Finnes det en grense i bruksområde mellom 26" og 29". Når blir det viktigere at sykkelen er liten og kjapp fra side til side. DH eliten bruker feks. ikke 29"
Går grensen ved kortbeint stisykkel? Er det slik at det er vankelig å hantere 29" i veldig teknisk terreng?
Kanskje det blir slik om et par år
XC race-kortbeint stisykkel: 29"
Kortbeint stisykkel-langbeint stisykkel 27,5"
DH: 26"
Nei, det er lettere å håndtere 29" i teknisk terreng enn 26" (og forsåvidt også 650b/27,5"). Dette med mindre du da tenker på å håndtere som å svinge rundt hindringene - en 26" er typisk mer manøvrerbar og kjappere på styringa enn 29", men med en 29" sykler du lett over hindringer du stopper opp på med 26" hjul.
At 29" er blitt populært for XC race (her i Norge vil jo det ofte si grus) er egentlig meg et lite mysterium. Skal du sykle birken trenger du ikke de større hjula for å rulle lettere over hindringene siden det er svært få av de.
Det har blitt gjort forsøk på å lage 29" DH sykler av flere merker, men kun kommet til prototype og test stadiet og deretter droppa - det funket ikke noe særlig, det er vanskelig å lage hjuloppheng med tilstrekkelig vandring for så store hjul og store hjul blir også svakere enn mindre så lenge man ikke også får bredere nav osv. Det fantes to DH dekk for 29" men de lages så vidt jeg ikke lengre, nemlig WTB Dissent og Kodiak (laget av WTB for Niner).
Foreløpig finnes det ingen DH dekk i 650b størrelse (som jeg vet om), men jeg tipper det vil komme og at det vil bli gjort forsøk på å lage DH sykler med denne hjulstørrelsen. Vil tro det er langt større sjanse for å lykkes enn med 29" DH.
Vil tror 650b vil komme i alle grupper av sykler og 29" vil bli omtrent som nå - hardtails og også fulldempere opptil ca. 140mm vandring.
10 år fra nå er det kanskje 26" som er utdøende, mulig at det vil overleve som en nisje innen ekstremt lette XC sykler samt DH, Dirtjump o.l.
Jeg vil tro min neste fulldempa stimaskin blir en 650b.