Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 13 1 2 6 7 8 9 10 12 13

Sveum nektes OL-billett

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Oystein L] #1426333 18/06/2012 09:25
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Sitat: Oystein L
Sitat: Oystein L
Sitat: Heliboy

Og så bør det kanskje også stilles spørsmåltegn om presidentskapet og personlige eierinteresser i ymse rittkonsepter innenfor landeveisgrenen osv. Der lukter det mer enn bare ugler i mosen....

Her vet du tydeligvis noe vi andre ikke vet, fint om du forklarer i steden for å bare antyde...

Venter fortsatt på en forklaring her, såpass alvorlige beskyldninger kan du ikke bare fremsette og la henge i lufta.

Redigerer vekk / trekker tilbake denne, da det var basert på påstander fra andre som jeg ikke har klart å verifisere - annet enn at sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen står oppført som kontaktperson for det kommersielle selskapet Cycling Event Norway AS, som står bak rittet Glava Tour of Norway.

Redigert av Heliboy; 18/06/2012 09:34.

Løvsteika
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Heliboy] #1426359 18/06/2012 09:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fint!

NCF er på ulike måter, og i ulik grad, involvert i alle internasjonale ritt av en viss størrelse her på berget.

Tipper ryktene bunner i at NCF som en starthjelp for å få et internasjonalt etapperitt til Norge var involvert i opprettelsen av Birger Hungerholts "Cycle Event Norway", som står bak "Glava Tour Of Norway".
Dette var på alle måter offisielt, og NCF er ute av selskapet nå.

(her har vi kryssredigert, men saken er den samme. HTH satt i CEN's styre på vegne av NCF, og NCF's engasjement var nødvendig for å få rittet opp på den aktuelle kategorien)

Redigert av Oystein L; 18/06/2012 09:48.
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1426470 18/06/2012 11:36
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Les oppsummering rundt den siste ukens mediasaker og vårt standpunkt her på våre teamsider: http://www.crampfix-nakamura.no/skuffend...l-annen-nasjon/

Ronny Nyhus
Bikeguide og Cannondale ambassadør
Free Motion, Gran Canaria
'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2
'15 Cannondale F-Si Carbon Team
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: JonahHex] #1426496 18/06/2012 12:02
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JonahHex
Du virker å ha svært god greie på dette, sannsynligvis gjennom egen erfaring. Jeg akter å bruke de neste årene på å enten høste samme negativ erfaring, eller det motsatte.

Tviler på at du finner slike negative erfaringer.
Det er min erfaring.
Eneste må være at flere engasjerer seg, og slik jeg ser det så er det et sterkt voksende engasjement i den delen landet vi bor i, så for den som er toldmodig og står på så er jeg helt sikker på at vi lykkes.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1426780 18/06/2012 17:40
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Mer rot i sykkelforbundet

Må være forjævlig å være toppsyklist i norge om dagen med det styret som er nå...

Trønder osv
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Espen J] #1426825 18/06/2012 18:35
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Espen J

Må være forjævlig å være toppsyklist i norge om dagen med det styret som er nå...

Oisann, ikke spesielt konsistent av NCF.
I tempo så tar de med listefyll alikevel.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Espen J] #1426826 18/06/2012 18:35
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Johnsen har vært suveren i Norgescupen, så skjønner frustrasjonen..
Argumentene for Moberg er alderen og internasjonal erfaring med bla. UCI seier.
Men den som er best nå bør få dra samma hvor gammel man er, og det ville man jo fått svaret på i løpet av uka.
Måtte de ta avgjørelsen nå da?
Ser det er til fellesstarten hun er uttatt? Har man da en plass på tempoen og skal Moberg kjøre den og da?

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1426843 18/06/2012 18:52
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Nå veit jeg absolutt ingenting om nivået på disse to jentene, men jeg tror jeg skjønner noe av det som ligger til grunn her. Det virker ikke som om noen av dem egentlig er gode nok til å være innenfor disse kriteriene om å kunne kjempe helt i toppen, og da velger man å ta med den yngste som etter deres kriterier er ung nok til å være med for å lære.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Espen J] #1426929 18/06/2012 19:46
olechr Offline
More than words
More than words

Jeg hadde valgt helt likt. Moberg har vunnet UCI ritt ute. Å ta ut ryttere til OL på N-cup blir feil. Ser ikke at dette kan kalles rot.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1426940 18/06/2012 19:51
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Moberg lå vel godt an i VM i fjor, før hun veltet en km før mål. Så noe har hun vel inne.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: JMGJMG] #1426968 18/06/2012 20:08
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: JMGJMG
Moberg lå vel godt an i VM i fjor, før hun veltet en km før mål. Så noe har hun vel inne.

Det har hun. Og hun har kjørt bra i og vunnet UCI ritt i år. Når man satser ute så kjører man ofte Norges cup o.l. kun for trening og i treningsperioder. Men selvsagt lov å være lei seg for hun andre. Skjønner det.

Ambassadør for Scott.
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: FHanserud] #1426996 18/06/2012 20:27
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: FHanserud
Nå veit jeg absolutt ingenting om nivået på disse to jentene, men jeg tror jeg skjønner noe av det som ligger til grunn her. Det virker ikke som om noen av dem egentlig er gode nok til å være innenfor disse kriteriene om å kunne kjempe helt i toppen, og da velger man å ta med den yngste som etter deres kriterier er ung nok til å være med for å lære.

Hvis ingen av dem er innenfor kravene til Olympiatoppen så er det vel samma regla som med Sveum?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: bjerkseth] #1427022 18/06/2012 20:57
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bjerkseth
Sitat: FHanserud

Hvis ingen av dem er innenfor kravene til Olympiatoppen så er det vel samma regla som med Sveum?

Først: Jeg syns absolutt at Sveum burde fått være med til OL.

Det ble sagt at det var uaktuelt å ta med Sveum som lærejente fordi hun er over 23, Moberg er såvidt jeg kan google meg til enten 20 eller 21 (født 91), og oppfyller dermed det jeg oppfatter som alderskrav for å bli unntatt de ordinære kravene.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427033 18/06/2012 21:09
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
http://www.nettavisen.no/procycling/article3411929.ece

Men her klager man over at man mister en plass. Og siden den andre kandidaten åpenbart er Lise Nøstvold og hun er eldre en Sveum så er det andre regler når man diskuterer landevei.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427041 18/06/2012 21:18
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Emilie vant et ritt i Kina med nesten bare kinesere og andre asiatiske syklister på strek.

I europeiske ritt på verdenscupnivå har hun kun en 36. plass å vise til så langt i år.
Men landevei skiller jo vesentlig mindre så det trenger ikke å være langt fra 1. til 36. plass.
At hun er yngre enn Sveum er det ingen tvil om. At hun har er nærmere OLTs krav enn Elisabeth har vært er nok mer tvilsomt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427052 18/06/2012 21:29
olechr Offline
More than words
More than words
Uansett så skal man ikke være så smålig at man klager på at Moberg får dra. Det har hun fortjent.

Ambassadør for Scott.
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427132 19/06/2012 06:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Helt enig med olechr, Moberg fortjener å reise. Sveum burde også fått reise. 23 eller 23,5 år.... ding ding!
Lov å bruke hue i dette potet landet.

Hun ville lært masse som hun kunne tatt med seg til neste OL som hun helt sikkert kvalifiserer seg til. Tror faktisk hun kunne "bitt" godt fra seg i årets OL også.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: olechr] #1427149 19/06/2012 06:47
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Når man satser ute så kjører man ofte Norges cup o.l. kun for trening og i treningsperioder.

Men i NM kjører man ikkje kun for trening. Kunne jo ha venta til det var over.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427163 19/06/2012 06:57
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Diskusjonen rundt hvem av de som er best egnet får nesten bli opp til hver enkelt "gren" å avgjøre etter mitt syn. Altså i samme åndedrag så vil jeg si at NCF like gjerne kunne valgt å innstille Heidi Rosasen Sandstø som Elisabeth Sveum OM de hadde bedre kriterier for henne.

Mitt poeng er at det er hinsides all fornuft å ikke benytte seg av to plasser. Byberg skadefri hadde vel vært den naturlige nummer 2 å sende.

Vi burde være edrulige nok til å ikke la dette bli en kamp mellom landevei og terrengsykkel. Sveum gratulerer Moberg og ønsker henne lykke til. Det burde vi andre gjøre også.
At vi personlig mener en annen burde fått plassen, er en litt annen sak enn at forbundet "dumper" utøvere.

Blir litt som med langrenn, vi har alltid syn på lag uttaket der også, men hele nasjonen hadde jo blitt sinnsykt forbannet OM dem hadde unlatt å sende utøvere til plasser vi hadde kvalifisert oss for.

Kjærgaard & Co har utspilt sin rolle, må inn nye folk med et friskt syn som ønsker å fremme SYKLING i sin helhet.
Hele Norge er jo på sykkelsetet om dagen, så da får man jobbe MED, og ikke MOT

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427173 19/06/2012 07:09
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Kan ikke uttale meg om Moberg, men syntes at det er noe merkelig besluttning å utelate ei på 23, som gammel i en idrett hvor snittalder'n på startfeltet i OL er over 30.
Og på landevei så sender de ei som etter all sansynlighet er noe i nærheten av samme nivå som Sveum, riktig nok er hunder kravet på 23.

Tipper snitt alder'n på pallen i OL er nærmere 40 enn 30.
Da vil jeg si at Sveum har relativt mange år igjen.

Og jeg er helt sikker på at Sveum ville gjort en langt bedre figur enn ganske mange av våre herreskiløpere har prestert i OL.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427188 19/06/2012 07:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
De sier ikke at hun er for gammel for OL, men at hun er for gammel for en "lærejente"-plass.

Lurifax: Helt enig i (det tror jeg de fleste er) at skandalen består i å ikke benytte plassen, og ikke at de ikke sender akkurat Elisabeth Sveum.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427236 19/06/2012 08:14
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Tilsvar fra NCF: http://terrengsykkel.no/index.php?id=4251

Det er fornøyelig å lese hva dere skriver i denne etterhvert så lange tråden. Diskusjonen har gått på om det var riktig å gi fra seg plassen eller ikke, og signalet til NCF og OLT er klart - det var IKKE riktig å gi fra seg plassen. Se hva de fikk til med Emilie Moberg - Gratulerer, Emilie! Herlig at du får sjansen til å vise deg fram og kjempe om et bra resultat!

Videre har dette aldri vært noen diskusjon på om Elisabeth er bedre kvalifisert enn Lene. Det ville i så fall kunne diskuteres etter at man bestemte seg for å sende to utøvere. Men når Lene dessverre er skadet og sånn sett ville vært usikker til OL, ville det vært naturlig å sende en "lærejente" som Elisabeth. Det er her jeg synes sykkelpresidenten bommer. Elisabeth ville selvsagt gått for å prestere optimalt, men SAMTIDIG ville det også vært en fantastisk form for læring. Gunn-Rita og Kenneth sitter inne med utrolig mye rutine og kunnskap om hva som er optimalt, som man må være der for å oppleve. Det kunne Elisabeth fått muligheten til, og samtidig ville hun da kunne blitt en viktig kontinuitetsbærer overfor de nye jentene og guttene som helt sikkert vil være å kjempe om OL-plasser i neste OL. Vi går altså glipp av en unik sjanse - det er DET kritikken går på. Nå gir vi som nevnt bort denne muligheten og samtidig får et annet land (mest sannsynligvis Ungarn) denne plassen.

Hvis vi ser på resultatene til landeveisjentene som NCF uttaler representerer "slike resultater OLT ønsker å se", kan det være fristende å forsøke å sammenligne. Tar man nemlig europeiske World Cup-landeveisritt som man kan sammenligne med prestisjen og nivået i de europeiske World Cup-rittene i terreng, har Emilie serien 36, uplassert, uplassert, uplassert, mens Lise har uplassert, uplassert, 59, 63. Det skal legges til at Emilie har en flott 18. plass fra et World Cup ritt i Kina i mai, men med all mulig respekt - der deltok ikke verdenseliten.

En utøver som Pauline Ferrand Prevot som også kjører terreng, har i de samme europeiske World Cup-rittene på landevei plasseringene 10, 7, 11, 10 i de samme rittene som hjelperytter for/lagvenninne med Marianne Vos. At Emilie og Lise dermed har de resultatene OLT ønsker å se, betyr i høyeste grad at også Lene og Elisabeth har det.

Jeg kan derfor ikke med min største vilje se at NCF og OLT har lagt seg på en konsekvent linje i uttaket, og det er det jeg føler vi sitter igjen med; Et forbund som ikke har gjort nok for terrengsykkelsporten i denne saken.

Samtidig er det viktig å innse at det dessverre er for sent å gjøre noe med uttaket og at vi må komme oss videre. La oss glede oss over at Emilie er tatt ut, applaudere resultatene hun tross alt har oppnådd og ønske henne lykke til i London. Vi bør samarbeide så godt som mulig med NCF framover slik at vi i fellesskap lykkes med å kvalifisere og sende flere utøvere til neste OL. For oss som driver og bygger opp team på terrengsiden er det også viktig å lære av f.eks. hva Hitec Products-Mistral Home Cycling Team har fått til. Den jobben de gjør står det nemlig stor respekt av.

Ronny Nyhus
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427243 19/06/2012 08:21
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Reflektert og objektivt Ronny, respekt!

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: JonahHex] #1427246 19/06/2012 08:26
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JonahHex
Reflektert og objektivt Ronny, respekt!

+1 yes

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: -Jan] #1427247 19/06/2012 08:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Sitat: olechr
Når man satser ute så kjører man ofte Norges cup o.l. kun for trening og i treningsperioder.

Men i NM kjører man ikkje kun for trening. Kunne jo ha venta til det var over.

Er det noe du trur eller vet? Regner vel med at det skal rapporteres inn til UCI hvem som skal sykle.

Ambassadør for Scott.
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427287 19/06/2012 09:21
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Nyansert - saklig og godt formulert innlegg Ronny.
Og for å si det sånn, jeg sitter da igjen med en sterk følelse av at NCF med Kjærgaard i spissen ikke tar, eller har tatt Terrengsykling på alvor. Når kjenner ikke jeg NCF fra innsiden, så det kan godt være det er andre sterke personer som drar i tråder og styrer fra innsiden. Uansett så viser dette at NCF bør rydde i sysakene sine. Alt for mange knuter på tråden her.

Har man kvalifisert inn to utøvere basert på et regelsett så SKAL et hvert forbund jobbe ræ...a av seg for å bruke plassene sine.

At OLT evt. velger å ignorere innstillingene får bli neste diskusjon. Et forbund forplikter seg etter mitt syn å jobbe ALT de kan for å få med utøvere. Blir alt for mye gutteklubb når man sier at man må holde en god tone med OLT.

Man kan saktens spørre seg hva slags folk dette ER, dersom tonen blir dårlig fordi et forbund jobber for å sende utøvere til OL.

Re: Sveum nektes OL-billett [Re: RNRacing] #1427407 19/06/2012 11:26
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
Sitat: RNRacing
Tilsvar fra NCF: http://terrengsykkel.no/index.php?id=4251

Det er fornøyelig å lese hva dere skriver i denne etterhvert så lange tråden. Diskusjonen har gått på om det var riktig å gi fra seg plassen eller ikke, og signalet til NCF og OLT er klart - det var IKKE riktig å gi fra seg plassen. Se hva de fikk til med Emilie Moberg - Gratulerer, Emilie! Herlig at du får sjansen til å vise deg fram og kjempe om et bra resultat!

Videre har dette aldri vært noen diskusjon på om Elisabeth er bedre kvalifisert enn Lene. Det ville i så fall kunne diskuteres etter at man bestemte seg for å sende to utøvere. Men når Lene dessverre er skadet og sånn sett ville vært usikker til OL, ville det vært naturlig å sende en "lærejente" som Elisabeth. Det er her jeg synes sykkelpresidenten bommer. Elisabeth ville selvsagt gått for å prestere optimalt, men SAMTIDIG ville det også vært en fantastisk form for læring. Gunn-Rita og Kenneth sitter inne med utrolig mye rutine og kunnskap om hva som er optimalt, som man må være der for å oppleve. Det kunne Elisabeth fått muligheten til, og samtidig ville hun da kunne blitt en viktig kontinuitetsbærer overfor de nye jentene og guttene som helt sikkert vil være å kjempe om OL-plasser i neste OL. Vi går altså glipp av en unik sjanse - det er DET kritikken går på. Nå gir vi som nevnt bort denne muligheten og samtidig får et annet land (mest sannsynligvis Ungarn) denne plassen.

Hvis vi ser på resultatene til landeveisjentene som NCF uttaler representerer "slike resultater OLT ønsker å se", kan det være fristende å forsøke å sammenligne. Tar man nemlig europeiske World Cup-landeveisritt som man kan sammenligne med prestisjen og nivået i de europeiske World Cup-rittene i terreng, har Emilie serien 36, uplassert, uplassert, uplassert, mens Lise har uplassert, uplassert, 59, 63. Det skal legges til at Emilie har en flott 18. plass fra et World Cup ritt i Kina i mai, men med all mulig respekt - der deltok ikke verdenseliten.

En utøver som Pauline Ferrand Prevot som også kjører terreng, har i de samme europeiske World Cup-rittene på landevei plasseringene 10, 7, 11, 10 i de samme rittene som hjelperytter for/lagvenninne med Marianne Vos. At Emilie og Lise dermed har de resultatene OLT ønsker å se, betyr i høyeste grad at også Lene og Elisabeth har det.

Jeg kan derfor ikke med min største vilje se at NCF og OLT har lagt seg på en konsekvent linje i uttaket, og det er det jeg føler vi sitter igjen med; Et forbund som ikke har gjort nok for terrengsykkelsporten i denne saken.

Samtidig er det viktig å innse at det dessverre er for sent å gjøre noe med uttaket og at vi må komme oss videre. La oss glede oss over at Emilie er tatt ut, applaudere resultatene hun tross alt har oppnådd og ønske henne lykke til i London. Vi bør samarbeide så godt som mulig med NCF framover slik at vi i fellesskap lykkes med å kvalifisere og sende flere utøvere til neste OL. For oss som driver og bygger opp team på terrengsiden er det også viktig å lære av f.eks. hva Hitec Products-Mistral Home Cycling Team har fått til. Den jobben de gjør står det nemlig stor respekt av.

1+

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427433 19/06/2012 11:49
M
M.R.Schjøtt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
sikkert ikke sakllig av meg, men sier bare at vi trenger en utskifting av styre eller et eget styre for terrengsykling for dette er et overgrep vi ikke må legge bak oss med det første!

Marcus
Weapon of choice
Cannondale Jekyll 3
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427540 19/06/2012 13:41
RNRacing Offline
Entusiast
Entusiast
Slik gikk det med Norges andre OL-plass - Gladnyhet fra den ungarske olympiske komité:

The International Cycling Union (UCI) has notified by letter on June 18, that the Hungarian Olympic Committee (MOB) received a quota for women in London's Olympic mountain bike race. The national federation has already announced that Barbara Benkó travels to the summer Olympic Games.

Presumably there was a racer who canceled his appearances in London, so liberated, reaching a quota place in advance of Hungarian athletes could enter: the selection of Barbara Benkó, Focus MIG Team rider.

Barbara Benkö skriver på Facebook i dag:
See you there!:) now, it's official, can't find the words how hapy i am... big thank you to everybody who has supported me! unbelievable...
Olympic Cross is at the 11th of august at Hadleigh Farm!

Ronny Nyhus
Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind] #1427681 19/06/2012 18:12
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Vi har f.eks. skiforbundet med flere grener, kan jo være verdt en sammenligning.
Å endre en organisasjon tar jo tid, det vil alltid være noen som vil motarbeide endringer og bidra til at endringene drar ut i tid.
At NCF sin organisasjon vil utvikles slik vi ønsker er jeg 100% sikker på all den tid vi er så engasjerte og viser hvilken vei vi vil at dette skal gå. NCF er også en demokratisk organisasjon og massene vil stort sett få vilja si.

Redigert av Hekta-MTB; 19/06/2012 18:13.
Side 8 av 13 1 2 6 7 8 9 10 12 13

Moderator  support