Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kadenssensor for å fikse teknikk?

Kadenssensor for å fikse teknikk? #1420097 10/06/2012 13:44
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Prøvde å søke etter noe relevant, men det var liksom ingenting som ga helt det svaret jeg var på jakt etter.

Jeg er en beinsterk fersking som prøver å rydde opp i tråkket mitt sånn at jeg får utnytta styrken min bedre, og ser det finnes mange hjelpemidler på markedet. Personlig gidder jeg ikke knøvle med avanserte pulsklokker med gps, de funksjonene kommer til å være et leketøy noen ganger, og vil ikke bli utnyttet eller brukt systematisk. Jeg tenkte å kjøpe en Sigma 1509 eller 1909 sykkelcomputer med kadenssensor, og så jobbe mot 80-90 tråkk i minuttet under trening, med fokus på å få høyere effekt i tråkket fra klokka fem til klokka to.

Fra mine fattige studentdager med kun stoppeklokke, har jeg noenlunde kontroll på puls, og med dette som utgangspunkt, pluss erfaringene som er delt i forumet her, mener jeg at jeg skal greie å legge opp et ok program for meg selv.

Men når jeg vil ha minst mulig dill, hva tror dere om kadenssensor?

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1420693 11/06/2012 07:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er nyttig i en overgangsfase i alle fall. Jeg fikk en ahaopplevelse når jeg kjøpte det første gang. Etter en tids bevissthets-oppvåkning sitter verdiene i ryggmargen og du titter mindre på den etter hvert.

LarsB

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: larsb] #1420970 11/06/2012 11:11
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Enig. Syntes at kadenssensor var veldig nyttig når jeg kjøpte det første gang. Etterhvert setter det seg i ryggmargen. På min siste sykkel orket jeg ikke å montere sensoren en gang.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1420984 11/06/2012 11:22
kimhas Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg fikk meg først kadenssenson for ca. et år siden. Man blir mer bevist på tråkkefrekvensen og jeg er muligens flinkere til og ha litt høyere frekvens nå.
Jeg har det kun på raceren og det er ikke sånn at jeg savner det veldig når jeg sykler på de andre syklene..

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1420992 11/06/2012 11:30
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
+11 til alle svarene.
Det er/var nyttig for meg - men nå trenger jeg det ikke lenger.

Ved analyse etter langtur er det interessant å se hvilken gjennomsnittlig kadens jeg har hatt - etter at jeg monterte dingsen og ble oppmerksom på å holde høyere kadens, ligger jeg nå 5-10 tråkk høyere enn i starten.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421002 11/06/2012 11:38
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det er jo snakk om et verktøy for å raskere få på plass noe som skal sitte i ryggmargen. Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å bry meg med garmin/polar/timex pulsklokke med gps, all den tid jeg må ut med såpass mye, og må kjøpe kadenssensor utenom, og ikke kommer til å bry meg med pullsbaserte treningsprogram eller kart. Det eneste er de som har barometer, for å se framgang på klatring, flere ruter i Troms har noen hundre høydemeter fra bånn til topp. Men snittfart funker jo og her.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421045 11/06/2012 12:20
kimhas Offline
Entusiast
Entusiast
Klin til med full Garmin pakke først som sist ;-)

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421048 11/06/2012 12:26
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg ville og gått for en Garmin-klokke (trenger ikke være sykkelcomputer) og kjøpt en Garmin-sensor utenom. Det gir enorme muligheter til å måle fremgang....

Jeg kjøpte kadens-sensor i fjor (hadde en Garmin Forerunner 305 fra før), det har gjort underverker med tråkket mitt iallefall...

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421101 11/06/2012 13:05
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Helsikes dyrt da, selv om jeg får ansatt-pris... Har sett på RCX3, men den har ikke barometer. Ikke at jeg er avhengig av det, egentlig. Men puls, mnja, kunne jo være interessant å se om teorien min med korte pauser i styrketrening gir den kardio-effekten jeg tror?

Jeg skjønner jo potensialet, absolutt, men er litt skeptisk til om jeg faktisk kommer til å utnytte det. Det ser ut som jeg kanskje, kanskje får med meg et gjeng fra jobb til å begynne å sykle litt mer aktivt, og om de begynner å loggføre så kommer jo jeg og til å gjøre det.

Vi får se! Kadens er i allefall et must i en begynnerfase skjønner jeg. Som sagt greier jeg å holde rimelig høyt tempo til amatør å være, men det er kun styrken som redder meg, og det kunen være kult å se hvor mye raskere jeg blir om jeg får rett frekvens og tråkker hele veien rundt. Regner med å bli sinnsykt støl til å begynne med, jeg kjører ikke fleksorene eller støttemusklaturen der direkte hardt ellers!

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421146 11/06/2012 13:51
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sånn litt på siden:
Du er den første jeg har hørt om som ikke vil ja GPS, høydemåler og pulsmåler - men VIL ha kadenssensor...
Som regel er kadenssensor den siste dilletingen folk skaffer seg.

Men helt ok det selvsagt ICON_SMILE

[Jeg brukte pulsklokke på ski og sykkel i 8 år, og en relativt avansert sykkelkomputer m/høydemåler i 3 år - før jeg i fjor tilfeldigvis ramla over en brukt(dvs ubrukt) kadenssensor som en kar på forumet solgte meg for 100 boller.]

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421181 11/06/2012 14:31
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg tenkte bare hva jeg trenger, og hva som er leketøy... Jeg har hatt såpass god treningseffekt at jeg ikke egentlig føler noe behov for pulsklokke. Går jeg for Sigma 1909 så følger jo riktignok pulsbelte med, men jeg kommer aldri til å gidde å dille med noe overførign til PC. Syns det fungerer utmerket å ta puls umiddelbart etter hvert intervallsett. Jeg syns ikke det er noe pes å finne verken hvile- eller makspuls på denne måten, og med ti sekunder med fingeren på halsen finner jeg jo fort ut om settet har vært av den intensiteten jeg ønsker. Mulig snittpuls på lange ritt kan være interessant, men til det trenger jeg jo ikke Garmin 910XT, Edge 800 eller tilsvarende fra Polar.

Stigningsgrad og snitthastighet skulle gi meg all den info jeg føler jeg trenger for å loggføre framgang? Og GPS syns jeg kanskje er litt harry...

Om det er noen tall jeg syns er viktige, så har jeg ei lita blokk jeg kroter det ned i. Jeg tror mange som driver og følger med alskens tall og grafer ville hatt større effekt av å være mer disiplinert under selve økta.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421225 11/06/2012 15:57
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Joda, om man logger alt og virkelig bruker det så selvfølgelig er det best! Men å logge bare fordi man har en tingest hjelper ikke, mange gjør bruker nok det som et hvileskjær, på linje med kjappe mirakelkurer. Ei pulsklokke er nok kjekt, og jeg hadde nok brukt den om jeg hadde, men jeg tviler jeg kommer til å bruke alle funksjonene som ei avansert klokke tilbyr. Nå logger jeg nøkkeltall, og er fornøyd med det. Jeg trener side ved side med folk som bruker mye tid og penger på stæsj, men som slentrer med teknikk og utførelse. Selvfølgelig er ikke dette stæsjet sin feil, og har de det gøy så er det fint, sånn er det ikke med meg. Andre igjen bruker virkelig greiene sine til fulle, og får mer ut av timene sine enn meg. Jeg er ikke der.

Men at jeg ikke har tatt hardt nok i fordi jeg klarer å ta pulsen etter et sett er ikke sant. Den faller selvfølgelig noen slag, men ikke mer enn at jeg får et godt nok inntrykk av framgangen.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421287 11/06/2012 17:37
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg logger alle øktene jeg kjører med min Garmin. Jeg synes hverken det er Harry eller "kjekt å ha"
Jeg følger utviklingen på intervall dragene enkelt.
Det tar ca 2 sek å overføre øktene til PC'n, der er de ryddige og ferdige og man kan sammenligne og se fremgang, evt stagnasjon.
Hånda på halsen og synsing gir deg langt fra samme grunnlaget.

Greit nok, det finnes sikkert noen som har dette som ikke bruker det, men du skal ikke sette folk i bås fordi du selv evt. ikke finner et verktøy som dette nyttig. Skal se du hadde fått en aha opplevelse selv, dersom du faktisk logget alle treningene dine.

Og det tar faktisk ikke mer enn noen få sekunder å få det over i treningsdagboka. Hva som er negativt med dette fremfor å notere på en blokk vil jeg svært gjerne få vite litt mer om.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421349 11/06/2012 18:41
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Å sette folk i bås syns jeg absolutt ikke jeg gjør, jeg har tatt nok høyde for at det virkelig er endel der ute ("mange" til og med, kanskje) som bruker dette og utnytter dette. Disse kritiserer jeg ikke, det er sikkert mange der ute som ved hjelp av klokke utnytter treningstiden sin mer effektivt enn meg, men det er jaggu og mange med klokke som ikke gjør det!

Det er mulig jeg er unødvendig skeptisk og ville hatt stor nytte av funksjoner og programvare som følger med, og at det er enklere i bruk enn jeg tror. Jeg ser jo den åpenbare fordelen med all informasjonen! DET trekker jeg ikke i tvil. Å legge hånda på halsen er upresist med mindre man har gjort det endel ganger og får litt mer data å basere seg på. Synsing vil jeg ikke kalle det å så lenge jeg kan telle og vet hva som er sekundviseren på klokka.

Det er mulig avanserte pulsklokker har blitt et uskyldig mål for mitt endeløse hat mot all proprietær programvare som følger med alskens forbrukselektronikk-skrot som går i stykker, og ofte fører til at jeg får eposter i hytt og pine om nytt skrot de har kokt i hop, eller tilbud om å kjøpe tjenester til skrotet.

Blokka mi er kjekk. Den fungerer og går aldri i stykker, den har et svært enkelt brukergrensesnitt, og den trenger ikke strøm. Jeg trenger den uansett for å føre ned vekttreningsprogrammet mitt da jeg ikke kan skrive inn antall sett, repetisjoner eller vekt på ei klokke. Dessuten syns jeg det å bruke målebånd, badevekt, løpetid på en km, fem km, og mila, gir meg en fin pekepinn på hvilken form jeg er i, og hva mine styrker er. Jeg er ingen maratonløpet, og vil heller være litt kraftig og rask på spurt og mellomdistanse, men det hadde vært morsomt å bli en så god syklist som jeg kan bli med dette grunnlaget. Kanskje jeg sendere finner ut at jeg vil bli bedre på lengre distanser, men ikke nå.

Jeg er såpass skeptisk til "stæsj", at jeg egentlig kunne overført noen sanger som går på ca. 80-90bpm til mp3spilleren (en gammel usb-sak med tre knapper) min, og så sykla etter de noen ganger. Men det er ikke klokka eller nytten av den jeg trekker i tvil, overhodet ikke! Det er min egen nytte av den, målt etter hva jeg må betale, og hvor flink jeg vil være til å bruke funksjonene og programvaren. For det første er jeg ikke på et nivå hvor jeg må hente ut makseffekt av hvert eneste pulsslag. For det andre har jeg, kun ved å være klin konsekvent, hatt større effekt enn mange (alle) av mine kjenninger som bruker mange tingster som hjelpemiddel og trener omtrent like mye, men de lider generelt av kukerundt-syndromet, og bruker treningsstudio som et alternativ til kafé eller pøbb. Dem om det, de har det gøy. Andre igjen trener hardere enn meg, og jeg har ikke sjangs før jeg trapper opp. Kanskje kan ei klokke hjelpe meg med dette, noen av de bruker klokke, andre ikke. Den som er aller raskest på lange distanser (mila på 42 min) vet knapt nok sin egen makspuls, han bare løper overalt.

Det som jeg ser er nødvendig, er å få ryddet opp i tråkket mitt, så jeg slutter å behandle sykkelen som en trappemaskin. Jeg kommer til å være langt fra noen proffsyklist når dette er gjort, men first things first. Når det er gjort får jeg se om jeg vil legge om til mer kardio, tone ned eksplosivitet for seighet eller noe i den duren.

Jeg sier ikke det skal være sånn for alle! Jeg sier jeg er sånn og trives med det. Det er mange der ute som kjøper utstyr, men som bare kuker rundt, og kunne hatt godt av å forenkle treningsøktene sine og være mer disiplinerte. Jeg liker å holde det enkelt!

Jeg skal ikke blånekte. Jeg jobber i butikk, og selger Polar, Garmin og Timex daglig, og kjenner godt til hvordan de fungerer, jeg har hatt det småfestlig med å prøvekjøre mange modeller på jobb. Jeg vet bare ikke om jeg kommer ti å bruke de, glemme av det eller bli lei etter en stund!

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421592 11/06/2012 22:38
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det er edge 800 du har da? Jeg tenker og at hvis jeg skaffer noe slikt, så kommer jeg til å fortsette med mitt gamle opplegg med bok, spesielt for å loggføre styrkeøktene og ei slags "dagbok". Jeg noterer dagsform, om jeg har sovet spesielt dårlig og sånt. Men å overføre en gang i månedet til et program som gjør alt av seg selv vil jeg og klare.

Jeg ser for meg at hvis jeg går for en slik variant, så må det nesten bli ei klokke. Har jeg først det så kan jeg likegreit bruke den på studio for å sjekke puls, selv om jeg ikke er direkte besatt av det når jeg trener inne. Jeg får jo ikke sett løypeprofilen, men jeg har en diger haug med turkart over områdene rundt troms, og er kanskje ikke veldig avhengig av det. Fra før av har jeg en tur-gps av den enkle sorten, som jeg for det meste bruker for å dobbeltsjekke koordinater når jeg skal finne posisjonen min på tur.

Om det skulle bli noe sånt, så tror jeg det måtte blitt en klokkevariant. Jeg er bare usikker på om jeg skulle gått for Polar eller Garmin. Har ikke gjort meg opp noen mening om hva som er mest brukervennlig. Informasjonen er vel god nok uansett. Jeg har prøvd nesten alle modeller på armen, og syns de er greie nok å finne ut av der.

Men kadenssensor skal jeg først og fremst ha ICON_WINK Det tråkket mitt skal jeg få rydda opp i! Jeg sykla finnskogkureren (57km) på 2:40, som ikke er dødsbra akkurat - MEN, det var årets første sykkeltur, og sist jeg brukte sykkelen aktivt var for to-tre år siden. Så har noen år med veldig mye skikjøring og lange seilferier ødelagt all kontinuitet. I rittet var jeg var treig på flatmark, men hadde ikke problemer med å reise meg og spinne forbi folk i motbakker, selv helt på slutten. Men når de satt og jeg sto, så tenkte jeg at noe var litt gærnt. Etterpå snakka jeg med ende folk, og de fleste mente jeg hadde stått i en trappemaskin i litt mer en to og en halv time, og at om jeg fikk orden på tråkket mitt så skulle jeg nok greie å skrape vekk femten minutter av tia mi i allefall. Jeg syns det hørtes sabla mye ut, men ritt var gøy og jeg vi være så rask som jeg kan være, selv om sykling ikke er det jeg sikter mot i treningsopplegget mitt.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: ] #1421594 11/06/2012 22:41
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Aner forresten ikke hva signaturen din er for noe, men jeg kom til å tenke på Tom Waits' Nighthawks at the diner: "This is a...kind of about 2.30 in the morning, you've been standing on the corner of Fifth and Vermouth and you climb into the helm of a 1958 monkey shit brown Buick Super and your on your way home. A luxury automobile, bought it dollar bills, Easy Autos for next to nothing."

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421658 12/06/2012 06:33
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Tror at jeg ville vurdert en rimeligere Polar modell. Den ligger i samme prisklasse som Sigma computeren, men fungerer bedre. Hva GPS skal være godt for til sykling er jeg litt usikker på.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1421770 12/06/2012 08:14
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Bruker Garmin FR610 og er storfornøyd, overfører en gang i uken til PC og web, har alt der, oversiktlig og greit, enkelt å følge intervaller +++, har også hatt en Polar før den røyk etter mange års bruk, samme greia der, super enkelt og meget oversiktlig.
Krever etter mitt syn fint lite kunnskap.
Polar Pro Trainer softwaren har også støtte for å legge inn manuelle økter, husker ikke om Garmin softwaren har det samme, men tror den også kan dette.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Leif_H] #1422006 12/06/2012 11:42
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det mest aktuelle alternativet sik jeg kan se det, er Polar RCX3. Fremdeles litt dyr med kadenssensor, men mulig verdt en tanke.

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1422165 12/06/2012 14:30
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bugge
Det mest aktuelle alternativet sik jeg kan se det, er Polar RCX3. Fremdeles litt dyr med kadenssensor, men mulig verdt en tanke.

Hvis man vet hvilket gir man er i, og vet farten, så er det en smal sak å regne ut kadensen: http://www.machars.net/bikecalc.htm

Printe ut en liten tabell man har på stem'et som viser hvilken fart man må ha i hvert gir for 90 i kadens, så sitter det fort i beina.

With light parts come great responsibility
Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1422244 12/06/2012 16:50
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
For å understreke at jeg på død og liv nekter å være helt vanlig, så kjøpte jeg i dag en Timex Ironman Run Trainer med Garmin GSC-10 kadenssensor. Regner med å få prøvd det ut til helga.

Valget falt på denne ettersom den ga flere funksjoner for lavere pris enn Polar og Garmin, og fordi TrainingPeaks skal være et bedre program for trening. Med Timex følger det med lisens til å bruke det, med Polar og Garmin må det kjøpes. Noen av funksjonene jeg fant ut at jeg ville gi et forsøk, er intervalltrening, noe som ikke er like bra på RCX3 som på Ironman.

Det slo meg dessuten at GPS kan være litt kjekt på topptur! Men de må ikke være for lange, siden batteritiden på slike klokker tydeligvis ikke er allverden med GPS aktivert!

DESSUTEN! Den ser Casio-stygg ut og det står Ironman på den, jeg fikk med en gang lyst å gro bart, kjøpe kort fotballshorts og caps, og så fly rundt og være Tromsøs svar på Magnum P.I!

Redigert av Bugge; 12/06/2012 16:52.
Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1422345 12/06/2012 18:56
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Støtter Run Trainer egentlig kadens-sensor? Kikka på den for litt siden og fant da ut at den ikke gjorde det iflg Timex hjemmeside:
http://www.timex.com/info/which-gps-is-right-for-you

Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1422360 12/06/2012 19:11
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Joda, den støtter ANT+ fra garmin, de bruker samme chipsettene inni klokka...

For øvrig har jeg sjekka litt rundt, og liker egentig ideen om å høre på musikk som går i 80-90bmp ganske godt. Jaja. Ser ut som jeg har kjøpt meg et rent leketøy allikevel ICON_CONFUSED

Redigert av Bugge; 12/06/2012 20:36.
Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1423562 14/06/2012 09:20
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Gi tilbakemelding om du faktisk får opp "RPM" som parameter på Ironman-klokken. I følge importøren har den visning for "pace" for løpere, men ikke kadens for syklister. Tomato/tåmeitå kanskje, men visstnok en vesensforskjell.

Uansett; kadensen er slettes ikke dum å få med seg for å bedre prestasjoner. Ja, når optimal kadens er innlært, så sitter det i rygmargen. Men, ikke nødvendigvis en gang for alle. For oss som sliter oss gjennom vinteren på tunge gir og piggdekk, eller veksler mellom flere grener sykling, er det slettes ikke dumt å ta et "oppfriskingskurs" på vårparten for å få tilbake automatgirfunskjonen i bena forut for ritt (om det så er på landevei eller i terrenget/grus). Selv "proffene" terper tråkkteknikk og kadens år etter år, sesong etter sesong. Spinning med fasthjul ble mer eller mindre innført/"oppfunnet" som et verktøy for syklister nettopp for rundtråkk- og kadensterping.

Å forbedre 'Kurertiden din får du glatt til!
(Hils CCLU fra EABJ)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Kadenssensor for å fikse teknikk? [Re: Bugge] #1424219 14/06/2012 22:13
Bugge Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg tror klokka tror at kadenssensoren er en fotsensor for løping, så du får opp kadens i tall, men at klokka tror du løper litt treigt...

Det er ikke kritisk for meg å logge dette, men for å jobbe med tråkkfrekvensen når jeg sykler, sånn at det ikke går så mye opp og ned.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå