29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
|
Re: 29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
[Re: Espen]
22/06/2012 12:18
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Nei, var til hele tråden. For min egen del trives jeg best med de store hjula. Tviler sterkt på at jeg kommer til å kjøre 26'er igjen.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
22/06/2012 12:31
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Nei, var til hele tråden. For min egen del trives jeg best med de store hjula. Tviler sterkt på at jeg kommer til å kjøre 26'er igjen. Jeg trives best med "vanlige" hjul med megadekkene RR2.4 og BB2.4, men kommer nok til å prøve 29`r enda en gang.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
22/06/2012 13:07
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Nei, var til hele tråden. For min egen del trives jeg best med de store hjula. Tviler sterkt på at jeg kommer til å kjøre 26'er igjen. Var litt rask i avtrekkern der. Jeg kommer til å sykle 26'er igjen. Hvis jeg leier eller kjøper DH-sykkel.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Ynot]
22/06/2012 17:06
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må le litt av denne tråden. De som har sterkest meninger har tydeligst selv liten erfaring med 29er. Slutt med nerdinga, lån dere en 29er og prøv selv. Egne erfaringer er utrolig mye mere verdt enn runkepelling av all verdens formler og teorier. Fint at du klarer å lese utifra en debatt hva andre debattanter gjør på fritida.. Hvor har du fra at folk som er litt kritiske til 29`rns magiske overlegenhet ikke selv har prøvd opptil flere 29`re? Hvorfor denne forakten for høyst saklig argumentering? Jeg har hengt så mye her inne på forumet og lest så mange tråder at jeg vet at flere av de ivrigste debattantene her inne knapt har sittet på en 29er. Mitt poeng er at kom dere ut i skauen og prøv i stedet for å nerde til krampa tar dere :-)
Redigert av erling; 22/06/2012 17:07.
|
|
|
[Re: Stein]
22/06/2012 18:13
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Bruk det som funker best for deg. Dekkveggen er stiv og står av seg selv/holder dekkets form. Slangen er slapp og myk og bærer ikke engang sin egen vekt. Det er trykket som holder vekta av sykkelekvipasjoen oppe, og når mer av volumet spises opp av en myk slangevegg, er det mindre plass igjen til luft med høyt trykk. Eclipse slangen er stiv som bare det når den blir pumpet opp, så den ligger i kke slapp inni der ihvertfall...
|
|
|
[Re: Rumblefish]
22/06/2012 18:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Bruk det som funker best for deg. Dekkveggen er stiv og står av seg selv/holder dekkets form. Slangen er slapp og myk og bærer ikke engang sin egen vekt. Det er trykket som holder vekta av sykkelekvipasjoen oppe, og når mer av volumet spises opp av en myk slangevegg, er det mindre plass igjen til luft med høyt trykk. Eclipse slangen er stiv som bare det når den blir pumpet opp, så den ligger i kke slapp inni der ihvertfall... Men den gjør jo ikke så man ikke punkterer. Da har du hvertfall helt vilt mye luft. punkteringen man får lettest er Snakebite. Dette slipper man med slangeløst. Man kan da kjøre mindre luft uten å være redd for å klype slangen.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
22/06/2012 18:52
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Bruk det som funker best for deg. Dekkveggen er stiv og står av seg selv/holder dekkets form. Slangen er slapp og myk og bærer ikke engang sin egen vekt. Det er trykket som holder vekta av sykkelekvipasjoen oppe, og når mer av volumet spises opp av en myk slangevegg, er det mindre plass igjen til luft med høyt trykk. Eclipse slangen er stiv som bare det når den blir pumpet opp, så den ligger i kke slapp inni der ihvertfall... Men den gjør jo ikke så man ikke punkterer. Da har du hvertfall helt vilt mye luft. punkteringen man får lettest er Snakebite. Dette slipper man med slangeløst. Man kan da kjøre mindre luft uten å være redd for å klype slangen. Nei BBB elektronisk måler sier at jeg kjører på mellom maks 25psi og tørr ikke gå lavere enn 18-20psi (ikke vant med carbonfelgene ennå). Men med forsiktig sykling på veldig glatt føre må jeg derimot ha det på røtter og stein. Søkte litt etter Eclipse Tubes på nettet og dette kom opp i google: http://forums.mtbr.com/weight-weenies/eclipse-tube-test-results-685697.htmlBetyr ikke denne testen at Eclipse slår tubeless? Rullemotstand er derimot bedre på tubeless, noe jeg ikke får til å stemme da, men det har vel kanskje ikke betydning over det ujevne underlaget jeg sykler på?? Innbiller meg at jeg har bedre grep jeg med eclipse slangen.....
|
|
|
22/06/2012 18:54
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Bruk det som funker best for deg. Dekkveggen er stiv og står av seg selv/holder dekkets form. Slangen er slapp og myk og bærer ikke engang sin egen vekt. Det er trykket som holder vekta av sykkelekvipasjoen oppe, og når mer av volumet spises opp av en myk slangevegg, er det mindre plass igjen til luft med høyt trykk. Eclipse slangen er stiv som bare det når den blir pumpet opp, så den ligger i kke slapp inni der ihvertfall... Er jeg så vanskelig å forstå? Når den er pumpet opp er det ikke slangen i seg selv, men luftwn inni som gjør den hard.
|
|
|
[Re: gikke]
22/06/2012 19:13
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
29" er helt klar veldig egnet i lavere mosjonistnivå og for folk som føler seg utrygge når grusen ikke er nyraket :-) Tipper 650 kommer for fullt, og kjappere enn 29 gjorde. 26 ser det mørkt ut for i det lange løp. 26 har null fordeler over 650. E Himmelropende enig. Sannsynligvis "the biggest thing since sliced bread". se her
|
|
|
22/06/2012 19:17
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Nei BBB elektronisk måler sier at jeg kjører på mellom maks 25psi og tørr ikke gå lavere enn 18-20psi (ikke vant med carbonfelgene ennå). Men med forsiktig sykling på veldig glatt føre må jeg derimot ha det på røtter og stein. Søkte litt etter Eclipse Tubes på nettet og dette kom opp i google: http://forums.mtbr.com/weight-weenies/eclipse-tube-test-results-685697.htmlBetyr ikke denne testen at Eclipse slår tubeless? Rullemotstand er derimot bedre på tubeless, noe jeg ikke får til å stemme da, men det har vel kanskje ikke betydning over det ujevne underlaget jeg sykler på?? Innbiller meg at jeg har bedre grep jeg med eclipse slangen..... Du leser tabellen oppned. Eclipse har nesten 5W mer rullemotstand ift. slangeløst. De fleste lette butylslanger slår den.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Stein]
22/06/2012 19:23
|
mantis
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Bruk det som funker best for deg. Dekkveggen er stiv og står av seg selv/holder dekkets form. Slangen er slapp og myk og bærer ikke engang sin egen vekt. Det er trykket som holder vekta av sykkelekvipasjoen oppe, og når mer av volumet spises opp av en myk slangevegg, er det mindre plass igjen til luft med høyt trykk. Eclipse slangen er stiv som bare det når den blir pumpet opp, så den ligger ikke slapp inni der ihvertfall... Er jeg så vanskelig å forstå? Når den er pumpet opp er det ikke slangen i seg selv, men luftwn inni som gjør den hard. Kjører man med slange, er faren for å punge eller snake bite ved lav psi/bar stor! Har til gode å punge med guffe! Så langt ser jeg bare fordeler med slangeløs sykling:) Vet det er flere som for sikkerhets skyld tar med seg ett par slanger på ritt i tilfelle man får større flenger/hull som ikke guffen fikser.
IFHT
|
|
|
[Re: mantis]
22/06/2012 19:36
|
Odinpodin
Avhengig
|
Avhengig
"Slangeløst er en døgnflue? Er slangen på vei inn igjen?"
;P
"Dont buy upgrades, ride up grades." Merckx
|
|
|
[Re: Odinpodin]
22/06/2012 19:54
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
;P hehe, dagens... ironi på sitt beste :-)
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
22/06/2012 20:16
|
mantis
OP
Veteran
|
OP
Veteran
;P hehe, dagens... ironi på sitt beste :-) Haha:) Kanskje det! Vil vel heller satse på Tublar som døgnflue....
IFHT
|
|
|
23/06/2012 11:09
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bruk det som funker best for deg. Dekkveggen er stiv og står av seg selv/holder dekkets form. Slangen er slapp og myk og bærer ikke engang sin egen vekt. Det er trykket som holder vekta av sykkelekvipasjoen oppe, og når mer av volumet spises opp av en myk slangevegg, er det mindre plass igjen til luft med høyt trykk. Eclipse slangen er stiv som bare det når den blir pumpet opp, så den ligger ikke slapp inni der ihvertfall... Er jeg så vanskelig å forstå? Når den er pumpet opp er det ikke slangen i seg selv, men luftwn inni som gjør den hard. Kjører man med slange, er faren for å punge eller snake bite ved lav psi/bar stor! Har til gode å punge med guffe! Så langt ser jeg bare fordeler med slangeløs sykling:) Vet det er flere som for sikkerhets skyld tar med seg ett par slanger på ritt i tilfelle man får større flenger/hull som ikke guffen fikser. Nja, her vil nok de lærde strides, jeg og flere andre som jeg sykler med er tilbake på slange etter å fått "ødelagt" flere ritt på slangeløst! Er nok ulike grunner til at det ene funker og det andre ikke! Men har punktert med slange på 1 ritt alle de årene jeg har sykla ritt, og 5 ganger med slangeløst! Første gangen var det bare å sette i patron og så var jeg klar igjen (tenkte hurra, dette er tingen). Men en gang i fjor og to ritt (VMR både foran og bak) i år har det ikke funket, og jeg brukte for mange patroner (naivt, trodde at det vil holde) før jeg skjønte jeg måtte ha i slange! Jeg er langt fra alene om dette for å si det slik! Men akkurat som med slanger vs slangeløst og 26 vs 29= du sitter bare på din sannhet, ikke andres sannhet! Det som funker best for en er det det en bør bruke! Skal sies at jeg også kjenner de som har hatt lite problem med slangeløst! Mao, handler det om flere ting, inkl hvordan en setter opp dekket! Jeg er ikke så veldig god til sykkelmekking derfor blir slangeløst stress for meg (når det ikke funker).
Redigert av oddefa; 23/06/2012 11:12.
|
|
|
23/06/2012 11:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå har jeg brukt en liten stund på å humre meg gjennom denne tråden. Selv har jeg tre terrengsykler, alle 26", og grunnen til at jeg ikke gadd å teste 29-ere når de kom var fordi de var stygge, med knekk på rammerør og rare proporsjoner. Nå har de blitt pene, både fordi man har vennet seg til dem og designene faktisk er annerledes enn i starten.
Men har jeg lyst på 29-er? Nei, fortsatt ikke. Grunnene er enkle og sannsynligvis irrelevante for alle andre: - Jeg er fortsatt ikke i markedet for en ny terrengsykkel, altså må jeg bare ta til takke med dem jeg har. - Jeg liker å kunne gjenbruke ting, særlig dekk, slik at nye pene dekk sitter på den sykkelen som trenger knaster mest og slitte dekk ender på den som blir mest brukt på asfalt og grus. - Mine stive 26"-sykler går akkurat inn i bilen uten å ta av bakhjulet. Jeg har tenkt å beholde bilen noen år til og neste bil blir i hvert fall ikke større.
Så for meg er valget enkelt, det blir 26" i all overskuelig fremtid, selv om jeg til slutt må kjøpe dekk på ebay.
|
|
|
[Re: edmann]
23/06/2012 11:45
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
29" er helt klar veldig egnet i lavere mosjonistnivå og for folk som føler seg utrygge når grusen ikke er nyraket :-) Tipper 650 kommer for fullt, og kjappere enn 29 gjorde. 26 ser det mørkt ut for i det lange løp. 26 har null fordeler over 650. E All den tid 27"r-dekk bare er marginalt større enn feite dekk på 26" tror jeg nok ikke det, uansett hvor forut for din tid du har vært tidligere... Når det kommer 2.4/2.5-dekk til 27 så kanskje, men igjen vil andre egenskaper som geometri, dekktrykk, demperoppsett o.l. være mer avgjørende. En godt innstilt sykkel er bedre enn en sykkel med en tilfedig hjulstørrelse. Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: -de fleste terrengsykler solgt i Norge siste tiår har smale styrer, smale dekk, og landeveisgeometri som gir nervøsitet i utforkjøringer og tekniske partier. De fleste sykler kan lett gjøres mindre nervøse ved å ta ut en spacer i Reba`n slik at den blir 120mm, en minimal investering i kort stem/bredt styre på superstar, og feite dekk fra CRC. Dette vil gi mye av de egenskapene folk sier de savner på 26 kontra 29 til en laaaangt hyggeligere pris enn å blåse 25 ibsen på det nyeste nye hvert år.
|
|
|
[Re: Oddefa]
23/06/2012 14:54
|
olechr
More than words
|
More than words
Nja, her vil nok de lærde strides, jeg og flere andre som jeg sykler med er tilbake på slange etter å fått "ødelagt" flere ritt på slangeløst! Er nok ulike grunner til at det ene funker og det andre ikke! Men har punktert med slange på 1 ritt alle de årene jeg har sykla ritt, og 5 ganger med slangeløst! Første gangen var det bare å sette i patron og så var jeg klar igjen (tenkte hurra, dette er tingen). Men en gang i fjor og to ritt (VMR både foran og bak) i år har det ikke funket, og jeg brukte for mange patroner (naivt, trodde at det vil holde) før jeg skjønte jeg måtte ha i slange!
Jeg er langt fra alene om dette for å si det slik! Men akkurat som med slanger vs slangeløst og 26 vs 29= du sitter bare på din sannhet, ikke andres sannhet! Det som funker best for en er det det en bør bruke! Skal sies at jeg også kjenner de som har hatt lite problem med slangeløst! Mao, handler det om flere ting, inkl hvordan en setter opp dekket! Jeg er ikke så veldig god til sykkelmekking derfor blir slangeløst stress for meg (når det ikke funker).
Er nok ikke så mange lærde som strides opp akkurat det. Kan man sette opp og bruker riktig dekk er det svært lite problemer med slangeløst. På grusritt etc hadde jeg også brukt slanger da det er mye mindre søl. Men i skikkelig terreng så er det pariser eller slangeløst som gjelder. Enkelt og greit fordi man kan kjøre mindre luft uten å punktere. Men slanger funker likt på alt. På slangeløst er man mer avhengig av å ha felger samt dekk som fungerer bra for slangeløst. Er vel ingen jeg har sett i verdenscup i terreng som bruker slanger mer. Enkelt og greit fordi det er mindre komfortabelt og større punkterings risiko.
|
|
|
23/06/2012 15:19
|
Truls
Besatt
|
Besatt
15 sider om hjulstørrelse? For guds skyld, gutter, kom dere ut i skogen!
Det er like før Kaffeolainen dukker opp igjen og plasserer skapet!
Truls
|
|
|
[Re: Truls]
23/06/2012 15:42
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
15 sider om hjulstørrelse? For guds skyld, gutter, kom dere ut i skogen!
Det er like før Kaffeolainen dukker opp igjen og plasserer skapet!
Truls Vi må jo ha noe å gjøre mens treningstøyet tørker mellom turene 
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
23/06/2012 15:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Er vel nesten ingen i dame klassen som kjører 26 HT mer. Men det rittet var ganske trått å se på. Er jo spredd over alle hauger etter 3 min kjøring. Da er det ikke mye gøy å se på. Samt litt for stor forskjell i nivå.
|
|
|
23/06/2012 15:54
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Men så er jo dette rimelig sterk sovemedisin også. Vent til i morgen, i et ritt kjemisk fritt for sirkushjul! For øvrig pussig siden en av sirkushjulenes store fordeler visstnok skal være "trygghet og stabilitet i utforkjøringer"...
|
|
|
[Re: Oddefa]
23/06/2012 18:43
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Skjønner at jeg stiller i en helt egen liga her, er omtrent som jeg på ski på vinteren. Har ikke ørten forskjellig glidere tilgjengelig på skøyteskia, og kan ikke gå med skøyteski når det er for bløtt fordi jeg er for tung og synker nedit bløte løyper...har heller ikke 5 forskjellige par med ski som kan velges etter føre heller.....
Jeg bare sykler og prøver meg frem på det som passer meg på kjente løyper som jeg prøver å ta crux og stignigner bedere og bedre gang for gang. Jeg har ganske bra trackrecord på disse løypene jeg kjører og vet hva som funker bedre enne annet. Det varierer mellom regnhelvete som var her ifjor sommer og høst til tørre forhold. Det er da enkelt å se hva som funker ift dekk og dekktrykk....
PS! Hadde en samtale med en gammel traver innen sykkel her jeg bor, han har hevdet seg bra i bl.a. Norseman de gangene han har vært med der. Han reparerer sykkel og har vel sikkert holdt på sykkel og sykkelsport i 20 år. Han er konservativ som fy og har syklet i mange år på sin meget godt brukte Klein sykkel. Har prøvd diverse andre sykler opp igjennom, men til min store overraskelse så står det en 29er carbon Hard Rox i verkstede hans. Da har han jammen meg konvertert....
Jeg har da vært nede hos vedkomende noen år med mine 29ere og han har ikke vært særlig nysgjerrig. Da jeg spurte han om hva som var forskjellen sa han umiddelbart at den føles mye trygger i uforkjøringer, du trenger ikke være så konsentrert lenger sa han.....
Vel vel, dere får diskutere så tastene fyker her inne, og jeg tror ikke noen sitter med fasiten. Det er ihvertfall noe som har skjedd i markedet, enten om det er en hype eller et gjennomslag, så er 29er snart i ferd med å overta markedet. Kanskje ikke i år eller neste år, men 2014-2015 vil du ha overvekt med 29ere i butikkene. Da vil 26eren stå i skyggen slik 29eren gjorde ifjor og før det. Bare vent å se!! Trust me!!!
|
|
|
[Re: Cerberus]
23/06/2012 21:45
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Men så er jo dette rimelig sterk sovemedisin også. Vent til i morgen, i et ritt kjemisk fritt for sirkushjul! For øvrig pussig siden en av sirkushjulenes store fordeler visstnok skal være "trygghet og stabilitet i utforkjøringer"... Enig. Dørgende kjedelig å se på dette rittet. Gutta var med spennende i dag. Den siste kommentaren din sier en av to ting: - enten har du ikke kjørt mange 29ere - eller så har du ikke kjørt mange utforritt. Jeg har gjort begge, og skjønner godt hvorfor 29ers ikke brukes i morgen.
|
|
|
23/06/2012 21:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja herre rittet var kult. Satan for en fart Nino satt opp når han skulle ta inn Hermida.
|
|
|
23/06/2012 22:05
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Den siste kommentaren din sier en av to ting: - enten har du ikke kjørt mange 29ere - eller så har du ikke kjørt mange utforritt.
Jeg har gjort begge, og skjønner godt hvorfor 29ers ikke brukes i morgen.
Du har rett i at jeg hverken har kjørt mange 29ere eller mange utforritt. Og jeg skjønner naturligvis godt hvorfor de ikke brukes i morgen. Kommentaren var ment som et sleivete tilsvar til de (ikke deg, men f.eks han et par poster over) som tydeligvis mener 26ere er fullstendig død og begravet. 29ere er sikkert fint til sitt bruk, men langt fra løsningen på alt. Langvandrete 26ere vil nok være preferansen i en god stund fremover til grov sykling (blant annet innrømmet av et "medlem av Storhjulsmafiaen" i en tråd om nye Trek Slash). Det jeg tror en del, meg selv inkludert, etter hvert er litt smålei av, er denne evige misjoneringen fra enkelte om hvor magiske disse 29ere er. Savner en nyansering om at det funker sikkert helt fint, men er langt fra for alle.
|
|
|
23/06/2012 22:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det var nå litt spennende i kampen om første og fjerdeplass i damerittet også. Men løypa i Quebec fortjener noen flere kameraer.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
23/06/2012 22:10
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Vel vel, dere får diskutere så tastene fyker her inne, og jeg tror ikke noen sitter med fasiten.
Kanskje ikke i år eller neste år, men 2014-2015 vil du ha overvekt med 29ere i butikkene. Da vil 26eren stå i skyggen slik 29eren gjorde ifjor og før det. Bare vent å se!! Trust me!!!
Ingen sitter med fasiten, utenom deg mener du?  Men du har mest sannsynlig rett, når det gjelder butikkmarkedet og de store kjedene spesielt. Entusiaster som driver med riktig type sykling vil nok, som de har gjort i mange år allerede, skaffe rammer og sykler fra andre steder.
|
|
|
[Re: olechr]
23/06/2012 23:10
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, her vil nok de lærde strides, jeg og flere andre som jeg sykler med er tilbake på slange etter å fått "ødelagt" flere ritt på slangeløst! Er nok ulike grunner til at det ene funker og det andre ikke! Men har punktert med slange på 1 ritt alle de årene jeg har sykla ritt, og 5 ganger med slangeløst! Første gangen var det bare å sette i patron og så var jeg klar igjen (tenkte hurra, dette er tingen). Men en gang i fjor og to ritt (VMR både foran og bak) i år har det ikke funket, og jeg brukte for mange patroner (naivt, trodde at det vil holde) før jeg skjønte jeg måtte ha i slange!
Jeg er langt fra alene om dette for å si det slik! Men akkurat som med slanger vs slangeløst og 26 vs 29= du sitter bare på din sannhet, ikke andres sannhet! Det som funker best for en er det det en bør bruke! Skal sies at jeg også kjenner de som har hatt lite problem med slangeløst! Mao, handler det om flere ting, inkl hvordan en setter opp dekket! Jeg er ikke så veldig god til sykkelmekking derfor blir slangeløst stress for meg (når det ikke funker).
Er nok ikke så mange lærde som strides opp akkurat det. Kan man sette opp og bruker riktig dekk er det svært lite problemer med slangeløst. På grusritt etc hadde jeg også brukt slanger da det er mye mindre søl. Men i skikkelig terreng så er det pariser eller slangeløst som gjelder. Enkelt og greit fordi man kan kjøre mindre luft uten å punktere. Men slanger funker likt på alt. På slangeløst er man mer avhengig av å ha felger samt dekk som fungerer bra for slangeløst. Er vel ingen jeg har sett i verdenscup i terreng som bruker slanger mer. Enkelt og greit fordi det er mindre komfortabelt og større punkterings risiko. Oki, er vel mer riktig å si at her vil vi ulærde strides he he! Men funker ikke for meg på den felgen jeg har, og komfor har jeg i bilen og i stresslesen!
|
|
|
|
|