@hbakken og langen: jeg står overfor valget mellom 32mm 120 og 34 Talas 140/110 på en Ripley (når den måtte komme) som min egen lettfotede stimaskin. Jeg kjører 100mm foran i dag på fulldemperen og føler at det bare innimellom blir litt kort siden jeg ikke hucker særlig mye. Derfor tenker jeg foreløpig 120mm siden dette er stivt nok for meg på 75kg. Og så liker jeg lette og enkle sykler - set and forget.
Får dere brukt all vandringen? Når føler dere at dere må skru ned på 110? Og hvordan blir sykkelens geometri da? Er det f.eks aktuelt å sykle et ritt i denne settingen, sånn rent teoretisk sett?
Sorry for å hijacke tråden litt, men sikkert flere som lurer...Rob har vært inne på dette før, men jeg vil gjerne ha erfaringer fra flere :-)
Simenf: satte en 95/120 på RDO’en og personlig liker jeg den best i 120 settingen. Har brukt 95 litt i de bratteste bakkene, og det er merkbar forskjell - men holder fint holdt trøkket oppe med 120 også. 120 er faktisk også den vandringslengden lengden jeg synes jeg har fått mest ut av på Rip’en for opp og ned og har kjørt 12 timers ritt med det oppsettet. Ellers er jo 175 morsomt, men mest nedover
For å få brukt all vandringen (uansett) er det jo bare å justere trykket/fjærraten.
Ikke alltid bare-bare. Er man lettere enn gjennomsnittet gaffelen er tunet for, må man nok shimme om litt også hvis man ikke får justert ned LSC og HSC eksternt.
@Stein: Nei, med Fox er det etter min erfaring ikke bare å slippe ut mer luft for å få full vandring. Selv med rikelig med ekstra sag får jeg ikke ut mer enn 84mm av en 100mm FIT RLC. Om jeg slipper ut mer luft blir det selfølgelig mer vandring, men da sitter jeg halvveis nede i vandingen allerede....
Vel, ja. Selvsagt har du rett i det, men man skal være veldig lett og sykle veldig pent for å ikke klare å bunne en helt vanlig Float 140 med 40psi, mener jeg.
Det er jo ikke meningen at man skal bunne gaffelen hele tiden, og kjører du pent, blir nok et trykk som gjør at du ofte bunner alt for lavt for vanlig sykling. Men: Hvis du gønner på litt innimellom, og har så lavt trykk i gaffelen at du bruker opp vandringen en gang i mellom på de aller verste stuntene dine, er det nok helt riktig.
Essensen i dette er at når man kjører pent, trenger ikke det faktum at man ikke bruker hele vandringen så ofte bety at man har for mye gaffel. Man kunne nok ha klart seg med mindre gaffel, men ofte betyr kanskje det at man ikke får samem type sykkel som man har lyst på. Hvis man f.eks. har 150mm sti-fulldemper, og synes man kan klare seg med 120mm i stedet, er det ikke sannsynlig at man finner en sykkel med samme sittestilling og egenskaper med denne vandringen.
@Stein: Nei, med Fox er det etter min erfaring ikke bare å slippe ut mer luft for å få full vandring. Selv med rikelig med ekstra sag får jeg ikke ut mer enn 84mm av en 100mm FIT RLC. Om jeg slipper ut mer luft blir det selfølgelig mer vandring, men da sitter jeg halvveis nede i vandingen allerede....
Bunner den etter 84mm eller er det bare at du ikke får brukt de siste 16mm?
Jeg får ikke brukt de siste 16mm pga at den er for progressiv (tror jeg), selv med tøff kjøring som drop. Til sammenlikning kjørte jeg Sachsen 3 ned i går kveld på Utflukt. Den er ganske teknisk og rask med mye stein, men likevel fikk jeg ikke ut mer. Jeg skal prøve med enda mindre luft i morgen enn de 65-70 psi jeg kjørte med i går. Har kjørt med mindre luft før, men da ble det bare for mye husking. Selvsagt kan man bruke litt low speed compression for å hjelpe på huskingen, men det går på bekostning av responsen.
Med 29er-gafflene til Fox er det i alle fall en utfordring å få full vandring. Om du ikke tror meg, ta et kjapt søk på mtbr.coms forum.
@Stein: Nei, med Fox er det etter min erfaring ikke bare å slippe ut mer luft for å få full vandring. Selv med rikelig med ekstra sag får jeg ikke ut mer enn 84mm av en 100mm FIT RLC. Om jeg slipper ut mer luft blir det selfølgelig mer vandring, men da sitter jeg halvveis nede i vandingen allerede....
hvilken årsmodell? Det er "viden" kjent at det er for lite luftkammer i tidligere års Float-gafler, så mange har moddet seg større. Fra 2013-modeller har kammeret blitt større for mer lineær fjæring og bedre utnyttelse av vandringen.
Jeg har Stout foran og bak, men bak er det nå utslitt og dermed ganske glatt og lite grep igjen. Har et NobbyNic hengende, så det blir nok satt på om ikke altfor mange timer.
Føret i Solemsvåttane igår var glatt og sleipt, veldig sleipt. Ikke ofte jeg har sklidd ut med forhjulet skodd med WTB Stout, men det skjedde flere ganger i går.
Så ja, jeg har trua på den kombinasjonen der. Vet jo fra før at NN er glattere/sleipere enn Stout men rullemotstand er nok betraktelig bedre for NN sitt vedkommende. Skal bli godt å kvitte meg med litt av "borrelås"-følelsen på flatmark.
Men det opprinnelige spørsmålet gikk på 120 og 140-versjonene til Fox :-)
Jeg har satt opp min F29 120 Talas med relativt lavt trykk, 5-10 psi under anbefalt i forhold til ryttervekt. Dermed bunner jeg på de stedene jeg kjører hardt, der det er mest stein etc. Men bunning for meg blir da at O-ringen er ca 5-10 mm fra toppen av innerbeinet. Skal den bunne helt? 100%?
Burde sikkert kjørt på anbefalt trykk, men vender stadig tilbake til dette med relativt mykt fjøringsoppsett.
Men det opprinnelige spørsmålet gikk på 120 og 140-versjonene til Fox :-)
Jeg får heller ikke mer enn 115mm ut av de 130mm jeg egentliig skal ha. Fox anbefaler 105PSI for meg, men jeg kjører på 80, likevel bruker jeg ikke all vandringa.
Dette er en 2012 model Float. Spørs om det ikke blir RockShox neste gang asså, samme hvor mye Kashima 34 har...
Mine første erfaringer med Fox 34 er udelt positive. Sammenlignet med Talas 32 og Float, virker det MYE lettere å sette den opp slik at man får brukt hele vandringen. Trolig mye grunnet denne Kashima'n!?
Kjører med ca. Anbefalt trykk (nedre sjikt) og ble lettere forvirret til å begynne med; Skal den virkelig være så plush?? Og, ja, det er heeelt konge:)
PS. Synes forøvrig Float var diggere enn Talas på mine utdaterte 26ere
Takker for tilbakemeldinger. Etter helgens Utflukt hvor jeg testet en Ghost Cagua med 170mm foran og bak, en Specialized Stumpjumper FSR Evo med 150mm, og snakket med hbakken om erfaringene hans RIP9 med 140mm gaffel så ble vel egentlig beslutningen om en 34 Talas tatt...mer vandring var artig, men jeg tror ikke det kommer til å gå på bekostning av allround-egenskapene.
Hei hbakken, jeg glemte å spørre om en prøvetur... :-)
Da skal du få tilbake tråden din...beklager avsporingen.
Som nevnt ble det NN og HD som dekk. Race Face Strafe holker. Gaffel ble bestilt nå nettopp, RS Revelation RCT3 Dual Position Air, tapered og 20mm aksling. Satser på at den duger.
Da venter vi på det klassiske sofa bilde når rammen er i hus.
Dro på smøringstur til Delicatessen i håp om å få skru innendørs. Jeg prøvde meg med sofaen, men Husets Sjef satte seg på bakbeina. Endte dermed opp på terrassen..
Fikk montert styrelager, kranklager og krank i kveld. Tooth fairyen ser ganske kul ut synes jeg.
Re: Flere bilder Byggetråd 29" stitanks
[Re: pblind]
#142861720/06/201221:12
Jeg har også troen på det Nå mangler jeg egentlig bare gaffelen. Den burde være i hus i løpet av neste uke. Hva tror folk om å smelle på et Shadow+ bakgir? Orker jeg vente til de rimeligere utgavene kommer ut?
Re: Flere bilder Byggetråd 29" stitanks
[Re: pblind]
#142964722/06/201208:47