|
|
|
Problemer med nye XO Twister gripshift foran
|
Problemer med nye XO Twister gripshift foran
15/06/2012 07:38
|
opodden
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har montert de nye gripshifterne fra Sram i XO versjon for 2x10. De er egentlig veldig bra, men jeg har et problem med framgiret. Når jeg justerer high og low skruene iht instruksjoner, dvs med minimal klaring på inn- og utsiden av klingene, så er det vanskelig/ umulig å få giret opp på storklinga. Hvis jeg justerer high skruen slik at jeg får mer klaring på utsiden av storklinga, så endrer problemet seg: Da går giringa greit, men kjedet hopper av til utsiden. Dette kan skje ved giring til tyngre gir bak på flat, slett vei. Det virker som at "slaglengden" blir litt kort med det som i utgangspunktet er korrekt justering, slik at ikke kjedet flyttes langt nok til at storklinga får inngrep i kjedet.
Er det noen som har lignende erfaring, tips og gode råd?
|
|
|
Re: Problemer med nye XO Twister gripshift foran
[Re: opodden]
15/06/2012 08:16
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Kan du flytte framgiret ned slik at det stenger for kjedets mulighet til å falle utenfor? Hvis skruene er justert riktig er de jo det..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
15/06/2012 09:06
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Har samme problemet med XX fremgir og Extralite Gara. Den bruksanvisningen fra SRAM om justering av fremgiret, tror jeg du kan kaste. 1.5mm klaring er ikke i nærheten av nok for å få giret til å virke. Jeg må justere slik at kjedet akkurat subber, både på letteste utvekling (minste foran og største bak) og tyngste (største foran og minste bak). Likevel kan den hoppe av både på utsiden og innsiden. Høyden har blitt satt til akkurat å gå klar av største foran. ca 1mm.
Min teori, er at åpningen(kjedestyringen) i fremgiret, bør være smalere.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
15/06/2012 17:04
|
opodden
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kanskje det går an å lime inn med epoxylim en tynn stripe med hardplast eller tilsvarende, slik at den blir litt smalere?
|
|
|
15/06/2012 20:16
|
JoH
Fersking
|
Fersking
Jeg hadde samme problem på min gripshift x0 for 3 delt da den var ny for et år siden (Xo skifter og X9 krankgir). Helt umulig å justere på stoppskruene uten at kjedet enten hoppet av eller at det ikke gikk opp på største drev. Frontgiret var tilsynelatende montert i riktig høyde og parallellt med drevene, men det var likevel en liten justering av girfestet på ramma som skulle til. Butikkverkstedet ordnet det på 5 min og giret har fungert prikkfritt siden.
Redigert av JoH; 15/06/2012 20:19.
|
|
|
[Re: JoH]
17/06/2012 07:57
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde samme problem på min gripshift x0 for 3 delt da den var ny for et år siden (Xo skifter og X9 krankgir). Helt umulig å justere på stoppskruene uten at kjedet enten hoppet av eller at det ikke gikk opp på største drev. Frontgiret var tilsynelatende montert i riktig høyde og parallellt med drevene, men det var likevel en liten justering av girfestet på ramma som skulle til. Butikkverkstedet ordnet det på 5 min og giret har fungert prikkfritt siden. Var kjedeføring fortsatt parallell etter justeringen?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
17/06/2012 19:01
|
JoH
Fersking
|
Fersking
Ja, den var fortsatt parallell. Som nevnt var den også parallell i utgangspunktet, slik jeg så det på øyemål. Jeg fikk aldri spurt om hva som nøyaktig ble gjort, om det bare var noen graders dreining på ramma som måtte til eller om kjedeføreren også ble manuelt bøyd til. Sånn sett har jeg ikke helt belegg for å si at det bare var en justering av krankgiret på ramma som skulle til, men årsaken lå i alle fall i retningsinnstillingen av kjedeføreren, enten på "inn-ut" eller i kjederetningen, eller som du nevner, at kjedeføreren ble presset sammen. Sykkelen var som nevnt ny og jeg prøvde å justere på det jeg kunne, men fikk det ikke til. Kjedet har i alle fall aldri hoppet av siden.
Redigert av JoH; 17/06/2012 19:20.
|
|
|
|
|
|
|