Jeg hadde samme problem, nærsynt med -1.0 og -1.25 og klarer meg rimelig godt uten briller i det daglige, men bilkjøring og tv-titting blir noe mindre anstrengende med briller. Sykling fungerte også greit uten briller til jeg begynte å sykle i terreng, da er det en opplagt fordel å kunne se detaljer i underlaget 10-20 m lenger framme... I fjor kjøpte jeg Uvex/Rodenstock sykkelbriller med clip-on styrkeglass (ca. 1000,-). Disse fungerte imidlertid ikke optimalt til terrengsykling pga. dugging når farten går for mye ned i langsomt terreng og bratte oppoverbakker. På landevegen fungerer det fint, men da trenger jeg dem egentlig ikke. I tillegg er det en ikke helt ubetydelig optisk fordreining med disse doble glassene, det er blant annet noe med avstandsbedømmingen på kort hold som blir helt feil og jeg har derfor ikke turt å prøve dem i ritt. Løsningen ble dagslinser. Linsetilpasning koster ca. 500 og linsene ca. kr. 10,- settet. Fungerer helt utmerket. Og så kan du bruke hvilke sykkelbriller du vil "utenpå" og fortsatt se helt perfekt...