|
|
29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
|
Re: 29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
[Re: Ole]
14/06/2012 18:22
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Bevis eller sannsynliggjør at en sykkel med 26" hjul er like stabil som en 29". Du anerkjenner ikke de argumentene som blir presentert FOR 29er, men ser heller ikke at du kan komme med noe bedre argumenter selv for at 26" skal være like stabil. Det er lett å diskutere når det eneste du gjør er å påstå at andre tar feil og kritiserer deres argumentasjon, men tviler på du klarer å lage en sterk sak FOR 26" hjul hvis vi snur på dette. tar du "umaningen"?  Her har du vel snudd alt på hodet? Det er vel påstanden om at en 29" i kraft av sine store hjul er mer stabil enn en 26" som må bevises. Det eneste jeg kan komme på er at hjulene blir tyngre, og at man dermed får større gyro-effekt. At de store hjulene triller lettere over ting, svinger anderledes etc vet man jo, men dette er ikke det samme som stabilitet. Og bare så det er sagt, jeg har ikke noe religiøst forhold til hjulstørrelse. Har 26-tommere nå, men bygger en stiv 29er om ikke lenge. Å snu det på hodet var akkurat det som var meningen  Stabilitet er da en av flere egenskaper som diskuteres her. Praktisk erfaringer fra flere tilsier at en 29er har økt stabilitet, min utfordring til de som motsier dette er da å vise at sykkel med 26" hjul er like stabil. En switcharoo om du vil, fordi jeg blir litt lei kverulanter som lager stadig mindre fliser med flisespikkinga si , "stabil i hvilken retning fra sola" og ting i den gata. Godt mulig at min forklaring på hvorfor en 29er er mer stabil ikke er god nok, men da skal for pokker de som hevder at en 26" er like stabil få lov å prøve seg også. Når det gjelder "hvilken type stabilitet" vi snakker om så snakker jeg om den som hindrer deg i å gå på trynet når du er ute å sykler over røtter og stein. Den virker til enhver tid i motsatt retning av den retninga du villa ha gått på trynet dersom du gikk på trynet  Jeg har heller ikke noe religiøst forhold til hjulstørrelsen, som skrevet ovenfor har jeg endel forskjellige størrelser i stallen. Faktisk fremdeles flest med 26" hjul. Men om en størrelse må "ut" er det ikke noen tvil for meg hvilken det ville ha blitt.... Og inntil to års tid siden var jeg like stor 29" skeptiker som hvem som helst, men er glad jeg ikke ytra meg på noe forum om det slik at kunne ha blitt brukt mot meg senere 
|
|
|
[Re: mantis]
14/06/2012 18:25
|
Thorst13
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: krankdrev]
14/06/2012 18:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
fredriks: tror du bør teste en selv jeg, hvordan skal man utdype at den er mer stabil, annet enn ved å si - sykkelen kjennes og oppfattes mer stabil. Slik oppfatter jeg dette - og flere andre.
Kan du inte ens säga om sykkeln är mer stabil på asfalt eller stiar med en massa sten? I hög fart eller i låg fart? Oppför eller nedför? Är det att sykkeln vill gå rakt fram? Man kan mena många saker med stabil och eftersom jag inte tycker att någon av syklarna jag har testat någonsin har varit ustabil så förstår jag bara inte vad ni menar. Det är ju också flera parametrar som inverkan på hur en sykkel oppför sig. Styrevinkeln spelar väl en stor roll. Bevis eller sannsynliggjør at en sykkel med 26" hjul er like stabil som en 29". Du anerkjenner ikke de argumentene som blir presentert FOR 29er, men ser heller ikke at du kan komme med noe bedre argumenter selv for at 26" skal være like stabil. Det er lett å diskutere når det eneste du gjør er å påstå at andre tar feil og kritiserer deres argumentasjon, men tviler på du klarer å lage en sterk sak FOR 26" hjul hvis vi snur på dette. tar du "umaningen"?  Det må väl vara möjligt att kritisera ett argument utan att komma med ett mot argument? Det var du som kom med ett påstand som du försökte visa med hjälp av ett helt irrelevant exempel. Med din definition av stabilitet (och också för de flesta andra) tror jag inte det går att säga något generellt om stabilitet och hjulstörelse. Tex tror jag att en 26" downhill sykkel är mer stabil än en hybrid sykkel för att ta ett extremt exempel. Jag testade föresten ditt sparksykkel experiment. Har du testat det själv? Jag märkte i alla fall ingen skillnad när jag stod ett par cm högre förutom att det är svårare att sparka.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/06/2012 19:25
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
fredriks: tror du bør teste en selv jeg, hvordan skal man utdype at den er mer stabil, annet enn ved å si - sykkelen kjennes og oppfattes mer stabil. Slik oppfatter jeg dette - og flere andre.
Kan du inte ens säga om sykkeln är mer stabil på asfalt eller stiar med en massa sten? I hög fart eller i låg fart? Oppför eller nedför? Är det att sykkeln vill gå rakt fram? Man kan mena många saker med stabil och eftersom jag inte tycker att någon av syklarna jag har testat någonsin har varit ustabil så förstår jag bara inte vad ni menar. Det är ju också flera parametrar som inverkan på hur en sykkel oppför sig. Styrevinkeln spelar väl en stor roll. Bevis eller sannsynliggjør at en sykkel med 26" hjul er like stabil som en 29". Du anerkjenner ikke de argumentene som blir presentert FOR 29er, men ser heller ikke at du kan komme med noe bedre argumenter selv for at 26" skal være like stabil. Det er lett å diskutere når det eneste du gjør er å påstå at andre tar feil og kritiserer deres argumentasjon, men tviler på du klarer å lage en sterk sak FOR 26" hjul hvis vi snur på dette. tar du "umaningen"?  Det må väl vara möjligt att kritisera ett argument utan att komma med ett mot argument? Det var du som kom med ett påstand som du försökte visa med hjälp av ett helt irrelevant exempel. Med din definition av stabilitet (och också för de flesta andra) tror jag inte det går att säga något generellt om stabilitet och hjulstörelse. Tex tror jag att en 26" downhill sykkel är mer stabil än en hybrid sykkel för att ta ett extremt exempel. Jag testade föresten ditt sparksykkel experiment. Har du testat det själv? Jag märkte i alla fall ingen skillnad när jag stod ett par cm högre förutom att det är svårare att sparka. Jeg er ikke enig i at eksemplet er irrelevant, men det er mulig at det overforenkler noe som er langt mer sammensatt og komplekst. Det er du som slår fast at det er irrelevant, uten bevisførsel for øvrig så langt jeg kan se. Videre blir det framstilt av deg og andre som om de som har "konvertert" til 29" hjul har vært lettroende offer for markedsføringshype, mens de som holder seg til 26" hjul er for smarte til å bite på den slags. En smule arrogant holdning føler jeg, men kanskje jeg er for sensitiv. De som da har konvertert har vanligvis mange år bak seg på en 26" sykkel og har etter å ha prøvd begge deler et balansert grunnlag å uttale seg på. Når skeptikere som tilsynelatende har liten eller ingen erfaring med 29" sykler da uttaler seg og avkrever "bevis" for de egenskapene som beskrives og deretter summarisk avviser det meste som blir sagt, blir det jo egentlig litt meningsløst å diskutere dette. Det blir litt som å diskutere en film med noen som ikke har sett filmen men bestemt mener at den er elendig. Nei, jeg har dessverre ikke sparkesykkel  Men hvis klossen du la på var tykk nok og farten liten syns jeg det er merkelig at det ikke var noen forskjell over hodet... Jeg skal prøve å holde meg i skinnet fra å "bidra" mer i denne tråden, men jeg har en følelse av at tida jobber mot 26" som den "rette" hjulstørrelsen og at det må spises et par små kameler hos enkelte i løpet av de neste årene 
|
|
|
[Re: krankdrev]
14/06/2012 19:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det här känns desverre som att diskutera med en annan fatbike syklist. Jeg er ikke enig i at eksemplet er irrelevant, men det er mulig at det overforenkler noe som er langt mer sammensatt og komplekst. Det er du som slår fast at det er irrelevant, uten bevisførsel for øvrig så langt jeg kan se.
Vad för slags bevisförsel behöver jag? Du henger opp en sykkel i naven och ser på skillnaden när man belastar sykkeln på en punkt under naven och en punkt över naven om jag förstår ditt exempel rätt. Är det inte oppenbart att inte detta är relevant för en sykkel som står på marken? Videre blir det framstilt av deg og andre som om de som har "konvertert" til 29" hjul har vært lettroende offer for markedsføringshype, mens de som holder seg til 26" hjul er for smarte til å bite på den slags. En smule arrogant holdning føler jeg, men kanskje jeg er for sensitiv.
Jag har aldrig skrevet något som jag ens tror kan tolkas som det du skriver. Det blir litt som å diskutere en film med noen som ikke har sett filmen men bestemt mener at den er elendig.
Varför är det inte möjligt att diskutera ett påstoende utan att du ska dra en massa andra slutsatser? Nei, jeg har dessverre ikke sparkesykkel  Men hvis klossen du la på var tykk nok og farten liten syns jeg det er merkelig at det ikke var noen forskjell over hodet... Det är kanske så att du ska tänka igjenom dina teorier och testa dina egna experiment innan du drar fler slutsatser och föreslår fler experiment? Det är klart att det blir en skillnad på grund av högre tyngd punkt så det är möjligt att det blir svårt att balansera om du lägger på en kloss på en meter eller två. En normal kloss som endrar platformens nivå jämfört med mitten på hjulet mycket mer än mellan 26 and 29 tums hjul ger i alla fall ingen direkt märkbar skillnad när man åker sparksykkel. Om man däremot hänger sparksykkeln i hjulens sentrum och lägger på en vikt på platformen kommer det bli en stor skillnad i resultat.
|
|
|
14/06/2012 19:50
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
At 29ere er mer stabile pga økt "BB-drop" er en vanlig oppfatning (kranken ligger lavere ift senterlinjen mellom navene). Jeg kjøpte opprinnelig argumentasjonen, men er nå mer skeptisk. Har ennå tilgode å se en god forklaring på dette, og har heller ikke klart å komme opp med noen selv.
29ere er mer stabile i ujevnt terreng, liten tvil om det. Jeg tror det i all hovedsak skyldes at større hjul jevner ut underlaget, og er mer tilgivende. Om gyro-effekten faktisk er avgjørende for en sykkels stabilitet, så vil den uansett ikke være større på 29ere.
|
|
|
14/06/2012 20:01
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Har racer 26er og 29er,like gøy alle tre.Sykler ca. 20 km til jobb nesten hver dag.De dagene jeg føler meg ekstra "pigg" bruker jeg "Monstret". Det krever litt ekstra men fy som det går unna. De som ikke har prøvd 29er bør prøve,det er faktisk litt anneledes. Eller kansje ikke,sykkelboden blir stappfull.
|
|
|
14/06/2012 21:06
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Lest det meste i denne tråden. Det første som slår meg, alle konstruktørene som har lagd 26" må ha vært i bakfylla. En elendig konstruksjon, ikke brukendes til noe som helst. Ikke kan de brukes på sti, ikke til å kjøre på grusveier i marka. Ikke kan vi posere rundt på en med små hjul. For 2 år siden var det greit å ta en treningstur rundt på små hjul. I år er det fysisk umulig. Hmmm.... er vi blitt lurt av diverse krefter. Feriepenga mine får de ikke. Hilsen en med 26" og alu-ramme. Jada, jeg har også "28"-tommer og karbon - må ha.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
14/06/2012 21:11
|
White
Avhengig
|
Avhengig
kardam, nice one  Rart at enkelte i det hele tatt klarte å sykle på 26
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: fredriks]
14/06/2012 21:44
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det här känns desverre som att diskutera med en annan fatbike syklist. Jeg er ikke enig i at eksemplet er irrelevant, men det er mulig at det overforenkler noe som er langt mer sammensatt og komplekst. Det er du som slår fast at det er irrelevant, uten bevisførsel for øvrig så langt jeg kan se.
Vad för slags bevisförsel behöver jag? Du henger opp en sykkel i naven och ser på skillnaden när man belastar sykkeln på en punkt under naven och en punkt över naven om jag förstår ditt exempel rätt. Är det inte oppenbart att inte detta är relevant för en sykkel som står på marken? Videre blir det framstilt av deg og andre som om de som har "konvertert" til 29" hjul har vært lettroende offer for markedsføringshype, mens de som holder seg til 26" hjul er for smarte til å bite på den slags. En smule arrogant holdning føler jeg, men kanskje jeg er for sensitiv.
Jag har aldrig skrevet något som jag ens tror kan tolkas som det du skriver. Det blir litt som å diskutere en film med noen som ikke har sett filmen men bestemt mener at den er elendig.
Varför är det inte möjligt att diskutera ett påstoende utan att du ska dra en massa andra slutsatser? Nei, jeg har dessverre ikke sparkesykkel  Men hvis klossen du la på var tykk nok og farten liten syns jeg det er merkelig at det ikke var noen forskjell over hodet... Det är kanske så att du ska tänka igjenom dina teorier och testa dina egna experiment innan du drar fler slutsatser och föreslår fler experiment? Det är klart att det blir en skillnad på grund av högre tyngd punkt så det är möjligt att det blir svårt att balansera om du lägger på en kloss på en meter eller två. En normal kloss som endrar platformens nivå jämfört med mitten på hjulet mycket mer än mellan 26 and 29 tums hjul ger i alla fall ingen direkt märkbar skillnad när man åker sparksykkel. Om man däremot hänger sparksykkeln i hjulens sentrum och lägger på en vikt på platformen kommer det bli en stor skillnad i resultat. Jeg eier en fatbike og må ergo være en notorisk kverulant, det er DIN "slutsats" så vidt jeg kan skjønne  Uansett, jeg har glede av alle mine sykler, enten de har tynne hjul, tykke hjul, små eller store hjul. Men at det er forskjeller er svært merkbart, denne diskusjonen endrer ikke den opplevelsen. Hvis du noen gang er på disse kanter så si gjerne fra, tar deg gjerne med på en stitur og lar deg teste dette selv. Lidenskapen min er sykling og sykler, ikke krangling - tro det eller ei 
|
|
|
[Re: Mmar]
14/06/2012 21:45
|
Ole
More than words
|
More than words
Om gyro-effekten faktisk er avgjørende for en sykkels stabilitet, så vil den uansett ikke være større på 29ere. Vil den ikke? Hjulet er jo tyngre, og har i tillegg større diameter men med samme tangential-hastighet. Begge deler taler jo for større gyro-stabilisering, eller treg respons om du vil. Men om det er nok til å bety noe er ikke sikkerr, all den tid mange synes 29ere er lekne. Den stabilitene anonymous13 snakker om kommer nok av at de store hjulene ikke så lett blir sittende fast bak steiner og røtter, og i så måte forhindrer tryn ved å rulle over ting uten at rytteren aktivt behøver å hjelpe til med å løfte hjulene.
|
|
|
[Re: Ole]
14/06/2012 22:25
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Om gyro-effekten faktisk er avgjørende for en sykkels stabilitet, så vil den uansett ikke være større på 29ere. Vil den ikke? Hjulet er jo tyngre, og har i tillegg større diameter men med samme tangential-hastighet. Begge deler taler jo for større gyro-stabilisering, eller treg respons om du vil. Men om det er nok til å bety noe er ikke sikkerr, all den tid mange synes 29ere er lekne. Den stabilitene anonymous13 snakker om kommer nok av at de store hjulene ikke så lett blir sittende fast bak steiner og røtter, og i så måte forhindrer tryn ved å rulle over ting uten at rytteren aktivt behøver å hjelpe til med å løfte hjulene. Enig, gyro effekten blir nok større med større og tyngre hjul. Imidlertid har vel gyroeffekten ganske lite å si for hvordan styringa oppfattes, i lave hastigheter er den liten og i større hastigheter er rattutslagene små. Har selv hatt to ulike 29ere som føltes svært forskjellige, ser ut for meg som om det avgjørende er geometrien. "Triksa" til Gary Fisher og G2 geometrien på gaffel funker faktisk på orntlig og styringa føltes ikke vesentlig tregere enn på en Trek Fuel EX som den var erstatning for. En annen grunn som vil kunne bidra til tregere styring er faktisk at kontaktflaten mellom dekk og underlag er større og dette gir friksjonen mer "arm" som motvirker bevegelse av styret. På en fatbike er dette veldig merkbart, på en 29er vil det nok være langt mindre men likevel noe som kan bidra.
|
|
|
14/06/2012 22:34
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Med tyngre hjul, ja, men ikke med større hjul, for ved en gitt (translasjons)hastighet synker vinkelhastigheten proporsjonalt med økningen i diameter.
|
|
|
[Re: Stein]
14/06/2012 22:46
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Med tyngre hjul, ja, men ikke med større hjul, for ved en gitt (translasjons)hastighet synker vinkelhastigheten proporsjonalt med økningen i diameter. Det var litt upresist av meg. Men i praktisk sammenheng gir jo et større hjul økt masse, altså "tyngre og større" der det første er en følge av det andre. Uansett, jeg er så treig at gyroeffekten blir bak komma 
|
|
|
15/06/2012 06:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Gyroeffekten er så liten på så lette hjul som de vi bruker på sykler, at den ikke er merkbar når man sykler uansett. Det er jeg temmelig sikker på.
|
|
|
15/06/2012 08:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg lurer enda på denne "stabiliteten" som man innbiller seg her. Hvor mye ramler folk på 26er?
Er det stabilt på grus, eller hva?
Jeg tror det er mye mer snakk om geometri, og kanskje at 26ere xc-maskiner (som det dessverre virker som mange driver med her)tradisjonelt har vært rimelig aggressive i geometri og da krever mer av syklisten.
Jeg føler ikke at jeg er mer stabil på sykkelen nå enn på 26ern, men jeg hadde en 26er med rimelig fin sti-geometri, og den var DØNN stabil når det gikk nedover, den var fin og stiv når jeg kasta den inn i svinger, og den holdt seg høvelig rett vei ut dropp og hopp også. 29ern har mindre vandring, og det merkes, ellers tillater den meg å klatre bedre, litt pga hjulstørrelsen, men og pga mindre vandring som ikke gynger like mye. Men om den er no mer stabil, det vet jeg ikke, men det er heller ikke voldsomt stor forskjell på akselavstand på disse.
Utforsykkelen med 26er hjul er dog MYE mer stabil.... i HØY FART, men den er veldig ustabil når det går sakte på asfalten.
Hjulstørrelsen tviler jeg spiller så mye inn her.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
15/06/2012 08:13
|
Ole
More than words
|
More than words
Man merker faktisk stor forskjell i retningsstabilitet i fart mellom lette og stive Flow/SuperComp-hjul med passe solide dekk, og f.eks. 823/Comp og DH-dekk. Men da snakker vi nedoverbakkehastiigheter.
Noen som gidder å henge sykkelen i mekkestativet, snurre fart på fremhjulet, og rapportere hvordan det kjennes å vri på styret?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
15/06/2012 08:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg lurer enda på denne "stabiliteten" som man innbiller seg her. Hvor mye ramler folk på 26er? Helt enig med deg i at kjøreegenskapene i utgangspunktet bestemmes av konstruktøren/geometrien. Det jeg sa var at en sykkel med lengre akselavstand vil bli mer retningsstabil, eller mindre kvikkstyrt, om du vil. Kan være positivt eller negativt, avhengig av hva man vil oppnå. Om dette er en fordel ved 29-ere, er det samtidig den mest kjente ulempen også. Tror ingen mener at en sykkel med 26" hjul er ustabil, vinglete eller har lett for å velte. En konstruktør kan få en sykkel til å oppføre seg slik han vil med de forutsetningene hjulstørrelsen setter. Forskjellige hjulstørrelser kan likevel sette litt forskjellige begrensninger for hva som er mulig på få til, men i praksis er nok 29" og 26" like egnet for det som er terrengsykling i dag.
|
|
|
15/06/2012 08:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jepps, enig...mitt svar var også generelt, Stein, ikke til deg spesifikt 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
15/06/2012 09:10
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg tipper stabiliteten det snakkes om er relatert til styregeometri.
Innen dette feltet har man en skala, fra ustabil via nøytral til stabil.
Store hjul svinger saktere og styringen blir mer stabil.(eller selvopprettende)
Enkelt illustrert ved hvor enkelt det er å holde balansen uten å holde i styret.
Stabiliteten kan motvirkes med mindre trail.
Styregeometri er komplisert på heldempere med store dekk, fordi luft i dekkene og balansen mellom fjærraten forran og bak, spiller inn.
På en reser, leveres som regel gaffel sammen med ramma, nettopp for å ha kontroll på styregeometri.
Gary Fisher har gjort forsøk ved å bruke gaffel med mer offset, som gir mindre trail.
Skal man til bunns i en sykkels styreegenskaper og stabilitet må man gå grundig til verks. Den er en lang rekke forhold til fører til resultatet.
e
|
|
|
[Re: skiraffen]
16/06/2012 09:25
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Nå er jo 29er egentlig 28" felg da? Så hvis ikke jeg er helt på jorde å 27,5 egentlig er 26,5 eller noe vil det vel si at det er en 0.5 " forskjell?
Jeg tror det er ett fett om du har en 28" felg eller 27.5? Mye sammenblanding av størrelser her, spesielt når tomme/inch-målet INKLUDERER dekk. Enklere å snakke om FELGdiameter i mm i stedet for ytterdiameter på DEKK: 622mm: 28" racer/hybrid eller 29" mtb (kan bruke samme dekk) 584mm: såkalt 27.5inch/650b 559mm: "vanlig" 26" mtb Altså er forskjellen større mellom 27.5" og 29" enn mellom 26" og 27.5". På den annen side, hvorfor man skal velge 27.5" når man har 26" (som er nesten det samme) og 29" tilgjengelige er utenfor min fatteevne med tanke på at det er så mange andre faktorer man kan bruke kreativiteten på. Det vil jo si da at 27,5 plasserer seg midt imellom 29 og 26. Litt artig er det jo at en 26", der bygger dekket 0", på en 27,5 bygger det en 0,5" og på en 29 bygger dekket 1".
|
|
|
16/06/2012 09:52
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Følelse er subjektivt og ikke så lett å bevise. Men å sykle på en 29er, kontra en 26er gir en litt tregere følelse, men samtidig føles den mer stabil og trygg. Oppover har man en større dekkflate mot bakken, som gir mindre spinning og pga de store hjulene stopper man mindre opp av steiner og røtter etc. Dette gir mer flyt og reduserer bruken av krefter. I nedoverbakke føler jeg også at 29ern er tryggere og følelsen av å kunne gå over styret er mindre, noe som gjør større dropp med forhjulet mindre skremmende enn med 26er, samtidig som man slipper å bruke kroppen like aktivt for å styrke balansen.
Har nå gått til innkjøp av 29 fulldemper, og offrer litt vekt for å få en mer brukervennlig sykkel til både sti og racing. Skulle jeg kun ha syklet birken, ville jeg nok valgt 26er. Men alt i alt synes jeg 29er virker som et tryggere alternativ uansett sti eller grus. Og jeg tror at veldig mange birkebeinere (som stort sett suger i terrenget) vil ha god nytte av, og føle seg tryggere i terrenget på en 29er, selv om denne kanskje er litt tyngre manøvrerbar enn 26er. En liten brannfakkel: De fleste birkebeinere klarer jo ikke engang løfte forhjulet over en rot. Og da må jo en 29er som ruller over, være bedre enn å stupe med trynet først i gjørma!
|
|
|
16/06/2012 11:14
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Er helt 100% sikker på at et er mest smak og behag. Aslak mørstad vant utforprisen, på 26er FS, Nino råkjører på 27,5/26er HT, det samme med meg. Kulhavy vinner VM på 29er FS, og veldig, veldig mange sverger til 29er fordi de kjører fortere på den. Liker mye bedre styrefølelsen på 26erene mine en 28/29eren. Som det har blitt nevnt tidligere i tråden, så går mange fra 26-29er og synes den siste sykkelen er bedre. Men hvis du går fra 29-26er så vil 26eren være raskest.
|
|
|
[Re: fjøråsyklist]
16/06/2012 22:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Men hvis du går fra 29-26er så vil 26eren være raskest.
Nope. Jeg har hatt begge deler. Etter VM gikk jeg tilbake til 26 og den var ikke raskere.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
17/06/2012 08:40
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Men hvis du går fra 29-26er så vil 26eren være raskest.
Nope. Jeg har hatt begge deler. Etter VM gikk jeg tilbake til 26 og den var ikke raskere. Tror kanskje du misforstod meg, tenkte ikke sånn over natta, men fra sesong til sesong, og her var det snakk om mosjonister som forbedrer seg mer for hvert år en deg på toppnivå.
|
|
|
17/06/2012 23:08
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Får man tåoverlapp med små rammestørrelser og 29"?
|
|
|
18/06/2012 06:12
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Vi får aldri en 29er som vinner i birken for den akselerer så dårlig. En 29er vil aldri kunne henge med i et rykk på slutten av birken. Helt utrolig hva de skriver i dn.no aktiv. http://www.dn.no/dnaktiv/article2417825.ece
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
18/06/2012 07:14
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Ja den var fin. Det er jo sykkelen som gjør rykket 
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
18/06/2012 07:16
|
Espen
More than words
|
More than words
26 tommersgutta er i midten av balettbakken når 29erne er ved malstreken, så om aksellerasjonen skulle være dårligere, gjør det ikke så mye.
Espen
|
|
|
18/06/2012 07:50
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Makan til dustete uttalelse. Hurra for Jørgensen i Giant Store Drammen.
|
|
|
|
|