Sveum nektes OL-billett
|
Re: Sveum nektes OL-billett
[Re: sykkeloyvind]
14/06/2012 14:54
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Poenget er to ting: 1. Forbundet vil ikke bruke penger. 2. Norge er snobbete, og vil ikke ha med utøvere om de ikke er garantert gode resultater.
Til 1: utøverene kunne fått valget om å betale selv. Til 2: det er alltid bedre reklame å ha med dårlige utøvere, enn å ikke ha med utøvere.
På en måte er jeg litt glad for at NCF prediker dårlige idrettsverdier, det er de samme verdiene jeg selv har - hvis du ikke vinner, kan du dra til hællvete. Det er ikke noen vits å delta, hvis du skal være listefyll. For norsk idrett sin del, så er dette hyklersk, da idretten fronter deltakelse slik at de skal bli mer spiselige og få mer penger. Det er ikke slik at om du ikke reiser fordi du har vinnersjanser, at ikke plasseringen kan være et mål i seg selv. Jeg reagerer litt på forestillingen om at du reiser "for å lære." Nei, du reiser for å få et resultat, enten det er 53 plass eller 1 plass. Det er dette de nasjonale syklistene jobber mot. Om de nasjonale syklistene vet at de blir motarbeidet av forbund, så øker ikke satsingsviljen eller rekrutteringen (uten at det bryr meg). I befolkningen er det nok likegyldighet. For de som driver idretten selv, så er det en gulrot å vite at er du best i landet, så får du delta. Disse olympiatoppenkravene er bare tull, og hører hjemme på dynga.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: kaiost]
14/06/2012 15:02
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Ingen bombe- Vi ser jo stadig vekk at kvinners deltagelse i ritt ikke blir verdsatt for det de er verdt. Fjorårets norgesmester i maraton (Borghild Løvseth) hørte vel ikke et pip fra forbundet etter seieren i fjor.
Årets store nykommer i landeissykling fra CK Victoria (Cecilie Gotaas) som leder norgescupen og slått proffjentene i Hitec ved flere anledninger( som også satte norsk rekord på tempo i fjor høst) har ikke fått noe klarsignal til OL.
Problemet med NCF er at du blir "gammel" med en gang du passerer 20...og når det er slik at mange av de beste damene i Norge er godt voksne så er det en skam at det er alder og ikke presasjon som teller. Det er vel omtrent den eneste idretten i verden der du ikke får være med om du er god nok...om alderen ikke stemmer med forbundets ønske. FY. Helt enig med deg. Møkkaforbund. Drittregler og tilhørende UCI som også er et drittforbund. Man burde begynne å arrangere sykkelkonkurranser utenfor, og melde NCF sine paragrafer som hindrer folk i å delta i utenfor-konkurranser til EFTA.
|
|
|
[Re: kaiost]
14/06/2012 15:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi ser jo stadig vekk at kvinners deltagelse i ritt ikke blir verdsatt for det de er verdt. Overalt dessverre. Også her på forumet er det utrolig lite å lese om vår kvinnelige proffer som faktisk gjør det brukbart på et av verdenes beste profflag. Et lag som faktisk er norsk.
|
|
|
[Re: EgilS]
14/06/2012 15:24
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Vi ser jo stadig vekk at kvinners deltagelse i ritt ikke blir verdsatt for det de er verdt. Overalt dessverre. Også her på forumet er det utrolig lite å lese om vår kvinnelige proffer som faktisk gjør det brukbart på et av verdenes beste profflag. Et lag som faktisk er norsk. Både ja og nei. Terrengsykkeldamer ser ofte veldig damete ut. Det er fint, dersom du tenker kjæreste. Men om du tenker toppidrettsutøver, så syns jeg det vitner om at man ikke gjør jobben sin. Da må man være ripped, kreftslank og ikke bred over baken med høy fettprosent. Gunn Rita ser rippa ut nå. Respekt. Grethe Waitz var en toppidrettsutøver av rang. Men av de andre jentene som er "gode," så er turen til fame and fortune i sykkelmiljøet noe jeg subjektivt oppfatter som en del lettere enn om du f.eks var maratonløperske. Nytter ikke å være småfeit, skal du være god blant gutta. Husker dere ikke hvor mye tyn Ullrich fikk?
|
|
|
14/06/2012 15:26
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
14/06/2012 15:32
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Ironi? Eller er du ikke edru?
|
|
|
[Re: Torlog]
14/06/2012 15:36
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Blir kritisert for å "ikke har respektert normal prosedyre"... Er det ikke normal prosedyre å kjempe for sine talenter og benytte plassene man har kjempet seg til som verdens 6. beste terrengsykkelnasjon på kvinnesiden siste år? Tror dessverre vi har litt ulik oppfatning om hva som er "normalt"...
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: RNRacing]
14/06/2012 15:40
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir kritisert for å "ikke har respektert normal prosedyre"... Er det ikke normal prosedyre å kjempe for sine talenter og benytte plassene man har kjempet seg til som verdens 6. beste terrengsykkelnasjon på kvinnesiden siste år? Tror dessverre vi har litt ulik oppfatning om hva som er "normalt"... Helt vanlig taktikk fra pressede ledere,nemlig å flytte fokuset over på "de andre" på en eller annen måte. Helt vanlig,og 100% feigt og sleipt.
|
|
|
14/06/2012 15:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
i likhet med andre dårlig styrte forbund kommer denne saken til å treneres til det er for sent.
Hadde forøvrig vært interessant med en kommentar fra Byberg om hva hun mener om dette, som også har tråkka inn veldig mange av Norges poeng.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
14/06/2012 15:59
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
For meg blir det veldig rart at ikke forbundet kjemper med nebb og klør for å få med flest mulig av sine egne utøvere. Skulle tro det var noe annet som lå bak en slik avgjørelse. På samme måte som Sveum vil kjempe for sin deltakelse burde Steffen Kjærgård kjempet for å få med en til.
|
|
|
14/06/2012 16:09
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Helt enig med Hekta-MTB, er også enig med Bjørn B, på tide å få inn folk og rett og slett overta viktige posisjoner i forbund så ALL sykling behandles likt og støttes så mye som mulig.
Gunn Rita vinner EM i en alder av 39, en uke senere så står "sportsjefen" å sier at fjorårets bronsevinner i U23 EM, er for gammel til å få en sjanse i senior rekkene.
Man skal da huske at EM pallen hadde følgende aldersgrupper, 39,38 og 41 23,5, vel da er tiden over, du er gammal og fortjener hverken erfaring eller satsing????? I all verden er dette for slags FOLK??
Er like ille på herresiden også har jeg blitt fortalt. Nordskar med flere har fått samme beskjed.
Makan til sirompa forbund skal man jaggu lete lenge etter.
Ære være utfor seksjonen for å ha tatt grep og tatt en rolle! Det må nok til for CX også.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: stosu]
14/06/2012 16:11
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
i likhet med andre dårlig styrte forbund kommer denne saken til å treneres til det er for sent.
Hadde forøvrig vært interessant med en kommentar fra Byberg om hva hun mener om dette, som også har tråkka inn veldig mange av Norges poeng. Se artikkelen til aftenposten.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
14/06/2012 16:12
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Apropos: Sara Kværnø ranket 304 i badminton, 29 år, skal til OL. Elisabeth Sveum: 43 i verden. 23 år, skal ikke.
Nevner igjen Ndure. Ser på IAAF sin ranking at det er 30 personer som har løpt raskere enn ham på 200-meter i år. På 100-meter er han ikke inne på listen i det hele tatt.
|
|
|
14/06/2012 16:13
|
olechr
More than words
|
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: RNRacing]
14/06/2012 16:20
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Blir kritisert for å "ikke har respektert normal prosedyre"... Er det ikke normal prosedyre å kjempe for sine talenter og benytte plassene man har kjempet seg til som verdens 6. beste terrengsykkelnasjon på kvinnesiden siste år? Tror dessverre vi har litt ulik oppfatning om hva som er "normalt"... Jeg blir bare helt matt av slike mennesker. Minner meg litt om saken der kvinner ikke fikk lov å hoppe i større bakker enn K-90 for en del år tilbake (uten at jeg mener å vinkle denne saken inn på kjønn forøvrig, kun at noen ganger (ofte?) havner det merkelige mennesker i maktposisjoner). Der satt det vel også noen siræva nisser på toppen og visste best.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: olechr]
14/06/2012 16:25
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Det er vel kanskje ikke å stikke under en stol at sport er underholdning for sofaslitere som ikke forstår hva som må til for å bygge seg opp fysisk til et godt nivå der manfaktisk kan kjempe helt i toppen. Hvis det ikke blir medalje, så kommer det klaging fra alle hold. Det er sikkert noen ledere som velger den enkle veien og ikke sender utøvere. Har man ikke sendt noen slipper man å forklare et "dårlig" resultat. Synes dette er en helt syk holdning. Dette er selvsagt min konklusjon, men når nr 17. ranket i verden ikke er god nok for OL kan man jo begynne å lure på hva som egentlig er grunnen....
|
|
|
14/06/2012 16:46
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hrmpf, og jeg som hadde tenkt å foreslå å flytte over grensa. Hva med Island? Sagaøya... mmm 
|
|
|
14/06/2012 17:27
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
I Sverige så har cykelforbundet kjempet med nebb og klør for å få med Emil, der er det Olympiske Komiteen som setter ned foten. Her i Norge er det vårt eget forbund som ikke engang innstiller Elisabeth til uttak.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
14/06/2012 17:34
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Tor Arne]
14/06/2012 17:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har mange ganger på dette forumet forsvart forbundet, men i denne saken er jeg stort sett enig med det som skrives over. Her har man dessverre sviktet totalt en av sine egne.
|
|
|
14/06/2012 17:59
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Det Tiedeman Hansen sier til VG her er jo bare ekstremt provoserende: Tiedemann Hansen er av samme oppfatning, og ønsker ikke si stort om forbundets innstilling til uttak.
- For oss er det naturlig å innstille Gunn Rita (Dahle Flesjå), sier han.
Presidenten sier det er vanlig prosedyre at utøverne blir bedt om å være stille rundt prosessen med uttak.
- Det er vanlig at vi orienterer utøverne i forkant om innstillingen. Men her er det noen som ikke har respektert vanlig prosedyre, sier han. Å kritisere at Elisabeth går ut med informasjonen om vrakingen anses som et prosedyre-brudd. Aner vi et bakteppe her??
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
14/06/2012 18:11
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Bakteppe: Helt klart. Stakkars Sveum i etterkant, hun kommer vel til å bli uglesett og motarbeidet helt til disse triste gubbene har tatt hatten sin og gått.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
14/06/2012 18:20
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Åpenbart en skjult agenda her, synes jeg. Det som er så rart er at forbundet lett kunne ha innstilt på to ryttere og dermed hatt ryggen fri for den kritikken de får nå. Et eventuelt avslag fra OLT ville da ikke kunne ramme NCF, da de på en måte hadde gjort sitt. OLT er jo the untouchables, og eventuell kritikk ville prellet av som vannet på gåsa og saken raskt dødd hen. Hva denne skjulte agendaen måtte handle om aner jeg ikke, da jeg ikke vet hva som skjer i syklingens indre organisasjonsliv i Norge.
|
|
|
14/06/2012 18:50
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
KenR: Spikeren på hodet det der, SÅ enkelt kunne de gjort det. At forbundet selv diskvalifiserer en utøver som Sveum er en falitterklæring av dimensjoner.
Skjelden jeg blir såpass forbannet og engasjert som i denne saken, og jeg er jo grusgamper som i tillegg digger landevei.
Nei, dette BØR få følger for disse nissene som styrer i NCF.
|
|
|
14/06/2012 19:06
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
I Sverige så har cykelforbundet kjempet med nebb og klør for å få med Emil, der er det Olympiske Komiteen som setter ned foten. Her i Norge er det vårt eget forbund som ikke engang innstiller Elisabeth til uttak. Skandale også i Sverige, men dette er faktisk en viktig vesensforskjell. Som sportssjef bør Steffen tale utøvernes sak, men istedet motarbeider han dem. Det minste NCF kan gjøre er å forklare avgjørelsen. Så viktige avgjørelser bør ikke taes bak lukkede dører!
|
|
|
[Re: Lurifax]
14/06/2012 19:14
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
KenR: Spikeren på hodet det der, SÅ enkelt kunne de gjort det.
Fullt så enkelt er det ikke nødvendigvis. Helt enig i at dette stinker, men fastholder at inntil man eventuelt kjenner hele saksgangen, vil jeg velge å rette store deler av skytset mot andre enn NCF. Det er veldig vanlig at "noen snakker sammen" før de offisielle instillingene fra forbundene overleveres OLT. Innholdet i de samtalene blir noe i retning av NCF:"Vil et eventuelt uttak av denne utøveren godkjennes av OLT?" OLT:"Nei!" NCF:"Om vi innstiller utøveren likevel da?" OLT:"Det får konsekvenser" OLT sitter på all makt når det gjelder OL med tanke på både deltagelse og finansiering, det er ofte ikke lett/lurt for et forbund å gå på tvers av deres ønsker.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
14/06/2012 19:16
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
For meg blir det veldig rart at ikke forbundet kjemper med nebb og klør for å få med flest mulig av sine egne utøvere. Skulle tro det var noe annet som lå bak en slik avgjørelse. På samme måte som Sveum vil kjempe for sin deltakelse burde Steffen Kjærgård kjempet for å få med en til. Det er ikke rart i det hele tatt, bruk huet ditt. Olympiske komite sier at de ikke vil innstille Sveum, men ønsker ikke bli hengt ut, eller få pes for sine kriterier. De har derfor en dialog med sykkelforbundet om at de ikke skal innstille Sveum, for da har ikke komiteen noe å forsvare. NCF følger komiteen, fordi da kan de få velvilje til å få fylt opp OL plasser til andre grener som betyr mer for dem enn XC, nemlig landevei, ved neste korsvei. NCF forteller Sveum at hun skal ti stille, slik at ikke NCF må forsvare seg i media. Underforstått, vi skal gjøre det vanskelig for deg om du syter og klager. Still dere selv spm, hvorfor er ikke Byberg eller Gunn-Rita ute å flagger kritisk mot OL-komiteen og NCF. Hint: de skjønner begge at dette er mafia, det viktigste for dem er resultater, og ikke "rettferdighet" i forhold til disse organene og hvem som får være med. Husker noen Ulvang sin Canossagang?
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
14/06/2012 19:30
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Det er veldig vanlig at "noen snakker sammen" før de offisielle instillingene fra forbundene overleveres OLT. Innholdet i de samtalene blir noe i retning av NCF:"Vil et eventuelt uttak av denne utøveren godkjennes av OLT?" OLT:"Nei!" NCF:"Om vi innstiller utøveren likevel da?" OLT:"Det får konsekvenser"
OLT sitter på all makt når det gjelder OL med tanke på både deltagelse og finansiering, det er ofte ikke lett/lurt for et forbund å gå på tvers av deres ønsker.
Du var meg et par min i forkjøpet, gitt. :-)
|
|
|
14/06/2012 19:38
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
14/06/2012 20:06
|
Elisabeth Sveum
Entusiast
|
Entusiast
Hei. Veldig hyggelig at så mange støtter oss som holder på med rundbane og forsøker å kvalifisere oss til OL. Tusen takk!!!!!
Etter at beskjeden kom har jeg hatt 6 intense timer med medietrening av TV, Radio, Nett og Avis, 3 timer+ på nydelige stier i Freiburg, så middag og massasje. En veldig innholdsrik dag må jeg si...
Dere har lest hva jeg mener og media har vært utrolig flinke til å gjengi det jeg har sagt og mener. Jeg kritiserer ingen personlig, men mener signaleffekten av at vi ikke benytter to plasser som verdens 6. beste terrengsykkelnasjon siste år på kvinnesiden ikke henger på greip. I tillegg er det utrolig demotiverende - ikke bare for meg, men for mange av de som jobber med unge talenter. Kommer det samme til å skje i 2016???
|
|
|
|
|