52
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Jeg ville anta det er når forhjulet passerer føler nummer en og føler nummer to som gir hastighet. Derfor skal følerne være eksakt tre meter fra hverandre. Bakhjulspasseringene er for kontroll av hva som er samme bil.

At de skal slå opp noe i et eksternt register har jeg ingen tro på. Boksene var jo off-line tidligere, om ikke annet.


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1356986 22/03/2012 17:07
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Hørte en god historie fra utlandet hvor fotoboksen skal ha vært radarstyrt.
En gjeng fra sykkelklubb på treningstur bestemte seg for å prøve seg på en fotoboks. De raskeste guttene dro opp en spurter som seilte med god margin over fartsgrensen (50 km/t) forbi fotoboksen. Den ble aktivert og de hadde mye moro om bildet som ville havne hos ansvarlig etat.
Noen uker etter kom det en bot i postkassen til klubben. Politiet hadde sett klubbtrøyene og funnet ut hvilken klubb som var ansvarlig for moroa og bestemt seg for å ta hevn. Det skulle vist nok ha vært en køddebot og de slapp selvfølgelig å betale for den.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Tange] #1357095 22/03/2012 20:01
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,167
sl500 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,167
Sitat: Tange
Hørte en god historie fra utlandet hvor fotoboksen skal ha vært radarstyrt.


I Sverige er fotoboksene utstyrt med radar.
Det piper som bare pokker i fra radar/laservasleren min som forøverig har blitt ubrukelig her til lands etter politiet tok i bruk de nye laserpistolene sine.

Den ene bilen min har også laserjammer noe som har fungert brillefint men med den nye laseren til politiet(Traffipatrol XR) setter den feilkode E-14 som betyr at laserpistolen har blitt jammed.
Da har vitsen borte hvis man ikke tråkker så hardt på gassen at forelegget overstiger kr 8000.

Så for tiden leder UP 2-0 og det blir nok resultatet ved fulltid også da jeg ikke gidder å utfordre de mere på dette planet.

Redigert av sl500; 22/03/2012 20:37.
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1357667 23/03/2012 18:10
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Ja, da fikk jeg min første fartsbot etter 25 års kjøring posten i dag:

Fotoboks ved Vinterbro. Målt i 92km/t i 80-sonen.
2600 kroner, takk!

Ja, sånn kan det gå.
Faktisk litt dyrere enn jeg hadde trodd.


Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1358817 26/03/2012 06:53
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Hva er egentlig hastighetsbegrensning for syklister, samme som fartsgrensen på stedet?

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Ottoturbo] #1358831 26/03/2012 07:14
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Sitat: Ottoturbo
Hva er egentlig hastighetsbegrensning for syklister, samme som fartsgrensen på stedet?


Ja, ingen grunn for at man skal ha lov til å kjøre fortere på sykkel enn andre kjøretøy.

Har forøvrig passert noen fartskontroller i lavere fartsgrenser og opplevd å få tommel opp av politiet (bl.a. god medvind og ca 50km/t i flat 40-sone...), men vet ikke om man på sykkel er et stort nok objekt til at det er mulig å måle med laser? MC er jo ikke veldig mye større, men er usikker.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Larsemannen] #1358876 26/03/2012 07:58
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Larsemannen
men vet ikke om man på sykkel er et stort nok objekt til at det er mulig å måle med laser?


Absolutt. På stier og grusveier i terrenget rundt Silicon Valley er det 15mph fartsgrense håndhevet av park rangers med laserpistoler. Fartsoverskridelse koster $150. Jeg ble tatt i en gang mens prisen bare var $75, men slapp med en advarsel.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1358889 26/03/2012 08:14
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
j-aa Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 664
Hva sier egentlig lovverket om håndhevelse av fartsgrense for kjøretøy der det ikke er påbudt med speedometer? En syklist (uten GPS/computer) har vanligvis ingen formening om hvor fort han/hun sykler, og kan stort sett bare sammenligne farten med annen trafikk som man heller ikke vet om holder fartsgrensa.

Re: Fotoboks og syklister? [Re: j-aa] #1359055 26/03/2012 11:24
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
T
trondmm Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,399
Sitat: j-aa
Hva sier egentlig lovverket om håndhevelse av fartsgrense for kjøretøy der det ikke er påbudt med speedometer?


Jeg vil anta at den sier det er ditt ansvar å sørge for at du er i stand til å overholde fartsgrensene.


Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1359144 26/03/2012 12:39
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
R
Reke Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 219
Har ved et par anledninger blitt "sekundert" ved at polisen med med laseren har ropt hastigheten til meg. Sånn er det når man sykler på lite trafikkerte veier og polisen kjeder seg:-)

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1432223 26/06/2012 06:38
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
"how stuff works" er morro..

Teknologien i de nye boksene holdes jo ganske hemmelig. Men det dukket opp ny info her. Det er klart det benyttes trykkfølere i asfalt, lasermåling, akselavstandsmåling og sjekker opp mot autosys! Har autosys feil akselavstand i sine dokumenter, så kan målingen bli feil..

http://www.side3.no/article3423780.ece

Tre vesentlige kriterier:
-At differansen mellom den målte hastigheten på henholdsvis første og andre hjulaksel ikke overstiger 2 km/t
-At kjøretøyet avfotograferes +/- 40 cm fra fotolinjen (fotosonen)
-At avstanden mellom den målte akselavstanden og den faktiske akselavstanden ikke overstiger to prosent.


Hvordan personen i den saken endrer akselavstanden så mye med bærebruer kan ikke jeg forstå, uten ta frontcut. Men det er en annen sak.

Teknologien muliggjør da lasermåling før kontrollpunktet med merken på asfaltmålingen. Slik som politiet har hevdet. Men en oppbremsing vil gi avvik i hastighet og avvik til kontrollpunkt i asfalt, og måling må derfor forkastes..'

Tror ikke man skal gå inn på gjennomsnitts-ATK..

Re: Fotoboks og syklister? [Re: Freakout] #1432445 26/06/2012 10:22
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
Hm, da er en gammel Renault 16 trafikk kamera "safe"?

One peculiarity of the R16 design is that the two back wheel shafts are not in-line. The left wheelbase is 70 mm (2.76 in) longer than the right wheelbase, to accommodate the torsion bar suspension. This and the soft front seats gives the car a particularly smooth ride even over big bumps. The suspension has the longest travel on a car of this size; if the handbrake is applied and reverse gear engaged, the rear bumper will raise about one foot.

http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_16

Redigert av Tobben63; 26/06/2012 10:23.

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support