Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Behandling av skrubbsår.

Re: Behandling av skrubbsår. [Re: cfs] #1653358 05/08/2013 17:27
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Min sykepleier-søster har alltid anbefalt og brukt Flamazin. Dette er egentlig beregnet til brannsår, men er løsningen for skrubbsår også. Ulempen, er at du må til lege å få resept og at ikke alle leger er kjent med flamazins skrubbsår-egenskaper.

Redigert av GardS; 05/08/2013 17:29.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Behandling av skrubbsår. [Re: GardS] #1653377 05/08/2013 17:49
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GardS
Ulempen, er at du må til lege å få resept og at ikke alle leger er kjent med flamazins skrubbsår-egenskaper.

For snart 20 år siden når jeg hadde praksis på legevakta i Oslo brukte vi ofte å blande Flamazin og Xylocain når vi renset (les skrubbet) asfalt ut av skrubbsår etter sykkelvelt.

Ulempen med krever/salvet osv er at det er et evig søl, da såret må holder fuktig og man da ikke kommer utenom en bandasje utenpå. Dermed er det så mye enklere med en sårbandasje som holder på sårsekretet og lar såret hele seg selv.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Behandling av skrubbsår. [Re: paalbn] #1653541 05/08/2013 21:14
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: paalbn
Sitat: tron
Forøvrig var det skralt med nymotens fancy hydrokolloidbandasjer på det lokale apoteket, så jeg gav opp ideen om moderne sårheling og går nå og vifter med en stiv skorpe i stedet.

Det har vært på markedet siden 80-tallet, så så nymotens er det egentlig ikke. Er vel mer behandlingen av sår som har endret seg noe.
Som et alternativ kan du evt. prøve en bandagist, er flere i Oslo området, f.eks. Medicus Plesner eller apoteket med samme navn. De hadde ihvertfall peiling. Ligger ved siden av Løpelabbet. De har mer peil.

Lenny nevner også et godt alternativ forøvrig, men som sagt det finnes utallige varianter.

Er åpenbart mange gamle myter som lever fortsatt. Som guttunge lærte jeg at sår må ha luft for å gro. Det trodde jeg helt til jeg begynte å lete etter svar på hvorfor TdF-ryttere kan fullføre touren med svære skrubbsår overalt.

Re: Behandling av skrubbsår. [Re: cfs] #1653558 05/08/2013 21:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg brukte flamazine på et massivt brannsår på armen for et par år siden. Det fungerte veldig bra, det grodde godt med daglig påføring.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Behandling av skrubbsår. [Re: cfs] #1653985 06/08/2013 12:17
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Rens og Bacimycin har jeg brukt siden lørdag, er mye bedre allerede.
Gårsdagens dusj på kvelden ble med svamp, da hadde Bacimycin myknet opp alt. Gakka på å gnikka skikkelig (joa, det svir..) men var helt rent og pent etter dusjen.

Smurte på litt Bacimycin før jeg la meg, og alt ser meget bedre ut i dag. Faktisk ikke så mange stive skorper igjen heller.

Blåmerkene og kulene er en annen sak, de går det tregere med.

Moderator  support