Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips

Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips #1416577 05/06/2012 20:01
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Jeg forsøker å komme meg tilbake til 2 hjuls morro og har kjøpt meg en Cube Stereo for å komme i gang.
Dog har jeg ett fysisk problem hvor min venstre fot er 2.5cm for kort.
Ryggvondt er utpreget og lengre turer enn 1.5t er håpløst.

Er nesten i ferd med å gi opp men snakker med min sykkel kompis som sier - bytt krankarmer....

Spørsmålet er - har noen erfaring med forskjellige lenger på krankarmene og kan noen anbefale ett oppsett som kanskje kan hjelpe meg videre ?

Alternativene er å få en kortere arm på venstre side evt en lengre på høyre side eller det beste begge deler. Ser Shimano XT kommer i evt 165mm (venstre) - evt 180mm (høyre) gir meg i alle fall 1.5cm som er det skoene (daglige) er korrigert med...

Cuben har etter det jeg skjønner 170mm så det blir i overkant dyrt å kjøpe 2 komplette kranker for så å bruke bare en av delene på hvert sett.
Er det noen som har en XT krank som de vil bli kvitt så er jeg interessert.

Vil ett slik oppsett funke eller er det bare å kappe høyre bein :-)

K

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1416590 05/06/2012 20:08
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
er det ikke vanlig med å bygge opp ene skoen slik at lengden blir lik på begge beina?

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: RGi] #1416600 05/06/2012 20:13
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tanken har vært der men å ha en cleat med en 20mm plate under seg er vel ikke det som funker best. Vil nok slipe ned den ene cleaten på null komma nix.
Eller så funker det dårlig å splitte skoen etter det jeg har sett - det funker kun på sko meg en solid gummisåle hvor den deles på båndsag og lappes sammen på slike "boddybuilder" butikker som lager proteser osv..

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1416720 05/06/2012 21:34
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har noen kranker (Aerozine) som har et shimssystem for å regulere høyden på krankarmen, eller bedre sagt fra hvor du skrur pedalen inn, da kan du jo få en side med 170 mm og den andre siden med 175 mm. Det er ikke mye, men litt forskjell.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1416749 05/06/2012 22:08
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Om du finner en skomaker kan de ofte gjøre de utroligste ting, selv med sykkelsko. Om du har 170mm fra før burde det da absolutt være mulig å finne ihvertfall en 175mm krankarm som passer. forhør deg i et bra sykkelverksted om de har noe som er kassert. da har du 5 mm der. bygger du opp cleaten med 5mm har du 1 cm, slipp ned setet 2,5mm så har du 1,25cm. Med en ekstra innersåle får du kanskje 2,5mm+ til. osv. tror umiddelbart (synsebasert) at det er best å ta litt her og der fremfor å ha 1,5cm forskjell på krankarmene.

jeg byttet forrøvrig nettopp ut sålen på mine gaaaamle diadora sko med hardplastsåle med raceking ss (sagde av knottene med Fein og limte med epoxy). Ser og kjennes veldig lovende ut inntil videre.

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1416754 05/06/2012 22:11
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
du kan også bruke forskjellige pedaler på høyre og venstre. gamle og nye xt bygger vel forskjellig tror jeg.

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1416808 06/06/2012 06:24
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Skal sjekke med den "boddy builder" gjengen som bygger opp mine normale sko og se hva de kan gjøre. Dog vet jeg av erfaring at er sålen for tynn, noe den er på de skoene jeg har - så er det lite å gjøre. Det som da blir gjort er å lime på ekstra gummi under hele skoen, noe som vil være meningsløst på en sykkel sko.
Innersåler er no herk - det var det første jeg fikk ordnet når dette blei oppdaget - og prblemet da er at hæl kappen blir så sabla kort at skoen glipper. Legg en kloss på ca 1.5cm i skoen så blir det fort lite igjen.
Ser at Cuben har 175mm, ikke 170mm som jeg nevnte.
Tror personlig det å bytte til 165mm på en side og evt 180mm på den andre ville hjulpet voldsomt da det er det jeg fikk bygd opp mine første sko til. Spørsmålet er da vil dette gi problemer med lager og slitasje?
Kanskje 165mm/175mm med en liten oppbygging av cleat et bedre?

Vist ikke at pedaler hadde forskjellige høyder men når jeg tenkter meg om så er kanskje det noe å sjekke å men oppgis "høyden" som en spek eller må man bare tråle litt rundt og måle litt ?

Takker for alle svar så langt, da er det kanskje håp :-)

EDIT: Glemte å si at jeg bruker en Reverb setepinne så den justeres ofte opp og ned.

Redigert av Kendo Cues; 06/06/2012 06:30.
Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1416831 06/06/2012 06:49
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Forskjellig lengde på høyre og venstre krankarm må jo bare bli helt feil. Når ”kort” krankarm er på sitt laveste så er det jo ok. Når ”kort” krankarm er på sitt høyeste, så vil jo pedalen være forholdsvis mye lavere, slik at høydeforskjellen blir dobbelt opp.

Eneste muligheten jeg ser er å shimme pedaler og/eller sko slik at disse blir høyere.

- Stefan
Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Stefan77] #1416866 06/06/2012 07:27
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Slik det er nå så belaster jeg i alle fall hver side ujevnt, både fot,rygg og krank belastning.
Har man sete pinnen justert optimalt for høyre fot slik at kne er nesten strakt, ja så vil jeg med venstre fot ikke klare å tråkke kranken helt i bunn og må kompensere med hofte/rygg.
Har jeg sete pinnen optimalt for venstre fot slik at venstre kne har en liten knekk, så tråkker jeg tyngre med høyre fot da jeg ikke klarer å strekke den like mye som venstre. Jeg slipper da kompensering med rygg men føler da at høyre fot er mer "gåen" etter en tur enn venstre.
Det er i alle fall slik det føles for meg.
Har man forskjellige krank armer vil jeg kunne tråkke mer likt og optimalt uavhenging av setepinnens høyde - det er i alle fall slik jeg forstår dette..
K

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Stefan77] #1417125 06/06/2012 12:04
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
jeg ville hvertfall sittet lavere. bedre med et litt tungt bein enn ødelagt rygg. du kan kanksje kompansere noe med mer utslag i ankel også? en sykkeltilpassning kan kanskje være en ide? fins folk som er gode på det.
tror det kan bli rart med 1,5 cm forskjell på armene, men 0,5 bør vel gå. Det vil jo bli noe tyngre på den korte armen, men at armen er kortere i toppen av omdreiningen er vel ikke noe stort problem. lagrene er nok ikke noe å tenke på.
Som sagt tror jeg det er best å hente litt her og der. Mulig du kan senke cleaten noe på høyre også?
hverken sykkelsko eller cleats trenger være veldig dyrt så her er det vel mulig å være litt kreativ?

ofte er det mulig å finne fram til noen med en lignende skavank som har møtt samme problemstilling og kan gi noen tips. forskjellig beinlengde er jo ikke helt uvanlig.

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1417193 06/06/2012 12:55
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Er dette noe som kan testes ut ved å skaffe noen lange skruer til cleatsa, og prøve seg fram med diverse forskjellige mengder skiver/muttere i mellom skoen og cleatsa? For å prøve seg fram før man lager en "endelig" løsning.

Kan sikkert få skruer skiver og muttere til under 30,-. billigere og enklere en å mekke en ferdig kloss eller sko for å prøve.

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1417307 06/06/2012 15:26
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Tror jeg vil forsøke som Jørn sier - ta litt her og der. Det er kanske ikke ideelt å ha så stor forskjell på krankarmene og som Reke sier - det er kanskje greit å lage en skikkelig klædd under en sko for å teste før man setter i gang med å bytte armer.

At jeg ikke kan trekke like langt når armen er oppe er ikke i mine øyne så veldig problematisk, i verste fall snakker vi om 1.5cm forskjell på armene. Men får man til en mellom løsning med litt på armen og så kanskje litt under skoen så er kanskje det noe å vurdere.

Det å lage en adapter under skoen er peanuts, skruer og materiale har jeg så det er kanskje greit å starte der. I verste fall er det vel kanskje verdt å teste med klikk adaptere som gjør at man kan sykle uten sykkelsko og da bruke ferdig oppbygde sko som jeg allerede har. De er dog kun kompensert ca 1cm i cleat området hvor sålen er mer kompenser rett under hel - noe som ikke spiller inn her.

Hmm, var litt å tenke på her. Trodde det å bytte armer var veien å gå men etter feedbacken her begynner jeg å få andre tanker. Kunne kanskje sendt en epost til Cube for å høre om de har vært borte i no slikt før....

K

Redigert av Kendo Cues; 06/06/2012 15:26.
Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1417320 06/06/2012 16:03
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Her tror jeg du bare må prøve deg frem, og da er det helt klart biligste og raskeste å sette et distansestykke mellom cleat og sko.

De som driver med ergonomi har vel kanskje vært borti problemstillingen.

http://www.youtube.com/watch?v=bHsEjRCkFUU

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #1417377 06/06/2012 17:37
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Det beste vil kanskje være en kombinasjon? Om du får bygget opp en sko slik at begge bena er like lange bør det gå an å tilpasse sittestillingen riktig. Det er mulig det også kan være passende med en kortere krankarm på siden med det korte benet for å kompensere for et litt annerledes forhold mellom lengden fra hofte til kne og fra kne til pedal.

Det er også noe mekanikk inne i bildet her. Med en kortere krankarm på den ene siden vil du måtte yte større kraft med det benet for å oppnå samme moment som med det andre benet. Dette vil enten føre til at du belaster det lange benet mer enn det korte, eller at du får et ujevnt tråkk. Om det er et problem du kommer til å merke stort til vet jeg ikke.

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Ottoturbo] #1418467 07/06/2012 21:16
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Sitat: Ottoturbo
Her tror jeg du bare må prøve deg frem, og da er det helt klart biligste og raskeste å sette et distansestykke mellom cleat og sko.

De som driver med ergonomi har vel kanskje vært borti problemstillingen.

http://www.youtube.com/watch?v=bHsEjRCkFUU

Det var en veldig bra video!! Den derre YouTube altså.
Skal faktisk sende Zinn en epost bare for å høre hva som er vanlig å gjøre.
Takker

Re: Problem med lengdeforskjell på føtter.Trenger Tips [Re: Kendo Cues] #2337092 23/08/2016 10:03
T
Triplex70 Offline
Fersking
Fersking
T
Hei

Jeg har samme problem, venstrefoten er 1,8 cm kortere en høyre ( etter et lårhalsbrudd i skiulykke). Fikk du løst ditt problem?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå