Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintertrening - vedlikeholdstrening

Vintertrening - vedlikeholdstrening #1429256 21/06/2012 19:10
K
Kardam Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sist vinter ble det ikke sykkeltrening overhode. Vanligvis har det vært 1 timesøkt i uka gjennom hele vinteren + annen trening.
Men i vinter har det vært ekstra mye trening på langrennski, både langturer og intense økter. I snitt har det vært mellom 12-15 timer i uka(samme på sykkel om sommeren). Noe som også gjorde utslag på hvilepulsen som datt til historisk lavt nivå.
Men, sykkelformen i vår har vært dårlig. Selv om jeg nå sykler raskere enn noen gang i min faste testrunde.
Hvordan legger dere opp vintertreningen for at fallet ikke skal bli for stort? Vet med meg selv at jeg ikke gidder å sitte timesvis på rulla eller spinningssykkel. Hvis vinteren blir ok neste år kommer det til å bli like mye langrennstrening også neste år.
Planen er å komme i grei sykkelform i løpet av mai.

Redigert av Kardam; 21/06/2012 19:10.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1429473 22/06/2012 05:48
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
En til to terskeløkter på rulla i uka, hver med dragtid på 30-60 min, samt en uke eller to i syden i løpet vintern ICON_SMILE

Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1429516 22/06/2012 07:01
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har jeg kun syklet i to år, men har vært igjennom to vintre med innetrening. Begge gangene har jeg kommet ut på våren med bedre form enn jeg avsluttet med på høsten. Dette skyldes nok "bratt lærekurve".

Den første vinteren foregikk så og si all trening på spinningtrening type høypuls, med langtur på søndager. Vinter nummer to foregikk så og si all trening på rulle type terskeltrening med noen langturer nå og da. Begge vintrene har jeg ligget på 7-10 timer i uken.

Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1429809 22/06/2012 11:32
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Kardam
Men, sykkelformen i vår har vært dårlig. Selv om jeg nå sykler raskere enn noen gang i min faste testrunde.
Hvordan legger dere opp vintertreningen for at fallet ikke skal bli for stort?

Forstår ikke helt...... Sykkelformen er dårlig, men testløypa viser noe annet. Fallet kan vel ikke ha vært all verden da!?

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: rog] #1430092 22/06/2012 19:18
K
Kardam Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Sitat: rog
Forstår ikke helt...... Sykkelformen er dårlig, men testløypa viser noe annet. Fallet kan vel ikke ha vært all verden da!?

Før om åra har vintertreningen vært jevnt fordelt mellom sykkel(rulle/spinning) og ski.
Men det siste vinterhalvåret har jeg brukt all ledig tid på langrennstrening. Med mye kvalitetstrening. Og med mye tung trening som kroppen har tålt. Hadde jeg hatt tilsvarende høyintensivtrening på sykkel hadde kroppen sagt stopp.
Men en vinter uten sykkeltrening straffer seg. Selv om jeg nå sykler raskere enn jeg noen gang har gjort.
Så målet til neste vinter er å få kombinert høyintensiv trening på ski med vedlikeholdstrening på sykkel. Denne ballansen er jeg usikker på. Skal jeg ligge i sone 1 eller 3på sykkel?
Har et håp om at en god base bygget opp på ski med "nok" sykkeltrening skal gjøre susen til neste år. Mengden sykkel er jeg usikker på. Kom med tips!

Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1430203 22/06/2012 21:37
Z
zubeldiA Offline
Medlem
Medlem
Z
Du motsier deg selv på en ganske merkelig måte her. Når du sykler raskere enn noensinne, så er det vel strengt tatt ikke et problem slik jeg ser det. Selvfølgelig kunne du med mye mer sykkeltrening gjennom vintern kanskje syklet enda raskere, men jeg hadde skjønt problemstillingen om du kom med de samme argumentene, og at du nå syklet saktere enn du gjorde i fjor.

Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1430444 23/06/2012 15:02
K
Kardam Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Nå har jeg nok vært litt uklar.
Skal jeg bli bra på sykkel, ja så må jeg trene sykkel.
Startet sykkelsesongen med "stålkondis" fra langrenn. Og det straffet seg når jeg satte meg på sykkel ved påsketider. Lårene ble sure før jeg nærmet meg sone 3. Men nå har det begynt å løsne.
Det jeg spør om. Hva bør jeg satse som et minimum på sykkel om vinteren? Det bli i tillegg til langrennstreningen som tar fra 12 - 15 timer pr uke fra høsten fram til påsken. Kombinasjon av langturer og tunge økerpå ski. Med periodiserte tungøkter.
Må komme i _tidligere_ sykkelform til neste år

Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1430457 23/06/2012 15:22
Z
zubeldiA Offline
Medlem
Medlem
Z
Med en treningsuke på 12-15 timer i uken på langrenn, så mener jeg at 1-3 sykkeløkter i uken burde holde bra til å holde sykkelmusklaturen litt i gang. Med variasjon på antall sykkeløkter i forhold til hvor hard langrennstreningen er de forskjellige ukene.
Anbefaler intervalløkter på rulle, med f eks 3-5*10 min drag, 3-4*15 min drag, 2-3*20 min drag eller 1-2 drag på 30 min.
Eller du kan kjøre litt roligere utholdenhetsøkter i komibinasjon med langrennstreningen, hvor du drar rett fra en langrennsøkt og hjem på rulla i f. eks 1 time.

På denne måten burde du kunne legge et godt grunnlag for god form når sykkelsesongen setter igang. Men det er helt vanlig å være litt tung i beina i starten. Også må en tenke på at man ikke smeller igang med for mye for tidlig, men at man lar kroppen og musklaturen komme igang, før man for alvor kjører treningen helt ut på sykkelen.

Ikke noe fasitsvar dette, men litt ut i fra mine egne erfaringer ICON_SMILE

Re: Vintertrening - vedlikeholdstrening [Re: Kardam] #1431008 24/06/2012 16:45
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Du sykler raskere så formen din har blitt bedre på sykkel også. Det du derimot sliter litt med på vårparten er å overføre langrennsformen til sykkel. Dette tror jeg du må regne med er helt normalt all den tid du prioriterer å trene langrenn.
Det du merker når du sier bena er sure osv, er rett og slett at du har O2 kapasitet som overgår din egen sykkelmusklatur. Du MÅ derfor regne med en overgangsfase dersom du fortsetter å trene slik. Jeg gjorde det samme i vinter, bortsett fra at jeg løp på bena. Akkurat samme følelsen som deg, sure / trå bein, men raskere på setet enn noen gang. Har løsnet for min del også.

Skal du bli syklist for å kjempe i toppen, så MÅ du nok innfinne deg med noen "kjedelige" timer på rulle / spinning, eller så må du fortsette å øke ditt O2 opptak og bruke tid til å overføre trening på vårparten.

My 2 cents!

Moderator  support