Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Hvor har det blitt av språkpolitiet?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421098 11/06/2012 13:04
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Det at det er flere skrivefeil nå enn for noen år siden kan ha med at flere skriver med mobilen. Jeg knoter noe helt forferdelig med tøtsj-skjermen og jeg gidder ikke alltid rette fordi det tar for lang tid.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: GeirK] #1421112 11/06/2012 13:10
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Selv setter jeg pris på at folk retter på meg. Gjør du?

Jeg tillater meg å svare, selv om denne ikke var til meg:

Svaret er noen ganger, men ikke alltid.
På jobben er jeg helt avhengig av det, og jeg gir også korreksjoner hele tiden.
Her inne synes jeg det stort sett er unødvenig, og jeg tror mange opplever det som støtende.

Og som jeg påpekte i et par poster over -- når selv vårt selvutnenvte Grammar Police reagerer barnslig med å "ta igjen" når feil påpekes hos ham, viser det at ikke alle setter pris på slikt.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421130 11/06/2012 13:37
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: langen
Dysleksi er jo helt fair - men jeg tror svært få av de feilene jeg tenker på blir begått av dyslektikere.

Hvilke feil tenker du på? Bruk av bindestrek der tankestrek skal brukes?

Folk som retter på skrivefeil i et forum for terrengsykling burde skaffe seg en ny hobby – eller komme seg ut på sykkelen!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421235 11/06/2012 16:07
M
MortenAD Offline
Medlem
Medlem
M
Hvorfor oppføre seg som om man eier forumet? Vi pirker da vel ikke sånn når vi møtes i andre sammenhenger i det virkelige liv?
Hva med å være litt raus, og by på de gode sidene av seg selv, og heller legge igjen det mørke sinn dypt inne i de mørke skoger?

Om alle skal offentliggjøre ting som irriterer, ja da blir dette et artig forum å være på!
Jeg kan ikke skjønne at noen kan føle velvære av å kritisere andre på den måten man så lett gjør her inne!

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421301 11/06/2012 17:52
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Det kan være greit å rette opp i ting, men å hakke på andre er ikke høflig.
Hvis noen har f.eks. problemer med ord deling, kan man videre skrive ordene som er delt riktig. Og den som leser tråden videre kan kanskje lære av å lese riktig orddeling?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421308 11/06/2012 18:03
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Det er greit å drite i språket i dag, har jeg funnet ut. En ungdom jeg jobber med fortalte at i skolen var det kun i norskundervisningen han måtte skrive bokmål. I andre fag kunne han skrive på dialekt hvis han ville, og han sier han utnyttet det til det fulle. Alt skjer på personlige varianter av "dialekt" nå, med å foran alt som ikke er verb for sikkerhets skyld, og rare særskrivinger på norsk og enda rarere sammensatte ord på engelsk.

Personlig sliter jeg med stygg håndskrift. ICON_TONGUE

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Tex] #1421333 11/06/2012 18:24
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Og som jeg påpekte i et par poster over -- når selv vårt selvutnenvte Grammar Police reagerer barnslig med å "ta igjen" når feil påpekes hos ham, viser det at ikke alle setter pris på slikt.

Selvutnevnt?
Så vidt jeg kan huske slapp jeg å finne fram bilde til avataren eller gi meg selv noe slags stempel som språkpoliti. Det ble ordnet fra flere hold her inne.

Angående din omtale av meg som barnslig og med et behov for å ta igjen, kan jeg bare vise til din egen uttalelse om at det er ekstra morsomt å pirke på den som selv tillater seg å pirke på folk.
Jeg skjønner det kan føles sårt, men vi som påberoper oss høyere evner må tåle en smekk når vi en sjelden gang feiler.

Redigert av Vanilla Ninja; 11/06/2012 20:25. Rediger grunn: komma til JMGJMG (jeg klarte bare å presse inn ett)
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: MortenAD] #1421336 11/06/2012 18:27
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: MortenAD

Jeg kan ikke skjønne at noen kan føle velvære av å kritisere andre på den måten man så lett gjør her inne!

Det er jo virkelig ikke det dette handler om.

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg synes det er skikkelig synd at folk ikke gidder å ta seg tid til å luke ut til dels grove skrivefeil, selv om dette "bare" er et forum på internett.
Greit nok at språket er levende, men det får være grenser for hvor fort det skal endres.

Og som GeirK og Vanilla påpeker, så burde jo folk se på slik rettledning som noe positivt, og ikke som en personlig fornærmelse.

-Magnus
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Tor Arne] #1421343 11/06/2012 18:37
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Tor Arne

Personlig sliter jeg med stygg håndskrift. ICON_TONGUE

Takk da er vi to. Jeg må si det er forskjell i måten å rette på skrivefeil og dårlige formuleringer. I begynnelsen her inne fikk jeg litt tyn i ymse innpakninger fra forskjellige. Etter at dysleksi skapet ble åpnet ble det en annen verden. Nå setter jeg stor pris på å bli rettleda. Noe jeg har faktisk har lært en god del av. (så denne siste setningen rett før send, lar den stå ICON_SMILE )

Dan og Geir har vært fantastiske i så måte og jeg er dem stor takk skyldig. Nå er det sånn (tror jeg) at man kan ikke legge alt bak dysleksi, det hender iveren tar en så det buldrer i tastaturet og send knappen er nådd før siste tast har spretti opp igjen. Det er nok mye slurv, og jeg er ikke noe unntak der, det går vel fort innimellom. Så sitter man da tre dager etterpå å gremmes over et innlegg som ikke ligner noen ting.

Ja takk jeg vil gjerne rettledes til tross for at innprentingsevnen blir dårligere for hvert år nå. Gjerne åpent så fler kan se elendigheten, men også en PM setter jeg pris på.

ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421364 11/06/2012 18:50
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: langen
Er det bare meg som har blitt gammel og gretten, eller skriver folk mye mer feil her inne enn før? Det jeg irriterer meg mest over er orddelingsfeil, men det er mye annet også..

Vi har alle våre kjepphester.
Det som irriterer meg er folk som sinker meg i trafikken unødvendig.
Jeg liker ikke noen som kaster bort tiden min med f.eks. ikke bruke blinklys.
Konklusjonen er at disse neppe kommer til å bli flinkere så det er bortkastet energi å korrigere de med horn, finger eller arm bruk.

I ditt tilfelle som i mitt så er det best å kunne overse feilene andre gjør fordi det hjelper rett å slett ikke noen ting å påpeke de.
Bruk heller energien din på andre ting.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Vanilla Ninja] #1421368 11/06/2012 18:54
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Vanilla Ninja

Selvutnevnt?
Så vidt jeg kan huske slapp jeg å finne fram bilde til avataren eller gi meg selv noe slags stempel som språkpoliti. Det ble ordnet fra flere hold her inne.

Angående din omtale av meg som barnslig og med et behov for å ta igjen kan jeg bare vise til din egen uttalelse om at det er ekstra morsomt å pirke på den som selv tillater seg å pirke på folk.
Jeg skjønner det kan føles sårt, men vi som påberoper oss høyere evner må tåle en smekk når vi en sjelden gang feiler.

Blir rent andpusten her jeg sitter. Komma?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Tex] #1421375 11/06/2012 19:00
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Uenig. Heile tråden handlar jo etter kvart om å "ta igjen", og Vanilla følgjer på. Det er i alle fall slik eg oppfattar det. Om du da tykkjer det er barnsleg, så meiner eg det er greit når det er posta under Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås. Eg trur heller ikkje Vanilla hadde som intensjon å vera kryptisk da han retta deg. At du ikkje forsto kva han meinte var kanskje tilfeldig (og litt merkeleg viss det er slik at du jobbar med språk til dagleg).

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Tex] #1421383 11/06/2012 19:06
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

For meg verkar det som at Vanilla satte pris på korrigeringa di:

Sitat: Vanilla Ninja
Men takk for korrigeringen angående selve uttrykket «for øvrig».

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: larsb] #1421387 11/06/2012 19:09
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Jeg savner språkpolitiet.
Jeg tror forfallet skyldes slurv. Alt var bedre for halvannet år siden.

LarsB

Når man blir gammel nok var alt bedre før i tiden.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421389 11/06/2012 19:10
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg prøver å uttrykke meg godt skriftlig i de aller fleste sammenhenger. I chatten på Facebook hender det jeg slurver om jeg snakker med noen som gjør det samme, ellers gjør jeg mitt beste for å skrive korrekt og godt. Om jeg innimellom ikke klarer dette setter jeg pris på at det påpekes. På denne måten kan det hende jeg kan lære til neste gang, kanskje dette kan være noe å skrive inn i signaturen?. Å ta igjen med å rette på retterens skriverier trenger ikke nødvendigvis bety at man ikke tar til seg kritikken?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: jaronsen] #1421401 11/06/2012 19:21
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jaronsen
Forslag: i denne tråden kan man jo samle opp korrigeringer, og kanskje gjøre den sticky? Da kan man dra inn aktuelle sitater fra tråder, klikke seg inn her og lære, samtidig som man kanskje i samme slengen bidrar til at det ikke blir for mange avsporinger i diskusjoner? ICON_SMILE

Skål med kaffen og god dag til folket!

-Johan

Eller så kan hardcore rett skrivene diskutere grammatikk og språkregler på andre forum der de kan få utløsning for sin lyst til å skrive korrekt.

De finnes flere språk forum for folk med slike interesser.
Så kan terrengsykkel være terrengsykkel på godt og vondt.

Jeg husker godt et av mine første innlegg har inne som ble sablet ned av Geirk.
Jeg lurte på hvilken dust som skulle lære meg rettskriving isteden for å svare på det jeg lurte på.
Gjorde meg kjapt opp en mening om hva k stod for men holdt det for meg selv.

I ettertid ser jeg jo ar fyren er grei nok og innlegget var venstre arm slurv i fra meg.

Redigert av sl500; 11/06/2012 19:39.
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: magnusc] #1421412 11/06/2012 19:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: magnusc
Folk som retter på skrivefeil i et forum for terrengsykling burde skaffe seg en ny hobby – eller komme seg ut på sykkelen!

Lesefarten går jo opp viss språket er korrekt, og såleis kan ein få meir tid til å sykle. ICON_SMILE

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421420 11/06/2012 19:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Forumet på Terrengsykkel.no er for terrengsyklister, det betyr ikke at de som liker å drive med terrengsykling, ikke kan være opptatt av andre ting, og like å diskutere dette med andre terrengsyklister.
Spesielt gjelder dette under Snikksnakk-fanen.
Her kan terrengsyklister fritt diskutere fluefiske, språk, BH-størrelser, krig, fred, oljepolitikk, global klimakrise, osv.

Når jeg er på sykkeltur med andre, så snakker jeg ofte om veldig mye annet enn syklingen. Slik er det altså her på forumet også.

De som kun ønsker terrengsykkeldiskusjoner får det under Ymse, Deler, Sti, Utflukt, Vintage, Ritt og Konkurranser og Trening.

Redigert av sykkeloyvind; 11/06/2012 19:35. Rediger grunn: Rettet opp litt

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: -Jan] #1421421 11/06/2012 19:34
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis de med slurvete språk ikke hadde skrevet her inne da kunne du syklet mye da.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: sykkeloyvind] #1421438 11/06/2012 19:51
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Forumet på Terrengsykkel.no er for terrengsyklister, det betyr ikke at de som liker å drive med terrengsykling, ikke kan være opptatt av andre ting, og like å diskutere dette med andre terrengsyklister.

Diskutere med andre er selvfølgelig greit men påpeke andres grammatiske feil tar ofte vekk fokuset i fra hva tråden handler om.
Dette vil jeg ikke kalle en diskusjon men en korrigering som ikke nødvendigvis skribenten synes er positvt.
Noen forum har faktisk forbud mot å rette og pirke på andre sin grammatikk for å ikke ødelegge debatten.
Dette synes jeg er litt overdrevent men ser poenget da det ofte er en norsk lærer eller en wannabe i salen.

Redigert av sl500; 11/06/2012 19:56.
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421447 11/06/2012 19:58
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Noen forum er svært vanskelige å lese og søke i fordi fryktelig mange av brukerne ikke bryr seg om språket. Man må faktisk skrive feil med vilje for å få resultater på søk i enkelte tilfeller. At språknivået er litt høyere på terrengsykkel.no syns jeg er veldig bra.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421455 11/06/2012 20:09
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Mange forum har en brukerbase man ikke kan regne med at er voksne nok til å takle konstruktiv kritikk. Det regner jeg med at dette har.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421457 11/06/2012 20:10
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Men hvorfor diskuterer vi ikke BH-størrelser oftere?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: FHanserud] #1421460 11/06/2012 20:11
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: FHanserud
Mange forum har en brukerbase man ikke kan regne med at er voksne nok til å takle konstruktiv kritikk. Det regner jeg med at dette har.

Forum? Fora? Hvordan skal dette være?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: rasmusic] #1421462 11/06/2012 20:13
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: rasmusic
Men hvorfor diskuterer vi ikke BH-størrelser oftere?

Er det ikke nok at vi diskuterer benbarbering?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: FHanserud] #1421485 11/06/2012 20:28
gare Offline
More than words
More than words

Forum? Fora? Hvordan skal dette være?

Fora i flertall ja, og det er lite i veien for å forsøke å holde språket sånn noenlunde i hevd. At vi må erkjenne at forfordele snart vil bety at man får mer enn man skal ha, og at en bjørnetjeneste snart betyr en kjempestor tjeneste er nok en tapt kamp.
Derimot synes jeg det(z.b.)må slåes hardt ned på de som spør: "Hvem sykkel er best av a og b" eller "Hvordan sykkel er best"

Og her har jeg sikkert brukt feil hermetegn, so be it(ups, blandet norsk og engelsk).

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: sl500] #1421488 11/06/2012 20:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sl500

Diskutere med andre er selvfølgelig greit men påpeke andres grammatiske feil tar ofte vekk fokuset i fra hva tråden handler om.

Dette er et spørsmål til alle: Jeg har ikke mange forum å sammenligne med, men hvem er det som synes terrengsykkel har spesielt stor hyppighet av språkkorreksjoner?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421500 11/06/2012 20:41
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Alt handler vel om måten det blir gjort på

Når en skal korrigere kun for å korrigere så blir det litt dumt.

Om en har noe vettugt å komme med og så avslutter med en korreksjon så er det vel mer spiselig, i mine øyne.

Har ingen problemer med å fortelle andre om mine feil og mangler, om det fins noen, men da om jeg mener andre kan lære noe av dem.

I en diskusjons sammenheng her hvor en har forskjellige meninger syns jeg det å plukke på mot debattantens feil bruk av ord, uttrykk eller rettskrivning blir litt avsporing om det ikke er slik at en ikke skjønner hva han mener.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Pink floyd] #1421513 11/06/2012 20:46
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Pink floyd

I en diskusjons sammenheng her hvor en har forskjellige meninger syns jeg det å plukke på mot debattantens feil bruk av ord, uttrykk eller rettskrivning blir litt avsporing om det ikke er slik at en ikke skjønner hva han mener.

B

Det er klart at å begynne med slikt i det man går tom for argumenter i en diskusjon ikke er spesielt god debatteknikk, men jeg kan ikke si jeg ser slikt forekomme alt for ofte her.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Pink floyd] #1421517 11/06/2012 20:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Pink floyd
Alt handler vel om måten det blir gjort på

Når en skal korrigere kun for å korrigere så blir det litt dumt.

Om en har noe vettugt å komme med og så avslutter med en korreksjon så er det vel mer spiselig, i mine øyne.

Har ingen problemer med å fortelle andre om mine feil og mangler, om det fins noen, men da om jeg mener andre kan lære noe av dem.

B

En ting jeg synes det er nyttig, å korrigere deg på Pink, uansett - er at du tar deg bryet med å svare den du ønsker å svare slik at de som leser tråden slipper å gjette på hvem du svarer til.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support