Dekk for dummies, please
|
Dekk for dummies, please
#1416501
05/06/2012 19:05
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Finnes det en kjapp innføring i kriterier for dekkvalg? Smalt/bredt, gummiblandingers betydning, punkteringssikring osv. Ser det vrimler av dekktips på sidene her, men jeg vil gjerne lære litt om hvorfor ulike dekk får sine egenskaper.
Kom meg helskinnet gjennom VMR, men det viste seg å være flaks. Det var tydelige skrapemerker som endte i et lite hull på siden av bakdekket (raceking ss). Resultat: punktering under høytrykksvask. Dekket kan hives. Nå må jeg handle litt. Vil da gjerne i noe større grad være i stand til å treffe egne valg. Til daglig brukes sykkelen på grus og sti i Sørmarka i Ski og omegn. Ritt jeg skal sykle i år er Valdresrittet, Grensa og birken.
Mvh
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416512
05/06/2012 19:14
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
SS=supersonic=veldig skjørt - ritt only! Race Sport kanskje? Likte du dekkets egenskaper på rittet, fortsetter du med en litt tyngre versjon. 2,2 er minimum for grep og lav rullemotstand. Tett mønster ruller bedre, men pakker seg lett i gjørme. Lette dekk er fint når det er lite terreng, men du har erfart at veldig lette dekk ikke varer så lenge. Så kanskje du ikke trenger å velge den letteste utgaven.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416528
05/06/2012 19:24
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Myk gummi = høy rullemotstand og godt grep.
Det finnes dekk med flere gummiblandinger i samme dekk også. Mykt på sidene og hardere i midten, eller flere lag, med mykt i kjernen av knasten, og hardere utenpå.
Store dekk gir bedre komfort og bedre grep, og mange store dekk har like lav rullemotstand som smalere varianeter, men her kommer det flere faktorer inn i bildet.
Lette dekk har naturlig nok mindre vev og mindre gummi, så sjansen for punkterings er større.
Flere dekkprodusenter oppererer med div forsterkning (med tøffe navn)i sideveggene, som vel hjelper noe.
Det er drøssevis med gode dekk på markedet nå, så hva folk foretrekker, varierer en hel del.
Maxxis ICON og Scwalbe Racing Ralph er gode dekk i ca samme klassen som Raceking.
Mange vil jo gjerne ha så lette dekk som mulig, og det er selvsagt en priorotering som kan føre til flere pungkteringer.
Maxxis Crossmark er en god gammel traver, som er et utmerket dekk, med en rekke gode egenskaper, men tyngre og ruller dårligere enn de raskese racingdekkene.
Det er mulig å kombinere også. Grovere dekk med gode sideknaster forran, og et raskere dekk bak, som er mest utsatt i forhold til rullemotstand.
Man bør velge med omhu hvis man skal bruke forskjellige fram og bak, så forskjellene ikke blir for store.
e
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416530
05/06/2012 19:25
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Takk for informativt svar!
Jeg er helt blåst på "dekkteori". Gir brede dekk lavere rullemotstand? Hvorfor? Dette med tett mønster osv forstår jeg. Har vært superfornøyd med RK. Har RS forsterka sider?
Blir gummiblanding først interessant når det blir vått og glatt?
Mvh
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416555
05/06/2012 19:47
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
baronKanon og Espen: hvordan vil dere karakterisere Vredestein Tiger Claw 2.4"? Kanskje sammenligne Tiger Claw med noen av de populære dekk...
På forhånd takk for svar.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416617
05/06/2012 20:22
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 372
AdIoS
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 372 |
Bredere dekk er visst en fordel på det meste bortsett fra asfalt. Har lest litt tester angående dette og brede dekk kommer utrolig ofte bedre ut en smale (eks. 2,25 vs 2,00) når det er grus. I terrenget vil du også få mer trygghet med bredere dekk Les om RaceSport her: http://www.conti-online.com/generator/ww...cesport_en.htmlMykere gummiblanding får mest fordel i terrenget når det er vått og glatt, men det er forskjellige blandinger med ulike egenskaper.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416622
05/06/2012 20:24
|
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 634
White
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jul 2011
Innlegg: 634 |
er virkelig punkteringsfaren ved grusveier så stor med SS? Har ganske mange tusen km uten rift eller punktering, det med lette slanger å!
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416634
05/06/2012 20:31
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928 |
Hvordan er de vanlige Schwalbe-dekkene med tanke på holdbarhet og punkteringssikkerhet? Tenker da på om det er verdt det å punge ut ekstra kroner, og legge på vekt, for å få f.eks. nobby nic i snakeskin-variant.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416736
05/06/2012 21:49
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Ikke lett å vurdere forskjellige dekk opp mot hverandre. Vredestein har jeg ikke sett eller testet.
Snakeskin er forstekning som selvsagt hjelper, men hvor mye, og i forhold til hva?
Blir det for lett, og veggene blir for tynne, er det kritisk uansett.
Fikk i hus et par Hans Damp 2.4 og Knobby Nic 2.35, begge med snakeskin. Dette er tyngre dekk (750-850g) men mye vekt ligger i mange og store knaster. Uansett, disse sideveggene kjennes superfine ut. Virkelig lovende.
Er de lettere Snakeskin-dekkene i nærheten av dette, må det holde meget godt til grus og lett stisykling.
Årsaken til lavere rullemotstandpå brede dekk er smamensatt, men det blir mindre vekt pr areal, som gjør deformeringen av hver knast mindre.
Mønsteret har også noe å si, men ikke så mye som gummien.
Blaut fin gummi, som sitter godt, ruller dårlig.
Ikke så vanskelig å tenke seg at grep og rullemotstand er motpoler.
e
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: Espen]
#1416783
06/06/2012 04:33
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Takk for godt svar. Litt klokere nå.
Har kjørt mye med RK ss 2.0 på birken i fjor og 2.2 ellers. Kommer nok til å ha det på sykkelen på grenserittet og birken i år og. Men til trening i skogen her og Valdresrittet vil jeg vurdere et alternativ
Mvh
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416835
06/06/2012 06:54
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 86
lomtho
Medlem
|
Medlem
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 86 |
Kjørte Valdresrittet i fjor på RaceKing 2,2(ikke de supersoniske) gikk helt fint tross klissvåte forhold.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416886
06/06/2012 07:45
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Interessant. Hva slags dekker er det mest av i Valdresrittet? Er det mest hardpakka sti og traktorvei mv, eller er det mye sand, myr osv? Hva med steiner?
Mvh
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416905
06/06/2012 08:10
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595 |
Det det aldri sies noe om er luftmotstanden i dekkene. Denne øker med økt bredde.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416907
06/06/2012 08:14
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
Har du gjort deg noen tanker om hvorfor det aldri sies noe om dette?
e
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: jon-a j.]
#1416964
06/06/2012 09:01
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det det aldri sies noe om er luftmotstanden i dekkene. Denne øker med økt bredde. Jo, det sies det såvisst noe om, men i de hastigheter vanlige dødelige ferdes med i terrenget, er det mer å hente på rullemotstand og komfort enn litt lavere luftmotstand og vekt. Det er i alle fall jeg overbevist om. http://www.mtbonline.co.za/downloads/Rolling_Resistance_Eng_illustrated.pdf
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1416967
06/06/2012 09:03
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595 |
Antar at det er fordi det i de fleste ritt går såpass sakte at den økte luftmotstanden blir neglisjerbar. I utforkjøringer ala ned fra Sjusjøen i birken så synes jeg at luftmotstanden i dekkene blir merkbar. Den blir jo i tillegg enda større på 29".
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: Stein]
#1416969
06/06/2012 09:04
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595 |
Synes ikke å ha sett at luftmotstand i dekk har vært tema i diskusjonene rundt dekk jeg har sett.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: jon-a j.]
#1416976
06/06/2012 09:11
|
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266 |
luftmotstanden i dekkene blir merkba Seriøst? Hvordan merker du dette? e
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1417020
06/06/2012 09:57
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 595 |
Ved at det ruller saktere med bredere dekk, i all fall innbiller jeg meg det.
Redigert av jon-a j.; 06/06/2012 09:59.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: jon-a j.]
#1417056
06/06/2012 10:27
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988 |
Ved at det ruller saktere med bredere dekk, i all fall innbiller jeg meg det. Men ned fra Sjusjøen er det jo veldig mye asfalt. Der vil vel brede dekk med gjerne lavt trykk gi unødvendig stor kontaktflate med asfalten. I det underlaget blir hardt er det vel helt andre egenskaper man er ute etter enn på grusen? Dermed blir kanskje friksjonen de brede dekkene skaper mot asfalten en vel så viktig faktor som luftmotstanden her? Mvh
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1417390
06/06/2012 18:02
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Hei. Kom over en interessant artikkel om dekk og dekketrykk (mest det siste) for en stund siden. Jeg har skrevet litt om den her http://www.sykkelhjulet.com/2010/08/dekketrykk/Selvfølgelig litt synsing osv ute og går, men det kan være litt interessant med tanke på rullemotstand på grus/asfalt/terreng.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1417401
06/06/2012 18:21
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det ser ut som artikkelen du har sett er den samme jeg og baronen har linket til tidligere i tråden. Stemmer det?
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1417411
06/06/2012 18:31
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Den ene ja, men ikke den fra schwalbe. Desverre virker ikke linken der lengre... Prøve å lete etter orginalen på pcen min her.
|
|
|
Re: Dekk for dummies, please
[Re: BjKj]
#1419838
09/06/2012 21:59
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 4
Beginner
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 4 |
Jeg fikk anbefalt dekk med mindre volum til 29er og har bl.a. RaceKing 2.0. Men er usikker på om det er bedre/værre enn 2.2. Noen med erfaring her?
|
|
|
|
|