Raumerrittet 2012.
|
Re: Raumerrittet 2012.
[Re: olechr]
11/06/2012 17:31
|
stosu
Besatt
|
Besatt
sorry, var kanskje litt krass, men jeg har ikke merket noe lukrativitet ift. å stille som listefyll i elite-klassen. Bare økte utgifter 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
11/06/2012 18:10
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
OK, stosu, jeg tror kilden til problemet er forståelsen av begrepet "eliten". Med "eliten" tenker jeg på de som sykler aktivt og kan vise til gode plasseringer i store ritt. Dette er et fåtall mennesker og langt ifra alle som klarer å presse seg inn i en elitegruppe i et og annet ritt. Men mener du at en som sykler på ditt nivå skulle hatt sponsing, utover det å få klubbrabatt hos den lokale forhandleren? Ovenfor skrives det litt om Nina som mottar en gavekort som ikke en gang dekker bensinutgiftene for å møte opp, etter å ha tatt førsteprisen. Hvis vi skal rette opp i urett synes jeg det kan være en ide å begynne der istedet...
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
11/06/2012 18:34
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
OPPDATERING:Arrangøren sendte epost nå FRA RAUMERRITTET Hei
Og gratulerer med en sterk 1. Plass i årets Raumerritt.
Leser på Terrengsykkel at dere er missfornøyd med premien, Og her må det beklageligvis ha blitt delt ut feil gavekort. Du har vunnet kr. 6.000,-
Riktig beløp vil bli overført til deg. Da er billettene for Bergensbanen t/r med sykkel dekket for de neste tre rittene også ;-)
|
|
|
[Re: Moose]
11/06/2012 18:40
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
MITT SVAR TIL ARRANGØREN Hei og takk for tilbakemelding! Det var godt å høre at det ble en avklaring her. Det virket feil å lese om premiene på nettet men få noe helt annet :-). Jeg håper at dere tar kontakt med Hanne og Mari Trønnes også! Skal skrive en oppdatering om saken på forumet. Takk igjen, Nina SVAR FRA RAUMERITTET: Hei
Ja har sendt en melding til de begge nå. Vi ønsker jo å få med flere jenter så ikke bra at det ble delt ut feil.
Håper og se dere alle igjen neste år.
Mvh Da blir familie Trønnes glad også. Og neste års Raumerrittet får et stort jentefelt!
|
|
|
11/06/2012 19:09
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Men når vi er inne på jenter.
Hva trur folket her skal til for å få med flere jenter? Tenker ikke da bare på eliten men genrellt?
Egen jentestart, kortere løype etc etc?
Noen som har noen ideer?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
11/06/2012 19:13
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Men mener du at en som sykler på ditt nivå skulle hatt sponsing, utover det å få klubbrabatt hos den lokale forhandleren? Ovenfor skrives det litt om Nina som mottar en gavekort som ikke en gang dekker bensinutgiftene for å møte opp, etter å ha tatt førsteprisen. Hvis vi skal rette opp i urett synes jeg det kan være en ide å begynne der istedet...
Mener ikke at jeg fortjener sponsing utover vanlig klubbrabatt, nei. Men jeg mener at lrm, olechr, moose og andre fortjener hver eneste krone de klarer å sykle inn i premiepenger. Måten de pulveriserer feltene de sykler i er rått  Men det viktigste er at de er gode forbilder for yngre syklister. Jeg synes også at de store rittene gjør det helt rette ift. premiering (tilfellet i Raumer'n på lørdag er selvfølgelig et unntak). Overskuddet fra rittene går til sponsing av lag, aktivitet for yngre, og pengepremier for de beste. Mannen i gata, alt fra en halvdårlig syklist som meg til mannen som inngikk veddemål i fylla har mye mer moro av å konkurrere mot kompiser, eller konkurrere mot tiden sin fra fjoråret. Det er dette som gir opplevelser og idrettsglede, ikke en symbolsk t-skjorte eller et drammeglass. På den annen side fortjener alle deltakere like gode matstasjoner. Det er i grunn de siste mosjonistpuljene som trenger matstasjonene mest, og har mest glede av de, da det er disse syklistene som har mest vondt over tid gjennom hele rittet. Så det å ta fra premiebordet for å lage gode matstasjoner og et generelt godt arrangement synes jeg er helt rett, men ikke for å ha 50 flere uttrekkspremier å dele bort  Forøvrig tror jeg man kan få flere jenter til å sykle ritt ved å roe ned en del av de "premenstruelle" mennene. Er en del menn som blir litt vel hissige når de får et startnummer på kroppen, og det tror jeg skremmer bort mange jenter fra å stille i flere ritt. Men på den annen side er nok det en umulig oppgave  Egne jenteritt kan nok være en myk start for mange. Jeg tror hvert fall madamen her lettere vil stille til start i ritt med færre gærne gubber rundt seg.
Redigert av stosu; 11/06/2012 19:18.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
11/06/2012 19:43
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Hva trur folket her skal til for å få med flere jenter? Tenker ikke da bare på eliten men genrellt?
Noen som har noen ideer? Tok en rask spørreundersøkelse med kona. Hun deltok på sitt første ritt i år i Hennesrittet. Umiddelbar kommentar var gratis barnepass  Ikke alltid like lett å få kabalen til å gå opp når både far og mor skal sykle ritt... Ellers var nok hun litt på at hun hadde lyst til å sykle Raumertråkket, det var en passe distanse og helst sammen med andre jenter. Tanken på å sykle med adrenalinfylte mannfolk var ikke det hun ønsket seg mest. Øystein var jo påpasselig med å få frem at Hennesrittet ikke var noe Inga Låmi, men kona valgte det rittet som hennes debutritt da det var flere jenter hun kjente som skulle sykle det og hun oppfattet at dette rittet også var et lavterskeltilbud.
|
|
|
11/06/2012 19:52
|
blj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har noen ideer? Kona sykler elite og hennes argumenter er vel kanskje ikke representative for bredden blant syklende kvinner, men hun etterlyser i hvert fall flere ritt med egen jentestart ala Birken. Vet at hun skygger unna enkelte ritt fordi det er helt kokos i starten. Grenserittet er visst det ultimate marerittet i så måte i flg. henne.
|
|
|
11/06/2012 20:07
|
Sykkeline
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har noen ideer? Dere har jo kortere løype, Tråkket er jo ypperlig for jenter som vil prøve seg i terrengritt. Jeg ble litt overrasket over at det bare var rundt 80 jenter som syklet den lange løypa i år, og jeg er litt usikker på hva det kommer av. Hvis det er sånn at jentene er "redde" for de mest hissige gutta, så er jo ikke det noe problem for de med høyest ambisjonsnivå og kanskje etter noens oppfatning litt "bøllete" framferd i løypa sykler stort sett først, og er borte lenge før majoriteten av jentene stiller til start i seedede ritt. Kanskje man bør få fram at terrengritt er mye snillere enn hva ryktene sier? Selv ble jeg forbisyklet av de første elitegutta i siste terrengparti, det var bare høflige anmodninger om å gi plass, ingenting å være redd for. Det hadde vært veldig artig om flere jenter kom seg ut i grusen, men jeg tror kanskje at det å sykle ritt under sånne forhold som det var på lørdag rett og slett ikke apellerer til like mange jenter som gutter. Selv synes jeg det er kjempegøy, det å kjempe seg gjennom mil etter mil med gjørme og søle mens regnet og spruten fra hjulet til han foran pisker deg i ansiktet, det er jo da man kjenner at man lever. For meg vil egen jentestart virke negativt, er vi jenter så pinglete at vi må sys puter under armene på? Men kanskje kan egne terreng-treningsgrupper for jenter være en arena for å rekruttere flere jenter? Da får man en lavere terskel for å starte med denne flotte treningsformen og det blir lettere å vise nye jenter at ritt ikke er "farlig" selv om vi deltar sammen med de mest ambisiøse herrene.
Sykkeline
|
|
|
[Re: Sykkeline]
11/06/2012 20:30
|
blj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som har noen ideer? Dere har jo kortere løype, Tråkket er jo ypperlig for jenter som vil prøve seg i terrengritt. Jeg ble litt overrasket over at det bare var rundt 80 jenter som syklet den lange løypa i år, og jeg er litt usikker på hva det kommer av. Hvis det er sånn at jentene er "redde" for de mest hissige gutta, så er jo ikke det noe problem for de med høyest ambisjonsnivå og kanskje etter noens oppfatning litt "bøllete" framferd i løypa sykler stort sett først, og er borte lenge før majoriteten av jentene stiller til start i seedede ritt. Kanskje man bør få fram at terrengritt er mye snillere enn hva ryktene sier? Selv ble jeg forbisyklet av de første elitegutta i siste terrengparti, det var bare høflige anmodninger om å gi plass, ingenting å være redd for. Det hadde vært veldig artig om flere jenter kom seg ut i grusen, men jeg tror kanskje at det å sykle ritt under sånne forhold som det var på lørdag rett og slett ikke apellerer til like mange jenter som gutter. Selv synes jeg det er kjempegøy, det å kjempe seg gjennom mil etter mil med gjørme og søle mens regnet og spruten fra hjulet til han foran pisker deg i ansiktet, det er jo da man kjenner at man lever. For meg vil egen jentestart virke negativt, er vi jenter så pinglete at vi må sys puter under armene på? Men kanskje kan egne terreng-treningsgrupper for jenter være en arena for å rekruttere flere jenter? Da får man en lavere terskel for å starte med denne flotte treningsformen og det blir lettere å vise nye jenter at ritt ikke er "farlig" selv om vi deltar sammen med de mest ambisiøse herrene. Først og fremst så vil jeg si at det er flott at du synes det er positivt å sykle terrengritt sammen med gutta. Imidlertid fortoner nok dette seg noe anderledes for enkelte som starter sammen med pulje 1 og 2 - slik de raskeste damene ofte gjør. Når situasjonen er snudd på hodet, når raske damer tar igjen ikke fullt så raske menn i terrenget, er det ikke alltid man finner frem gentlemannen i seg for å si det forsiktig:) En annen ting er kampen om posisjonene ut fra start. Her har vel gutta gjennomsnitlig noe spissere albuer enn jentene tror jeg. Jeg vet at det er flere gode og halvgode damer som bevisst kutter ut ritt fordi det er for mye kaoskjøring til tider og det bør man kanskje ta på alvor.
|
|
|
[Re: blj]
11/06/2012 21:38
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Egen jentestart er best. Da er det også mest rettferdig. Det handler om å sykle rask fra A til B (eller A til A), ikke å henge på med gutta. Liker best de rittene der resultatet er min egen sykling, ikke det å henge på hjul/ sykle rulle med herrene. Birken har fått det til. Tiden vi får i Birken er VÅR tid. Det finnes også damer som ikke liker egen jentestart. Det er gjerne de som kommer fra landeveien ;-)
|
|
|
11/06/2012 21:51
|
fjellheim
Fersking
|
Fersking
Terrengritt med gutta er helt fint, jeg har ikke tenkt på at det finnes andre alternativer, men har heller ikke møtt på kokosoppførsel i løypa. Det alene kommer nok av prestasjonene mine, enn så lenge  Bare vent! Jeg har ambisjoner..altfor gammel til å vinne noe, men å hevde meg ønsker jeg.  På startlistene til Raumerrittet er det to startpuljer, Olavs Døtre lag 39 og 64 km, hva om disse også ble åpnet for damer/jenter uten lag som også kunne tenke seg en "myk" start? Samme type pulje kunne kanskje også blitt satt i 84km klassen? Egen pulje for jenter, lag eller alene, på den lengste distansen og litt skikkelig reklame om dette? Ida Blix, jenta til Ole Christian, samlet sammen til Olavs Døtre lag og har profilert denne på FB, egen blogg, flott innslag i lokalavisen og helt sikkert masse skryt av deltagene damer. Der er det lavterskel og god stemning med egne treninger. Gleder meg allerede til neste ritt, og ikke minst til å sammenligne resultatlister i etterkant for å se hvor mange jeg har bak meg, bestandig like moro uavhengig av kjønn 
Vestmarkrittet, (Trysilrittet), (Grenserittet), Kongerittet, Birken
|
|
|
[Re: fjellheim]
12/06/2012 04:12
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Terrengritt med gutta er helt fint, jeg har ikke tenkt på at det finnes andre alternativer, men har heller ikke møtt på kokosoppførsel i løypa. ... Gleder meg allerede til neste ritt, og ikke minst til å sammenligne resultatlister i etterkant for å se hvor mange jeg har bak meg, bestandig like moro uavhengig av kjønn Tenkte heller ikke på at jentene skal sykle alene, men en jentestart kan hjelpe. Nå på Raumern var det nesten litt farlig felt-kjøring i starten. Testosteron sammen med glatt asfalt kan virke skremmende. Startordningen på Birken (eller også NC i år) er slik at damene starter i sin egen fart. De raskeste blir ikke tatt igjen av gutter slik at det er også fair mht "drafting". De som ligger litt lenger bak i feltet får etterhvert noen gutter å henge med (dog ikke rask nok til å hente inn teten forhåpentligvis ;-)). Teten vil etterhvert hente inn noen gutter som sykler noe saktere enn antatt fra puljene foran. På Vestmarkrittet startet vi sammen med herre junior og en aldersklasse menn som ikke klarte å holde følge med de raskeste damene og sannsynligvis var grei å sykle med for resten av jentene. Jeg synes det blir feil hvis damene havner i en for rask herre-pulje. Da kan det oppstå farlige situasjoner, herrene blir irritert og resultatene våre "utvasket". Ja for å sykle med og rundt gutta, men gjerne en egen start for oss jenter. Klart er det en "fordel" på akkurat Raumern å starte med "raske menn". 2 mil på asfalt klarer man fint å henge i feltet ;-).
|
|
|
[Re: Moose]
12/06/2012 06:58
|
fjellheim
Fersking
|
Fersking
Puljene som jeg nevnte tidligere var kanskje mer tiltenkt som en lavere terskel for nye jenter å komme inn i sporten. De vet dessverre ikke hvor mye moro de går glipp av! Jeg startet å sykle i april i fjor og skulle så gjerne ønske jeg startet tidligere, men da får jeg heller stå på fra nå av  "Ulempen" for min del er at jeg er i samme klasse som deg Moose, og du har helt sikkert syklet ett kvarter lenger enn meg.  jeg får telle plasser mellom oss og håpe det antallet krymper etterhvert. Erfaringen min rundt sykkelritt er kun god både med deltakere og arrangementet rundt, men jeg har da startet ett hav bak de beste. I helgen var jeg i pulje 5, som bedriftslag, og igjen bare moro. Gøy å kjenne litt på det å være tidligere ute i løypa. Ambisjonene der vil jo være helt annerledes enn i de tidligste puljene med de raskeste rytterne. En skal vel heller ikke undervurdere konkurranseinstinktet som slår inn på mange. Startnummer kan jo være nok, seier eller ikke. Å få egne startpuljer for jentene kan nok være lurt, i samme ritt som mennene. Når flere velger bort å kjøre pga farlige situasjoner og oppførsel er det synd. Men det kan kanskje være greit at de damene som vil starte med mennene kan gjøre dette. "ja takk begge deler..." 
Vestmarkrittet, (Trysilrittet), (Grenserittet), Kongerittet, Birken
|
|
|
|
|