Raumerrittet 2012.
|
Re: Raumerrittet 2012.
[Re: olechr]
09/06/2012 15:46
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
|
|
|
09/06/2012 15:52
|
Rune H
Fersking
|
Fersking
Det går helt fint å sykle hele veien med briller på. Har en liten flaske med bare vann som jeg bruker for å skylle innimellom (og camleback på ryggen for å ha nok drikke selvfølgelig). Men det skal sies at det var veldig skummelt til tider når man ser så dårlig. Spesielt de stedene det var satt opp paller for å merke hull i veien. Var nære på å ta med ett par av disse hjem :-)..... Ellers masse skryt for å ha snudd løypa, synes dette er mye bedre når du veier 100+. Slutt tid på 3.11 er godkjent :-)
|
|
|
09/06/2012 15:56
|
Espen 8848
Medlem
|
Medlem
Snudd løype gjorde dette rittet mye kulere. Stor takk til arrangør, håper den går samme vei til neste år.
|
|
|
09/06/2012 16:12
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Snudd løype kan jeg vel nesten helt sikkert si at det blir igjen. Da man får syklet mer og det blir ikke løping med en gang.
Vi har holdt på i terrengpartiene for å drenere det vi kan. Det vi må gjøre noe med i høst er å legge på litt masse og kloppe her og der. Slik at særlig terrengparti nr 2 blir mer syklbart. Det kommer vi til å jobbe for å få til. Fortsatt at det skal være terreng, men at de værste hølene vil gå ann å sykle også når det er slik som idag.
Men hva syntes folket genrellt? Start/mål bra? Arrangementet generelt? Løypa? Noe dere kunne ønsket dere annereldes? Noe dere syntes må bli bedre? osv.
Skriv gjerne her, på PM eller på mail camp@raumerrittet.no så skal jeg ta det med videre til evalueringen etter rittet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Rønnern]
09/06/2012 16:16
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Da var årets gjørmeritt overstått. Som vanlig tapte jeg duellen med Elgvenn2, skylder på særdeles urutinert løpsopplegg, chainsuck av en annen verden, dårlige bein osv. osv. Unnskyldningene er mange, det skal ikke stå på det. (...) Traskingen opp Gruvelia etter å ha mistet kjede to ganger, chainsuck av en annen verden samt klart å tryne, ødela mye for meg. Der mistet jeg Elgvenn2 og så ham aldri igjen... Neste gang, da blir det andre boller  Takk for følge igjen Rønnern.  Taktikken i dag var å sitte med så i så tidlig felt som mulig i startpulje 3, og det gikk greit. Lå og loka midtfelts frem til Ås gård. Deretter la jeg meg på terskel opp bakken. På toppen var det ingen igjen av pulja, enten var de bak eller forran. Startet å kjøre i "passe fart" innover mot Råsjøen, og Rønnern kom og passerte da jeg ikke klarte å henge på. Beina ville ikke gi gass, og skylder på at jeg ble sykt kald frem til Ås gård, noe en konstant dusj av vann sørget for, samt at pulsen var veldig lav p.g.a. middels fart. Deretter rett i bakke som egentlig ikke var lang nok til at jeg ble skikkelig gjennomvarm. La meg i eget tempo mot Råsjøen, og det kom etter hvert flere bakfra som jeg klarte å henge med mot Gruvelia. Opp gruvelia var det bare å sykle rett opp, utrolig mange som gikk her, og her passerte jeg også Rønnern for siste gang som var igang med sin nte chaninsuck. Gruvelia var både slakere og lettere å sykle opp enn jeg hadde sett for meg etter flere år med sykling andre veien. Måtte vel av to ganger, en gang p.g.a. trafikk og en gang p.g.a. feil sporvalg i en av serpentinerene ganske langt opp. Herfra og inn ble beinene bare bedre og bedre. Kruset gjennom terrengpartiene uten større vanskelighet selv om det var gjørmete. Gikk den bratte bakken i parti 2. Merket meg at jeg tok igjen folk fra tråkket og gutua, litt skummelt når folk kommer med mye høgere fart opp bak disse rytterene, men gikk bra. Ned på asfalen var det bare å gi gjernet og klemme ut siste rest av krefter på 42-1.  I mål på 3.07.55, noe som er 41 sekunder bak "merkekravet". Laggerlig merkekrav, 20 minutter bedre enn bestetid i klassen (minus eliten) er jo latterlig. Hvis man ser bort fra elite var det 17 stk som klarte merke i M30-34, merket i Raumerrittet er vanskelig å oppnå..... Veldig fornøyd med snudd løype. Lettere å sykle terrengpartiene på en dag som dette. Man har også et stort felt som kverner unna asfalten sammen så man slipper den solo på slutten av rittet.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
09/06/2012 16:24
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Arrangementet ble mye bedre når man flyttet alt inn og rundt Exporama-hallen. Kult at man har storskjerm og varm lapskaus var en innertier i dag. Eneste jeg savnet var tilbud om noe drikke etter rittet. Hørte noen snakket om at det ble delt ut cola, men fikk ikke med meg hvor det eventuelt skulle være... Været er ikke så mye å gjøre med, ble såpass nedkjølt etter at jeg kom i mål at jeg valgte å skifte og sykle hjem. Ellers hadde man jo kunne henge rundt i området, sett eliten komme i mål. Det eneste man da kunne savnet var muligheten for å kjøpe en kald øl. I dag fristet det ikke... Ikke før nå hvor man ser ball med potetgull og pils i hånda 
|
|
|
09/06/2012 16:38
|
haraldolsen
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Vi har holdt på i terrengpartiene for å drenere det vi kan. Det vi må gjøre noe med i høst er å legge på litt masse og kloppe her og der. Slik at særlig terrengparti nr 2 blir mer syklbart. Det kommer vi til å jobbe for å få til. Fortsatt at det skal være terreng, men at de værste hølene vil gå ann å sykle også når det er slik som idag.
Hvis dere har tenkt å utbedre terrengpartiene, særlig fra Gimildammen, så ta en titt på hvordan Grenserittet ordnet det, ta en prat med aktuelle grunneiere og spør pent om å få lov til å drenere de værste "hølene" og bygg på med bark, problemet med dette partiet er ved regn så renner ikke vannet unna, sykla gjennom dette partiet i forrige uke og da var det tørt og fint hele veien.
|
|
|
[Re: haraldolsen]
09/06/2012 17:04
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvis dere har tenkt å utbedre terrengpartiene, særlig fra Gimildammen, så ta en titt på hvordan Grenserittet ordnet det, ta en prat med aktuelle grunneiere og spør pent om å få lov til å drenere de værste "hølene" og bygg på med bark, problemet med dette partiet er ved regn så renner ikke vannet unna, sykla gjennom dette partiet i forrige uke og da var det tørt og fint hele veien. Jepp. Vi må ta en prat med Grunneierene og gjøre som du sier.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
09/06/2012 17:14
|
bintang
Medlem
|
Medlem
Sykla mitt første Raumerritt i dag og synes det var helt topp. 20 km med høyt tempo på asfalt passet bra før bakken opp fra Ås gård. Syklet Montebello'n før i år og der kommer en tilsvarende bakke etter kun 2 km og deretter rett på sti. Det føltes mye tøffere selv om rittet kun er 42 km.
Selv synes jeg arrangementet var topp. De gjorde adminstrativ seeding av meg kun 2 dager før ritt-start, imponerende kjapp respons.
Snakket med noen mer erfarne folk etter målgang og mange sa det var veldig dårlig forhold i dag. Da blir det sannsynligvis bedre neste år, I'll be back !
|
|
|
09/06/2012 17:52
|
White
Avhengig
|
Avhengig
syns arrangementet var veldig bra, tommel opp for bra start/mål område, tommel opp for engasjerte og sprudlene vakter langs løypa. Ang terrengpartiene, kan man ikke finne noe alternativer? Syns det var litt mye av det bløte og brune
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
09/06/2012 18:21
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Dette var jo en skikkelig gjentagelse på fjorårets gjørme bad, men ett bad i søledammen utenfor exporama etter målgang renset opp det meste.. Hadde tilogmed gjørme inni sokkene  Kom inn på 2:58, og er tålig fornøyd med det. Sitter litt igjen med en følelse at jeg kunne kjørt fortere, hvis jeg hadde posisjonert meg bedre inn mot bakken etter ås gård.. følte det gikk veldig rolig opp der, men det var kanskje ikke så dumt... Ble som vanlig parkert i terreng partiene nedover.. 15 plass i klassen etter eliten kom i mål er vel ok. Det værste var å bli slått av 1 jente
Redigert av wirre; 09/06/2012 18:23.
Feit og i dårlig form..
|
|
|
09/06/2012 18:41
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Enig i at arrangementet er godt organisert, og start og målområdet funket veldig bra. Kred til arrangørene!
På ønskelisten står sportsdrikke på matstasjonene, helst i flaske. Fikk vann i kopp flere ganger. Og ikke minst ønsker jeg en endring på løype, romeriksåsen har jo så mye mer å by på!
Finnes det ikke en avstikker inn i skogen på vei mot aas gård som kan spre feltet litt?
|
|
|
[Re: jimmyboy]
09/06/2012 19:02
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nok en gjørmefest! Å snu løypa har sine fordeler men helt klart sine ulemper også. Når "alle" klarer å henge på frem til Ås gård blir det mange skumle situasjoner og nesten(?)ulykker. I pulje 1 ble vel standarden satt med velt etter 50meter.. Dette ble mitt femte og siste raumerritt. "terrengpartiene" handler dessverre ikke om sykling men en kamp i gjørma med gjørme fra ende til annen. Arrangøren har sikkert gjort så godt de kan i disse partiene så klapp på skuldra for det. Enig, nok er nok når det gjelder laaaange gjørmepartier med køøøø. Særlig surt å passere masse folk på sykkel, og så oppleve at jeg ikke har trent nok på gjørmejogg....Nope, i år trodde jeg det skulle være mulig å ha et rent sykkelritt, ikke en duathlon-variant. Arrangøren har igjen gjort en dårlig jobb med å unngå ange gjørmepartier. Nok er nok, ikke mer Raumer'n på meg.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: no9]
09/06/2012 19:03
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...)På ønskelisten står sportsdrikke på matstasjonene, helst i flaske. (...) Jeg fikk sportsdrikk på matstasjonene hver gang jeg, riktignok i pappkrus og ikke i flaske. Tenker det kan være greit at de aller største rittene holder seg unna flasker. Det er nok mer miljøvennlig med pappkrus, samt at det blir en kjempe logistikkjobb for stakars arrangørene med flere tusen flasker på hver matstasjon.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
09/06/2012 19:05
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Det var greit å ha trent litt løping i vinter  Løp fra nr 2 i KE i første gjørme parti !
Feit og i dårlig form..
|
|
|
[Re: HeavyDude]
09/06/2012 19:06
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Enig, nok er nok når det gjelder laaaange gjørmepartier med køøøø. Særlig surt å passere masse folk på sykkel, og så oppleve at jeg ikke har trent nok på gjørmejogg....Nope, i år trodde jeg det skulle være mulig å ha et rent sykkelritt, ikke en duathlon-variant. Arrangøren har igjen gjort en dårlig jobb med å unngå ange gjørmepartier. Nok er nok, ikke mer Raumer'n på meg. Trene mer på terrengsykling før man klager til arrangøren? Jeg er enig i at det er morsommere når partiene er knusk tørre, men er man syklist så vil man alltid komme ut for ritt med gjørme. Bortsett fra noen korte strekk så var de to siste terrengpartiene 100% sykkelbare i dag (i hvert fall for de første puljene, kan ikke si noe om det ble værre der etter hvert, men jeg kan love deg at det var bra gjørmete for de første i pulje 3 også...).
|
|
|
09/06/2012 19:11
|
sheitm
Fersking
|
Fersking
Jeg er også veldig godt fornøyd, både med hensyn til arrangeringen og snuingen av løypa.
Det siste har helt sikkert sammenheng med at jeg selv er ganske dårlig i terrenget ...
Synes også det var gøy å leke peleton de først 25 - synes det gikk ganske pent og pyntelig for seg (pulje 3).
Et ønske fra min side er startnumre med angivelse av startpulje på ryggen - jeg interesserer meg for densalgs.
|
|
|
09/06/2012 19:22
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Var sportsdrikk på alle stasjonene bortsett fra første.
Startet i nesten bakerst pulje 6 med måltid 3.45 og skulle vært i noe bedre, vi var et par mann som havnet i front, som etterhvert kjørte til Aas, kontrollert opp, bakker er gøy altså, så fulldempet og banke inn til råsjøen med bra fart og innover. Folk trasket opp gruvelia, to sider, så det umulig å sykle.. Så mister jeg gelflasken ned fra gruvelia så gikk jo tom så det sang etterpå, mister brillene fulle av grus rett etterpå. Bekymret matmessig. Terreng to endel trask veldig mye gjørme, men det var mye som var syklebart for gjørmen var veldig flytende, men terrengsykling er utendørs sport, dette var så godt som tørt 14d siden. God stemning mellom deltagere, klarte noen gjørmehulla var det kred fra de som gikk, og støtte når det ikke gikk. Artig! Får skikkelig høyfartsfølelse slik løypa er nå, skikkelig morro. Terreng tre blir tatt uten fotisett der utrolig mange trasker ned bakkene! Slikt er sleip barnemat etter TSR. Men det er skremmende mange som går der det er alt for lett å sykle, høye dekktrykk florerer hos enkelte og mange er ikke trent på terreng, litt vann og gjørme så blir det. Sikkert noen av de som har tatt kortere løype i siste. Birken klarer alle, raumerrittet krever mye mer.
Enden på visa ble 3.30, såre sandøyne, gikk tom så det sang, men godt fornøyd etter en uke i tyskland der søvn og useriøs utenomsportslige aktiviteter i 5kvelder/netter ble prioritert, med minimalt med søvn.
Stiller garantert neste år. Uansett vær, mål 3t..
|
|
|
09/06/2012 19:26
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
øs pøs regn, 1/3 av løypa med gjørme opp til knærne, tidenes dårligste skilting og matstasjoner, kutt i kneet, 2 sting og stivkrampe! Kan ikke sykle på 2 uker! men til tross for dette klarte jeg målet om å komme under 3:45  Håper på bedre vær til neste år så man får syklet litt mer, all trillinga gjorde om beina til tømmerstokker 
|
|
|
09/06/2012 19:33
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Synes det fungerte bra i dag startet i pulje 2 (takk til Rønnern som lurte på om jeg ikke skulle stille meg opp i start bokse, jeg surret rundt som vandlig:-))
Fikk en ok reise frem til Gruvelia som var helt konge opp beste partiet på hele løypa. Kom i inn 3.06 det var det jeg hadde kapasitet til i dag
Takker til alle funksjonerer og medsyklister bra stemmning :-)
Skål !
Lars Hugo LCK
|
|
|
09/06/2012 19:40
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Synes at arrangementet er meget bra. Endelig har man flyttet til Exporama og alt blir litt mer "proft". Tror løypeendringen vil føles litt anderledes når det er tørre forhold. Det var lett å sykle i terrengpartiene når det var litt mer uttynnet i rekkene. Gjørma har vel vært verre før, det var bare å sykle rett gjennom.
Det var veldig bra at det regnet i dag og at vi var kalde når vi kom i mål. Da var det ikke så ille å dusje i iskaldt vann. Hyperventilering og hysterisk latter i dusjen. En garderobe var litt snaut og vi måtte bruke gangen også.
Jeg mistet den ene flaska rett etter start og måtte klare meg med en 0.5l resten av rittet. Det var altfor lite og jeg gikk totalt i kjelleren de siste 10km. Det gikk så sakte at jeg så vidt holdt balansen. Synes vel at plasseringene av mat/drikkestasjonene ikke er så veldig godt planlagt. Første stasjon må man sykle ut av løypa, på de andre har man så stor fart at det er ren flaks om man får tak i noe. Dette løses enkelt ved å ikke benytte de gamle plassene, men velge nye steder hvor farta er betydelig mindre.
|
|
|
09/06/2012 19:40
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Første gangs deltagende her, synes dette var en bra arragement og artig løype. Det er terrengsykling, så gjørme får en tåle  Startet i pulje 2 og syns det var meget ryddig kjøring frem til Aas gård. For egen del syns jeg at det gikk veldig bra til det gjenstod drøye 2 mil, da var hender og føtter følesesløse, og en gjennomfrossen skrott. Måtte se ned på bremse hendlene for å være sikker på at jeg hadde fingeren på de. Tikket inn på 2.11 ved 59 km passering og i mål nesten 1 1/2 time etter det... Med andre ord, ikke riktig kledd Kommer tilbake neste år
|
|
|
[Re: dOLe!]
09/06/2012 19:41
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Da var jeg ferdig med å vaske sykkel, og vaskemaskina surrer og går med skittent sykkeltøy. Utenom temperaturen så sitter jeg litt igjen med samme følelse som birken 2009, sand over alt. Syntes bremsemulighetene i siste terrengparti var rimlig dårlig, var en naturlig forklaring da jeg ikke har igjen bremsebelegg verken foran eller bak. Var nå ikke nye klosser jeg startet men i utgangspunktet mer en nok. Starta i pulje1 og trilla inn til 3:15:22 som jeg vel ikke er særlig fornøyd med. Men er klar over at oppladningen til sykkelsesongen ble litt amputert pga mye overtid og lite overskudd til trening i slutten av april/starten av mai. Mangler derfor mye kjørestyrke, spesielt i bakker. Satse på at den kommer mot bukkerittet eller hvertfall grenserittet. Mista hovedgruppa i pulje1 allerede i bakken ved Nittedal kirke, og ble en mindre gjeng innover mot Ås gård. Føler jeg kjørte bra i terrenget spratt lett opp gruvelia utenom et par steder jeg løpte med sykkelen. Sinnsykt bløtt og gjørmete i terrengpartiene, men forsøkte å sykle det meste. Litt gambling i forhold til hva som befant seg under gjørma, men gikk bra. Med tanke på ny løype er det ikke lett å sammenligne tiden mot tidligere, men ser jeg på plassering i aldersklasse har jeg sklidd 10 plasser bakover fra i fjor. Kred til Hans Olav(Elgvenn2) for bra sykling i år, gutten er tydeligvis i form. Slo deg med 10minutter i fjor, og da gikk jeg tom for energi noen kilometer før nedkjøringen til Åsgård og "krabbet" siste par mila inn til mål halvt i koma. I år er du 7,5min foran meg, thumbs up  Bra forbedring. Også bra syklet av Frode aka Pedalmaster her inn som slo til med 2:51:30 og en 8 plass i M40-44. Var vel av de beste i pulje1 antar jeg. Usikker om jeg likte endringen av løypa eller ikke, spiller i grunn ikke så stor rolle. Stiller vel sikkert neste år også. Har vel glemt alt som heter gjørme når påmeldingen åpner rundt nyttår  Klaus.A, hvor ble du av? Så deg siste i bunn av Gruvelia, ble du spist opp av pulja som kom bak? 
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
09/06/2012 19:48
|
c2firm
Medlem
|
Medlem
Etter å ha syklet RR noen år, har jeg blitt lei. Ga det en sjanse i år pga at løypa ble snudd. Veldig fornøyd med det. Raumerrittet er tilbake som en favoritt for min del. Gleder meg til å teste det i solskinn. Når det er så gjørmete, skulle jeg ønske at det var noen på matstasjonene som kunne spyle brillene. Fantastisk med lapskaus i mål.
The one who dies with most toys, wins!
|
|
|
[Re: wirre]
09/06/2012 19:48
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
... Det værste var å bli slått av 1 jente Sorry  Synes også at det var litt mye asfalt til første bakken. Bra oppvarming (i dag = nedkjøling), men farlig og på en måte "kjedelig". Trist med så mye nedbør. Terrengpartiene er jo ellers morsomme å sykle. Noe jeg synes er nesten litt flaut er at Raumerrittet holder fast på sine middelalderdoms-tradisjoner også ved fordeling av premier for herrer og damer. Det skal ikke virke som om jeg klager, men jeg fikk tilfeldigvis med meg at andre (2.) plass hos herrene fikk tre ganger (3x) så mye i premie som første (1.) dame. Jeg har ytret meg angående slike forhold før, jeg skjønner og aksepterer at arrangører velger å gjøre en forskjell. I dette tilfelle synes jeg at forskjellen ble noe for stort. Raumerrittet fremstår som et stort kommersielt ritt, så dette passer ikke inn i bildet. I hvert fall for damene er NC rittene bedre for reise-kassen :-) Merkelig.
|
|
|
09/06/2012 19:53
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Til de som klager på gjørma, så anbefaller jeg å stille på helgøya til neste år ( hvis det er meldt 3 grader og snø).. Dette var en kosetur i forhold! Det gikk fint å kjøre 90% av terreng partiene, hvis man ikke iberegner det første. Med tanke på de mengdene nedbør som bøtta ned, så skal det mye til for å ungå litt gjørme! Skal dere sykkle gruvelia, så får dere seede dere såppas at dere kommer i en pulje som sykkler opp der. I pulje 1 var det ikke spessielt trengsel og kø... Sykkla 90% av gruvelia (løp der det ikke gikk, og hindret ingen)
Feit og i dårlig form..
|
|
|
[Re: fjellfant]
09/06/2012 19:54
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Det er utrolig supert at noen tar seg tid til å ta bilder av oss når vi er ute og sliter! Mange flotte bilder her! Super innsats! :-)
|
|
|
[Re: fjellfant]
09/06/2012 19:58
|
c2firm
Medlem
|
Medlem
The one who dies with most toys, wins!