Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 32 1 2 17 18 19 20 21 31 32

Bikerank Norway Beta

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415169 04/06/2012 12:30
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Syns egentlig poengene stemmer rimelig bra med egen oppfatning av prestasjon.

I fjor syklet jeg Vestmarkrittet på 1.46.20 og fikk 295 poeng for det. I år fikk vinneren 241 poeng på tiden 1.46.23. Er ikke løypa noenlunde den samme, bare med start/mål på nytt sted?

Synes med første øyekast at de beste på kort sløyfe ikke er vurdert for strengt av systemet, men trekker det tilbake dersom årets løype var lengre/mer teknisk enn i fjor.

Man må jo også se det litt i forhold til hvem man konkurrerer mot. Dersom det er færre gode med, kommer man jo høyere opp på lista, selv om prestasjonen kanskje ikke er bedre. Det stilte flere gode på Einarittet, side det ble trukket fram her.

Redigert av Joar71; 04/06/2012 12:39.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415172 04/06/2012 12:30
Hugen Offline
Entusiast
Entusiast
Du må holde deg i terrenget Rønnern
Flotte resultater du blir ikke lett å henge på i år :-)

Lars Hugo
LCK
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Lars K] #1415225 04/06/2012 13:03
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Lars K
Sitat: Torlog
Sitat: Torshov-Simen
Akkurat da jeg trodde jeg hadde (delvis) forstått (de fleste) variablene i rankingpoengene

Vestmarkrittet 2012 i forhold til i fjor
ca. 120 plasser opp på totallista
ca. 30 plasser opp på klasselista
6 minutter nærmere totalvinner
3 minutter nærmere klassevinner

Men så godt som på poenget identisk rankingsum som i fjor...
Er det fordi elitens førsterundetider ikke er plassert inn i listene i år?

Enig..! - Jeg forstår det slik at når vinneren av rittet (Riisnæs plass 700-på rankingen ), samt de neste plasssene ikke er innafor f.eks topp 200-på RittRankingen, så blir det dårlige poeng på hele hurven. Hadde en derimot lagt til Elitens første runde på 46km, så hadde nok resultatene blitt mye bedre for oss andre mosjonister, siden LRM sin 1-plass på BikeRank hadde blitt med i tallgrunnlaget...

Forstår ikke en tøddel selv av dette lenger jeg heller..

På Einarittet ble jeg nr 3 i klassen og 11 tot i rittet. Det var det ca 50 stk i klassen og ca 200 i rittet jeg fikk 246 poeng for det rittet.

På vestmarkrittet ble jeg også nr 3 i klassen og nr 6 tot på rittet. Her var vi ca 180 i klassen og ca 600 tot 46 km rittet, men her får jeg flere poeng(277) enn jeg fikk på Einarittet.. Ikke det at det har noe og si, men dette blir helt bakvendt.

Lars Erik

Poengene i rittet blir regner ut i fra hvem som vinner og nivået på disse: På Einarittet vant Øyvind Bjerkeseth (109-plass på BikeRank, samt flere sterke navn like bak) På Vestmarkrittet 46km vant Riisnæs (700-plass på BikeRank, samt flere ikke fullt så sterke navn like bak) Derfor høyere scoore på Vestmark enn Einarittet... (grovt fortalt:))

Re: Bikerank Norway Beta [Re: EiW] #1415432 04/06/2012 17:10
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Takk for mange gode innspill. Tåler sutring relativt godt, så ikke hold igjen forslag til forbedring for å spare på meg. Jeg lar trafikken på nettsiden og folks engasjement si at folk liker det.

I dag har alle poeng vært beregnet på nytt, men noen endringer i formelen, så poengene har vært litt ute av synk fra i går til nå.

anonymous13: Gi meg navnet hans og ditt, så kan vi sjekke litt. Det er fortsatt forbedringsmuligheter på beregningen på en del ritt.

Sitat: Sykkelbob

1) Bruk en måte å standardisere utøverne (referansepersoner) slik at ikke man får gode poengsummer på ritt hvor bare mosjonister stiller og ræva poeng når man stiller på NC. Man blir ikke bedre syklist av å sykle sammen med dårligere.

Systemet gjør dette.

2) Del opp i grener etter NCF sin greninndeling. For min del har jeg en herlig suppe av poeng fra rundbane, terrengmaraton og landeveisritt. Poengsummene spriker ganske mye. Jeg synes ikke mine prestasjoner på 165km landeveisritt sier noe om mitt nivå på rundbane (eller motsatt)

Det er lister for forskjellige grener.

3) Bare de 5 beste resultatene fra de 3 siste årene teller i poengberegningen. På den måten gjør det ikke noe å ha en dårlig dag på ritt. Det er bare de rittene du har klaff på som definerer deg som rytter.

Dette er slik det er.

Sitat: Lars K

På Einarittet ble jeg nr 3 i klassen og 11 tot i rittet. Det var det ca 50 stk i klassen og ca 200 i rittet jeg fikk 246 poeng for det rittet.

På vestmarkrittet ble jeg også nr 3 i klassen og nr 6 tot på rittet. Her var vi ca 180 i klassen og ca 600 tot 46 km rittet, men her får jeg flere poeng(277) enn jeg fikk på Einarittet.. Ikke det at det har noe og si, men dette blir helt bakvendt.

Hvis du ser på Einarittet så er nivået høyere her enn på den korte versjonen av Vestmarkrittet.

Sitat: tendilenz
Men så er det poeng for hvert ritt, da. Hvordan kan jeg f.eks "etterregne" eller skjønne poengene jeg fikk tildelt etter VMR på lørdag? (jeg antar det er det dere diskuterer nå). Det ligger vel en kjent formel eller "algoritme" til grunn?

For Terrengritt så er poengsummen til vinneren poengsummen av de 3 blandt de 5 beste med minst poengsum delt på 3,5. For poengene bakover kjøres noen linære regressjoner for å se hvor vanskelig rittet er.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Rønnern] #1415433 04/06/2012 17:12
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Rønnern
Ser også at jeg får dårlig betalt for å sykle landeveisritt sammen med klubbkolleger, både Helgøyatråkket og VMR er poengsummen godt ned på 400-tallet, mens ER og NR gir meg henholdsvis 704 og 676 poeng. Og begge de resultatene er med i beregningen, mens de "gode" resultatene fra Farris og Knapper i fjor er ditcha som yesterdays news.

Klubbtempo-rittet er utrolig vanskelig å beregne rettferdig. Hadde du syklet enda litt bedre på Farris og Knapper så hadde de fortsatt vært med. ICON_SMILE

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1415434 04/06/2012 17:16
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: pedaIglipp
Nå ser det ut til å ha vært kjørt en ny runde med kverning med litt endringer i algoritmen.

Tar gjerne tilbakemelding på ny poengberegning.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415442 04/06/2012 17:30
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Må nå si at jeg er imponert over beregningene gjort av bikerank.. Før hvert ritt jeg skal være med på, så sjekker jeg resultater fra forrige års ritt, og sammenligner med min score, og ser an omtrent hvor lang tid jeg skal bruke f.eks sate jeg mellom 1.50 og 2 timer på finnskog kurrern før start.. kom i mål på 1.56. Samme gjaldt Einarittet, Montebello Rittet, Helgøya Tråkket omtrent spott on.. så beregningen kan ikke være så veldig feil ICON_SMILE

Feit og i dårlig form..
Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1415458 04/06/2012 17:54
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bolav
Sitat: pedaIglipp
Nå ser det ut til å ha vært kjørt en ny runde med kverning med litt endringer i algoritmen.

Det virker som om landeveisritt er sidestilt med terrengritt nå? Skal kanskje ikke klage for gode poeng, men jeg synes at jeg nå har fått ufortjent bra score for landeveisrittene mine. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har jeg fått nærmere 400 poeng bedre score fra Baglerrunden nå enn hva den var for noen dager siden. Synes at det er en større prestasjon og krever definitivt mer innsats å få en god tid i terrengritt enn å surfe inn med hovedfeltet i et landeveisritt;-)

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Mastodon] #1415468 04/06/2012 18:00
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Mastodon

Det virker som om landeveisritt er sidestilt med terrengritt nå?

Det er fortsatt slik at man må slå hovedfeltet for å få bonus i landevei, men samtidig er det litt færre som får bonus i MTB. I et landeveisritt med bare bedre syklister, hvor de ikke blir kvitt deg får du gode poeng. Det er mulig å gjøre noe med det, men da blir det veldig vanskelig å få gode poeng i landevei.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1415470 04/06/2012 18:02
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Gøy å komme under 500 grensen i flere ritt selv om jeg falt 100 plasseringer :-)

For egen del synes jeg resultatene på Vestmarkrittet og Terrengsykkelrittet nå harmonerer bedre med hverandre og tilsvarende ritt i fjor når jeg sammenlikner med hvordan min prestasjon føltes.
Men de harmonerer dårlig med feks. Grenserittet 2010 som jeg nå føler får uforholdsmessig lav uttelling.

Og sammenliknet med rittene nevnt over vil jeg si at jeg nå får i overkant godt betalt for moderate resultater i Enebakk rundt i 2012 og 2011 og latterlig godt betalt for Oslo Sykkelfestival 2010.

For hva det er verdt :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1415491 04/06/2012 18:21
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Klubbtempo-rittet er utrolig vanskelig å beregne rettferdig. Hadde du syklet enda litt bedre på Farris og Knapper så hadde de fortsatt vært med. ICON_SMILE

He, he, lett for deg å si det ICON_SMILE

Ser nå at det er en ny beregning og at poengsummene mine har falt drastisk på rittene så langt, også landeveisrittene. Men jeg er fremdeles er inne blant de 4000 "beste"!

Sutringa mi angående beregning av landeveisritt skal du ikke ta seriøst, jeg bruker det mer som en unnskyldning til å ikke sykle så mye landevei ICON_WINK

Bikerank er morsomt og sporer til treningsinnsats!

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1415498 04/06/2012 18:28
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig

Det er fortsatt slik at man må slå hovedfeltet for å få bonus i landevei, men samtidig er det litt færre som får bonus i MTB. I et landeveisritt med bare bedre syklister, hvor de ikke blir kvitt deg får du gode poeng. Det er mulig å gjøre noe med det, men da blir det veldig vanskelig å få gode poeng i landevei.

Ok. Landeveien er i hvert fall veien å gå(sykle) for god ranking nå:-)

Praktisk eksempel: Leder 6/1 over en kompis i innbyrdes oppgjør i ritt. Har da slått ham med 25 til 45 minutter i alle terrengritt, mens han slo meg med noen sekunder i Baglerrunden. Jeg var da med i en velt 500 meter fra mål, og hadde ellers endt opp med samme tid, så jeg tror ikke nødvendigvis at det er han som er veldig god på landeveien i forhold til meg;-) Slo ham for øvrig med 12 minutter i Vestfold Rundt, men da stilte han i fellesstart og jeg i lagstart. Uansett: Jeg føler at styrkeforholdet er ganske klart i min favør, og jeg har også ligget et par tusen plasser foran på rankingen, men etter siste beregning, er det plutselig han som er i front! Ikke at jeg har noe stort problem med at han er foran, men det virker bare litt feil;-)

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415507 04/06/2012 18:33
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Dette kan jo selvsagt ikke bli perfekt, men er en del rart som skjer blant topp 10.. (uten at jeg tror de bryr seg noe særlig om det)
Hos damene ser det ut til at Nina har kjørt seg ned på listene etter TSR og Vestmark som var to kanonritt av henne (det siste med en tid som ville gitt 22. plass i M senior der de hadde egen start og måtte gjøre alt selv), mens Linda har avansert uten å kjøre ritt.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415513 04/06/2012 18:35
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ramla 1000 plasser etter Vestmarkrittet på omtrentlig samme tid som sist (tatt endring i lengde i betrakning). Betyr vel rett og slett at andre blir bedre.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Kriss] #1415516 04/06/2012 18:36
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Kriss
Dette kan jo selvsagt ikke bli perfekt, men er en del rart som skjer blant topp 10.. (uten at jeg tror de bryr seg noe særlig om det)
Hos damene ser det ut til at Nina har kjørt seg ned på listene etter TSR og Vestmark som var to kanonritt av henne (det siste med en tid som ville gitt 22. plass i M senior der de hadde egen start og måtte gjøre alt selv), mens Linda har avansert uten å kjøre ritt.

Ja. Toppen er bedre målt i cuppene, og NM. F.eks vil damene få litt forskjellig score avhengig av om de sykler samme løype som herrene eller ikke. Disse marginene gjør plasseringsforskjeller i toppen.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Mastodon] #1415525 04/06/2012 18:44
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B

Praktisk eksempel: Leder 6/1 over en kompis i innbyrdes oppgjør i ritt. Har da slått ham med 25 til 45 minutter i alle terrengritt, mens han slo meg med noen sekunder i Baglerrunden.

Det er noe galt med beregninger på landevei nå, som gjør at poengene blir litt for gode bak vinneren. Vet ikke helt hvor mye dette har å si enda.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Mastodon] #1415541 04/06/2012 18:53
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig

Ok. Landeveien er i hvert fall veien å gå(sykle) for god ranking nå:-)

Praktisk eksempel: Leder 6/1 over en kompis i innbyrdes oppgjør i ritt. Har da slått ham med 25 til 45 minutter i alle terrengritt, mens han slo meg med noen sekunder i Baglerrunden. Jeg var da med i en velt 500 meter fra mål, og hadde ellers endt opp med samme tid, så jeg tror ikke nødvendigvis at det er han som er veldig god på landeveien i forhold til meg;-) Slo ham for øvrig med 12 minutter i Vestfold Rundt, men da stilte han i fellesstart og jeg i lagstart. Uansett: Jeg føler at styrkeforholdet er ganske klart i min favør, og jeg har også ligget et par tusen plasser foran på rankingen, men etter siste beregning, er det plutselig han som er i front! Ikke at jeg har noe stort problem med at han er foran, men det virker bare litt feil;-)

Dette kunne forresten vært problematisk i forhold til seedingen til Vestmarkrittet, hvor rittrankingpoeng var et av alternativene for seedingsgrunnlag. Mange som kjører mest landevei ville da fått feil seeding. Sjekket seedingen igjen nå, og jeg står fortsatt i pulje 3, mens kompisen min, som har seeding basert på rittrankingpoeng, har gått fra pulje 7 til pulje 4.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Mastodon] #1415570 04/06/2012 19:13
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Ser ut som man får i overkant godt betalt ritt på landeveien nå.

keo
Re: Bikerank Norway Beta [Re: keo] #1415645 04/06/2012 20:05
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: keo

kao er enig med keo ;-)

Jeg har ikke syklet mye landevei de siste par årene, men de få jeg har syklet (dårlig) har jeg fått veldig godt betalt for. Slengte meg med i nordisk mesterskap og måtte slippe feltet i bakken på siste runden, men dette er likevel rangert som det beste jeg har gjort på sykkel siden Ceresrittet i 2008.

For terrengrittene synes jeg det stemmer bra med hva jeg opplever selv, og moro å se at Vestmarkrittet nå var det beste jeg har gjort på veldig lenge, og det stemmer bra.

Men uansett tommel opp for flott arbeid, bolav :-)

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415703 04/06/2012 20:55
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
De nye poengene stemmer utrolig bra for min del i forhold til hvor hardt jeg opplevde rittene og hvor mye det "kostet" meg

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415707 04/06/2012 20:58
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Jeg trodde at det var snittet av de 5 beste poengsummene man hadde, men jeg blir alltid beregnet utifra de 5 siste rittene selv om jeg har flere ritt tidligere som har mye lavere poengsum. Er dette riktig?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415725 04/06/2012 21:19
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Hmmm....jeg som bare har kjørt 3 ritt burde vel få 50% tillegg, men ifølge rittrankingen har jeg bare fått 30% tillegg. Ser også at VMR 2012 står registrert to ganger på min poengberegning (derav bare 30% tillegg?). Så jeg skvatt opp 4000 plasser på rankingen ICON_SMILE

Spørs om det er noe muffens. Alle andre jeg sjekket som kjørte VMR har også fått registrert det to ganger i sin poengberegning.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1415759 04/06/2012 22:25
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Ser at alle som kjørte Finnskogkurern har fått registrert 2 forskjellige poeng summer i total utrgningen sin for dette rittet. Sikker vært kjørt 2 cron jobber eller noe samtidig, som har ført til denne lille mismatchen... blir helt sikkert i orden neste gang det gjøres en ny beregning!

Feit og i dårlig form..
Re: Bikerank Norway Beta [Re: wirre] #1415778 05/06/2012 01:23
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: wirre
Ser at alle som kjørte Finnskogkurern har fått registrert 2 forskjellige poeng summer i total utrgningen sin for dette rittet. Sikker vært kjørt 2 cron jobber eller noe samtidig, som har ført til denne lille mismatchen... blir helt sikkert i orden neste gang det gjøres en ny beregning!
Ser at dette gjelder for Vestmarkrittet 79km også.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Tjuvtrener] #1415795 05/06/2012 05:18
EirikO Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tjuvtrener
Jeg trodde at det var snittet av de 5 beste poengsummene man hadde, men jeg blir alltid beregnet utifra de 5 siste rittene selv om jeg har flere ritt tidligere som har mye lavere poengsum. Er dette riktig?

Nesten. Det er de fem beste innehverende sesong som teller.
Dersom du ikke har 5 ritt innehverende sesong, så teller det/de beste fra fjoråret.

Dette er vel gjort for å få en mest mulig oppdatert ranking antar jeg.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1415861 05/06/2012 07:11
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Outlayers bør kanskje fjernes fra poengberegningen? I Megamila 2012 får alle kanonbra poenger, noe som kanskje skyldes at sistemann er registrert på nesten 3 timer?

21:31 på 10 km i Megamila 2012 gir bedre poeng enn jeg noengang har fått ;-).

Ellers synes jeg at det har blitt litt for god poengsum på landevei nå (selv om jeg er landeveis-syklist) i forhold til terreng.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: EirikO] #1415885 05/06/2012 07:37
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: EirikO
Sitat: Tjuvtrener

Nesten. Det er de fem beste innehverende sesong som teller.
Dersom du ikke har 5 ritt innehverende sesong, så teller det/de beste fra fjoråret.

Dette er vel gjort for å få en mest mulig oppdatert ranking antar jeg.

Har 4 ritt i 2012 og alle disse teller samt siste i 2011 selv om det har dårligere poeng enn tidligere.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: keo] #1416044 05/06/2012 10:47
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: keo

Ja det er på landeveien en oppnår høy ranking for øyeblikket:

Feks:
70.plass Megamila = 94.poeng
70.plass Birkebeinerrittet = 140.poeng

50.plass Vestfold Rundt = 138 poeng
50.plass Grenserittet = 233 poeng

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1416991 06/06/2012 09:23
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Ser ut til at det har vært gjort en ny beregning. Jeg falt ihvertfall kraftig på listene og kan se langt etter profftilbud nå...

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1416994 06/06/2012 09:24
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Nå virker det som om poengene er mer riktige. Det kostet meg en plass i Topp 3000, men det er det verdt! Man må jo gjøre seg fortjent til "god" ranking;-)

Side 19 av 32 1 2 17 18 19 20 21 31 32

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå