Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp!

Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! #1424822 15/06/2012 16:41
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Hei.

Tiden var moden for en ny bil, så jeg har kjøpt meg en ny bruktbil hos forhandler. Ved prøvekjøring oppdaget jeg et par flekker med rust, steinsprut i ruta og kåpen rundt takstativet hadde sprekker. Det var også en svak skrapelyd fra bilen og selger mente dette var slitte klosser på høyre kaliper foran. Med dette fikk jeg prutet ned prisen 12.000,- fordi jeg kunne ordne dette selv.

Ved prøvekjøring virket bilen helt fin. Ingen ulyder annet enn skrapelyden fra det slitte paret med klosser.

Jeg skrev under kontrakt der og da, og avtalte henting i løpet av uka.

Onsdagsmorgen dro jeg fra Arendal 0930 med tog og var fremme i Hønefoss på ettermiddagen. Jeg kjører hjemover med det samme. På E18 utenfor Oslo skjer det... Det sier poff og det spruter væske fra under panseret. Kjølevæsken koker og jeg tør ikke kjøre, så Viking blir kontaktet. Sjåføren der heller på kjølevæske, men han hadde ikke nok i bilen, så jeg og bil blir fraktet til Sande. Etter å ha fylt på med vann får jeg klarsignal til å dra videre da temperaturen var normal.

Nå kommer jeg forbi innskjørselen til Larvik og motoren koker igjen. Venter en stund og fyller på mer vann før jeg drar videre til nærmeste bensinstasjon i Brevik. Der forsøker jeg å se på sikringer, slanger og ledninger til vifter i håp om å finne feilen. Til ingen nytte. Klokken blir 0130 og jeg må ha skjønnhetssøvnen min for å fungere.

Jeg våkner etter en time fordi det begynte å bli kaldt. Finner ut at jeg prøver å snilekjøre den hjem. Jeg kjører i 50-60 km/t og stopper der det er mulig for å undersøke om kjølevæsken er varm. Nå går det greit resten av turen og jeg kommer meg i seng kl. 0445.

Jeg leverte bilen på verksted i går og de fant ut at det var fylt på spylervæske i stedet for kjølervæske. De går over bilen og finner ut at alle bremseklossene må skiftes. Ellers bytter de dieselfilter og termostaten. Alt kom på 3180,- og nå skulle den være fin.

På kvelden tar jeg meg en tur for å prøve den, og den stopper fortsatt motoren når den ble for varm.

I dag har den vært på verksted igjen og de har kjørt bilen slik at den stopper. Når motoren når 118 grader går den i nødmodus og mister all motorkraft. Etter en telefon til Hyundai Oslo mener de at det er topplokket på motoren som er ødelagt og derfor blir den overopphetet. Kostnaden på dette kommer på rundt 28.000,-!

Er dette noe jeg burde oppdaget da jeg prøvekjørte bilen eller noe en NAF-test ville avdekket? Kona til forhandleren hadde brukt den til og fra jobb, så alt skulle være i orden i følge selger.

Hva tror dere om saken?

Hilsen en rimelig frustrert bileier.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1424847 15/06/2012 17:33
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Bruktbilgaranti?

Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: Kamao] #1424871 15/06/2012 18:20
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Hittil så har forhandler sagt seg villig til å betale halve regningen på 3180,- fra første besøk på verksted.

Er det urimelig av meg å forlange at forhandler betaler verkstedutgiften på reklamasjon? Mulig jeg er vanskelig, men jeg forventer jo i det minste at bilen skal være i kjørbar stand ICON_SMILE

Det forelå ingen opplysninger om motor annet at han sa en kamerat hadde sett på den og at det meste var i orden.

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1424894 15/06/2012 19:04
progres Offline
Besatt
Besatt
Fikk du referanser på historikken til bilen ? Og referanser på kjerringa til selgeren ? Dette lukter det mugg av lang vei spør du meg. Santa Fe ? jeg har vært borte i to sollide motorhavari med ødelagte topper på denne biltypen. Hev kjøpet om mulig er mitt råd !

Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1424918 15/06/2012 19:45
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Ja, det er med servicehefte, men det står ikke spesifisert hva som er gjort. Det ser ut som det er ny dieselpumpe og turbo, men hva annet kan gå galt om toppen ryker. Som dere sikkert skjønner har jeg null peiling på bil.

Har ikke selger krav på å reparere en feil tre ganger før man kan heve kjøpet eller gjelder ikke dette bil?

Nei, det er en Terracan. Sabla morsom og romslig bil, men dette var et skikkelig skår i gleden. Jeg hadde gledet meg til å feriere i Danmark med en bedre bil, men jeg vet ikke om jeg tar sjansen. Ser ut som min 94 Toyota Corolla sedan får gjøre nytten en stund fremover. ICON_SMILE

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1425536 17/06/2012 06:57
Niels Offline
Veteran
Veteran
Du er dekket av forbrukerkjøpsloven også ved bruktbilkjøp. Du, som privatperson, har altså 5 års reklamasjonsrett ovenfor professjonell selger og 2 år ovenfor privat selger. Om det er toppakningen kan det være du må ta regningen selv om du ikke kan påvise at selger visste om feilen. Om det er selve topplokket som er gått mener jeg dette ikke burde kunne vært avdekket av en privatperson uten store undersøkelser.

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med selger for å reklamere på bilen. Er det under to uker siden du kjøpte den har du også rett til å levere den tilbake mener jeg.

Edit: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_bilforhandler

Redigert av Niels; 17/06/2012 06:59.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: Niels] #1425569 17/06/2012 08:48
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Jeg hentet den på onsdag kom hjem først på torsdag. Kjørte en time før dette skjedde.

Problemet mitt er at han ikke tar telefonen eller svarer på sms eller epost nå...

Edit: Nå tok han endelig telefonen. Han vil ikke betale for reparasjon her i Arendal, men frakte bilen tilbake til Hønefoss slik at han får et familiemedlem til å gjøre arbeidet nærmest gratis. Det betyr nok at jeg ikke kan bruke den på ferie.

Redigert av SgtPepper; 17/06/2012 09:02.

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1425737 17/06/2012 13:46
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Termostat har du byttet nå. Prøv å bytt vannpumpe? luftlomme i kjølesystem etter turbobytte? Kan være PITA å få ut all luft. Klem og masser kjølevannslanger med motor av og påfyllingslokk av. Se om det kommer bobler med luft ut.

Dersom toppen er sprekt eller skjev så har du mange andre symptomer. Sjekk om det er vann i olje, olje i vann, kompresjonstest.

Du trenger ikke kjølevæske, kan bruke vanlig vann som en nødløsning sommerstid til du får orden på bilen.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1425995 17/06/2012 19:50
Niels Offline
Veteran
Veteran
Jeg ville fått tatt en test av enten NAF eller merkeforhandler før du levere bilen tilbake for rep. Da vet du hva som er feil, og kanskje er det slik Silverwrx skriver kun en mindre feil som de kan fikse rimelig. Du må uansett betale for transporten tilbake til selger. Kanskje kan du ta disse pengene å betale for deler av en emkel rep og selger tar brorparten?

Moulton TSR9
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1426017 17/06/2012 20:22
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Merkeforhandler har hatt den inne to ganger og ikke funnet feilen. Jeg tenkte å prøve en NAF-test.

Må jeg betale frakten fordi han vil gjøre jobben i Hønefoss?

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1426236 18/06/2012 07:54
Niels Offline
Veteran
Veteran
Ja du har selv valgt å kjøpe bilen i Hønefoss og overtatt den der. Hadde du fått selger til å levere bilen til deg der du bor ville "garantistedet" være hos deg.

Det er det samme som ved overtakelse av varer i butikk vs. utkjøring. Ved overta varen i butikk må du levere varen tilbake til butikken ved feil, mens ved utkjøring er "garantistedet" hjemme hos deg.(derfor betaler jeg nesten alltid for utkjøring av større gjenstander som kjøleskap m.m.).

Det er hans valg hvor han vil utføre reperasjonen og om det er i Hønefoss må du frakte bilen dit, mener jeg. Men han kan ikke pålegge deg å frakte bilen noe annet sted som vil koste deg mer da det ville kunne sees på som en økonomisk ulempe for deg.

Jeg ville tatt en telefon til forbrukerrådet for å avklare dine rettigheter om jeg var deg.

EDIT: Alt dette er min forståelse og nødvendigvis ikke 100% korrekt ifht jussen.

Redigert av Niels; 18/06/2012 07:57.

Moulton TSR9
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: Niels] #1426285 18/06/2012 08:33
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det er nøyaktig 0% rett.

Sitat: Forbrukerkjøpsloven
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Det vil si at om selger er enig i at dette er en mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven har du rett til å få den utbedret vederlagsfritt. Hvis han vil ha den tilbake for å få en bekjent/kompis/slektning til å fikse den så må han ta den kostnaden selv.

Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1426423 18/06/2012 10:47
Niels Offline
Veteran
Veteran
Så bra at jeg tok 100% feil ICON_SMILE

Moulton TSR9
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1426440 18/06/2012 10:55
O
ostemann Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Sitat: SgtPepper
[...] Det betyr nok at jeg ikke kan bruke den på ferie.

Husk i den forbindelse retten til erstatningsting ved avhjelp:

Sitat: forbrukerkjøpsloven § 30 (3)
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Redigert av ostemann; 18/06/2012 11:09.
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1426447 18/06/2012 11:02
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Joda, men jeg har en bil jeg kan bruke, men hadde håpet på å kjøre en romsligere bil i ferien.

Uansett så har jeg satt bilen på et lokalt verksted med selgers samtykke, så jeg håper det ordner seg kjapt. ICON_SMILE

Selv om det har vært litt trøblete så ser det nå ut til å ordne seg ICON_SMILE

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1439403 06/07/2012 08:02
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Problemet er ødelagt toppakning/motortopp og et knekt stempel. Dette blir dyrt... Det jeg har funnet av motorer er fra vrakede biler og koster 25000kr.

Jeg har forøvrig meldt meg inn i NAF nå med formålet om å ta en NAF-test, men den står på verksted nå.

Det er ikke vann i oljen og det er kanskje et godt tegn?

Nå vil selger ha hele hendelsesforløpet fra meg, rapport fra de verkstedene bilen har vært på og hva Viking har gjort.

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1439793 06/07/2012 19:28
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Kjedlig sak men sansynligheten er stor for at selger vil fraskrive seg ansvaret for motorskaden fordi han vil hevde du har kjørt motoren for varm over tid.
Når han vil ha hendelse forløpet skriftlig av deg så ser han nok etter muligheter for å slippe av kroken selv.

Ganske sikkert er det toppakkning/topplokk som har ført til kokingen av motoren men vær obs på han vil pøve å snu dette på hodet.

Få en utalese av NAF eller merkeverkstedet på defekt toppakkning/topplokk førte til kokingen av motor.

Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1440327 08/07/2012 07:54
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Ja, men temp har vært normal hele tiden jeg har kjørt utenom en gang. Det var etter at den var på verksted og jeg var på vei hjem. Temp steg hurtig og sank tilsvarende da jeg kjørte opp en bratt bakke på vei hjem. Motoren gikk i nødmodus igjen.

Det morsomme her er at jeg har kjørt bilen i god tro om at det var fikset. Bilen ble igjen levert på verksted og de kjørte den hardt for å fremprovosere nødmodus. Deretter ringte de til Oslo for å høre om de visste hva feilen var. Der hadde de noen tilfeller av biler med samme symptomer.

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1441622 10/07/2012 17:40
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Nå har jeg alle rapporter fra verksted og Viking og skal sende det på epost til selger. Jeg vil gjerne sette en svarfrist så han ikke kan hale ut saken lenger.

Hva er normal svarfrist?

Edit: En annen ting også. Har selger krav på å vite alt jeg har foretatt meg etter at jeg overtok bilen eller må/bør jeg spille med åpne kort?

Jeg får forskjellige råd ettersom hvem jeg forhører meg med.

Takk for god hjelp så langt ICON_SMILE

Redigert av SgtPepper; 10/07/2012 18:33.

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1443667 14/07/2012 13:12
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
I går ordnet det seg! Jeg får hevet kjøpet og får tilbakebetalt alle utgifter jeg har hatt med bilen.

En bekjent ringte selger og lurte på hva som foregikk og ble litt brysk i telefonen. Selger på sin side sier han ikke har hørt noe fra meg og ikke fått beskjed om hva verkstedet har sagt. Jeg måtte skrive ut spesifisert telefonregning og streke under når jeg har ringt ham i tilfellet det ble sak ut av det. SMS hadde jeg heldigvis tatt backup av.

Det gikk så langt at jeg måtte true med Forbrukerrådet, advokat og kreve leiebil. Verkstedutgifter så langt er ca. 12000 og ny motor 30000 i tillegg til arbeid med å sette den inn blir det ganske mye. Da var det billigere for selger å få gjort alt slik hos kjentfolk.

Selger står på sitt og påstår at jeg har fylt vindusspylervæske på radiatoren og i olja(?), men jeg kan ikke si det bryr meg nevneverdig så lenge jeg får tilbake pengene. Jeg kan lese og skrive engelsk, så jeg vet hvor vindusspylervæske, kjølevæske/vann og olje skal fylles ICON_SMILE

Det ble en kortvarig glede med ny bil. En times glede veier dog ikke opp for en måned med krangling om skyld og erstatning. Det har blitt noen søvnløse netter med fundering på saken.

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1443921 15/07/2012 09:44
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig bra at dette ordnet seg.
Det er heller ikke feil å kreve en NAF test før man kjøper selv om ikke de er synske trollmenn så avdekker de mye i de feste tilfelene

Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1444014 15/07/2012 15:19
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Bra det ordnet seg.

Magefølelsen min sier at denne bilen hadde kjølevannslekkasje eller problemer allerede før du kjøpte den.

At slike ting ryker få mil på hjemveien på vei hjem er litt fantastisk tilfeldig.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1444032 15/07/2012 16:30
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Ja, jeg tror jeg var heldig sånn sett. Jeg tror nok den har gått en stund med vindusspylervæske i stedet for kjølevæske. Tør ikke tenke på hva såpe og etanol gjør med innsiden av kjølesystemet med tanke på korrosjon.

Kjølevæske kan komme opp i 135 grader og vindusspylervæske har kokepunkt på 79-93 grader og i tillegg vil såpen skumme godt. Ikke rart spruten stod ut fra under panseret.

sl500: Er ikke NAF-test noe man må ordne selv?

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1444219 15/07/2012 22:19
S
SgtPepper Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S

Ragley Bluepig X
Re: Hjelp i forbindelse med bruktbilkjøp! [Re: SgtPepper] #1444345 16/07/2012 10:01
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Ville styrt unna uansett, med tanke på alle skrivefeilene i annonsen. Er det mulig?

Moderator  support