Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Virkelig fin reklame for DH i Hafjell

Virkelig fin reklame for DH i Hafjell #1425386 16/06/2012 19:13
edmann Offline OP
lillofarer
OP Offline
lillofarer
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10050755

Herlig artikkel om Hafjell og med film..herlig!!

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1425420 16/06/2012 20:28
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Heftig ja. Ser at de har flere løyper på Hafjell, og en er kalt for en familieløype. Er det en løype der man kan bruke en vanlig FS stisykkel, og at det ikke er behov for en DH sykkel?

Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1425434 16/06/2012 20:59
J-A-E Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan er det med FS 150/140 i disse bakkene??

- Joakim - Transition Scout -
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: J-A-E] #1425436 16/06/2012 21:04
edmann Offline OP
lillofarer
OP Offline
lillofarer
Har forsøkt med sti sykkel i hafjell, men ga feil følelse. Så jeg leide dh sykkel neste dagen som ga den riktige følelsen i bakken. Stillte da med en turner 5 spot med 140mm foran og bak.

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1425444 16/06/2012 21:09
J-A-E Offline
Ringrev
Ringrev
Ok

- Joakim - Transition Scout -
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1425576 17/06/2012 08:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Man kan sykle med stisykkel i de fleste løypene, men det går nok fortere med utforsykkel. Familieløypa er intet annet enn en grusvei, og kan nesten ikke kalles "utfor"-løype. Der kan man sykle med hardtail...

Uansett, det anbefales å leie seg en utforsykkel for å få smaken på hva utfor er. Beskyttelse må man uansett ha, for det er bratt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1437908 04/07/2012 07:27
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
hva er lurt og ha med seg selv når man skal opp til hafjell og leke? skal leie sykkel og det utstyret som trengs, men lurer litt på skotøy, har jo ikke noe spesifikt sti/dh skotøy:p er det viktig att selve sålen er stiv? eller kan jeg bruke mine turf sko, som har myk såle?

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: Trillebår] #1437916 04/07/2012 07:36
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trillebår
hva er lurt og ha med seg selv når man skal opp til hafjell og leke? skal leie sykkel og det utstyret som trengs, men lurer litt på skotøy, har jo ikke noe spesifikt sti/dh skotøy:p er det viktig att selve sålen er stiv? eller kan jeg bruke mine turf sko, som har myk såle?

Du kan jo ta med dine egne klikkpedaler og sykkelsko. Jeg er amatør når det gjelder DH, og (men?) foretrekker helt klart klikkpedaler.
Ellers har kona pleid å leie sykkel når hun blir med, og hun foretrekker å bruke grove joggesko med litt mønster. Ikke alltid flatties på utleiesykler har så mye pigger igjen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1437928 04/07/2012 07:46
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: J-A-E
Ikke noe problem i det hele tatt. Omtrent alt kan kjøres.

Sitat: edmann
Har forsøkt med sti sykkel i hafjell, men ga feil følelse. Så jeg leide dh sykkel neste dagen som ga den riktige følelsen i bakken. Stillte da med en turner 5 spot med 140mm foran og bak.
Definer "feil". Det er en annen følelse, men utforsykkel er ikke noe must.

Sitat: baronKanon
Man kan sykle med stisykkel i de fleste løypene, men det går nok fortere med utforsykkel. (…) Uansett, det anbefales å leie seg en utforsykkel for å få smaken på hva utfor er. Beskyttelse må man uansett ha, for det er bratt.
Mesteparten kan kjøres like fort, eller fortere, på en "stisykkel".
Beskyttelse trengs ikke, det er brattere i Østmarka.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1437930 04/07/2012 07:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Enten egne klikkiser og sko eller egne flattiser og sko eller bare sko med flat såle (type sneakers/skatesko). Joggesko synes jeg fungerer dritt med flatties, fordi de ikke er flate under og det blir en rar følelse med ikke-ideell kontaktflate. Det kan være en trygghet å bruke flatties til å begynne med, men ta med klikk og sko for sikkerhets skyld. Jeg startet med flatties, men fikk ikke helt godfølelsen, så jeg byttet til klikk etter 3 turer første dagen jeg prøvde utfor. Dette er dog forskjellig hvordan folk opplever dette.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: Åsmund Olsen] #1437944 04/07/2012 07:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Åsmund Olsen
Man kan sykle med stisykkel i de fleste løypene, men det går nok fortere med utforsykkel. (…) Uansett, det anbefales å leie seg en utforsykkel for å få smaken på hva utfor er. Beskyttelse må man uansett ha, for det er bratt.
Beskyttelse trengs ikke, det er brattere i østmarka.
Hvorfor skal du eller PålS alltid trolle om at det ikke er viktig med beskyttelse når man skal prøve utfor? Beskyttelse er en jævlig billig forsikring mot langtidssykemelding, og når man leier, er dette inkludert.

Jeg "bor" i Hafjell om sommeren og jeg sykler mye i Østmarka. Det du skisserer er bare tøv. Det er ikke like lange, bratte stipartier i Østmarka på de mest syklede stiene. Det går an med stisykkel, og det er gøy, men jeg får mer trygghet med en utforsykkel. De svarte løypene som Old School, New School er bratte og steinete/rotete, så vandring er en fordel (selv om stisykkel går bedre i svingene, grunnet kortere akselavstand). I Gressløypa blir man vesentlig mer sliten med stisykkel enn med uforsykkel. Dette kan flere enn meg skrive under på.

Men: det går an med stisykkel, og det er enda morsommere med "stor" sykkel. Tok med stisykkel for å kjøre litt i anlegget nettopp for å vurdere om jeg skulle selge utforsykkel og bare sykle med stisykkel når jeg er i Hafjell. Konklusjonen min var at jeg beholder utforsykkelen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1438063 04/07/2012 10:10
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Hafjell er bare helt fantastisk. Fikk min DH-debut for et par uker siden og ble skikkelig gira. Lånte full pakke inkl sykkel der. Sykla med vanlige Asics joggesko og ble veldig overrasket over hvor godt det fungerte. Savnet ikke SPD en eneste gang til tross for at jeg trodde jeg var avhengig. Skikkelig morro å få flyten på utleiesyklene. Planen er å dra opp med Remedyen (150/150mm og 68 grader styrevinkel mener jeg å huske, Remedy9 2011) for å teste hvordan det er i forhold da det hadde vært veldig gøy å kunne bruke egen sykkel der og heller stikke oftere enn å leie sykkel hver gang. Unger, hus og hage har ikke gitt meg tid til dette enda, men håper å kunne rapportere snart ICON_SMILE

Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: J-A-E] #1438076 04/07/2012 10:27
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig

Dersom sykkelen er en solid stisykkel og du setter på utfordekk så går det bra. Blir ikke riktig så morsomt som med DH hoj men velger man løype utifra sykkel så kan du få en fin helg. Lei helhjelm og rusting da.
Det skumle er at suget etter en DH hoj blir stort i løpet av helgen så lommeboka kan bli tom ICON_WINK

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: Sarptommy] #1438077 04/07/2012 10:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Sarptommy
Det skumle er at suget etter en DH hoj blir stort i løpet av helgen så lommeboka kan bli tom ICON_WINK
Det kan jeg skrive under på.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: Sarptommy] #1438079 04/07/2012 10:32
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sarptommy

Dersom sykkelen er en solid stisykkel og du setter på utfordekk så går det bra. Blir ikke riktig så morsomt som med DH hoj men velger man løype utifra sykkel så kan du få en fin helg. Lei helhjelm og rusting da.

Akkurat slik gjør jeg det. Har en 160/160 sykkel stisykkel som jeg setter på et annet hjulsett jeg har liggende, med DH-dekk. Jeg har også en kappet setepinne med eget sete, som jeg bytter til. Har egen helhjelm og rustning.
Dette er alt som skal til for at jeg har det knakende gøy (i Åre for min del), 2-5 ganger i løpet av sommeren.

Suget etter DH hoj ligger hele tiden og lurer i bakgrunnen, men jeg holder stand.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1438111 04/07/2012 11:05
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Jeg hadde en 140 stisykling der for lenge siden. Helt topp i de enkle løypene.
Har man luftfjærer så kan man med fordel eksperimentere med mindre luft bak og mer foran enn vanlig, siden vekten skyves endelig fremover når det går bratt nedover med bremser på.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: Åsmund Olsen] #1439155 05/07/2012 20:10
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt

Fryktelig tøff du er'a!

For meg handler det mer om antall høydemeter enn om bratthet. Når man knoter seg ned en sti i Østmarka er farten en helt annen enn når man bomber ned Gressløypa med 200mm rund baut. Joa, stien jeg syklet ned fra Brunkollen i dag er mye brattere enn Gressløypa, men farten er såpass mye lavere at et evt. tryn antakeligvis ikke får de samme konsekvensene. Om man derimot tar det like med ro i Hafjell som på stitur er vel sannsynligheten for tryn i utgangspunktet det samme. Problemet er at man fort lar seg rive med av raskere ryttere og at man etter en hel dag er relativt ukonsentrert. Kombinasjonen av dårlig konsentrasjon og veldig mange runs er at an fortere gjør feil, i hvert fall gjelder deg meg.

Uansett, jeg skulle gjerne hatt helhjelm, leatt og ryggplate på flere av stiturene, men det blir for mye drass når jeg også sykler opp og bort. Om man derimot sitter i en stolheis oppover er det lite pes å ta på seg litt beskyttelse.

Uansett, så er jeg enig med Baronen: Å hevde at andre ikke trenger beskyttelse fordi man selv er teknisk god/tøff/dum er ganske på trynet. Selv om man hverken er tøff eller dum er det ingen grunn til å anbefale folk å utsette seg for unødvendig risiko.

Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: Åsmund Olsen] #1440179 07/07/2012 18:21
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig

Tenker vi sier at mesteparten oppleves like raskt eller raskere med stisykkel, mens man i realiteten kun klarer å holde så høy fart på stisykkel i noen få svinger i flate partier, men det kan være veldig gøy med stisykkel hvis man er litt viderekommen!

Å si at man ikke trenger beskyttelse pga at det ikke er bratt, blir selvfølgelig bare dumt! Det er ikke brattheten som gir skader, det er bråstoppen som følge av høy hastighet, og ikke prøv deg med at det går like fort i Østmarka!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: baronKanon] #1440469 08/07/2012 13:57
P
PålS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Quote:
Hvorfor skal du eller PålS alltid trolle om at det ikke er viktig med beskyttelse når man skal prøve utfor? Beskyttelse er en jævlig billig forsikring mot langtidssykemelding, og når man leier, er dette inkludert.

Heisann, her skjer det ting visst! Når har jeg sagt det ikke er viktig med beskyttelse når man sykler utfor? Det eneste jeg har sagt rundt beskyttelse er at jeg synes Leatt er en hype, når nybegynnere pusher Leatt for alt det er verdt uten at de har en anelse om fallteknikk, bremseteknikk, utforteknikk etc og satser på at dette skal beskytte mot en ekstremt sjelden, men for all del alvorlig skade sier jeg at dette er feil. Å tro at en nakkekrage gjør at du tåler å krasje bedre er ønsketenking, den beskytter muligens mot nakkeskader, men den gjør ingenting for resten av kroppen utenom å gi brukeren en falsk følelse av trygghet og det er det siste en nybegynner trenger...

Tror jeg opplever hver gang jeg er i Hafjell at gjenger med rødskjorter står og er grisestoka i bunnen om morgenen og tror de er usårlige pga pads og fullface, de samme folkene er tilsvarende stolte over å ha krasjet når man overhører de ved bikeshopen/Woodys senere på dagen. Senest i går ble en av disse kjørt ned fra fjellet med en ATV. Om dette er innstillingen du liker å promotere kan jeg opplyse at miljøet i fellesskap har prøvd å bli kvitt dette villmannsstempelet de siste 10 årene.

Jeg reagerte forøvrig på det samme du reagerte på her, selvsagt er det en fordel å dytte på seg all paddingen man har tilgjengelig nr man leier en sykkel og skal prøve for første gang, men nakkekrage er foreløpig ikke en del av dette og er en rimelig kostbar sak som du og flere andre pusher som "uunnværlig" for å starte med DH. Det er den ikke.

Forøvrig enig i hva du skisserer ift sti vs DH sykkel, i Rollercoaster og Moetown/Park er sikkert en 4x sykkel raskere enn en DH sykkel og en stisykkel muligens like rask som DH sykkelen, men dette er tross at ikke utforløyper, men smoothe løyper som minner mer om 4x. I resten av løypene er man ganske sjanseløs på en stisykkel i forhold til en utforsykkel.
Denne diskusjonen blir litt som å påstå at et par parkski fungerer vel så bra på en pudderdag som dedikerte pudderski...

Og til slutt baronKanon: Ride more, talk (write) less. ICON_SMILE

P

Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: PålS] #1440500 08/07/2012 14:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: PålS
Og til slutt baronKanon: Ride more, talk (write) less. ICON_SMILE

Sykler nok mer enn du tror, bare lider av skrivekløe og forumavhengighet. Sykler nok mer sti enn utfor.

Det inntrykket jeg har sittet inne med etter andre diskusjoner om beskyttelse til utfor er at man heller bør ta kurs enn å beskytte seg. Der er jeg uenig. Jeg tror nok begge kanskje legger ord i munnen på hverandre, for jeg har aldri sagt at Leatt er must, men selv sykler jeg aldri utfor uten.

Det viktigste er å kjøre med huet og ikke over evne, og det gjelder over alt. Det er bedre å ikke få bruk for padding enn å skulle ønske man hadde!

Nei,nå stikker jeg på stitur - med stihjelm og knebeskyttere - uten briller.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Virkelig fin reklame for DH i Hafjell [Re: edmann] #1444109 15/07/2012 19:21
T
Tommy Camaro Offline
Fersking
Fersking
T
Skal til Hafjell å sykkle downhill 18-24.7-2012
Bor i stavanger, har bestillt tog billett å alt. Men fikk nettopp vite d at i sommer er det ombygging pågang på tog skinner eller no sånn. Så i sommer kan du ikke ta med sykkelen din på tog Norge. Trenger å leie en sykkel koffert eller lingnende?? Noen som kan hjelpe?

Ring meg på 93823817.
Typisk (miljøvennlige Norge) Kollektiv transport = Bånn

Mvh GT FURY

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå