|
|
29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
|
Re: 29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
[Re: ]
14/06/2012 09:41
|
langen
Besatt
|
Besatt
Kranken er lengre ned i forhold til hjulakselene, som det ble diskutert tidligere i tråden her. e Det er jo åpenbart, men hvorfor er det så viktig? Mesteparten av massen i ekvipasjen befinner seg jo over setehøyde? Og hvorfor skulle det være lavere COG på en 29'er, når nav, gaffel, styrekrone og over halvparten de tunge hjulene befinner seg høyere enn på en 26'er? Det er jo rytteren som har desidert mest å si for cog, og han sitter på samme sted som på en 26er relativt til bakken. Relativt til hjulakslene derimot...
-Magnus
|
|
|
[Re: fredriks]
14/06/2012 09:44
|
langen
Besatt
|
Besatt
En sykkel vippar inte runt naven. Möjligt att det kan bli en skillnad i gyro effekter men eftersom de effekterna endå är små så spelar det nog ingen roll.
Å? Hvor vipper det rundt da? Regner med du snakker om å gå over styret?
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
14/06/2012 09:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi pratar väl om stabilitet i sidled (balans)? Det gör i alla fall jag.
|
|
|
[Re: stosu]
14/06/2012 09:48
|
langen
Besatt
|
Besatt
OK. høyere COG totalt sett, da  Jeg har setet like høyt, men styre er noen cm høyere enn på 26" Hvorfor har du ikke styret like lavt som på 26eren? Gitt at det er samme type sykkel, betyr det at en av dem ikke er satt opp riktig. Og cog blir bare marginalt høyere (tipper vi kan si neglisjerbart), jmf litt høyere hjul og gaffelkrone som nevnt over.
-Magnus
|
|
|
[Re: mantis]
14/06/2012 09:53
|
stosu
Besatt
|
Besatt
på 26'ern har jeg 80mm fatty, mens på 29'ern har jeg 100mm Tower-demper. 80mm'ern gir vel litt lavere sittestilling enn 100mm.
I tillegg er overrøret kortere på 29'ern slik at jeg totalt sett sitter mye høyere på 29'ern. Er nok derfor jeg har bedre sideveis stabilitet på 29". Er ikke sikkert det er målbart, men det er merkbart
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
14/06/2012 10:26
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
på 26'ern har jeg 80mm fatty, mens på 29'ern har jeg 100mm Tower-demper. 80mm'ern gir vel litt lavere sittestilling enn 100mm.
I tillegg er overrøret kortere på 29'ern slik at jeg totalt sett sitter mye høyere på 29'ern. Er nok derfor jeg har bedre sideveis stabilitet på 29". Er ikke sikkert det er målbart, men det er merkbart Det er jo ditt valg av sykkel med kortere overrør som er skyld i dette, ikke 29eres iboende egenskaper. At du har valgt en mindre sykkel er jo ikke hjulstørrelsens fortjeneste? Jeg har valgt en 29er som er litt lenger i overrøret, det betyr at jeg nok sitter litt lavere enn jeg gjorde på 26er. Du kunne kjøpt deg en 26er med kortere overrør og da fått samme følelse? Dette blir fyktelig far far-out e-synsing. Du har ikke tenkt at det på generelt grunnlag er geometrien på din nye sykkel som gjør at den føles annerledes og mer stabil? Du vet at det er forskjell også på 26ere? Du har to helt forskjellige sykler, og det er naturlig at de føles forskjellig. Kanskje var din forrige dårlig, og den nye bedre? Eller, den nye passer deg bedre? At du gir denne følelsen til hjulstørrelsen blir feil, uansett.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: krankdrev]
14/06/2012 10:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lavere krank i forhold til navene gir økt stabilitet. Hvorfor? Prøv å balansere en kleshenger opplagret i hver ende, først med kroken rett opp og dertter snudd opp ned. Legg trykk rett nedover på midten med en finger. Hvordan føles disse forskjellig? Enklere kan det ikke illustreres, selv om eksemplet vil overdrive litt i forhold til 26" vs. 29" sykkel, men prinsippet er likt.
Det är argument som detta som jag inte förstår eller tycker är helt fel. Sykkeln roterar faktiskt inte i "sidled" runt naven som detta exempel verkar ilustrera.
|
|
|
14/06/2012 10:51
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Lavere krank i forhold til navene gir økt stabilitet. Hvorfor? Prøv å balansere en kleshenger opplagret i hver ende, først med kroken rett opp og dertter snudd opp ned. Legg trykk rett nedover på midten med en finger. Hvordan føles disse forskjellig? Enklere kan det ikke illustreres, selv om eksemplet vil overdrive litt i forhold til 26" vs. 29" sykkel, men prinsippet er likt.
Det är argument som detta som jag inte förstår eller tycker är helt fel. Sykkeln roterar faktiskt inte i "sidled" runt naven som detta exempel verkar ilustrera. Ikke desto mindre er en 29er mer stabil, uansett om man roter seg langt ut på en lang diskusjon der noen er uenige i de forklaringene som tilbys på hvorfor det er slik. En sykkel i bevegelse er komplekse greier, å forklare ting ved hjelp av enkel statikk er nok sikkert ikke fullgodt. Selv om jeg har en ganske solid teknisk bakgrunn sliter jeg også med å lett forstå eller kunne videreforklare teorien rundt en sykkels forskjellige egenskaper. Sykler har en hel del andre egenskaper også, når disse diskuteres godtar folk dette uten å forlange detaljerte teoretiske bevis eller kverulere i det uendelige. Uansett er egentlig teorien helt uvesentlig, det er hvordan det funker i praksis som er interessant. Om noen har kommersiell interesse av å pushe 29ers (og snart 650b) og at det er endel hype rundt dette? Naturligvis, det er slik med det aller meste som skal markedsføres, men det trenger ikke bety at det ikke ligger noe bak som faktisk er sant. Det beste argumentet må jo være alle de som har tatt skrittet og prøvd 29er (litt mer enn en kjapp runde på grusen) og opplever de egenskapene som beskrives - kommer seg opp vanskelige tekniske partier på første forsøk der man ALDRI har klart å komme opp med 26" sykkel er jo en opplevelse som går igjen. Større trygghet over hindringer i fart og nedover er en annen. Jeg neker å tro at dette kun er placeboeffekt. Kanskje det heller er 26" tilhengerne som burde komme med argumenter og bevis på hvorfor 26" hjul burde leve videre når man har bedre alternativer i 29" og 650b. Og da tenker jeg ikke på kort sikt der selvsagt utvalg og tilgjengelighet på 26" deler vil være langt bedre. Foran et skifte vil det alltid være slik, tenk VHS til DVD, og DVD til BluRay. I starten er alltid utvalg og tilgjengeligher dårligere for de nye løsningene, men de får likevel momentum og tar over etter hvert.
|
|
|
14/06/2012 11:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke desto mindre er en 29er mer stabil, uansett om man roter seg langt ut på en lang diskusjon der noen er uenige i de forklaringene som tilbys på hvorfor det er slik.
Så alla 29er är mer stabila än alla 26er? Må väl säga att jag är skeptisk till det. En sykkel i bevegelse er komplekse greier, å forklare ting ved hjelp av enkel statikk er nok sikkert ikke fullgodt.
Det storsta problemet med din teori är att plasseringen av naven i förhold till kranken absolut inte spelar någon roll i det statiska fallet när sykkeln står stilla. Ditt exempel är inte heller relevant eftersom du verkar hänga opp kläshengaren medans man inte hänger opp sykkeln på något sätt. Selv om jeg har en ganske solid teknisk bakgrunn sliter jeg også med å lett forstå eller kunne videreforklare teorien rundt en sykkels forskjellige egenskaper. Sykler har en hel del andre egenskaper også, når disse diskuteres godtar folk dette uten å forlange detaljerte teoretiske bevis eller kverulere i det uendelige.
Jag var faktiskt intresserad av utsagnet och skulle gärna sett en förklaring. Du verkade ju också vara helt övertygad om att du hade rätt trots att andra kom med motargument mot din förklaring. Uansett er egentlig teorien helt uvesentlig, det er hvordan det funker i praksis som er interessant.
Praksisen är det viktiga men en massa konstiga teorier som inte verkar stämma är inte så bra. Jeg neker å tro at dette kun er placeboeffekt. Kanskje det heller er 26" tilhengerne som burde komme med argumenter og bevis på hvorfor 26" hjul burde leve videre når man har bedre alternativer i 29" og 650b.
Att 29" har en del fördelar stämmer men det borde ju endå vara möjligt vara skeptiskt till en del påståenden. På vilket sett är egentligen en 29" sykkel mer stabil?
|
|
|
14/06/2012 11:17
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Lengre akselavstand gir bedre stabilitet mener jeg å ha lest. Da ikke relatert til sykkel, men til bil. Gjelder det for bil, så gjelder det nok sykkel også.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
14/06/2012 11:18
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det är argument som detta som jag inte förstår eller tycker är helt fel. Sykkeln roterar faktiskt inte i "sidled" runt naven som detta exempel verkar ilustrera. Ikke desto mindre er en 29er mer stabil, uansett om man roter seg langt ut på en lang diskusjon der noen er uenige i de forklaringene som tilbys på hvorfor det er slik. En sykkel i bevegelse er komplekse greier, å forklare ting ved hjelp av enkel statikk er nok sikkert ikke fullgodt. Selv om jeg har en ganske solid teknisk bakgrunn sliter jeg også med å lett forstå eller kunne videreforklare teorien rundt en sykkels forskjellige egenskaper. Sykler har en hel del andre egenskaper også, når disse diskuteres godtar folk dette uten å forlange detaljerte teoretiske bevis eller kverulere i det uendelige. Uansett er egentlig teorien helt uvesentlig, det er hvordan det funker i praksis som er interessant. Om noen har kommersiell interesse av å pushe 29ers (og snart 650b) og at det er endel hype rundt dette? Naturligvis, det er slik med det aller meste som skal markedsføres, men det trenger ikke bety at det ikke ligger noe bak som faktisk er sant. Det beste argumentet må jo være alle de som har tatt skrittet og prøvd 29er (litt mer enn en kjapp runde på grusen) og opplever de egenskapene som beskrives - kommer seg opp vanskelige tekniske partier på første forsøk der man ALDRI har klart å komme opp med 26" sykkel er jo en opplevelse som går igjen. Større trygghet over hindringer i fart og nedover er en annen. Jeg neker å tro at dette kun er placeboeffekt. Kanskje det heller er 26" tilhengerne som burde komme med argumenter og bevis på hvorfor 26" hjul burde leve videre når man har bedre alternativer i 29" og 650b. Og da tenker jeg ikke på kort sikt der selvsagt utvalg og tilgjengelighet på 26" deler vil være langt bedre. Foran et skifte vil det alltid være slik, tenk VHS til DVD, og DVD til BluRay. I starten er alltid utvalg og tilgjengeligher dårligere for de nye løsningene, men de får likevel momentum og tar over etter hvert. Du må ha syklet på mye dårlige sykler tidligere :-D
|
|
|
14/06/2012 11:23
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Da er han ikke alene om dette. Selv har jeg syklet på Trek 9.7, Trek 9.8, diamant Silver cape, Apex 1.5, Gary Fischer osv i 26, gode sykler alle sammen, men følelsen av stabilitet er MYE større på både min GF SuperFly Elite i 29ër som jeg hadde, Hard Rocx som jeg hadde og nåværende Focus Raven.
Men om man har 26 og mener den er god nok, så fortsett med dette :-) Kanskje er dere bedre syklister enn oss andre, rett og slett.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
14/06/2012 11:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I vilka situationer är sykkeln mer stabil?
|
|
|
14/06/2012 11:29
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Lengre akselavstand når alt annet er likt vil gi bedre retningsstabilitet, i teorien.
|
|
|
14/06/2012 11:42
|
Espen
More than words
|
More than words
Nå som 29 har blitt populært, er det alltid enkelte som ikke vil være assosiert med mainstream-bølgen, og klore seg fast i at 26 fremdeles er best, alt i alt.
Slik var det med V-bremser, brede styrer, mer vandring, store dekk og mye annet.
Sier ikke at det er slike folk i denne tråden, men det er en faktor som alltid er med.
e
|
|
|
[Re: Espen]
14/06/2012 11:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå som 29 har blitt populært, er det alltid enkelte som ikke vil være assosiert med mainstream-bølgen, og klore seg fast i at 26 fremdeles er best, alt i alt.
Det är väl bra med en motvikt till alla som säger att 29er är bäst till allt, allt, allt och lite till?
|
|
|
14/06/2012 12:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Har da lest tråder om 29 vs 26 her inne tidligere, synes de har vært nyanserte og relativt saklige. De proffe gutta fremhever 29`rn i terrenget og sier at en 26 er litt kvikkere ved skarpe svinger og akselerasjon fra lav hastighet. Utover dette så tror jeg de fleste har konkludert med at 29 er bedre på flyt og stabilitet.
For nybegynnere så mener jeg bestemt at en 29 er å foretrekke.
|
|
|
14/06/2012 12:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är fortfarande intresserad i att veta när en 29" sykkel är mer stabil så att jag som inte har syklat på en sådan får mer förståelse och kan gissa på vad det är som gör den mer stabil.
Om du svarade mig så tycker jag också att det är många nyanserade inlägg i debatten men att det är fler som säger att 29 är bäst på allt en vad det är som säger att 26 är bäst på allt.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
14/06/2012 12:24
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det har jeg tenkt på, RazeFaze. Og jeg er nok enig med deg i at den nye har en bedre geometri for meg enn den gamle. Begge rammene heter M, eller 18". Mulig den ene er 17,5", og den andre noe større.
Jeg har riktignok snakket med flere som er langt mer nøye med geometri enn meg som også mener at de har en bedre sideveis-stabilitet på 29".
|
|
|
14/06/2012 12:33
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
fredriks: tror du bør teste en selv jeg, hvordan skal man utdype at den er mer stabil, annet enn ved å si - sykkelen kjennes og oppfattes mer stabil. Slik oppfatter jeg dette - og flere andre. Tekniske data har jeg ikke, og ikke trenger jeg det heller. For å si det enkelt så er jeg såpass "gal" mtp sykkel og sykling. Livet mitt har fått en ny dimensjon etter at jeg begynte å sykle mer eller mindre daglig. Hadde en 26 vært bedre - vips der var vi igjen. Så enkelt er det for meg.
Har ingen agenda som er skjult, ei heller forsøker jeg å frelse verden til å tro at 29 er noe ALLE MÅ ha, jeg forteller hvordan syklene har vært for MEG. Min subjektive oppfatning er at den er mer stabil.
Forsøk å ta deg en tur eller tre på en selv så merker du hvorfor vi er flere om å oppfatte det slik.
|
|
|
14/06/2012 12:33
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Mulig jeg er vanskelig, men jeg skjønner enda ikke hva sideveis stabilitet er jeg.
Medium og Medium er to forskjellige størrelse. Jeg må ha Large hos Turner og Medium hos Specialized. En Large Specialized er fryktelig lang i forhold til en Large hos Turner. Man må se bakenfor S-M-L'ene :-)
Men at sykkelen passer er kjempeviktig, rett og slett.
Når det er sagt har jeg ikke følt at jeg hadde dårligere stabilitet på 26ern. For meg så passer 29ern bedre sånn størrelsesmessig, jeg ville ha en sykkel som var litt lenger. Jeg ville ha en litt mer "lettsyklet" sykkel, som likevel var like bra nedover. Ergo ble det 29er med 130mm vandring, kontra en 150mm 26er. 29er klatrer bedre, ja, fordi det gynger mindre og den skal da ha bedre grep samt at den tillater bruk av lettere og smalere dekk(2.2 kontra 2.4) og i praksis så klatrer den bedre, betydelig bedre(eller bare raskere??), enn min gamle sykkel.
Nedover er den like bra inntil røttene og steinene blir store, men akkurat min føles litt mindre leken, uten at det er noe problem. Noen ganger føles den faktisk litt mindre balansert, fordi den er betydelig tyngre å "løfte" opp når man skal ned dropper i lav eller høy fart, når disse nærmere seg og passerer metern. Dette skyldes nok lenger hjulbase, tenker jeg, og er helt naturlig.
Totalt sett går nok stiturene raskere, eller jeg kan sykle lenger på samme tid, og det meste hentes i motbakkene.
Jeg skal prøve litt større og dykkere dekk, så får vi se om det går utover klatre-egenskapene like mye som det gagner utforegenskapene :-)
Så skal jeg heller ikke stikke under en stol at formen er betydelig bedre i år enn den har vært en del tidligere år, så kanskje dette spiller enda mer inn enn jeg liker å innrømme :-D
|
|
|
14/06/2012 12:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
fredriks: tror du bør teste en selv jeg, hvordan skal man utdype at den er mer stabil, annet enn ved å si - sykkelen kjennes og oppfattes mer stabil. Slik oppfatter jeg dette - og flere andre.
Kan du inte ens säga om sykkeln är mer stabil på asfalt eller stiar med en massa sten? I hög fart eller i låg fart? Oppför eller nedför? Är det att sykkeln vill gå rakt fram? Man kan mena många saker med stabil och eftersom jag inte tycker att någon av syklarna jag har testat någonsin har varit ustabil så förstår jag bara inte vad ni menar. Det är ju också flera parametrar som inverkan på hur en sykkel oppför sig. Styrevinkeln spelar väl en stor roll.
|
|
|
14/06/2012 12:53
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Mulig jeg er vanskelig, men jeg skjønner enda ikke hva sideveis stabilitet er jeg.
Den veien som ikke er framover/bakover  Jeg føler jeg har bedre balanse sideveis, dvs. høyre/venstre på 29". Jeg vingler mer fra side til side når jeg sykler sti med 26". Jeg klarer også å balansere lenger stillestående med 40mm smalere styre. Det føles hvert fall slik, og ikke skjønner statikeren i meg hvorfor det er slik. Men det er et helvete å holde 29" oppe i høy fart på flatene og slakt oppover.
|
|
|
14/06/2012 13:04
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...)Men det er et helvete å holde 29" oppe i høy fart på flatene og slakt oppover. Større overflate = mer luftmotstand? Lengre eiker = mer luftmotstaund?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
14/06/2012 13:55
|
stosu
Besatt
|
Besatt
(...)Men det er et helvete å holde 29" oppe i høy fart på flatene og slakt oppover. Større overflate = mer luftmotstand? Lengre eiker = mer luftmotstaund? Vet ikke om eikene gir så mye større luftmotstand. Tror det er neglisjerbart, men dekk og felg gir større moment, på godt og vondt. Når "motstandsmomentet" blir større blir luftmotstanden mer merkbar i høy fart.
|
|
|
14/06/2012 14:04
|
teamduregreb
Medlem
|
Medlem
Jeg sykler nesten dobbelt så fort på min nye 29" enn min gamle 26", men bare nesten altså. ;o)
Jeg føler i alle fall at jeg klarer å holde en mye høyere gjennomsnittsfart på gruspartier, så nå er det bare å trene mer i de tekniske partiene slik at jeg gruser tidene mine fra tidligere år.
|
|
|
14/06/2012 14:19
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det är argument som detta som jag inte förstår eller tycker är helt fel. Sykkeln roterar faktiskt inte i "sidled" runt naven som detta exempel verkar ilustrera. Ikke desto mindre er en 29er mer stabil, uansett om man roter seg langt ut på en lang diskusjon der noen er uenige i de forklaringene som tilbys på hvorfor det er slik. En sykkel i bevegelse er komplekse greier, å forklare ting ved hjelp av enkel statikk er nok sikkert ikke fullgodt. Selv om jeg har en ganske solid teknisk bakgrunn sliter jeg også med å lett forstå eller kunne videreforklare teorien rundt en sykkels forskjellige egenskaper. Sykler har en hel del andre egenskaper også, når disse diskuteres godtar folk dette uten å forlange detaljerte teoretiske bevis eller kverulere i det uendelige. Uansett er egentlig teorien helt uvesentlig, det er hvordan det funker i praksis som er interessant. Om noen har kommersiell interesse av å pushe 29ers (og snart 650b) og at det er endel hype rundt dette? Naturligvis, det er slik med det aller meste som skal markedsføres, men det trenger ikke bety at det ikke ligger noe bak som faktisk er sant. Det beste argumentet må jo være alle de som har tatt skrittet og prøvd 29er (litt mer enn en kjapp runde på grusen) og opplever de egenskapene som beskrives - kommer seg opp vanskelige tekniske partier på første forsøk der man ALDRI har klart å komme opp med 26" sykkel er jo en opplevelse som går igjen. Større trygghet over hindringer i fart og nedover er en annen. Jeg neker å tro at dette kun er placeboeffekt. Kanskje det heller er 26" tilhengerne som burde komme med argumenter og bevis på hvorfor 26" hjul burde leve videre når man har bedre alternativer i 29" og 650b. Og da tenker jeg ikke på kort sikt der selvsagt utvalg og tilgjengelighet på 26" deler vil være langt bedre. Foran et skifte vil det alltid være slik, tenk VHS til DVD, og DVD til BluRay. I starten er alltid utvalg og tilgjengeligher dårligere for de nye løsningene, men de får likevel momentum og tar over etter hvert. Du må ha syklet på mye dårlige sykler tidligere :-D *sukk!* Ja, fordi de hadde dverg-hjul hele bunten! 
|
|
|
14/06/2012 14:24
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
fredriks: tror du bør teste en selv jeg, hvordan skal man utdype at den er mer stabil, annet enn ved å si - sykkelen kjennes og oppfattes mer stabil. Slik oppfatter jeg dette - og flere andre.
Kan du inte ens säga om sykkeln är mer stabil på asfalt eller stiar med en massa sten? I hög fart eller i låg fart? Oppför eller nedför? Är det att sykkeln vill gå rakt fram? Man kan mena många saker med stabil och eftersom jag inte tycker att någon av syklarna jag har testat någonsin har varit ustabil så förstår jag bara inte vad ni menar. Det är ju också flera parametrar som inverkan på hur en sykkel oppför sig. Styrevinkeln spelar väl en stor roll. Bevis eller sannsynliggjør at en sykkel med 26" hjul er like stabil som en 29". Du anerkjenner ikke de argumentene som blir presentert FOR 29er, men ser heller ikke at du kan komme med noe bedre argumenter selv for at 26" skal være like stabil. Det er lett å diskutere når det eneste du gjør er å påstå at andre tar feil og kritiserer deres argumentasjon, men tviler på du klarer å lage en sterk sak FOR 26" hjul hvis vi snur på dette. tar du "umaningen"? 
|
|
|
14/06/2012 14:45
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det är väl bra med en motvikt till alla som säger att 29er är bäst till allt, allt, allt och lite till? Det er jo 26" som fremdeles er mainstream og flertallet sykler på dette. Sånn sett burde jo minoriteten (de som er tilhenger av 29ers) være de som skal være motvekt mot den fæle undertrykkende 26" majoriteten  Når det er sagt.. jeg har sykler og hjulsett i ganske mange forskjellige hjulstørrelser. 24", 26", 26" fatbike, 650b, 700c og 29". Ingen av mine sykler kjennes direkte ustabile ut heller, men det er helt klart at 29" og 26" fatbike (som har omtrent like stor rulleomkrets som 29") føles mer stabile i terrenget og at du slipper helskinna fra ting JEG ikke hadde klart å takle på 26" hjula. Men jeg innrømmer gjerne at det finnes MANGE som er langt bedre syklister enn meg, også i terrenget og sikkert klarer å dra ting på 26" hjul som jeg kanskje ikke engang klarer på 29" eller fatbike. Men min erfaring er altså at større hjul hjelper meg der det blir vanskelig og jeg ville ha feiga ut tidligere. 650b er litt deilig når man ha sykla mye 29" fordi den føles mye lettere og kjappere, nesten som en 26" sykkel, men du ruller likevel bedre over hindringene og får bedre flyt enn med en 26" stisykkel. Og her sammenligner jeg 650b stål hardtail med 100mm gaffel mot en Trek Fuel EX 9 som hadde 120mm bak og 140mm vandring foran (oppgradert gaffel), det var ingen dårlig stisykkel det heller....
|
|
|
14/06/2012 18:07
|
Ole
More than words
|
More than words
Bevis eller sannsynliggjør at en sykkel med 26" hjul er like stabil som en 29". Du anerkjenner ikke de argumentene som blir presentert FOR 29er, men ser heller ikke at du kan komme med noe bedre argumenter selv for at 26" skal være like stabil. Det er lett å diskutere når det eneste du gjør er å påstå at andre tar feil og kritiserer deres argumentasjon, men tviler på du klarer å lage en sterk sak FOR 26" hjul hvis vi snur på dette. tar du "umaningen"?  Her har du vel snudd alt på hodet? Det er vel påstanden om at en 29" i kraft av sine store hjul er mer stabil enn en 26" som må bevises. Det eneste jeg kan komme på er at hjulene blir tyngre, og at man dermed får større gyro-effekt. At de store hjulene triller lettere over ting, svinger anderledes etc vet man jo, men dette er ikke det samme som stabilitet. Og bare så det er sagt, jeg har ikke noe religiøst forhold til hjulstørrelse. Har 26-tommere nå, men bygger en stiv 29er om ikke lenge.
|
|
|
|
|