|
|
Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"?
|
Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"?
29/05/2012 15:44
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
I helgen knakk girøret. Det var kjipt, for å si det forsiktig. Var en tur innom Raske Sykler for å kjøpe ny: De tok 299kr. For delen. Jeg syns det er litt mye for en liten aluminiumsdel, så sjekket hva de går for ellers. På butikkene i USA går de for ca. USD 12, eller ca 75kr. Legg til 25% moms, summen blir på 94kr. Jeg bestilte, og det kom $6 i frakt. Så, 130 totalt. (jeg kjøpte flere, så frakten pr. enhet ble i realiteten lavere)
Er det ikke litt drøyt å ta over 2,3 ganger så mye for en slik del her, som man kan få den tilsendt? Betaler gjerne litt ekstra for lokale butikker; men grensen min går et stykke under dette!
Resultatet blir at jeg nok fortsetter å kjøpe det aller meste fra utlandet, så får man se om det lønner seg å ta så høy gevinst på kort sikt.
|
|
|
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"?
[Re: MuddyBear]
29/05/2012 15:49
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke alle klarer vente så lenge, så da kan selger ta så høy pris som markedet klarer uten at man mister masse kunder.
Feks om man blir bitt av en kålorm i San Diego og må på sykehus, og forteller at joda "Yees yees, I am from Norwei and have plenti of forsikring, just stikk me here with the nål", så må man nok ut med 900 000 kroner. Dersom man ikke har forsikring så kanskje dør man eller kanskje blir man behandlet for 150 000 kroner slik at man ikke dør allikevel. Hmm, dette hadde forøvrig gjort et interessant decision/consequence diagram.
|
|
|
29/05/2012 15:57
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Du kan være glad du ikke har eid en Rocky Mountain Slayer. Det girøret skulle de ha 500,- for på RS.
|
|
|
29/05/2012 16:12
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Bare så det er sagt om du har bestilt FLERE så kommer du raskt opp i ett beløp over 200,- da kommer det moms og spedisjons kostnader i tillegg.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: Pink floyd]
29/05/2012 16:46
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
well if you dont want to buy from the USofA så kan du tenke på hva lønnsnivået er i Norway i forhold til i USofA your locals will gjerne tjene like much som you do and then it will be dyrt ett girøre koster next to nothing å prudusere, maybe 5kr? handlingen og sweettalkingen med deg i shopen gjør at de i butikken må charge mye for parten slik at de kan earne en acceptable lønn
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
29/05/2012 17:13
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Summen som trådstarter refererer til er for lav til at jeg hadde nettbestilt i fra utlandet for å spare penger.
For en uke siden var jeg på min lokale OMC forhandler der de skulle ha kr 3650 for 4 stk gummislanger. Jeg bestilte de i fra USA for kr 96$ og slangene ligger i orginal embalasje merket OMC Cobra og delenummer. Med frakt,tollgebyr og mva så ble prisen rett over kr 1500.
Min lokale butikk måtte bestilt de i fra Belgia. Jeg hadde akseptert en prisdiff på kr 1000-1500kr hvis jeg hadde fått de med meg der og da. Siden det ikke var mulig så hadde min betalingsvilje blitt mindre da jeg fikk fatt på de like raskt selv. Akkurat hvor grensen hadde godt er jeg litt usikker på.
Redigert av sl500; 29/05/2012 17:22.
|
|
|
29/05/2012 17:19
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
29/05/2012 17:28
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Det er en båtmotor. Det er i hovedsak Chevrolet men også noen Ford motorer som er marinesert av OMC.
OMC var en gang store og de eide også Evinrude og Johonson i tilegg til å produsere OMC Cobra drev. Sjappa gikk dårlig og Volvo Penta kjøpte opp drev fabrikkene i USA. Før de lanserte Volvo Penta SX drevene som var en videre utvikling av OMC Cobra drevene. OMC motorfabrikken ble nedlagt da Volvo hadde både teknologi og motor produksjon i USA fra før. Evinrude og Johonson lever videre med sine outbord motorer.
Redigert av sl500; 29/05/2012 17:49.
|
|
|
29/05/2012 20:17
|
Geir_Sint
Ringrev
|
Ringrev
Hadde helt klart kjøpt lokalt. Hvor mange sykkelturer rekker du ikke på den tia det tar før du får delen fra USA? Hvor mye er en sykkeltur verdt?  mvh g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
|
|
|
30/05/2012 07:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Man kjøper til 299 hvis man ikke har rukket å bestille fra utlandet. Er man forutseende så kjøper man 3-4 å har liggende.
Fikk pris på tilsvarende for Spec, det kosta 199, noe jeg var overaska over. Har aldri sett girører for mindre enn 249 før, bortsett fra til Turner, hvor du får livstidsgaranti på girøre fra importør når du handler direkte(gjorde hvertfall det før) :-D
Redigert av RazeFaze; 30/05/2012 07:45.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
30/05/2012 08:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Girøre kjøpte jeg IKKE lokalt, da de mente at konverteringskit fra 10mm til 142x12 med nye dropouts var det samme som girøre. I den posen var det MYE mer enn et girøre, og jeg sa: "jeg skal bare ha girøret". Mannen i butikken sa "dette ER girøret". "Nei, sa jeg. Dette finner jeg på internett".
Men girører varierer så jævlig i pris, da. Noen får det gratis, andre betaler det hvite ut av øyet. Personlig mener jeg at dette er noe som burde vært en kundeservice og bør selges til en lav pris eller at det følger med ett ekstra når man kjøper mer ekslusive varer.
Ble faktisk overrasket over at Yeti sine girører kostet relativt mye fra utlandet også. 27€ hos yetifan, og det er en høy pris for en alubit, ass.
|
|
|
[Re: ScottRacing]
30/05/2012 11:01
|
MuddyBear
OP
Måsabjønn
|
OP
Måsabjønn
your locals will gjerne tjene like much som you do and then it will be dyrt
 klapperslangesammenlikningen var treffende, så jeg betalte løsepengene og fikk meg nytt girøret i går: hadde jo ventet to dager grunnet den ubeleilige Pinsen! (Heldigvis har jeg flere sykler som står parat for sånne nødssituasjoner!) Men det ble også bestilt flere girører, til hver av de aktuelle syklene. Har hatt det før, men dette skjedde på en nyanskaffet en. Jeg syns også det burde følge med et par ekstra; særlig siden de kan være vanskelige å oppdrive. RS hadde nettopp fått dem inn, andre nettbutikker var tomme. Men poenget mitt var mer at jeg syns det er dumt å ta så mye, for resultatet blir nettopp at jeg legger inn bestillinger på nettbutikker i utlandet, og da blir det gjerne en del mer også  Hva om butikkene her la seg på priser som oppmuntret til merkjøp, enn til steiling? BaB ga meg faktisk det inntrykket da jeg kjøpte noen deler der i fjor...(dog mulig jeg møtte en god selger, fremfor at det faktisk var sånn :))
|
|
|
[Re: ScottRacing]
30/05/2012 13:30
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
ett girøre koster next to nothing å prudusere, maybe 5kr? Ha, jeg tipper 5 kroner er svinehøyt for et girøre, det er vel det en drittkrank til en mongosykkel koster i produksjon. Men for all del, ikke la deg berøve av din illusjon at yankeeforhandleren ikke lopper deg for penger. Siden vi trenger det så har de ordentlig balletak på oss.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
30/05/2012 13:44
|
Frank H
Ringrev
|
Ringrev
Ikke alle klarer vente så lenge, så da kan selger ta så høy pris som markedet klarer uten at man mister masse kunder.
Feks om man blir bitt av en kålorm i San Diego og må på sykehus, og forteller at joda "Yees yees, I am from Norwei and have plenti of forsikring, just stikk me here with the nål", så må man nok ut med 900 000 kroner. Dersom man ikke har forsikring så kanskje dør man eller kanskje blir man behandlet for 150 000 kroner slik at man ikke dør allikevel. Hmm, dette hadde forøvrig gjort et interessant decision/consequence diagram.
|
|
|
30/05/2012 13:46
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Norge er et bittelite drittland i de store produsentenes øyne. Derfor er det få norske forhandlere som får kjøpe direkte, og de må gjerne kjøpe via...og noen ganger via via. Som f.eks. via en europeisk distributør som igjen selger til et norsk importselskap, som igjen selger til butikkene. De store produsentene selger til de som kjøper en container om gangen, og der er det norske markedet ofte for lite (finnes unntak). Med en slik kanal, så blir det dyrt. Og jo mindre vi kjøper, jo dyrere blir det også. Og norsk arbeidskraft er dyrt, husleie er dyrt, forsikringer er dyrt og pensjon og arbeidsgiveravgift er dyrt. Kanskje ikke dyrt hvis man ser stort på det, men poenget er at for en vare som allerede har vært via-via, og kanskje nå må ta opp litt lagerplass også, så må man jo legge på for å være garantert at det ihvertfall går i null, men gjerne litt i pluss. For akkurat som meg og deg (og deg), så ønsker jo de som selger også å gjøre en god deal, så de også får noe ut av salget. Også kommer jo Catch22...og det er jo at de gangene det haster og vi er desperate, så hadde det jo vært himla kjekt om vi faktisk hadde brukt disse butikkene til vanlig også...så de visste hvilke varer de burde ha på lager, og hvilke varer de ikke trenger å ha liggende rundt. Da er de 100 kronene man sparte den ene gangen plutselig ganske dyre...i tapt tid og sykkelglede. Og hvor mye er 100.- egentlig? Det er jo ikke en drink på byen en gang.... 
|
|
|
[Re: Trygve_]
30/05/2012 13:49
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bestilte et girøre fra http://www.derailleurhanger.com/ på fredag tror jeg det var.. Dukket opp i postkassen i går, til den nette sum av 120-30,- kroner tror jeg det var, inkl frakt og det hele!  Kjapt og greit. Hadde det knekt på tur hadde jeg nok glatt bladd opp 300,- meeen, jeg tviler på at jeg hadde funnet det hos lbs (lite/ingen skikkelige sykkelbutikker i Tønsberg....aaaalt er bestilling.....) uansett, så måtte nok fått tilsendt fra f eks Cyklon, som desverre hadde tatt neeesten like lang tid som det altså tok fra det store utland...
|
|
|
30/05/2012 22:35
|
Punzel
Avhengig
|
Avhengig
Men da spørs det jo nesten hvorfor ikke butikkene kan kjøpe direkte fra et utenlandsk butikk dersom vi som privatpersoner kan det (da kan de kanskje også får et litt bedre deal enn private)? Det må jo fortsatt være mulig å fortjene en del - her mener jeg å tjene 50 kroner er en grei fortjenst for et så lite og ofte etterspurt del? Det som utgjør butikkene i Norge er jo service (siden det veldig ofte ville vært billiger å bestille i nettbutikker) og jeg syns ting som å oppdrive en girøre for deg er en slags service... Jeg skjønner at tid og lokaler er dyrt her til lands, men da er det jo enda viktiger å være veldig innstilt på service.
|
|
|
31/05/2012 05:47
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Norge er et bittelite drittland i de store produsentenes øyne. Derfor er det få norske forhandlere som får kjøpe direkte, og de må gjerne kjøpe via...og noen ganger via via. Som f.eks. via en europeisk distributør som igjen selger til et norsk importselskap, som igjen selger til butikkene. De store produsentene selger til de som kjøper en container om gangen, og der er det norske markedet ofte for lite (finnes unntak). Med en slik kanal, så blir det dyrt. Og jo mindre vi kjøper, jo dyrere blir det også. Og norsk arbeidskraft er dyrt, husleie er dyrt, forsikringer er dyrt og pensjon og arbeidsgiveravgift er dyrt. Kanskje ikke dyrt hvis man ser stort på det, men poenget er at for en vare som allerede har vært via-via, og kanskje nå må ta opp litt lagerplass også, så må man jo legge på for å være garantert at det ihvertfall går i null, men gjerne litt i pluss. For akkurat som meg og deg (og deg), så ønsker jo de som selger også å gjøre en god deal, så de også får noe ut av salget. Også kommer jo Catch22...og det er jo at de gangene det haster og vi er desperate, så hadde det jo vært himla kjekt om vi faktisk hadde brukt disse butikkene til vanlig også...så de visste hvilke varer de burde ha på lager, og hvilke varer de ikke trenger å ha liggende rundt. Da er de 100 kronene man sparte den ene gangen plutselig ganske dyre...i tapt tid og sykkelglede. Og hvor mye er 100.- egentlig? Det er jo ikke en drink på byen en gang.... Hvis vi skal legge på kr 100,- på hvert eneste kjøp/del vi trenger, da blir det jaggu penger av det tilslutt. Når min lokale sykkelbutikk tok kr 500,- (nevnt i en annen tråd på forumet) for ett par skoovertrekk som på CRC kostet kr 189,- tilsendt og på annen butikk her i Norge kostet kr 250,- da slutter jeg å støtte min lokale sykkelbutikk. Så får jeg heller klare meg uten deler til sykkelen til jeg får tilsendt fra en fornuftig butikk eller det store utland.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
[Re: Punzel]
31/05/2012 06:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men da spørs det jo nesten hvorfor ikke butikkene kan kjøpe direkte fra et utenlandsk butikk dersom vi som privatpersoner kan det (da kan de kanskje også får et litt bedre deal enn private)? Fordi: 1. Arbeidet med å bestille på nettet fra enkeltbutikker er så stor at vinningen går opp i spinningen 2. Importøren gir gjerne 30-60 dager kreditt, noe som er svært viktig for kontantstrømmen til en liten butikk. 3. Butikken må ta tap på alle reklamasjoner 4. Importørene vil ikke se blidt på dette og antakelig avskjære butikken fra all handel med andre varer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
31/05/2012 06:37
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Det er lurt å hele tiden ha et girøre som passer din sykkel liggende på lur! På samme måte som det er lurt å ha et gir i reserve hjemme eller med seg i sekken.
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: Punzel]
31/05/2012 07:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det må jo fortsatt være mulig å fortjene en del - her mener jeg å tjene 50 kroner er en grei fortjenst for et så lite og ofte etterspurt del? Butikkene som selger slike til 199 og 299 tjener nok vesentlig mer enn 50 spenn på en slik :-) Min erfaring er at det heller ikke er en ofte etterspurt del. Det er overaskende få som trenger dem av vanlige normale kunder. De aller fleste kunder sykler til og fra noe og ser aldri ei grein i nærheten av giret. Bomgiring og dårlig justering var hvertfall en av de største årsakene til kjøp av slike de årene jeg jobbet i butikk. Når det i tillegg er enormt mange forskjellige slike per merke, per år, og per modell, for ikke å snakke om fra merke til merke, så er det veldig vanskelig å sitte på et fornuftig lager i butikk med betydelig dyrere husleie enn de som sitter på "lager" og kun sender i posten.
|
|
|
[Re: Tobben63]
31/05/2012 08:43
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hvis vi skal legge på kr 100,- på hvert eneste kjøp/del vi trenger, da blir det jaggu penger av det tilslutt. Når min lokale sykkelbutikk tok kr 500,- (nevnt i en annen tråd på forumet) for ett par skoovertrekk som på CRC kostet kr 189,- tilsendt og på annen butikk her i Norge kostet kr 250,- da slutter jeg å støtte min lokale sykkelbutikk. Så får jeg heller klare meg uten deler til sykkelen til jeg får tilsendt fra en fornuftig butikk eller det store utland.
Selvsagt blir det penger av det... ...men vi sammenligner heller ikke epler og epler her, selv om varen er den samme. Lønnsnivået og omsetningen for CRC er jo gigantisk ift. din lokale butikk i Norge. De kan kutte prisen enormt, fordi de har så ekstremt mange kunder, og de ansatte har såpass mye mindre i lønn. For deg er jo antagelig det skotrekket ikke spesielt mye dyrere i den norske butikken, enn det den er hos CRC for en gjennomsnittelig britisk statsborger. Det er altså ikke norske butikker alene sin skyld at varer er dyrere i Norge.
|
|
|
31/05/2012 09:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dessuten slipper CRC å legge på moms på skotrekkene, noe som den norske butikken er nødt til.
Alle de som er kritiske til norske butikkers prisnivå skulle forsøkt å drive en butikk i Norge selv. Jeg skal love deg at dersom det fantes en måte å drive mer lønnsomt på med langt lavere utsalgspris, så hadde noen gjort det!
Dessuten virker som mange tror at en butikks hovedmålsetning er å gjør kundene fornøyd. Det kan jeg fortelle at ikke er tilfelle.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
31/05/2012 09:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dessuten slipper CRC å legge på moms på skotrekkene, noe som den norske butikken er nødt til.
Alle de som er kritiske til norske butikkers prisnivå skulle forsøkt å drive en butikk i Norge selv. Jeg skal love deg at dersom det fantes en måte å drive mer lønnsomt på med langt lavere utsalgspris, så hadde noen gjort det!
Dessuten virker som mange tror at en butikks hovedmålsetning er å gjør kundene fornøyd. Det kan jeg fortelle at ikke er tilfelle. Du mener at butikker er ute etter å tjene penger?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
31/05/2012 09:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du mener at butikker er ute etter å tjene penger?
Hysj! Du skremmer bort kundene til landets butikker
|
|
|
31/05/2012 09:40
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ett bra eksempel her er noe jeg alltid gjør med kranklager. Min LSB skulle ha 499,- for lageret pluss 250,- i montering. Med frakt betaler jeg såvidt over 200,- for lageret fra CRC. Så med kjapp hoderegning sparer jeg 300,- hver gang der.. Når man bor alene og ikke jobber på oljerigg eller annet bra lønnet arbeid, så er det faktisk en nødvendighet når man bytter 3 stk per sesong. Samme gjelder kjeder og kassetter... Altfor dyrt i LSB.. (De monterer jeg selv da)  NB! Ifjor koster de under 200 norske, ser nå at de koster over 270, da havner man på mva og drit da.. Så da ble aaaalt ødelagt her. 
Redigert av Andrehua; 31/05/2012 09:43. Rediger grunn: sjekket pris i år
|
|
|
31/05/2012 10:03
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Norske sykkelbutikker kunne hatt mye hyggeligere priser om de ansatte hadde akseptert å jobbe for den samme lønna som lagerarbeiderne på CRC har.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Andrehua]
31/05/2012 10:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg gjør det samme fordi jeg er for et fritt marked, men jeg forstår i motsetning til enkelte her, hvorfor ting er som de er.
|
|
|
[Re: bjerkseth]
31/05/2012 10:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Norske sykkelbutikker kunne hatt mye hyggeligere priser om de ansatte hadde akseptert å jobbe for den samme lønna som lagerarbeiderne på CRC har. Hva tjener en ansatt i norsk butikk, og hva tjener en lagerarbeider hos CRC?
|
|
|
[Re: RazeFaze]
31/05/2012 11:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Norske sykkelbutikker kunne hatt mye hyggeligere priser om de ansatte hadde akseptert å jobbe for den samme lønna som lagerarbeiderne på CRC har. Hva tjener en ansatt i norsk butikk, og hva tjener en lagerarbeider hos CRC? Tror nok også lagerarbeiderne til CRC prosesserer flere salg per hode enn en hvilken som helst butikkansatt klarer.
|
|
|
|
|