Øvind_V: Da er det øya man leser det med som er litt forskjellige. Jeg forstår VELDIG godt hva du mener og vil frem til. Men jeg leser det altså slik at Erling - synes xxxx Det tar ikke jeg som religion, misjonering eller evangelisering.
Jeg leser det nettopp som Erling skriver, at han SYNES dette om sin 29 sykkel.
Det er greit nok å avkreve meg for dokumentasjon dersom jeg hardnakket påstår noe rundt en eller annen form for dokumenterbar fakta.
Jeg opplever både deg og andre som er i tvil som seriøse folk som uansett vet hva dere leter etter. Dere veier sikkert meningene til folk opp mot hverandre, tar et standpunkt og forsøker å få til en prøvetur før dere kjøper uansett.
Jeg opplever min 29 sykkel som rask, tror det er MEG som er flaskehalsen på setet, ikke størrelse på hjul :-):-)
Så, - for å gi trådstarter MIN mening, Nei - 29'r er ikke noen døgnflue, den føler jeg meg rimelig sikker på at har kommet for å bli :-) Går 26 ut? Trolig ikke, kanskje hvis 27,5 blir sånn nesten lik, men med litt 29 egenskaper.
Nino og resten av gjengen sykler fra oss alle sammen på en gammel DBS Kilimanjaro, så hva de gutta styres til å sitte på tar jeg med en større klype salt enn hva dere andre -som f.eks. da Erling mener. Dere er mer i samme segmentet som oss andre som vil ha en god sykkel :-)
Redigert av Lurifax; 20/06/201211:56.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Re: 29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
[Re: mantis]
#142820620/06/201211:52
Blir veldig mye "følelser" og "synsing" vedrørende 26" vs 29" hjul... Fakta er at ved felgringer med identisk masse så vil det minste hjulet ha et lavere treghetsmoment. (Massen nærmere rotasjonspunktet). Det minste hjulet vil dermed lettere akselerere inn i en rotasjonsbevegelse. Tilsvarende vil det bli ved nedbremsing også slik at et mindre hjul vil kreve mindre kraft for å bremse rotasjonen.
Hvis derimot felgringen på en 29" har lavere masse enn en 26" så vil forskjellen bli mindre. For å sette det litt på spissen så kan man få en 29" med veldig lett felgring til å aksellerere raskere enn en tung 26" felgring, gitt at treghetsmomentet er lavere.
[Re: joerntp]
#142821520/06/201212:04
Fakta er at ved felgringer med identisk masse så vil det minste hjulet ha et lavere treghetsmoment. (Massen nærmere rotasjonspunktet). Det minste hjulet vil dermed lettere akselerere inn i en rotasjonsbevegelse. Tilsvarende vil det bli ved nedbremsing også slik at et mindre hjul vil kreve mindre kraft for å bremse rotasjonen.
Stämmer inte helt eftersom det stora hjulet roterar långsammare vid samma sykkelhastighet. Det kommer behövas lika mycket energi för att accelera båda hjulen i ditt exempel. '
För ett ideelt hjul med all vikt yterst.
I=mr^2, T=1/2*I*omega^2, v=r*omega,
T=1/2*m*r^2*omega^2=1/2*m*r^2*v^2/r^2=1/2*m*v^2
dvs Den extra bevegelseenergien är oberoende av radien.
Redigert av fredriks; 20/06/201212:04.
[Re: Lurifax]
#142822320/06/201212:11
Så, - for å gi trådstarter MIN mening, Nei - 29'r er ikke noen døgnflue, den føler jeg meg rimelig sikker på at har kommet for å bli :-) Går 26 ut? Trolig ikke, kanskje hvis 27,5 blir sånn nesten lik, men med litt 29 egenskaper.
Tror det blir "trangt" med tre ulike størrelser, men en vet jo aldri. Skal jeg gjette så forsvinner 26" om noen år, og 27,5" + 29" står igjen.
Tror det blir "trangt" med tre ulike størrelser, men en vet jo aldri. Skal jeg gjette så forsvinner 26" om noen år, og 27,5" + 29" står igjen.
Eventuelt blir 26" her for evig og alltid...
Trur du har veldig rett i det. Usa er et viktig marked. Der er vist allerde 26" vært mer eller mindre dødt i flere år. Da av typen hardtail.
Da håper jeg det neste de lager er GPS styrt lockout system. Å kunne ha en rundbane sykkel man kan kjøre igjennom løypa og programere hvordan man vil ha demperne. Det er drømmen min.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#142823820/06/201212:23
Usa er et viktig marked. Der er vist allerde 26" vært mer eller mindre dødt i flere år.
Er det egentlig det? Greit at 29-ere er overrepresentert blant entusiaster på webfora, men tror du ikke at det selges 26-ere i bøtter og spann til vanlige folk fremdeles?
Mener faktisk at jeg nettopp leste noe som bekreftet dette på mtbr. Skal se om jeg kan finne tilbake til det.
#142824720/06/201212:42
Usa er et viktig marked. Der er vist allerde 26" vært mer eller mindre dødt i flere år.
Er det egentlig det? Greit at 29-ere er overrepresentert blant entusiaster på webfora, men tror du ikke at det selges 26-ere i bøtter og spann til vanlige folk fremdeles?
Mener faktisk at jeg nettopp leste noe som bekreftet dette på mtbr. Skal se om jeg kan finne tilbake til det.
Jo det selges sikkert fortsatt. Men når man ser hva folk kjører med på ritt. Da ikke proffer men også vanlig folk så er det veldig veldig lite 26 HT og se. 26 Fs samt 29ere er det som går igjen. Nå kan det også ha noe med at rittene der er mer tekniske enn maraton(grus) rittene her hjemme
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#142828520/06/201213:23
Hadde min første tur på 29" FS i helga, og kommer nok til å kjøpe en slik i nær fremtid. Viktigste argumentene for mitt vedkommende er fremkommelighet og trygghet/stabilitet. Litt mindre lekent ja, men akk så godt å slippe å gå av sykkelen når terrenget ble for grovt eller bratt.
Men det kan komme en motbølge etterhvert, der man vil tilbake til lekne spretne utfordringer med 26'er hjul. Mulig at 26" blir en nisje slik som stiv gaffel og singlesped, litt old-school.
For min opplevelse med 29" var i all hovesak positiv, men noen småtekninske flate partier ble nå vel enkelt å bare rase over og faktisk litt mindre morsomt. Og hva blir løsningen da; finne grovere stier og sykle fortere i lett terreng. Er 26" mer vennlig mot fotgjengerne i marka fordi farten er lavere?
[Re: kolli]
#142830320/06/201213:57
Men det kan komme en motbølge etterhvert, der man vil tilbake til lekne spretne utfordringer med 26'er hjul. Mulig at 26" blir en nisje slik som stiv gaffel og singlesped, litt old-school.
Flere mener jo at hvis en ønsker å sykle sti så bør en begynne med HT for å lære seg teknikk – FS bør vente til neste trinn da det blir for "enkelt".
Læretiden blir nå veldig lang siden en først må innom 26" HT -> 29" HT -> 26" FS før en til slutt kan kjøpe en 29" FS.
Flere mener jo at hvis en ønsker å sykle sti så bør en begynne med HT for å lære seg teknikk – FS bør vente til neste trinn da det blir for "enkelt".
Læretiden blir nå veldig lang siden en først må innom 26" HT -> 29" HT -> 26" FS før en til slutt kan kjøpe en 29" FS.
Puh. Eller bare kjøpe en 26" FS med en gang, slippe å måtte spinke og spare til ny hoj hele tiden og ha brattere progresjon.
Lettere opp bratte bakker? Kompisen min sliter seriøst med sin 29" selv på grus når det blir over 20% fordi den er for tunggiret. Han har tenkt å kjøpe et 26" bakhjul for de verste fjellklatringene våre. Jeg sykler opp 35% på sti med min 26" med 11-32.
Sånn. En like verdifull anekdote for 26".
#142834220/06/201215:09
Det der er en anekdote om giring, ikke om hjulstørrelsen. Ellers vil ikke 26 bakhjul funke noe særlig på en 29er siden kranken blir veldig lav.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
#142835520/06/201216:09
Hvis han ikke kommer seg frem med 22-36 ser jeg to mulige grunner: -Det er så bratt at det ikke er noe poeng å sykle der i det hele tatt -For lite trening og for mye sjokolade
-Magnus
[Re: olechr]
#142836620/06/201216:37
tmork: Vi og flere andre har vel en tendens her inne til å ta deler av en mening og "pelle" den fra hverandre. Da ser det veldig bombastisk og hardt ut.
Jeg mener, og synes en 29 er en tryggere og mer stabil sykkel i terrenget. Jeg tror også det er slik at om en som er relativt dårlig til å sykle - sykler bedre med en slik sykkel så bør dette forplante seg også til bedre syklister. Mulig jeg tar feil, men jeg tror da altså dette.
Beste og eneste måten å avgjøre dette på er som sagt å teste selv. Om man derimot er happy og har sin ultimate ritt maskin og mener det ikke er noe å hente - vel hallaluja så flott :-)
Jeg har ingen problemer med at folk velger å sykle videre på 26, men når det kommer tråder fra folk som skal begynne å sykle og som er usikre i terreng osv, så har jeg fortsatt en meget god grunn til å anbefale de å prøve en 29, all den tid jeg er relativt overbevist om at de er tryggere og mer stabile i terrenget. At en 29 er så treg på grus osv at man ikke kan vinne birken blir jo det samme som å si at en 26 heller ikke kan vinne birken, all den tid de som er MOT 29 mener forskjellen ikke er mulig å merke...
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
#142838720/06/201217:16
Tilsvarende vil det bli ved nedbremsing også slik at et mindre hjul vil kreve mindre kraft for å bremse rotasjonen.
App, app, app. Her forutsetter du at det kun er hjulene som skal bremses.
Systemets bevegelsesmengde består av syklist, sykkel, roterende krank, og roterende hjul.
Nei det vil jeg mene at er korrekt, fordi med større hjul vil det være mer moment, som igjen vil kreve mer kraft ved nedbremsing i forhold til 26". Eller tar jeg også feil?
[Re: femte_gir]
#142845520/06/201218:56
Tilsvarende vil det bli ved nedbremsing også slik at et mindre hjul vil kreve mindre kraft for å bremse rotasjonen.
App, app, app. Her forutsetter du at det kun er hjulene som skal bremses.
Systemets bevegelsesmengde består av syklist, sykkel, roterende krank, og roterende hjul.
Nei det vil jeg mene at er korrekt, fordi med større hjul vil det være mer moment, som igjen vil kreve mer kraft ved nedbremsing i forhold til 26". Eller tar jeg også feil?
Igjen, hvis systemet som skal bremses kun består av to hjul og ingen sykkel og syklist i bevegelse har du rett, men såvidt jeg kan erindre fra gårsdagens sykkeltur var både syklist og sykkel i bevegelse og trengte tidvis oppbremsing og akselerasjon.
Tror det var razefaze som hadde det beste poenget i denne tråden; "jeg tror fortsatt på både dårlige og gode sykler, 29" eller 26" ".
Tror vi kan slenge på at "det er forskjell på gode og dårlige syklister, helt uavhengig av hjulstørrelsen" også :-D
Kloke ord, nok en gang...
Ja mange kloke innlegg her. Dette med utvekslingen og valg av klinge har jeg nå lært hvorfor gir en bedre opplevelse med større klinge foran og større tannhjul på kassetten.
Rart at jeg har følt meg frem til at dette med utveksling stemmer bedre da?? Det er så mange som må ha vitenskapelige bevis for alt. Og det må bevises at det er målbart bedre med 29er enn 26er for at det skal gjelde.
Det burde vel ikke være mer tvil i denne verden enn at 29er er kommet for å bli. Til og med Terrengsykkel har fattet poenget, noe jeg sa her på forumet ifjor, hvor jeg mente at den motstanden de da hadde for 29er var relativ høy.
Nå har de fått ut fingern og skriver så blekket spruter på 29er fronten. Ja hadde de ikke vært så skeptiske så hadde de ikke blitt Per Ettermiddag i den avdelingen som de er nå, men faktisk ligget i front om de hadde introdusert det som nå er i trykken i fjor istedenfor.
Jada jeg vet at det krever mye planlegging og mye forespørsler i forkant, men hva får man ikke til om man er pro noe man vil promotere??
Til dere skeptikere som ikke takler inntogen av 29ere, hva er vitsen med å strite så imot. Det er bare å lene seg tilbake og kose seg med 26er sykkelen også får dere bare se hva som skjer da. Konkurer eller tren så mye dere bare orker på deres 26er, jeg og mange andre kommer ikke til å gå tilbake.
Stol på din egen vurdering og om du ikke får følelsen for en sykkel på første turen så er ikke det så rart. Jeg for min del holder på 2. året med å skifte sittestilling.
En ting er som det blir sagt her, at en god syklist sykler ringer rundt en dårlig, uansett sykkel og utrustning. Jeg har erfart dette når jeg har syklet med en som er blant topp 5 i Norseman. Da hjelper det lite med 29er eller HD dekk eller FS, du blir bare stående å hive etter pusten nede i lia, mens vedkommende sykler opp og ned en to tre ganger......
[Re: Tor Arne]
#142871021/06/201206:37
Så min opprinnelige påstand om at det ikke er så voldsomt stor forskjell fordi hjulstørrelsene er forskjellige er ikke helt på trynet?
22 fremme, 32 bak, og RKSS 2,2". Tydeligvis veldig sterk da, men det skjer ikke med den største letthet. Jeg kan legge ut bilde av stibakken hvis noen må sammenligne vinkelen med trærne i bakgrunnen. Jeg er lett, han er høy (og tilsvarende tung), og kunne trengt lettere gir for å slippe å gå. Det er ikke jeg som har foreslått at han skal kjøpe 26" hjul . Uansett hvor mye man vil at 29" skal være like lettrådd, har man muligheten til ca 9% lettere utveksling med 26" enn 29" med samme dekktykkelse.
Poenget mitt om at personlige anekdoter er tåpelige forsvant tydeligvis helt. For det første er det forskjell på folk, teknisk og form. For det andre er det forskjell på to sykler. For det tredje er mennesker superlettpåvirkelige for suggesjon og placebo. Sammenligningen i artikkelen til TS var nøktern, syns jeg. Hadde jeg gått ut og prøvd en 13 kg terrengsykkel med 26" hjul hadde jeg sikkert syntes at den var mer stabil enn min på 9 kg er. Jeg har prøvd 29" så vidt for noen år siden, og det var bare en annen sykkel. Skal prøve Meridaen til en kollega igjen snart, men det blir ganske tåpelig å sammenligne med min 26" da den sikkert veier 12-13 kg og har annen geometri og dekk. En ting er å kjenne forskjell, en annen er å finne ut hva som lager forskjellen, men jeg er vel bare ikke "fintfølende" nok tenker jeg. Jeg lurer på hvordan situasjonen hadde vært hvis 29" var den opprinnelige standarden, og 26" var ny.
Man kjøper selvfølgelig hva man vil, og verken det ene eller det andre er vel feil om man skal ha ny sykkel, men mange av artiklene og mye av misjoneringen i forumet er litt rar, både de som sier at Birken aldri kan vinnes av en på 29" og de som sier at man ikke har sjans på en 26". Jeg har ikke noe imot 29", men når blind tro på personlige anekdoter skal trumfe objektivitet protesterer jeg. Det blir for religiøst for meg.
#142876221/06/201207:20
Virker som folk er mer kritisk til komplette 29" sykler enn de er på store ballongdekk på 26, selv om man er halveis til 29.
En av de viktige forskjellen er jo mer kontaktflate i lengderetning, som gjør at man kan bruke smalere dekk og ha samme kontaktaktflate med underlaget.
Når det gjelder lange bratte klatringer og man ikke får lett nok gir, vil det være en begrensning, men dette må kunne regnes som ekstremtilfeller.
Det komemr jo an på hvor tung og sterk man er også.
Selv har jeg syklet opp lange harde klatringer med 26-34. Det blir tungt etterhvert, men jeg hadde jeg hatt bedre kondis, ville jeg kunne fortsette.
Nå sykler jeg sti med 32-36 og det funker overaskende bra. Tror nesten jeg kunne gått opp forran.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
En av de viktige forskjellen er jo mer kontaktflate i lengderetning, som gjør at man kan bruke smalere dekk og ha samme kontaktaktflate med underlaget.
Gitt samme dekktrykk, vil du vel alltid ha samme areal med kontakt mellom dekk og underlag. Uavhengig av dekkdimensjon og felgdiameter?