Må si meg veldig fornøyd med min Evoc FR 16L sekk. Ja, den sitter tight på ryggen (noe jeg synes er bra), og har egentlig ikke tenkt noe over at den er varmere enn min camleback HAWG (med sånne lufteputer i ryggen).
Evoc sekkene med ryggplate kommer i forskjellige størrelser i forhold til hvor lang rygg du har.
Plass til hydration pack har den også, men det følger ikke med (og merk at den da spiser litt plass i hovedrommet)
Evoc er dritklam, men det må en slik sekk være. Skal du ha sekk med ryggplate, må du ha platen inntil ryggen. Jeg driter egentlig litt i at den er klam, for den har godt magebelte og sitter som den skal: fast. Har prøvd POC-sekken, og er ikke overbevist. Min Evoc FR Enduro er også stor, men ikke plass til så mye som bygger ut, dessverre. Positive med det er at den ikke lager kjempestor pukkelrygg
Du har et godt poeng der, ift at platen må være mot ryggen! Om den har et godt magebelte, er det et sort pluss. For sånne sekker har jo en tendens til å være forholdsvis stive, og sitter den ikke der den skal da, så hopper den jo rundt og er i hvert fall irriterende! Pukkelrygg-sekker er aldri positivt!
Jeg bruker POC v2 knebeskyttere, hansker og Met Parachute.
Den beskytter ansiktet i tillegg og gir mer trygghet når ting kludrer seg til ned steinurer (som for meg på Utflukt i fjor). Merker ikke noe til bøylen ellers med tanke på ventilasjon eller synsfelt. Passer bra til de litt tøffere turene, ellers bruker jeg en stihjelm uten bøyle.
Synes ellers 3/4 baggy fungerer veldig bra på sti. Slipper den irriterende glippa over knebeskytterne og så ser det bedre ut. Og noen ganger albuebeskyttelse. Om jeg skal gå for litt grovere sykkel (som det vel blir) tenker jeg på en lettvekts body suit fra POC eller Atom Lab til de tøffeste turene.
Jeg er veldig fornøyd med mine Kyle Strait knebeskyttere. Ble hovedsaklig kjøpt inn til utforsykling og topptur, men blir oftere og oftere med på sti også. På de aller varmeste dagene (som ikke er ofte her i vest) blir knebeskytterene hjemme, kan blir litt varme med godt over 20 grader. Ellers er jeg veldig fornøyd med min Poc trabec. Den ser ikke ut, men sitter som et skudd og beskytter godt. Ellers er briller og hansker viktig utstyr. Jeg har vell også en slags ryggbeskytter i cammelbaken om jeg tolker den hvite platen rett.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Knebeskyttere: Har lenge hatt POC VPD, og de ble etter hvert ganske ru inni mot kneskålen, så jeg fikk gnagsår. Nå har jeg Sweet, som har et litt annet stoff inni, som jeg TROR kanskje kan holde seg bedre. Problemet er at de sklir litt og gnager bakpå kneet når det skjer. Ikke stoe biggie, kanskje de passer bedre på noen andre (må nok sitte ganske toit for å passe bra.
661 Kyle Strait fungerer for mange, meg inkludert. De er litt trauste og 2007, men de fungerer knallbra.
Kjøpte disse ifjor og jeg er veldig fornøyd med de. Har ingenting annet å sammenlikne med men de når et godt stykke ned på leggen slik at leggene også får forholdsvis god beskyttelse.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Jeg er 100% avhengig av å få prøvd den på, da jeg har gått på nettbutikksmell på hjelm før. Etto selges vel mange steder i Oslo, men vet du hvem som mest sannsynlig kan ha denne modellen?
Har selv forsøkt å få tak i denne, dvs. med prøving før kjøp, men har så langt ikke lyktes med å finne noen LBS her i Osloområdet som har hatt denne inne... Det nærmeste jeg har kommet er vel et tips fra en av gutta hos Evoc som pekte meg i retning av Sport1 (Storgata), men de ville kun ta inn denne dersom jeg bestilte hjelmen fra dem (les; kjøpte den uprøvd).
Er det andre som har tips til noen som fører et stort utvalg av Etto?
Knebeskyttere: Har lenge hatt POC VPD, og de ble etter hvert ganske ru inni mot kneskålen, så jeg fikk gnagsår. Nå har jeg Sweet, som har et litt annet stoff inni, som jeg TROR kanskje kan holde seg bedre. Problemet er at de sklir litt og gnager bakpå kneet når det skjer. Ikke stoe biggie, kanskje de passer bedre på noen andre (må nok sitte ganske toit for å passe bra.
661 Kyle Strait fungerer for mange, meg inkludert. De er litt trauste og 2007, men de fungerer knallbra.
Kjøpte disse ifjor og jeg er veldig fornøyd med de. Har ingenting annet å sammenlikne med men de når et godt stykke ned på leggen slik at leggene også får forholdsvis god beskyttelse.
Hvilke kjøpte du sa du? I qoutet ditt er det nevnt både POC, Sweet OG 661..
Etter gårsdagens stitur med noe stilletid vil jeg også spille inn denne som kritisk beskyttelse. Angrer som f.. idag for at den ikke ble brukt.
I går var første gang hvor jeg angret på at jeg ikke tok med briller. Det var så mye knott i lufta et par steder at det gjorde sikkelig vondt i øynene. Helt sykt mye småkryp på tur i går!
Sykler nå (nesten) alltid med albue beskyttere, etter å tryna selv og sett en del tryn så er det veldig ofte albue det går utover. Dette er 4 uker siden og jeg har fortsatt vondt i en sene.
Hvilke kjøpte du sa du? I qoutet ditt er det nevnt både POC, Sweet OG 661..
Sorry Raymond, var litt for kjapp på avtrekkeren gitt. 661 Kyle Strait var de jeg mente.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Beklager, men jeg må bare få si at Met Parachute er den døveste hodebeskytteren man går kjøpt for penger. Har hørt rykter (les: lest på internettet) om at den infernalskt stygge hakenbøylen kan gjøre mer skade enn nytte ved krasj. Og det er helt sikkert at den gjør mer skade enn nytte om du har noen som helst ambisjon om å se normal ut.
Ellers vil jeg også slå et slag for MyggA, dersom du ikke har kondis til å holde deg i konstant bevegelse. Fyttihelvete så mye flyvende dritt det er ute i skauen nå!
Ja, på nettet finner du alle svar. Som du da også sikkert vet er bøylen noe som fikses raskt med en fil, men som veldig få av de som har fått reddet ansiktet av har hatt problemer med. Å sykle sti med helhjelm er for de fleste ikke noe alternativ.
POC sine beskyttere er klamme, og ganske stive før de blir varme. De holder også endel vann/svette, men ikke like ille som 661. KValiteten/slitestyrken er grei, men ikke det du forventer når en har prisen i mente. Er foreløpig fornøyd med troy lee sin nye softshell-serie, akkurat nok beskyttelse til sti, lav vekt, og god pustbarhet. T
Jeg nøyer meg vanligvis med hjelm og hansker på sti, pleier å være litt forsiktig.
Den viktigste beskyttelsen til stibruk er enten heldekkende baggy klær eller plenty med myggmiddel. Skauen auler av mygg, flått og hjortelusfluer. De har kosta meg mer blod og merker på kroppen enn knall og fall
Ellers sykler jeg alltid med GPS og gjerne et papirkart også, har en mobil liggende fast i sekken og godt med plaster, enkeltmannspakke og varmeteppe. Dersom noe skulle skje kan jeg si fra hvor jeg er og holde meg noenlunde varm mens jeg venter på hjelp.
Jeg kjører med beskyttelse hist og her. Synes det er lettere å utfordre seg selv i vanskelige partier når man har litt rustning.
Det eneste jeg har hatt noe bruk for er ankelbeskyttelse (Det viser seg at selv små dulter med ankel mot velplasert stein gjør vondt i ukesvis...) og skulderpads (Men akkurat den er var kanskje ikke typisk)
førstestehjelpskit med kompress og varmefolie er i sekken
Har faktisk sykla en del med wrist wraps/håndleddstivere. Etter en hard landing for et par år siden var håndledda vonde i en periode etterpå, de hadde tatt mesteparten av smellen. Da hjalp det veldig å sykle med wrist wraps. Jeg bruker de nå også, når jeg sykler DH og når jeg sykler fatbike som er helstiv sykkel og ganske tøft for håndledda.
Har faktisk sykla en del med wrist wraps/håndleddstivere. Etter en hard landing for et par år siden var håndledda vonde i en periode etterpå, de hadde tatt mesteparten av smellen. Da hjalp det veldig å sykle med wrist wraps. Jeg bruker de nå også, når jeg sykler DH og når jeg sykler fatbike som er helstiv sykkel og ganske tøft for håndledda.
Har du noen link til de du bruker? Gikk tre-fire ganger OTB i dag... Og har generelt ofte vondt i håndleddene etter røff stisykling.
Jeg bruker POC sin site innershorts med VPD 2.0 padding. Merker nesten ingen forskjell på den og en vanlig BIB, men har allerede beskyttet hofta/låra mine to ganger. Halebeinet tipper jeg også er realtivt vondt å slå...
Re: Beskyttelse til stisykling
[Re: MHH]
#144114209/07/201219:02
Har du noen link til de du bruker? Gikk tre-fire ganger OTB i dag... Og har generelt ofte vondt i håndleddene etter røff stisykling.
Hehe, ser den Baronen. Heldigvis merker jeg den ikke, så ingen ulempe heller. Sluttet selv med albuebeskyttelse etter å aldri ha hatt behovet, og sjelden ser noen med det på sti. Slår man seg sjelden der?
Funker veldig greit, men kan evt. ta ut noe avstiving hvis de blir for stive (på det ene paret har jeg tatt ut platene som ligger i håndflata).
Hvordan er disse å bruke over hansker?
Hvordan er de i størrelsen?
Går helt greit over hansker, men vil anbefale hansker som ikke er for tykke i seg selv, feks. Grip Grab eller Shimano sine nye. Hansker med innlagt gel o.l. er neppe noe smart i kombinasjon med disse. De er ganske justerbare på størrelsen så det er mindre nøye med å treffe akkurat enn med selve hanskene. Jeg bruker normalt medium eller large i hansker, bruker medium av 661 wrist wraps.
Sykler med hjelm, hansker, knebeskyttere og fornemmelsen om at jeg ikke er skogens konge (på sykkel). Gikk OTB i går kveld. Landa på haka. Legevakt, 5 sting og stivkrampesprøyte. Men vurderer ikke helhjelm for det. Det finnes grenser. Har forresten ryggsekk med førstehjelpssaker og drikke i også. Beskytter noe.
Jeg har aldri vært spesielt smidig og alderen hjelper visstnok ikke. Min beste beskyttelse er meg selv. Full konsentrasjon og tøff nok i trynet til å hoppe av sykkelen når det blir for hårete. Da kan man trille sykkelen de verste partiene. Kanskje finner man ut at dette kan forseres allikevel!? Det har vært min erfaring (helt frem til i går da fjerdegangen ned steinrøysa ble gjennomført med dårlig konsentrasjon). Og så hjalp det ikke at jeg ikke kom meg nok bakpå. Det hjalp heller ikke at jeg traff en stein som "aldri" har vært der før...
Ser av innleggene over at legevaktbesøket (med vaksinasjon og sting) koster omtrent det samme som en Giro Feature...