Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Finnes det en grense for 29"

Finnes det en grense for 29" #1419792 09/06/2012 20:53
G
gladegp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Finnes det en grense i bruksområde mellom 26" og 29". Når blir det viktigere at sykkelen er liten og kjapp fra side til side. DH eliten bruker feks. ikke 29"

Går grensen ved kortbeint stisykkel? Er det slik at det er vankelig å hantere 29" i veldig teknisk terreng?

Kanskje det blir slik om et par år
XC race-kortbeint stisykkel: 29"
Kortbeint stisykkel-langbeint stisykkel 27,5"
DH: 26"

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: gladegp] #1419800 09/06/2012 21:10
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: gladegp
Finnes det en grense i bruksområde mellom 26" og 29". Når blir det viktigere at sykkelen er liten og kjapp fra side til side. DH eliten bruker feks. ikke 29"

Går grensen ved kortbeint stisykkel? Er det slik at det er vankelig å hantere 29" i veldig teknisk terreng?

Kanskje det blir slik om et par år
XC race-kortbeint stisykkel: 29"
Kortbeint stisykkel-langbeint stisykkel 27,5"
DH: 26"

Nei, det er lettere å håndtere 29" i teknisk terreng enn 26" (og forsåvidt også 650b/27,5"). Dette med mindre du da tenker på å håndtere som å svinge rundt hindringene - en 26" er typisk mer manøvrerbar og kjappere på styringa enn 29", men med en 29" sykler du lett over hindringer du stopper opp på med 26" hjul.

At 29" er blitt populært for XC race (her i Norge vil jo det ofte si grus) er egentlig meg et lite mysterium. Skal du sykle birken trenger du ikke de større hjula for å rulle lettere over hindringene siden det er svært få av de.

Det har blitt gjort forsøk på å lage 29" DH sykler av flere merker, men kun kommet til prototype og test stadiet og deretter droppa - det funket ikke noe særlig, det er vanskelig å lage hjuloppheng med tilstrekkelig vandring for så store hjul og store hjul blir også svakere enn mindre så lenge man ikke også får bredere nav osv. Det fantes to DH dekk for 29" men de lages så vidt jeg ikke lengre, nemlig WTB Dissent og Kodiak (laget av WTB for Niner).

Foreløpig finnes det ingen DH dekk i 650b størrelse (som jeg vet om), men jeg tipper det vil komme og at det vil bli gjort forsøk på å lage DH sykler med denne hjulstørrelsen. Vil tro det er langt større sjanse for å lykkes enn med 29" DH.

Vil tror 650b vil komme i alle grupper av sykler og 29" vil bli omtrent som nå - hardtails og også fulldempere opptil ca. 140mm vandring.
10 år fra nå er det kanskje 26" som er utdøende, mulig at det vil overleve som en nisje innen ekstremt lette XC sykler samt DH, Dirtjump o.l.

Jeg vil tro min neste fulldempa stimaskin blir en 650b.

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: krankdrev] #1419813 09/06/2012 21:23
G
gladegp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Sitat: krankdrev

Nei, det er lettere å håndtere 29" i teknisk terreng enn 26" (og forsåvidt også 650b/27,5"). Dette med mindre du da tenker på å håndtere som å svinge rundt hindringene - en 26" er typisk mer manøvrerbar og kjappere på styringa enn 29", men med en 29" sykler du lett over hindringer du stopper opp på med 26" hjul.

Ja men det er akkurat det. Teknisk terreng for meg er ofte veldig bratt, store steiner du ikke kan kjøre over uansett hjulstørrelse, krappe svinger i tilnærmet null fart, hindringer der du må kaste opp sykkelen over avsatser og lignende. Intuitivt tenker jeg at en 29" vil være alt for stor. Men jeg kanskje har feil

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: gladegp] #1419816 09/06/2012 21:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Den vil bli "for stor" bittelitt før en 26", tenker jeg. ICON_SMILE

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: gladegp] #1419852 09/06/2012 22:14
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Ja men det er akkurat det. Teknisk terreng for meg er ofte veldig bratt, store steiner du ikke kan kjøre over uansett hjulstørrelse, krappe svinger i tilnærmet null fart, hindringer der du må kaste opp sykkelen over avsatser og lignende. Intuitivt tenker jeg at en 29" vil være alt for stor. Men jeg kanskje har feil

Ja, ut i fra de erfaringen jeg har hatt med 29" er mistanken din feil. Føler meg tryggere og i mer kontroll på en 29" uansett, spesielt der det blir bratt og steinete. Vel å merke har min 29" HT en ganske slakk styrevinkel og jeg kjører et styre like bredt som de fleste DH sykler. "Straffen" er at den blir litt treig på styringa når man sykler bortover, men har funnet at det er en vanesak og har lagt om stilen slik at jeg sykler mer over hindringer og holder et rettere spor enn jeg ville gjort med 26" eller 650b.

Sånn som du beskriver tingene høres det nesten ut som du sykler trial ICON_WINK

Eneste måten å finne ut på er og faktisk prøve det. Har gjort sånne side om side tester selv, der jeg har sykla samme runden på to ulike sykler rett etter hverandre, det er ganske avslørende.

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: krankdrev] #1419865 09/06/2012 22:42
G
gladegp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G

Hehe, ja det var nok litt å sette det på spissen.

Jo, men er mest interessert av grovere doninger med slak HA og det finnes svært få slike. Er heller ikke så gira på vekten

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: gladegp] #1420046 10/06/2012 11:28
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Hehe, ja det var nok litt å sette det på spissen.

Jo, men er mest interessert av grovere doninger med slak HA og det finnes svært få slike. Er heller ikke så gira på vekten

Grovt blir jo stort sett tungt likevel.

Finnes en 29er som har slakk styrvinkel og feste for kjedefører.
Neppe super lett, men ser moro ut. Oppgradert med en Fox 34 ville denne vært enda bedre:

http://www.konaworld.com/gravity_hardtail.cfm?content=honzo

Har selv en Kona Unit, med en 100 mm gaffel har denne også en ganske slakk styrevinkel (kommer egentlig med stiv gaffel).

Disse har ikke noe veldig dyrt fancy stål, jeg kjøpte min Unit med tanke på å oppgradere ramme senere, men liker den så godt at jeg ikke får meg til å gjøre det.

Re: Finnes det en grense for 29" [Re: gladegp] #1420703 11/06/2012 07:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Kjører en Spec Stumpjumper 29er med 130mm foran og bak, 69grader styrevinkel noe som tilsvarer 66.5-67 på 26er.

Har ikke merket noen av de "problemene" du beskriver her.
Jeg kom fra 26er fulldempet Turner 5Spot med 150mm og de er like kapable i mine øyne, når det går nedover... men jeg synes Spec'en føles kjappere(fordi den har lettere dekk??) og at den uten tvil klatrer betydelig bedre(kortere vandring og lettere dekk??).

Etter helgens herjetur ned sti med enda større stein, røtter og fart skal jeg nok likevel teste litt kraftigere dekk :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support