|
|
"It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)"
|
Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race)
[Re: front biker]
04/06/2012 10:48
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Jeg kjørte forbi ca. 107 syklister av denne typen mot slutten av andrerunden, og jeg ville ikke kategorisert dem som O2-snappere som trener for mye på grus og for lite på sti... Tror egentlig de trener for lite generelt, men at de kanskje er i småbarnsfasen og sliter med å få nok kvalitetstid til seg sjøl. Det er enkelt å komme forbi på en sivilisert måte: Se deg ut et spor forbi den langsommere, si vennlig "Hold til høyre" (eller jeg kommer på venstresida di etc.) når du er klar for forbikjøring, kjør raskt og kontrollert forbi og si "Takk" når du er oppe på siden. Dette gjorde jeg utallige ganger og fikk bare hyggelig kommentarer tilbake. 
|
|
|
[Re: bjerkseth]
04/06/2012 11:02
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Terskelintervaller i terrenget? Du har åpenbart ikke kjørt med wattmåler på sti  kanskje det er jeg som ikke forstår eIronien, men mener du at man ikke kan trene t-intervaller i terrenget? Gode gamle E6 fra ankerveien til Ullevålseter er som skapt for terskeltrening på sti.
|
|
|
04/06/2012 11:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det poenget Øyvind illustrerer her er grunnen til at jeg ikke gidder slike ritt. Det er for mye grus og for mange O2-gjøker som tror de kan sykle terreng. Stiene er ofte utrolig morsomme, men det er for mange som blander terrengsykling og cyclocross og løper der de ikke tør sykle. I tillegg er det alltid en eller annen gjøk som tror at "jah" betyr "jeg passerer på venstre side" alternativt "hold høyre". HVORDAN I HÆLVETE SKAL JEG VITE DET? Derfor gadd jeg i år heller ikke å stille i f.eks. Terrengsykkelrittet, selv om det hadde vært gøy å teste utforprisen i år også.
O2-snapper er nok ikke synonymt med dårlig i terrenget, men det er veldig symptomatisk at typiske jernlunger/O2-snappere/wattnisser bruker for mye tid på effektmåling (watt er måleenheten, ikke det dere måler, som er effekt, wattnisser) fenomenet drag og annet vondt heller enn å øve på teknikken sin. Terrengsykling er teknikk, og form gjør at du får brukt teknikken.
Puh, måtte bare få det ut.
|
|
|
[Re: ]
04/06/2012 11:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva om startene ble snudd på hodet? At man startet rittet med å stille opp alle rytterne ved siden av hverandre og de først skulle opp en 100 meter brei teknisk klatring, så en teknisk nedoverkjøring før det gikk inn på en km eller to med singletrack grusklatring. Bare sånn at de med verst O2 fokus fikk smake egen medisin :-) 3 mil for kort strekning. At man har kilometervis med asfalt kompenserer ikke for de fine stipartiene i VMR, f.eks.
|
|
|
04/06/2012 11:26
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Fin video, hadde nesten glemt dette stipartiet. På vestmarkrittet tok jeg det relativt med ro på stibitene og lå høflig bak uten å stresse for mye. Eneste som irriterte litt var en som løp på stien og ikke ville gå til siden da undertegnede og en annen kar ville passere. Da ble det lit brøyting. På TSR derrimot hvor jeg er med for å sykle fortest mulig på sti syntes jeg det til tider kan bli relativt mye stress å komme forbi. På den første oppoverkneiken går de fleste av. Når man setter seg på for å sykle løper mange forbi som man igjen må passere. Etter første stiparti blir jeg igjen passert for så igjen og måtte brøyte meg forbi på den relativt smale stien over slettefjeld. På siste stibit over skullerudåsen er passering intet problem, untatt nedover steinrøysa på utforprisen hvor jeg sikkert tapte 2 sek bak en med utrolig bra kondis.
Og sån går nu dagan
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/06/2012 11:29
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Det poenget Øyvind illustrerer her er grunnen til at jeg ikke gidder slike ritt. Det er for mye grus og for mange O2-gjøker som tror de kan sykle terreng. Stiene er ofte utrolig morsomme, men det er for mange som blander terrengsykling og cyclocross og løper der de ikke tør sykle. I tillegg er det alltid en eller annen gjøk som tror at "jah" betyr "jeg passerer på venstre side" alternativt "hold høyre". HVORDAN I HÆLVETE SKAL JEG VITE DET? Derfor gadd jeg i år heller ikke å stille i f.eks. Terrengsykkelrittet, selv om det hadde vært gøy å teste utforprisen i år også.
O2-snapper er nok ikke synonymt med dårlig i terrenget, men det er veldig symptomatisk at typiske jernlunger/O2-snappere/wattnisser bruker for mye tid på effektmåling (watt er måleenheten, ikke det dere måler, som er effekt, wattnisser) fenomenet drag og annet vondt heller enn å øve på teknikken sin. Terrengsykling er teknikk, og form gjør at du får brukt teknikken.
Puh, måtte bare få det ut. Hvilke ritt liker du hvis du liker å sykle ritt?
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
04/06/2012 12:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvilke ritt liker du hvis du liker å sykle ritt? Gravity Enduro!  Der blir den beste terrengsyklist kåret; Man MÅ være i god form, og man blir kun tatt tiden på i terrenget. Man må være selvberget med mat og utstyr, og stemningen er utrolig god. Rakk dog ikke å prøve dette da det ble introdusert i Norge, men har fått utførlige tilbakemeldinger og skal være med neste gang.
|
|
|
04/06/2012 12:26
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Synes det var flere av de som ble passert som gjorde et forsøk på å sykle jeg, teller ikke dette? eller var dere bare helt konge i terrenget med en gang?
Kanskje de sykler fra deg i terrenget også om et par år? Hvem vet? At noen har bedre teknikk enn andre vil man alltid oppleve.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
04/06/2012 12:31
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Bamsemumsspisende stisyklister (TM) er født med god teknikk og har alltid syklet fort i teknisk terreng.
- Gammelt jungelord
Redigert av Øyvind V; 04/06/2012 12:31.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/06/2012 12:35
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Ah, det er bamsemumsene jeg har manglet....
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
04/06/2012 12:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Puh, måtte bare få det ut. Men vad är det som tillslut fungerar bäst på flertalet norska ritt?
|
|
|
04/06/2012 12:43
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Så-så-så, hold dere til saken. Ingen grunn til å trekke inn uskyldige bamsemums i diskusjonen.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
04/06/2012 12:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker väl egentligen inte det ser ut att varit så stora problem med folk får trådstartaren i det klippet men det visar endå på vad jag anser är ett problem med terräng ritt. Det är svårt att köra om på smala roliga stiar så det blir lätt köer och annat strul på stiarna om det är många deltagare.
|
|
|
[Re: fredriks]
04/06/2012 12:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jag tycker väl egentligen inte det ser ut att varit så stora problem med folk får trådstartaren i det klippet men det visar endå på vad jag anser är ett problem med terräng ritt. Det är svårt att köra om på smala roliga stiar så det blir lätt köer och annat strul på stiarna om det är många deltagare. Det er rett og slett for store startfelt på disse rittene.
|
|
|
[Re: jaronsen]
04/06/2012 12:52
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så-så-så, hold dere til saken. Ingen grunn til å trekke inn uskyldige bamsemums i diskusjonen. Hva skjer hvis man spiser bamsemums samtidig som man barberer leggene? Rømmer de? -Johan Du legger på deg!
|
|
|
04/06/2012 12:54
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hva gjør man for at det skal balle på seg da?
|
|
|
[Re: JonahHex]
04/06/2012 13:00
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva gjør man for at det skal balle på seg da? Intimbarbering og sykling har vel vært gjenstand for diskusjon i en annen tråd? Bamsemums og intimitet begrenser seg til en bamseklem.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
04/06/2012 14:41
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Så la oss håpe at vi slipper en tråd om intimbarbering av bamsemoms for å shave vekk noen gramm ...
Martin
|
|
|
04/06/2012 14:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvilke ritt liker du hvis du liker å sykle ritt? Gravity Enduro!  Der blir den beste terrengsyklist kåret; Man MÅ være i god form, og man blir kun tatt tiden på i terrenget. Man må være selvberget med mat og utstyr, og stemningen er utrolig god. Rakk dog ikke å prøve dette da det ble introdusert i Norge, men har fått utførlige tilbakemeldinger og skal være med neste gang. Du kårer vel ikke akkurat den som er best til å klatre lange krevende bakker i terrenget i et enduro-ritt. Motbakker er som kjent også en del av naturlig terreng. Hvis man er ute etter å kåre den beste komplette terrengsyklisten så mener jeg konkurranseformer som utelater motbakken ekskluderer seg selv ganske fort. At enduro-syklister er ganske så komplette er nå så, men at de er de mest komplette faller jo nesten på sin egen dumhet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
04/06/2012 14:53
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
I de fleste store norske rittene på terrengsykkel så er det grusgamping som gjelder så å trene mye teknisk på sti får man dårlig betalt for å være god på sti. Årsaken er lite sti og der det er sti er det 100 stykker foran deg som går og sperrer veien.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
04/06/2012 15:06
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilke ritt liker du hvis du liker å sykle ritt? Gravity Enduro!  Der blir den beste terrengsyklist kåret; Man MÅ være i god form, og man blir kun tatt tiden på i terrenget. Man må være selvberget med mat og utstyr, og stemningen er utrolig god. Rakk dog ikke å prøve dette da det ble introdusert i Norge, men har fått utførlige tilbakemeldinger og skal være med neste gang. Du kårer vel ikke akkurat den som er best til å klatre lange krevende bakker i terrenget i et enduro-ritt. Motbakker er som kjent også en del av naturlig terreng. Hvis man er ute etter å kåre den beste komplette terrengsyklisten så mener jeg konkurranseformer som utelater motbakken ekskluderer seg selv ganske fort. At enduro-syklister er ganske så komplette er nå så, men at de er de mest komplette faller jo nesten på sin egen dumhet. Synes ikke dette stemmer helt. Selv om det ikke tas tid i transportetappene så må man være der før du har starttid. Dermed må det faktisk sykle opp. Og det er meningen at fartsetappene også skal inneholde noe klatring, men ikke nødvendigvis 3 km lange bakker. I Nesbyen syklet vi vel opp 1500 m omtrentlig.
|
|
|
[Re: Ketle]
04/06/2012 15:07
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Årsaken er lite sti og der det er sti er det 100 stykker foran deg som går og sperrer veien. Ikke om du er en skikkelig o2 snapper:) Da er du en av de første:)
Redigert av Lars K; 04/06/2012 15:08.
|
|
|
04/06/2012 15:18
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Skulle jo vært tidsstraff for å hoppe av sykkelen og løpe ved siden i lange tider. Han fyren i rød jakke og blå lycra løp jo gjennom hele gjørmepartiet!
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
04/06/2012 15:46
|
cht
Veteran
|
Veteran
og man blir kun tatt tiden på i terrenget Rekker du du ikke starten blir tiden lagt til, det kan jeg skrive under på med store bokstaver. Men man har greit med tid, hvis ikke noe uventet skjer.....
Redigert av cht; 04/06/2012 15:47.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/06/2012 15:49
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bamsemumsspisende stisyklister (TM) er født med god teknikk og har alltid syklet fort i teknisk terreng.
- Gammelt jungelord Jeg spiser ikke bamsemums,kanskje det er årsaken til den elendige teknikken. *Løper på butikken og kjøper en palle med bamsemums,for her skal det faen mæ cruxes wildstyle.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
04/06/2012 15:54
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hvilke ritt liker du hvis du liker å sykle ritt? Gravity Enduro!  Der blir den beste terrengsyklist kåret; Man MÅ være i god form, og man blir kun tatt tiden på i terrenget. Man må være selvberget med mat og utstyr, og stemningen er utrolig god. Rakk dog ikke å prøve dette da det ble introdusert i Norge, men har fått utførlige tilbakemeldinger og skal være med neste gang. Du kårer vel ikke akkurat den som er best til å klatre lange krevende bakker i terrenget i et enduro-ritt. Motbakker er som kjent også en del av naturlig terreng. Hvis man er ute etter å kåre den beste komplette terrengsyklisten så mener jeg konkurranseformer som utelater motbakken ekskluderer seg selv ganske fort. At enduro-syklister er ganske så komplette er nå så, men at de er de mest komplette faller jo nesten på sin egen dumhet. Synes ikke dette stemmer helt. Selv om det ikke tas tid i transportetappene så må man være der før du har starttid. Dermed må det faktisk sykle opp. Og det er meningen at fartsetappene også skal inneholde noe klatring, men ikke nødvendigvis 3 km lange bakker. I Nesbyen syklet vi vel opp 1500 m omtrentlig. Mistenker at Øyvind mener oppovercruxing og generell klatring i terreng. Det gjorde vi ikke så mye av på Nesbyen. Liker ikke å veie forskjellige grener mot hverandre, men jeg syntes at rundbaneritt men en viss høydedifferanse I terrenget er det som gir mest utfordring totalt sett på terrengegenskapene.
|
|
|
04/06/2012 17:09
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I etappene 4 og 5 var det litt oppoverklatring. Synd du ikke fikk med deg disse. Hvordan går det for tiden?
WC i rundbane er jo ganske så tekniske, spesielt nedkjøringene med flere dropp jeg hadde kanskje tatt chicken run. Men de gamper ikke særlig med grus der.
|
|
|
04/06/2012 18:13
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Og hvordan løser man så denne motsetningen? Samarbeid, hoiing eller må en som er teknisk god bare bite i det sure eplet og akseptere at ditt teknikk-fortrinn er lite verdt i rittsammenheng? DET var det jeg ville sette lys på, og som jeg synes videoen illustrerer.
Når jeg en sjelden gang har forvillet meg inn på et ritt klarer jeg stort sett å holde følge med de beste damene og juniorene, og de nest-beste i herreklassen, og det går stort sett greit i terrengpartiene. Får jeg en punktering eller to (gjør som regel det), og havner i bakleksa er det et sant h#"%&!$ i de tekniske partiene, folk slipper deg ikke forbi. Når du, etter å ha bedt pent et par ganger, så ser ditt snitt til en forbikjøring blir du hetset og truet med anmeldelse for uforsvarlig kjøring, selvom du har helt kontroll. Jeg bruker å svare "du er god på grus, og jeg slipper deg forbi der, jeg er god på terrengsykling, og du skal slippe meg forbi her". I grunn har jeg gitt opp hele ritt-greia, mye kjekkere å vase rundt i skogen, trenger liksom ikke å bevise for meg selv at jeg er bedre eller dårligere enn han 40-åringen nedi gata, heelt poengløst..
|
|
|
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)"
04/06/2012 18:43
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Først: kudos til frontbiker - jeg håper at jeg selv i 60-årene fortsatt deltar i Vestmarkrittet o.l.
Jeg synes det er litt stereotypisk at god kondisjon hevdes å være ensbetydende med grusgamping og O2-snapping.
God kondisjon må til for å rekke å posisjonere seg foran de som eventuelt måtte forsinke en på sti i et ritt. Sånn er det bare.
Verden er såpass komplisert at det finnes en virkelighet mellom den forhatte Grusbirkebeineren som ved synet av røtter får spontane anfall av fallesyke på den ene siden og Tirdagsklubben på den andre der pausene overgår sykkeltid og man takket være bamsemomsen kommer med flere kalorier ut av skogen enn man gikk inn med.
I hvert eneste ritt ser jeg ryttere som både har tilstrekkelig kondisjon og overbevisende teknikk og som av den grunn er * trommevirvel * gode.
Martin
|
|
|
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)"
[Re: M@rtin]
04/06/2012 19:01
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Man takket være bamsemomsen kommer med flere kalorier ut av skogen enn man gikk inn med. A-ha, det er derfor jeg blir større for hver tur.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
|
|