|
Forsering av gjørmete partier.
|
Forsering av gjørmete partier.
#1412351
31/05/2012 21:01
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834
Tjuvtrener
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 1,834 |
Opplever stadig vekk at forhjulet bare glir ut til en av sidene når man kommer med litt fart inn i gjørmete partier. Jeg kjører riktignok ikke med den beste gummiredskapen for slikt RK SS 2,2. Grovere dekk ville nok hjulpet, men se bort ifra det. De som er flinke på slikt ville allikevel greid det med mindre grove dekk enn RK.
Hva er nøkkelen her? Har prøvd å se fremover å tenke at underlager er fast og fint, men blir ofte Bambi.
Hva er nøkkelen her?
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1412397
31/05/2012 21:40
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 130
Ivar k
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 130 |
Jeg ville tenkt motsatt... og samtidig husket tilbake til vinterturene i løssnø på blank is (uten pigg). Poenget er å være veldig forsiktig med styreutslag og tråkket, for å unngå et festet glipper eller at hjulet spinner, for all del ikke bruk forbremsen. Oppsøke problemet evnt annet løst underlag og finne en teknikk som fungerer. Slik du beskriver det ville jeg prøvd å legge vekten bakpå så forhjulet flyter over ujevnheter i søla som sender det ut til siden.
- Ivar
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1412451
01/06/2012 01:29
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 341
ledfly
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 341 |
Samme som Ivar K sier. Pleier og løft litt på forhjulet rett før jeg treffer gjørma og lener meg bakover så vekta ligger mer på bakhjulet.
Redigert av ledfly; 01/06/2012 01:29.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1412637
01/06/2012 08:16
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Øv på manual og rull inn i gjørmehullet med fart på bakhjulet. Du trenger ikke trille gjennom hele på bakhjulet, men det gir deg også muligheten for å ikke fly over styret hvis det plutselig blir dypt.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1412658
01/06/2012 08:28
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 585
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 585 |
Samme her.. Vekt bak, og hold god fart inn i gørra.. Se etter det våteste partiet, sjansen er stor for at det er hardest under der. Ser veldig mange ligger å kjører på siden i slike partier, mens det egentlig er best midt i gørra..
Feit og i dårlig form..
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: wirre]
#1412670
01/06/2012 08:38
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719 |
Samme her.. Vekt bak, og hold god fart inn i gørra.. Se etter det våteste partiet, sjansen er stor for at det er hardest under der. Ser veldig mange ligger å kjører på siden i slike partier, mens det egentlig er best midt i gørra.. Kan du forklare litt hvorfor det er slik?
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1412783
01/06/2012 10:42
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 125
snebyge
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 125 |
Det er mest vann og tyntflytende gjørme i midten, da går du i bånn og får best feste. Mindre vann og seigere gjørme på kantene med mindre feste. OBS! legg deg bakpå (du vet jo ikke hvor dypt det er) ellers blir det fort OTB.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1412958
01/06/2012 12:38
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Er det ikke egentlig best å bare gå av gjennom partier der det er fare for å lage 30cm dype spor i gjørma?
Jeg vet det føles kulest å kjøre gjennom alt, men da blir jo aldri stien bra der heller.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1413790
02/06/2012 18:59
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 191
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2012
Innlegg: 191 |
Har hybrid sykkel med tynne dekk. Skal ta birken nå til høsten, men har aldri kjørt i gjørme før.
Er det mulig å sykle gjennom gjørme med smale dekk(ikke racer), eller bør jeg tenke på å få meg nye dekk som passer til gjørmete partier?
Husk: jeg har aldri syklet i gjørme før.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Terskeltrening]
#1413920
02/06/2012 21:46
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,205
Gaga
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 1,205 |
tror nok jeg ville hatt noe med litt mer bredde, i allefall forran. 1.9 bredde 29'er dekk kan kanskje passe? Nå vet jeg ikke hva du kjører med ellers - knastedekk lagd for cyclocross kan jo også være et alternativ om du har mer eller mindre slicks i dag. Er ikke plagsomt mange gjørmeparti å kjøre gjennom om du kommer langt bak slik som meg - da er det gjerne kø forran og bare å hoppe av sykkelen og traske gjennom søle- og terreng-delen.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Gaga]
#1413966
03/06/2012 05:27
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Min erfaring er at smale dekk kan være vel så bra som brede så lenge ikke gjørma er bunnløs. Med smale dekker synker du mer ned i gjørma og får en mer stabil følelse enn når du ligger å slingrer oppå den.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Forsering av gjørmete partier.
[Re: Tjuvtrener]
#1414013
03/06/2012 07:50
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 249 |
Opp med blikket, memorer veivalgene. Det som er nære sykkelen er allerede historie. Fast grep rundt holkene, men ikke krampaktig. Men fra håndleddet og opp til og med skuldre er du løs og ledig. Kan vifte med albumene. La sykkelen gjøre jobben! Og ha troen på at dette går supert. Men den som ikke har vært nedpå har ikke prøvd hardt nok!
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
|
|
|