Raumerrittet 2012.
|
Re: Raumerrittet 2012.
[Re: fjellfant]
09/06/2012 20:20
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Fantastisk! Rett og slett imponerende! Flotte bilder!
|
|
|
[Re: anerz]
09/06/2012 20:32
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Starta i pulje1 og trilla inn til 3:15:22 som jeg vel ikke er særlig fornøyd med. Men er klar over at oppladningen til sykkelsesongen ble litt amputert pga mye overtid og lite overskudd til trening i slutten av april/starten av mai. Mangler derfor mye kjørestyrke, spesielt i bakker. Satse på at den kommer mot bukkerittet eller hvertfall grenserittet.
Godkjent tid med den vårparten da, Anders. Selv klarte jeg å miste pulja allerede tidlig på asfalten fordi jeg ikke turde å tråkke på meg bittelitt syre for å tette, da jeg trodde det kom til å tette seg selv når det kom andre opp bakfra. For en dust det går an å bli. Tråkka sammen med 2 andre til Aas gård, men beina protesterte etter 1km av bakken. Normalt pleier jeg å like meg godt i slike bakker. Når jeg så søla på toppen gadd jeg ikke mer, så jeg trilla nedover igjen og fikk haik av noen kjentfolk tilbake til start. Frøs noe sinnsykt når jeg kom tilbake til bilen. Tydelig at skrotten ikke er helt i vater etter klinesjuken ennå, selv om en del av langturene mine har vært med ok fart med lav puls og belastning på beina. Får prøve på nytt på Farrisrunden neste helg, men med litt mer overskudd en jeg har hatt denne uka
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: olechr]
09/06/2012 20:32
|
Jan B L
Fersking
|
Fersking
Sykla 84 lag i mix klassen i år. Ble en ny opplevelse i forhold til hva jeg har vært med på tidligere. Kom i mål som en av de siste og det var forsåvidt greit. Men ble litt skuffa da den varme maten vi hadde sett litt fram til var ryddet vekk og vi med nød og neppe fikk hentet tid-diplomet før de pakket ned det siste utstyret i sekretariatet. De som ikke blir tatt ut på sperre tid bør vel få samme tilbud som resten. Men eller var vi godt fornøyd (kunne kanskje vært noe bedre være, men... :o)
|
|
|
09/06/2012 20:36
|
oppogned
Avhengig
|
Avhengig
Jeg syklet hele med briller bortsett fra terrengpaetiene. Bruker kamel, tar litt i munnen og bruker det til å skylle glassene på begge sider. Da dugger dem ikke så lett heller. Funker som bare det, men lyset bryter feil...
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
|
|
|
[Re: oppogned]
09/06/2012 20:47
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Litt mye sand og gjørme fucker opp girene mine. Hjalp heller ikke med deler av en plastpose i kassetten. Krydra det hele med en OTB av høy kvalitet i siste terrengparti. 3.24. Kunne det ikke bare ha vært slik?: Antrekk Raumer 2013
iq
|
|
|
[Re: wirre]
09/06/2012 20:47
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Til de som klager på gjørma, så anbefaller jeg å stille på helgøya til neste år ( hvis det er meldt 3 grader og snø).. Dette var en kosetur i forhold! Jeg klager ikke, men bare konstanterer at det var gjørmete  Været får ingen gjort noe med, sånn er det bare. Utbedring av terrengpartiet betyr vel at det blir "mindre" terreng. Og det er vel noe de færreste ønsker seg, men om det er mulig og gjøre noe slik at nedbør renner fortere unna er det vel bare til det positive. Er sikkert ikke så positivt for fotfolket som ferdes i disse terrengpartiene at det ser ut som en slagmark der etter endt sykkelritt. Skal jeg klage på noe som jeg glemte i innlegget mitt over så var det dusjmulighetene og garderober. Forsto at det kun var en garderobe tilgjenglig for herrer. Når jeg dusjet som sett tidsmessig mot flertallet av deltagerne var ganske tidlig, så var det iskaldt vann. Var aldri kald under under rittet eller etter målgang. Men etter dusjen hakka jeg tenner når jeg kom ut. Om det er lite dusjmuligheter i hallen, så burde arrangøren kanskje se på muligheten for å sette opp telt som på Bukkerittet og Grenserittet
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
09/06/2012 20:52
|
ThB
Besatt
|
Besatt
3:03 fra pulje 2 her. Ikke akkurat mine favorittforhold i dag, så dette får være helt greit. Nå blir det å pirke grus fra øyne og ører ei ukes tid...
Thomas
|
|
|
09/06/2012 20:57
|
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Var det Solbærsaft som var i Oslo Sportslager flaskene som ble delt ut langs løypa ? Smakte fortreffelig! Takk for denne, og takk til deg som ga meg en cola-boks selvom jeg ikke kjente deg ;-) !
|
|
|
09/06/2012 20:58
|
KasperN
Fersking
|
Fersking
God stemning til tross for regn og gjørme.
Jeg tok et svalestup over styret i et gjørmehøl ved Gruvebakken, hvorpå han som kommer bak kommenterer: " det var dritkult å se på, det skal du ha" etter å ha konstatert at jeg var uskadet :-)
KasperN
|
|
|
[Re: Moose]
09/06/2012 21:11
|
RNRacing
Entusiast
|
Entusiast
Noe jeg synes er nesten litt flaut er at Raumerrittet holder fast på sine middelalderdoms-tradisjoner også ved fordeling av premier for herrer og damer. Det skal ikke virke som om jeg klager, men jeg fikk tilfeldigvis med meg at andre (2.) plass hos herrene fikk tre ganger (3x) så mye i premie som første (1.) dame. Jeg har ytret meg angående slike forhold før, jeg skjønner og aksepterer at arrangører velger å gjøre en forskjell. I dette tilfelle synes jeg at forskjellen ble noe for stort. Raumerrittet fremstår som et stort kommersielt ritt, så dette passer ikke inn i bildet. I hvert fall for damene er NC rittene bedre for reise-kassen :-) Merkelig.
Her må jeg si meg enig med Nina hvis dette stemmer. Da Elisabeth vant i fjor, så syntes vi premiepengene for seier var veldig bra, faktisk. I rundbane må du nesten vinne World Cup for å få mer. Men; Jeg finner ingen grunn til at vinneren i dameklassen ikke skal få det samme som den som vinner herreklassen. Trodde ikke det var tilfelle før jeg leste hva Nina skrev. (I Birken og Nordsjørittet er det likt forøvrig) At bredden er større på herresiden er det ingen tvil om, men det er jo bare å betale ut premier til en viss prosentandel av deltakerne. Feks. 5 kvinner og 15-20 menn. Men at Greg Shaws andreplass (i dette eksempelet) er 3x mer verdsatt av arrangøren enn Ninas seier, er for meg uforståelig og smakløst. Jeg vil for sammenligningens skyld nevne at Nina er blant verdens 10 beste maratonsyklister - et resultat norske menn bare kan drømme om dessverre. Raumerrittet er et veldig bra ritt og ikke minst skal de ha mye kred for at de støtter idretten de henter inntekter fra gjennom Raumerrytter-teamet. Min oppfordring blir nå å få på plass like pengepremier for de beste i begge kjønn til neste år.
Ronny NyhusBikeguide og Cannondale ambassadør Free Motion, Gran Canaria'15 Cannondale SuperSix Hi-mod DA Di2 '15 Cannondale F-Si Carbon Team
|
|
|
[Re: oppogned]
09/06/2012 21:15
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Jeg syklet hele med briller bortsett fra terrengpaetiene. Bruker kamel, tar litt i munnen og bruker det til å skylle glassene på begge sider. Da dugger dem ikke så lett heller. Funker som bare det, men lyset bryter feil... Med vann eller sportsdrikke?
|
|
|
09/06/2012 21:36
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
3.08.00 fra pulje 2. Helt grei dag selv om det er tydelig at en del trenger litt "opplæring" i landeveissykling..en del nervøse folk som presset seg fram i 40 km/t..men det gikk heldigvis bra.
Kjørte rittet for første gang, tungt nok egentlig og ikke så glad i gjørme. Hører det ligger igjen en del sand i området kranken etter vask, men får se nærmere på det i morra.
Er ellers ikke overrasket over at premiene i dameklassen er mindre enn hos herrene. Etter å ha vært involvert i dameidrett noen år har jeg gang på gang sett hvor lite oppmerksomhet de får, og at det ofte blir gjort forskjell i premiering.
Forståsegpåerne hevder at nivået er så dårlig (fordi damene ikke sykler like fort som herrene?) og en del har en litt nedlatende holdning til dameidretten. Lite deltagelse er blant annet brukt som et argument.
Men skal man rekruttere flere jenter/damer til sporten må man ta vare på de som er der og gi dem den oppmerksomheten de fortjener.
|
|
|
[Re: Hugen]
09/06/2012 22:40
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Fikk en ok reise frem til Gruvelia som var helt konge opp beste partiet på hele løypa. Kom i inn 3.06 det var det jeg hadde kapasitet til i dag Bra kjørt, hadde hvilt deg i form til dagens ritt. Du blir tøff å bryne seg på resten av sesongen! Forza Hugen 
|
|
|
09/06/2012 22:40
|
rbmx
Entusiast
|
Entusiast
Snudd løype kan jeg vel nesten helt sikkert si at det blir igjen. Da man får syklet mer og det blir ikke løping med en gang.
Vi har holdt på i terrengpartiene for å drenere det vi kan. Det vi må gjøre noe med i høst er å legge på litt masse og kloppe her og der. Slik at særlig terrengparti nr 2 blir mer syklbart. Det kommer vi til å jobbe for å få til. Fortsatt at det skal være terreng, men at de værste hølene vil gå ann å sykle også når det er slik som idag.
Men hva syntes folket genrellt? Start/mål bra? Arrangementet generelt? Løypa? Noe dere kunne ønsket dere annereldes? Noe dere syntes må bli bedre? osv.
Skriv gjerne her, på PM eller på mail camp@raumerrittet.no så skal jeg ta det med videre til evalueringen etter rittet. Veldig bra og faktisk enda litt mer utfordrende og bedre å kjøre på grusen når det ble litt "pakket" etter regnet istedet for knusktørt som på gjennomkjøringen. Syklet og hele løypa uten å være av en eneste gang å gå/løpe så terrengpartiene var helt konge og definitivt det morsomste;-))
Scott Scale 900 Scott Spark 900 Scott Foil Premium www.rbmx.com
|
|
|
09/06/2012 22:44
|
rbmx
Entusiast
|
Entusiast
Til de som klager på gjørma, så anbefaller jeg å stille på helgøya til neste år ( hvis det er meldt 3 grader og snø).. Dette var en kosetur i forhold! Det gikk fint å kjøre 90% av terreng partiene, hvis man ikke iberegner det første. Med tanke på de mengdene nedbør som bøtta ned, så skal det mye til for å ungå litt gjørme! Skal dere sykkle gruvelia, så får dere seede dere såppas at dere kommer i en pulje som sykkler opp der. I pulje 1 var det ikke spessielt trengsel og kø... Sykkla 90% av gruvelia (løp der det ikke gikk, og hindret ingen) Hehe, Helgøya var gjørmete ja og dette var en drøm iforhold + det var null stress å sykle alle Terrengpartiene idag. Vet ikke hvordan det var og bele lenger bak, men i pulje 1 syklet de fremste alt...
Scott Scale 900 Scott Spark 900 Scott Foil Premium www.rbmx.com
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
09/06/2012 22:51
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Startet å kjøre i "passe fart" innover mot Råsjøen, og Rønnern kom og passerte da jeg ikke klarte å henge på. Ble overrasket da jeg oppdaget at jeg syklet aleine. Skulle slippe frem noen for å dra litt, men det var ingen der.. Jeg jobba som bare faen for å ta deg igjen og da du slapp meg frem, så var jeg ganske kjørt og "sykla kontrollert", men tydeligvis ikke kontrollert nok. Summasummarum kjørte jeg stort sett aleine fra toppen av Aas gård og frem til Gruvelia. Selskap nedover mot 2. terrengparti, men etter det så sykla jeg aleine til mål. Håpløs disponering og jeg kan ikke fri meg for tanken på at jeg hadde hatt mye mer selskap om jeg hadde startet i pulje 2... ... I mål på 3.07.55, noe som er 41 sekunder bak "merkekravet". Laggerlig merkekrav, 20 minutter bedre enn bestetid i klassen (minus eliten) er jo latterlig. Hvis man ser bort fra elite var det 17 stk som klarte merke i M30-34, merket i Raumerrittet er vanskelig å oppnå.....
He, he, jeg klarte kravet i 35-39, mens naboen min som sykla like fort som deg, ikke fikk merket i 40-44.
|
|
|
10/06/2012 00:09
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Rønnern: Du burde startet i pulje 1! Så enkelt er det!
Feit og i dårlig form..
|
|
|
10/06/2012 00:49
|
janek
Avhengig
|
Avhengig
Starta i elite for første gang og det var veldig sølete.
Har aldri vært så nærme vinneren i tid, men har heller aldri vært så langt bak raskeste fra pulje 1.
Ser av mellomtiden ved Gimildammen etter 59km (før 1.terrengparti etter Gruvelia) at ingen fra Pulje1 var foran meg der. Ved mellomtiden 73km mellom 1. og 2. terrengparti har jeg tapt 9min til raskeste fra pulje1 og 29 stk fra pulje 1 er foran. På samme strekket har jeg avansert fra plass 41 til 33 i eliteklassen.
Kan det ha vært såpass stor forskjell i forholdene, eller er det bare sykkelprestasjonen?
|
|
|
[Re: janek]
10/06/2012 01:00
|
janek
Avhengig
|
Avhengig
Skal jeg klage på noe, så må det være matstasjonene. Jeg kjører uten støtteapparat og baserer meg på å få drikke på matstasjonene.
På Råsjøen fikk jeg en flaske med vann og det var veldig bra.
Men det var også den eneste stasjonen hvor det var mulig å få noe drikke i farta.
Ved Aas gård var det ingen drikke i det hele tatt, og det var det heller ikke ved Gimildammen. På den siste ved 73km var det drikke, men der var det urutinert og klønete bemanning som ikke klarte å holde ut et eneste krus. Jeg kunne stoppet, men det gjør jeg ikke.
Elendig!
Startet i elite, så da var det kanskje tomt.
På Montebello og helgøya funket det helt utmerket, så dette burde være mulig også for Raumerrittet.
|
|
|
10/06/2012 06:32
|
Hugen
Entusiast
|
Entusiast
Rønnern: Du burde startet i pulje 1! Så enkelt er det! +1
Lars Hugo LCK
|
|
|
10/06/2012 06:32
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Har aldri vært så nærme vinneren i tid, men har heller aldri vært så langt bak raskeste fra pulje 1.
Ser av mellomtiden ved Gimildammen etter 59km (før 1.terrengparti etter Gruvelia) at ingen fra Pulje1 var foran meg der. Ved mellomtiden 73km mellom 1. og 2. terrengparti har jeg tapt 9min til raskeste fra pulje1 og 29 stk fra pulje 1 er foran. På samme strekket har jeg avansert fra plass 41 til 33 i eliteklassen.
Kan det ha vært såpass stor forskjell i forholdene, eller er det bare sykkelprestasjonen? Starta i elite for første gang og det var veldig sølete.
Kan det ha vært såpass stor forskjell i forholdene, eller er det bare sykkelprestasjonen? Pulje 1 syklet utrolig tregt frem til aas gård. tror vi brukte 4 min lenger en eliten. oppover fra aas gikk det ikke mye fortere, men fra toppen av bakken og til gruvelia var farten rimelig stor, den fremste puls som jeg var i hadde vel ca 25 stk som var med og kjørte så farten ble rimelig grei.
|
|
|
10/06/2012 06:48
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
[/quote] Sorry  Synes også at det var litt mye asfalt til første bakken. Bra oppvarming (i dag = nedkjøling), men farlig og på en måte "kjedelig". Trist med så mye nedbør. Terrengpartiene er jo ellers morsomme å sykle. Noe jeg synes er nesten litt flaut er at Raumerrittet holder fast på sine middelalderdoms-tradisjoner også ved fordeling av premier for herrer og damer. Det skal ikke virke som om jeg klager, men jeg fikk tilfeldigvis med meg at andre (2.) plass hos herrene fikk tre ganger (3x) så mye i premie som første (1.) dame. Jeg har ytret meg angående slike forhold før, jeg skjønner og aksepterer at arrangører velger å gjøre en forskjell. I dette tilfelle synes jeg at forskjellen ble noe for stort. Raumerrittet fremstår som et stort kommersielt ritt, så dette passer ikke inn i bildet. I hvert fall for damene er NC rittene bedre for reise-kassen :-) Merkelig. [/quote] Det du skriver om premier her er HELT krise! Jeg aksepterer ikke at arrangørene velger å gjøre forskjell. Hvordan kan man argumentere for en slik praksis? Helt på bærtur.  Forundret
|
|
|
10/06/2012 06:49
|
MTBojay
Fersking
|
Fersking
Knallbra med snudd løype, og fordelingen innover når terrengpartiene begynte ble veldig mye bedre enn i fjor. Det var totalt sett bedre flyt gjennom hele løypa. Til tross for regn var dette skikkelig moro i år igjen! Rittet i går står i stor kontrast til den arrangerte gjennomkjøringen som var for 2 uker siden, men da var støving et skikkelig problem langs Råsjøen, det slapp vi heldigvis i går Dersom man skal sett fingeren på noe synes jeg logistikken i målområdet kunne ha vært bedre. Fikk ikke med meg mat-/drikkeserveringen etter å ha passert mål, bør evt. merkes bedre eller flyttes. Takk for et fint arrangement!
TSR 2013, Østmarkrittet 2013, Birkebeinerrittet 2013
|
|
|
10/06/2012 06:53
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Kan det ha vært såpass stor forskjell i forholdene, eller er det bare sykkelprestasjonen? Det var nok forholdene. Jeg kjørte Olav Digre (pulje 6) og stusset over at jeg har tapt 5 min til folk i pulje 2 og 3 som jeg kjører raskere enn i terrenget, under normale forhold. Forrige helg kjørte jeg 1 terrengparti på under 11 min i går kom jeg rett under 19 min.
|
|
|
[Re: BjKj]
10/06/2012 07:16
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Det du skriver om premier her er HELT krise! Jeg aksepterer ikke at arrangørene velger å gjøre forskjell. Hvordan kan man argumentere for en slik praksis? Helt på bærtur.  Forundret Jeg er sikkert en av de få damer som skjønner og aksepterer denne forskjellsbehandlingen, men her ble det (nesten) latterlig! Jeg måtte smile da jeg så "gavekortet", hadde nemlig hørt at Fagerli snakket om noen store pengesummer - vel, det var det IKKE i dameklassen :-) ... Ikke så farlig, jeg lever FOR det, ikke AV det, men jeg jobber 150% om vinteren for å kunne "unne" meg en slik hobby! Med stipend støtte fra Geilo IL og laget mitt og noen pengepremier på veien går det rundt. Jeg vil jo anta at de første 5 jenter i Norge trener og ofrer like mye som karene. Men det er selvsagt ikke 25 damer i Norge som gjør det på det nivået. Veldig enig med det som Ronny skriver (praktisert f.eks. på NC, TSC og Birken). Kvinnene hadde det vanskelig i middelalderdommen. En som jeg hadde blitt forbrant som en heks ... Sånn sett er jeg fornøyd :-)))))
|
|
|
10/06/2012 07:48
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Det var jo en positiv måte å se det på! Imponerende. En ting er å mene at det er riktig å ha en slik urettferdig praksis. Det er i seg selv spesielt. Men at de tørr det omdømmemessig. Det fatter jeg ikke.
Mvh
|
|
|
10/06/2012 07:55
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Det var jo en positiv måte å se det på! Imponerende. En ting er å mene at det er riktig å ha en slik urettferdig praksis. Det er i seg selv spesielt. Men at de tørr det omdømmemessig. Det fatter jeg ikke.
Mvh Ja, passer ikke helt inn i bildet til et av Norges største kommersielle ritt. Virket ikke som om de sparte på så mye annet :-) Tjo og hei, gjort er gjort og spist er spist.
|
|
|
10/06/2012 07:55
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Hva var pengesummen i kroner for 1-3 plass. Finner ingen ting på siden til Raumerrittet, utenom at det står at det er pengepremier.
|
|
|
[Re: no9]
10/06/2012 08:01
|
olekril
Fersking
|
Fersking
Jeg syklet med briller hele veien uten problemer. Startet i pulje 1 og lå i felt stort sett hele tiden. Tid 2:54.
Brukte sykkelcaps og klare brilleglass som ikke dugger. Hemligheten er at du for all del ikke kan røre brillene under hele turen da hanskene er så møkkete.
|
|
|
10/06/2012 08:02
|
Henningur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Først vil jeg takke arrangøren for et bra gjennomført ritt. Det var deilig å slippe å gå sakte i det første terrengpartiet slik man måtte tidligere når hele puljen kom dit samtidig.
Laber form hitil i år har gjort sesongen så langt til den dårligste i den 22 årene jeg har drevet med terrengsykling. Datt av siste del 2 av pulje 2 ved 14 km, og kom til Ås gård sammen med de siste sørgelige restene av folk som hadde ramlet av puljen og ble frakjørt av alle som en. Ble forbikjørt av pulje 3 i klatringen og seg deretter lengre og lengre bakover.
Ved Råsjøen våknet kroppen for første gang i år og det gikk bra derfra og inn. Siden veldig mange av en eller annen grunn valgte å gå i terrengpartiene var det lett og passere flere titalls i hvert terrengparti.
Da jeg kjørte inn i kneika ned i siste terrengparti hadde bremsebelegget på bakbremsen takket for seg. Siden jeg kun hadde bakbrems ble det forsiktig kjøring i nedoverbakkene og jeg rullet inn til 3.15. som jeg er fornøyd med forholdene og formen tatt i betraktning. Til tross for grundig sykkel- kles- og kroppsvask i går, er det bittesmå sølvglitrende sandkorn overalt. Regner med å måtte leve med det en ukes tid.
Selv om rittet ble arrangert på en bra måte må jeg innrømme at jeg har svært liten sans for at kvinner og menn blir forskjellsbehandlet av arrangøren. Uten at jeg kjenner arrangørens begrunnelse for å gjøre dette fremter det som usaklig.
Det hadde vært interessant å høre hvilken begrunnelse arrangøren har for den ulike behandlingen.
|
|
|
|
|